Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-ämnen i maten, vad ska man undvika?  (läst 44305 gånger)

christelle

• Blekinge
SV: E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« Svar #120 skrivet: 19 jul-13 kl 17:03 »

Och du hade ingen större nytta av svenskan lik förbålt, trots att den var begriplig?

Triammoniumcitrat (E380), å sin sida, har inga kända hälsorisker, utgör ingen fara för allergiker, kan ätas av vegetarianer och har tom den positiva egenskapen att det förstärker effekten av antioxidanter! Så "trots" sitt namn (och nummer) är det en (så vitt vetenskapen vet i dagsläget, förstås) harmlös tillsats som tom har vissa positiva egenskaper.

Om jag hade velat köpa produkten hade jag kanske tagit reda på vad det betyder, men finns det ett svensk ord för något så tycker jag att det är lämpligt att använda det i en innehållsförteckning som i övrigt är skriven på svenska - saken är ju oxå att ingen människa, det må vara en vetenskapsman, har någon som helst aning om vad denna mix av tillsatser, färgämnen, antioxidanter etc etc gör med våra och våra barns kroppar. Det ligger en svårighet i att lita på dem som är beroende av mina (konsument)pengar  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Existens

• Gäst
« Svar #121 skrivet: 19 jul-13 kl 17:10 »
Inte undra på att man vägrar köpa färd skinka då  för ja saltar alltid mina skinkor skälv

Jag har också saltat alla mina själv när jag hade grisar..  Och använt nitrit både i de till oss själva och de som såldes. Helt enkelt för att det är det kunden vill ha.

hånung

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 19 jul-13 kl 17:32 »
Jag har också saltat alla mina själv när jag hade grisar..  Och använt nitrit både i de till oss själva och de som såldes. Helt enkelt för att det är det kunden vill ha.
Inte sant för ja vill inte ha det  med flera som ja känner  . Tror det är en upplysnings grej då folket har blivit grundlurade av kött industrin  att köttet ska se så ut som det gör  istället för att det bör saltas men med lite grånad då förstås .

hånung

• Gäst
« Svar #123 skrivet: 19 jul-13 kl 18:45 »

Broberg

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 19 jul-13 kl 20:25 »
Inte undra på att man vägrar köpa färd skinka då  för ja saltar alltid mina skinkor skälv

Då behöver du ju inte vara orolig för nitriten, för egen skull.

Sen upplever jag att de ökat på mängden också. Har glott på såna färdigrimmade grejer i affären ibland och de är ofta så illröda, att de ser farliga ut. Bara lyser kemikalier om dem liksom.

hånung

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 19 jul-13 kl 20:30 »
Då behöver du ju inte vara orolig för nitriten, för egen skull.

Sen upplever jag att de ökat på mängden också. Har glott på såna färdigrimmade grejer i affären ibland och de är ofta så illröda, att de ser farliga ut. Bara lyser kemikalier om dem liksom.
Jo vist men man köper ju även annat ibland . Till å med backekon är ju besprutad med sådan där skit .

Broberg

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 19 jul-13 kl 20:46 »
Jo vist men man köper ju även annat ibland . Till å med backekon är ju besprutad med sådan där skit .

Vet du eller någon annan hur det går med det ja? http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=5539574

Kanske kan du köpa dina bacon sen?

hånung

• Gäst
« Svar #127 skrivet: 19 jul-13 kl 20:52 »

Vet du eller någon annan hur det går med det ja? http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=93&artikel=5539574

Kanske kan du köpa dina bacon sen?
ja det är en modell som ja gillar .

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #128 skrivet: 19 jul-13 kl 21:51 »
Sen upplever jag att de ökat på mängden också.

Rent generellt har nog mängden tillsatser ökat under efterkrigstiden, men jag upplever ändå att det har skett något slags trendbrott de senaste åren. Kanske är det nån slags synergieffekt med att det dyker upp allt mer krav-varor, eller så är det helt enkelt så att eftersom jag numera siktar in mig primärt på krav-varor så får jag "på köpet" färre tillsatser?

När jag började titta lite närmare på innehållsförteckningarna för några år sen så tyckte jag tex att var och varannan produkt innehöll glutamater (E620-E625) men idag inbillar jag mig att det är mycket lättare att undvika glutamat (eller så har jag lärt mig var jag ska leta?). Däremot är det fortfarande väldigt svårt att undvika just E250. De kunde väl använda E251 i stället...?
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #129 skrivet: 19 jul-13 kl 22:34 »

När jag började titta lite närmare på innehållsförteckningarna för några år sen så tyckte jag tex att var och varannan produkt innehöll glutamater (E620-E625) men idag inbillar jag mig att det är mycket lättare att undvika glutamat (eller så har jag lärt mig var jag ska leta?).

Apropå E620-E625, så verkar flera företag ha skippat att skriva ut just dessa E-nummer och skriver numera jästextrakt istället. Så det kan vara en anledning till att de är lättare att undvika numera.  ::)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #130 skrivet: 20 jul-13 kl 00:34 »
Apropå E620-E625, så verkar flera företag ha skippat att skriva ut just dessa E-nummer och skriver numera jästextrakt istället. Så det kan vara en anledning till att de är lättare att undvika numera.  ::)

Låter som en orsak till att det borde vara tvång att ange E-nummer så man inte kan försköna sanningen...
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #131 skrivet: 20 jul-13 kl 12:14 »
Nyligen såg jag ett program på SVT om konsumtion. Bl a Mats-Eric Nilsson var med, han är inte emot E-nr för att de är farliga, utan för att de används för att dölja dålig kvalitet på maten. Till stor del är jag inne på den linjen, trots allt är de flesta E-nr naturliga, även om det finns tveksamheter kring vissa, t ex salpeter. Därför tycker jag debatten blivit lite skev - den handlar bara om tillsatser och inte om kvaliteten på maten, vilket den egentligen borde handla om.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Existens

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 20 jul-13 kl 12:19 »
På vad vis skulle en tillsats av ett E-nummermedel kunna dölja dålig kvalitet på maten?

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #133 skrivet: 20 jul-13 kl 12:28 »
Genom att använda glutamat t ex. Eller fosfater för att möra kött.
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 20 jul-13 kl 13:08 »
Nyligen såg jag ett program på SVT om konsumtion. Bl a Mats-Eric Nilsson var med, han är inte emot E-nr för att de är farliga, utan för att de används för att dölja dålig kvalitet på maten. Till stor del är jag inne på den linjen, trots allt är de flesta E-nr naturliga, även om det finns tveksamheter kring vissa, t ex salpeter. Därför tycker jag debatten blivit lite skev - den handlar bara om tillsatser och inte om kvaliteten på maten, vilket den egentligen borde handla om.

Precis vad jag försökt säga i sjuttitretton inlägg. Tack för att du sammanfattade det så fint!

hånung

• Gäst
« Svar #135 skrivet: 20 jul-13 kl 13:12 »
Det är väl inget som utesluter det andra ?

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #136 skrivet: 20 jul-13 kl 14:38 »
Därför tycker jag debatten blivit lite skev - den handlar bara om tillsatser och inte om kvaliteten på maten, vilket den egentligen borde handla om.

Precis så. Med dagens enorma problem med övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes etc i västvärlden (och i en oroande snabb takt allt mer även i Asien) så känns det som att det silas en jädra massa mygg men sväljs kameler när man fastnar i diskussioner om just tillsatserna. Det känns lite som det lilla problemet i sammanhanget...

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #137 skrivet: 20 jul-13 kl 14:44 »
Precis så. Med dagens enorma problem med övervikt, hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes etc i västvärlden (och i en oroande snabb takt allt mer även i Asien) så känns det som att det silas en jädra massa mygg men sväljs kameler när man fastnar i diskussioner om just tillsatserna. Det känns lite som det lilla problemet i sammanhanget...

Det handlar till stor del, om att det är surt, att behöva göra minsta grej själv. Att man inte kan köpa en korvbit, eller ett bröd, som inte är fullt med skit, typ.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #138 skrivet: 20 jul-13 kl 15:02 »
Det beror på att när du gör din korvbit själv ändå ner från slakt så vet du att du har lyckats sota grisen ordentligt, tvättad händerna och knivarna tillräckligt många gånger, du har koll på styckningen, tillverkningen och hur den har förvarats ändå fram tills du tänker äta den.

Tillverkar man korv i större skala så är det fler  inblandade i processen, antingen andra anställda eller inköp från andra företag, det ska transporteras, det ska lagerhållas och det ska okynneshanteras i varma bilar på vägen hem och liggandes på frukostbordet i solen. Då är tillsatser av nitritsalt bra för att hålla både tillväxt av EHEC och botulism stången.

Sedan löste man en del av detta tidigare genom löjliga mängder salt. Jag har smakat på en del traditionella recept och det är förbannat salt, men visst utan nitrit.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

hånung

• Gäst
« Svar #139 skrivet: 20 jul-13 kl 15:05 »
  take     Glömde du vattna ur då ?

Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser