Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-ämnen i maten, vad ska man undvika?  (läst 43499 gånger)

hånung

• Gäst
SV: E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« Svar #380 skrivet: 28 jul-13 kl 17:16 »
Jag brukar ta en knäckemacka med lättmargarin och Aromat på..   ;D
Det är du det :D

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #381 skrivet: 28 jul-13 kl 17:20 »

Att tex socialstyrelsen inte har varnat för vissa saker tidigare kan därför vara så enkelt som att man helt enkelt inte visste bättre! Tex varningarna att E250 kan, potentiellt, vara cancerogent är dels inte helt vederlagt och dels en ganska ny kunskap, men om det kan vederläggas att E250 ÄR cancerogent så kan det förstås vara aktuellt att förbjuda det som tillsats i mat.

Väldigt OT, men jag är så gammal att för mig betyder vederlägga detsamma som motbevisa.
Jag antar att det inte är den betydelsen du avser?  Har betydelsen slirat på senare år i samband med språkutvecklingen?

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #382 skrivet: 28 jul-13 kl 17:45 »
Jag antar att det inte är den betydelsen du avser?  Har betydelsen slirat på senare år i samband med språkutvecklingen?

Det är mitt fel! Jag har alltid levt i villfarelsen att det var en synonym till bevisa, men när jag nu googlar på det så visar det att jag är fullständigt ute och cyklar i komplett motsatt riktning. Ber om ursäkt.  :-[

Och tack för påpekandet.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #383 skrivet: 28 jul-13 kl 17:57 »
Det var inte så länge sen det debatterades offentligt, och jag vill minnas även i denna tråd, att vi får i oss alldeles för mycket salt.  Och personligen tror jag det är en betydligt större hälsorisk än citronsyra och några E-nummer.

Helt enig! Även om jag undviker högt processade livsmedel, dessa innehåller ju ofta både härdat fett och massor av salt och diverse konserveringmedel och färg och ... Dvs en massa skit och ofta få nyttigheter.  Nej tack inget lättmargarin och aromat. Men stora problemet för det stora flertalet är att vi äter för mycket och rör oss för lite och det är fan inte myndigheternas fel.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #384 skrivet: 28 jul-13 kl 17:59 »
Jag brukar ta en knäckemacka med lättmargarin och Aromat på..   ;D

Urrk... då äter jag hellre knäckemackan som den är.  :-X ;)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #385 skrivet: 28 jul-13 kl 18:01 »
Helt enig! Även om jag undviker högt processade livsmedel, dessa innehåller ju ofta både härdat fett och massor av salt och diverse konserveringmedel och färg och ... Dvs en massa skit och ofta få nyttigheter.  Nej tack inget lättmargarin och aromat. Men stora problemet för det stora flertalet är att vi äter för mycket och rör oss för lite och det är fan inte myndigheternas fel.

Åjo...    Nåt ansvar skall dom fan ta mig ha.
Dom har inte förbjudit eller höjt skatterna på sockerhaltig fet mat.
Dom har inte gett alla möjlighet att gymma med frikort, eller spela fotboll utan enorma krav på resultat.. 
Så nock fan så förtjänar myndigheterna oxå att stå i skamvrån.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #386 skrivet: 28 jul-13 kl 18:18 »
eller spela fotboll utan enorma krav på resultat.. 

Hur du tänkt dig den lagstiftningen?

Existens

• Gäst
« Svar #387 skrivet: 28 jul-13 kl 18:23 »
Urrk... då äter jag hellre knäckemackan som den är.  :-X ;)

Har du testat?  ;)

Åjo...    Nåt ansvar skall dom fan ta mig ha.
Dom har inte förbjudit eller höjt skatterna på sockerhaltig fet mat.
Dom har inte gett alla möjlighet att gymma med frikort, eller spela fotboll utan enorma krav på resultat.. 
Så nock fan så förtjänar myndigheterna oxå att stå i skamvrån.

Men snälla... Är människor så hjälplösa fån så mat med socker och fett måste beskattas bort??
Och på vilket sätt hindrar myndigheterna en att utöva idrott om man nu så vill?

Man brukar ju säga att svensken är beskyddad från vaggan till graven.. nu ska det tydligen till ett utökat beskydd även vid matbordet, vid hyllorna i affären..
Ska vi kanske införa en extra deklaration där man även uppger vad man äter, hur mycket socker och fett man konsumerat under ett år så att myndigheterna kan hjälpa en??

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #388 skrivet: 28 jul-13 kl 19:09 »
Har du testat?  ;)

Jag håller med äldsta grabben när han var i 12-årsåldern och det av misstag hade kommit in lättmargarin på bordet. - Har vi det dåligt ställt kan jag äta smör på varannan macka bara jag slipper det där.

Men bror min tog ofta grillkrydda på mackan. Och ibland ketchup också ::)

christelle

• Blekinge
« Svar #389 skrivet: 28 jul-13 kl 19:33 »
Har du testat?  ;)

Jag håller med äldsta grabben när han var i 12-årsåldern och det av misstag hade kommit in lättmargarin på bordet. - Har vi det dåligt ställt kan jag äta smör på varannan macka bara jag slipper det där.

Men bror min tog ofta grillkrydda på mackan. Och ibland ketchup också ::)
Det är intressant - vi vänjer oss och våra barn vid olika mat och tillbehör och vi vänjer oss vid att skinkan ska vara röd och inte gråaktig och citronsyrasmaken i alla möjliga livsmedel tex i ketchup. Öser man i citronsyra i den hemmagjorda tomatsåsen?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Broberg

• Gäst
« Svar #390 skrivet: 28 jul-13 kl 20:23 »
Det kanske är på sin plats att svara på, eller sammanfatta vad TS frågade efter:

Citronsyra (för föroreningar från tillverkningen)
Glutamat
Nitrit

Vad har vi mer?

Askorbinsyran ger samma symtom som citronsyran, på mig.

Broberg

• Gäst
« Svar #391 skrivet: 28 jul-13 kl 20:32 »
Det är intressant - vi vänjer oss och våra barn vid olika mat och tillbehör och vi vänjer oss vid att skinkan ska vara röd och inte gråaktig och citronsyrasmaken i alla möjliga livsmedel tex i ketchup. Öser man i citronsyra i den hemmagjorda tomatsåsen?

Jo, det är mycket med vanor. Vet folk som lagar mat utan salt och kryddor, typ och då jag ätit där mycket under åren, plus att jag gör mycket enkelt här, med bara lite salt och någon gång nån peppar, så kräver man jädrans mycket mindre sånt.

Det blir som man lär sig känna råvarans smak bättre och uppskatta den. Visst, jag använder rejält med timjan, dill, lagerblad och liknande ibland, men aldrig massa olika på en gång.
Mat blir inte bättre, ju mer grejer man häller i.

Existens

• Gäst
« Svar #392 skrivet: 28 jul-13 kl 20:51 »
Inte bättre, men godare.

Kryddor är inte till för att dölja råvarans smak, utan lyfta fram den.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #393 skrivet: 28 jul-13 kl 21:25 »

Men snälla... Är människor så hjälplösa fån så mat med socker och fett måste beskattas bort??
Och på vilket sätt hindrar myndigheterna en att utöva idrott om man nu så vill?

Man brukar ju säga att svensken är beskyddad från vaggan till graven.. nu ska det tydligen till ett utökat beskydd även vid matbordet, vid hyllorna i affären..
Ska vi kanske införa en extra deklaration där man även uppger vad man äter, hur mycket socker och fett man konsumerat under ett år så att myndigheterna kan hjälpa en??

För helvete,    det är myndigheternas ansvar att se till befolkningen är frisk och kan producera.. 
Det borde vara så att man serveras 3 mål mat och ettermiddagskaffe var dag. kosten skall vara väl balanserad i förhållande till ens fysiska aktivitet.
Med en stor inköpare av produkter så skulle man kunna hålla priserna nere till kund och få en fullgod vara.
Dessutom skulle man kunna ner matsvinnet med närmare 75% om inte mer.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Lockfågeln

• Gäst
« Svar #394 skrivet: 28 jul-13 kl 21:32 »
För helvete,    det är myndigheternas ansvar att se till befolkningen är frisk och kan producera.. 
Det borde vara så att man serveras 3 mål mat och ettermiddagskaffe var dag. kosten skall vara väl balanserad i förhållande till ens fysiska aktivitet.
Med en stor inköpare av produkter så skulle man kunna hålla priserna nere till kund och få en fullgod vara.
Dessutom skulle man kunna ner matsvinnet med närmare 75% om inte mer.

Självklart, de får sätta chip på dig när du jobbar så de vet var de ska servera käket.  ;D (påminner inte så lite om Kinas planekonomi, inte helt lyckad om jag minns rätt)

Broberg

• Gäst
« Svar #395 skrivet: 28 jul-13 kl 21:41 »
Inte bättre, men godare.

Kryddor är inte till för att dölja råvarans smak, utan lyfta fram den.

Så var det vanan. Prova att äta allt okryddat ett halvår, så får du se. Och sen så behövs det väldigt lite, för att lyfta fram.

Folk är aromatkrydds- och vitlöksfördärvade.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #396 skrivet: 28 jul-13 kl 23:47 »
Det är samma med socker. Förra året åt jag i princip inget socker alls under sex månader. När jag sedan började äta saker med socker i igen så smakade det äckligt sött. Smågodis kan jag knappt äta längre alls.  :P   Epachoklad klarar jag mig också utan.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #397 skrivet: 29 jul-13 kl 00:14 »
Det är samma med socker. Förra året åt jag i princip inget socker alls under sex månader. När jag sedan började äta saker med socker i igen så smakade det äckligt sött. Smågodis kan jag knappt äta längre alls.  :P   Epachoklad klarar jag mig också utan.

Är det allt som är sött som du reagerar starkare på? Körsbär, plommon, äpplen? Jag har bara lagt av med socker i kaffet, och när jag försökte använda det igen så smakade det äckligt sött. Men allt annat sockerhaltigt går ner lika lätt som förr ;D

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #398 skrivet: 29 jul-13 kl 00:31 »
Är det allt som är sött som du reagerar starkare på? Körsbär, plommon, äpplen? Jag har bara lagt av med socker i kaffet, och när jag försökte använda det igen så smakade det äckligt sött. Men allt annat sockerhaltigt går ner lika lätt som förr ;D

Naturligt söta saker går bra, frukt smakar bara gott även om det är sött. Läsk kunde jag dricka utan problem tidigare men, nu är det i sötaste laget och inte så gott. 

Apropå på bär så sockrade jag alltid jordgubbarna när jag åt jordgubbar med mjölk förr men, inte nu längre för då blir det för sött.

Broberg

• Gäst
« Svar #399 skrivet: 29 jul-13 kl 00:33 »

Jo, det är ju så.

Dela detta:

* Inloggade just nu

509 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

400 kr kvar till mat.
i Ekonomi
[Igår kl. 08:31]

Hästar, väder och vind.
i Brukshästar
[28 jul-25 kl 19:12]

Skillnad på electrolux assistenter
i Bröd
[27 jul-25 kl 22:41]

Ramstorlek?
i Biodling
[27 jul-25 kl 18:43]

Myrsyrabehandling och invintring, I vilken ordning?
i Biodling
[27 jul-25 kl 17:45]

Naturlig hygrometer
i Vaktlar
[27 jul-25 kl 11:32]

Mf 4335 vill inte köra
i Meka
[27 jul-25 kl 09:59]

Ta bort potatisblast.
i Grönsaker
[25 jul-25 kl 16:19]

Kombucharecept
i Drycker
[25 jul-25 kl 04:15]

Hur mycket isolerar snö?
i Frukt & bär
[22 jul-25 kl 23:18]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser