Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-ämnen i maten, vad ska man undvika?  (läst 43469 gånger)

Broberg

• Gäst
SV: E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« Svar #400 skrivet: 29 jul-13 kl 00:36 »
Är det allt som är sött som du reagerar starkare på? Körsbär, plommon, äpplen? Jag har bara lagt av med socker i kaffet, och när jag försökte använda det igen så smakade det äckligt sött. Men allt annat sockerhaltigt går ner lika lätt som förr ;D

Socker i kaffe och te, är extremt. Hade det när jag var liten, men så var jag några dagar hemma hos en kompis, som inte hade socker hemma, sen var det helkört med det.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #401 skrivet: 29 jul-13 kl 00:46 »
Socker i kaffe och te, är extremt. Hade det när jag var liten, men så var jag några dagar hemma hos en kompis, som inte hade socker hemma, sen var det helkört med det.

Samma här, det var bara någon vecka utan socker. Man kanske skulle testa att dra ner på det vita giftet, inte för att jag egentligen är någon storkonsument, men jag ser ett visst beroende hos ett av barnen.

Broberg

• Gäst
« Svar #402 skrivet: 29 jul-13 kl 01:17 »
Samma här, det var bara någon vecka utan socker. Man kanske skulle testa att dra ner på det vita giftet, inte för att jag egentligen är någon storkonsument, men jag ser ett visst beroende hos ett av barnen.

Ni får köra någon "avgiftningsmånad" hemma för ungens skull? Personligen är jag inte ett dugg rädd för måttlig sockerkonsumtion, men man ser ju folk som "måste" ha massa kakor och värre, varje dag.

Jag tror det är skillnad på socker och socker också. Inte bara vanligt socker i godisar och köpekakor, precis.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #403 skrivet: 29 jul-13 kl 09:59 »

http://www.sott.net/article/242516-Heart-surgeon-speaks-out-on-what-really-causes-heart-disease

Den är rätt vettigt läsbar även via google translate om man föredrar att slippa läsa på engelska:

http://translate.google.com/translate?sl=en&tl=sv&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&u=http%3A%2F%2Fwww.sott.net%2Farticle%2F242516-Heart-surgeon-speaks-out-on-what-really-causes-heart-disease

Artikeln är intressant inte bara för att den belyser just riskerna med tex processat socker utan även för att den visar på det jag har sagt innan; att när vetenskapen gör nya upptäckter så falsifieras gamla sanningar, man kan mao inte veta att någonting är harmlöst, man kan bara veta vad som är skadligt. Fast detta förvärras av att ibland så blir saker "sanningar" även helt utan vetenskaplig bevisning.

Ta tex hela det där tjofräset om att fet kost skulle orsaka fetma, jag har aldrig sett en vetenskaplig forskning som påstått detta utan det är nog bara lite vilt gissande av nån kostexpert eller liknande; fett in måste ju bli fett ut, typ. Eller så är det bara hysteri från någon firma som startade en kampanj för fettfri mat helt utan att ha någon vetenskaplig grund att stå på, bara för att försöka tjäna mer pengar.

I vilket fall som helst, socker, speciellt raffinerat socker, verkar inte vara så jädra nyttigt att slafsa i sig. Vilket innebär att såna där fettfria produkter med sitt högre sockerinnehåll inte alls är så jädra hälsosamma egentligen, vilket jag iofs hela tiden (nåja) har trott. :D
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #404 skrivet: 29 jul-13 kl 10:16 »
Apropå tillsatser så var det här väldigt intressant:

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article11949331.ab

Det slår ju åtminstone undan argumentet att det vore för dyrt att göra mer grundliga tester av tillsatser innan de tillåts eftersom djurfoderbranschen är synnerligen lönsam...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

hånung

• Gäst
« Svar #405 skrivet: 29 jul-13 kl 10:25 »
Apropå tillsatser så var det här väldigt intressant:

http://www.aftonbladet.se/matvin/karinahlborg/article11949331.ab

Det slår ju åtminstone undan argumentet att det vore för dyrt att göra mer grundliga tester av tillsatser innan de tillåts eftersom djurfoderbranschen är synnerligen lönsam...
Jaha då har dom fattigaste som påstås ät katt och hundmat gjort rätt då  värkar det som  :)

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #406 skrivet: 29 jul-13 kl 10:56 »
Jaha då har dom fattigaste som påstås ät katt och hundmat gjort rätt då  värkar det som  :)

Det kanske kan vara en lösning för de som inte vill behöva läsa innehållsförteckningen; köp djurmat i stället. ;)

Vore intressant att få veta vilka tillsatser som är förbjudna i djurmat men inte i människomat så man har lite bättre koll på vad som är ok respektive inte ok att äta...

-- Bruce Schneier '08

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #407 skrivet: 29 jul-13 kl 12:17 »
Djurmat och barnmat tillverkas av samma, läste jag nånstans. Märkligt det inte blivit någon folkstorm om det, men kanske förståeligt ändå. Alla vill ju ge sina små älsklingar det allra bästa.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Existens

• Gäst
« Svar #408 skrivet: 29 jul-13 kl 16:02 »
Djurmat och barnmat tillverkas av samma, läste jag nånstans.

Av samma vad?

Djurkadaver?
Maskin?
Råvaror?
Tillverkare?

I övrigt så tror jag inte lite socker är farligt. Problemet är att det lilla ordet 'måttligt' helt försvunnit ur människors vokabulär.

Inte ens jag, som lätt äter upp en halv tårta och ett gäng kakor till det, orkar alltid med t.ex de nya chokladbollarna som är stora som tennisbollar, eller kanelbullar som är som pannkakor.

Anders G.

• -
« Svar #409 skrivet: 29 jul-13 kl 18:39 »
Ett musikaliskt inlägg i denna debatt-
Euskefeurat - Vad jag är bra

Bara njut.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #410 skrivet: 29 jul-13 kl 21:06 »
Citera
Djurmat och barnmat tillverkas av samma, läste jag nånstans. Märkligt det inte blivit någon folkstorm om det, men kanske förståeligt ändå. Alla vill ju ge sina små älsklingar det allra bästa.

Citera
Av samma vad?

Djurkadaver?
Maskin?
Råvaror?
Tillverkare?
:-[ Tillverkare. Å andra sidan så är de flesta tillverkare "svågrar" på något sätt eller maler och mixar åt varandra.

Citera
I övrigt så tror jag inte lite socker är farligt. Problemet är att det lilla ordet 'måttligt' helt försvunnit ur människors vokabulär.
Inte lätt att va måttlig om man ska äta hela tiden, konstant, oavbrutet, samtidigt som man tittar på TV, kör bil, pratar i telefon, gymmar..............
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser