Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-ämnen i maten, vad ska man undvika?  (läst 44616 gånger)

hånung

• Gäst
SV: E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« Svar #80 skrivet: 19 jul-13 kl 10:39 »
Är inte tråden väl  OT nu  då den börjar handla om ungar ? Eller så får väl tråden flyttas till någon barn tråd  ;)

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #81 skrivet: 19 jul-13 kl 10:42 »
Jo det kan bli så att det är en ekonomisk fråga om man skall få barn i framtiden.

Det har det ju varit mer eller mindre i alla tider, i tex UK är det redan idag vanligt att vissa par inte har råd. Det har dock inget att göra med att "apparaten" inte fungerar utan för att man inte har ekonomi nog att försörja de små liven. Jag är dock tveksam till att det finns fog för att säga att tillsatserna i maten (generellt då, inte vissa specifika ämnen) skulle vara en orsak till att fertiliteten skulle vara på väg utför. Då skulle jag vara mer orolig för folks generella brist på hälsa (övervikt, diabetes och andra "lyxsjukdomar") som även de påverkar fertiliteten drastiskt.

Sen finns det förstås en annan fara vad gäller reproduktion och det är att Y-kromosomen sakta förfaller för att den inte är stabil. Alla våra kromosomer är redundanta så om man har en kass kopia av en kromosom från ena föräldern så hoppar ju andra förälderns kromosom ofta in och räddar dagen. Dvs utom när det gäller Y-kromosomen och dess matchande X-kromosom. Det är tex därför färgblindhet är 4 gånger vanligare bland män än hos kvinnor, färgseendet sitter (delvis) i den X-kromosom som män inte har en reservkopia av (pga Y-kromosomen) och just Y-kromosomen kan inte bytas ut! Den förs vidare från far till son i evighet och förfaller sakta hela tiden och hos vissa arter, tex en del gnagare, har Y-kromosomen helt upphört att existera.

Vi får väl se vad som händer med mänskligheten när våran Y-kromosom till slut inte längre är livsduglig. Kommer vi dö ut eller kommer naturen att anpassa sig och om naturen anpassar sig, hur kommer det påverka oss som art när vårat genom måste justeras för att vi ska fortsätta vara livsdugliga? Å andra sidan, ingen orsak att ligga sömnlös, vi pratar så många generationer framåt i tiden att om jag skulle skriva ut hela "barmbarnbarn......barnbarns barn" och skulle hinna skriva ner 10 barn per sekund så skulle jag ändå behöva över ett dygn på mig att skriva klart.  ::)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #82 skrivet: 19 jul-13 kl 11:16 »
Jo Qeruiem, men idag har redan spermieantalet minskat hos unga män till 25% jämfört med 50 år tillbaks i tiden. Och det är bara en parameter, så mycket kan hända inom kort.

Men bor du i ett rikt land och omfattas av försäkringen eller du har gott om kulor själv, räcker det med att du har en spermie i påsen för att kunna få barn. Du kan även plocka bort en dålig gen för att din avkomma skall slippa föra med sig en ärftlig sjukdom.

Vi simmar i en kemikaliesoppa som är svår att förutsäga effekterna av, och någon konsekvensanalys görs inte innan de släpps ut.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #83 skrivet: 19 jul-13 kl 11:30 »
Finns väl bara en väg till säker sex; Köp inga E-nummer. Odla själv  ;)

Alltså, tänk om alla slutade köpa E-nummer!  ::)
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #84 skrivet: 19 jul-13 kl 12:07 »
Jo Qeruiem, men idag har redan spermieantalet minskat hos unga män till 25% jämfört med 50 år tillbaks i tiden. Och det är bara en parameter, så mycket kan hända inom kort.

Ja. Det man vet är att spermieantalet minskar bland män i västvärlden, men man vet inte varför. Det finns, så vitt jag vet, inga indikationer att den sämre spermieproduktionen är kopplat just till tillsatser i maten men man vet däremot att tex övervikt och annan ohälsa och, inte minst, stress är faktorer som påverkar spermieproduktionen negativt och ohälsa, övervikt och stress är tre saker vi har väldigt gott om i det moderna samhället. Det betyder givetvis inte att kemikalier inte påverkar spermieproduktionen, men de kemikalier man VET påverkar spermieproduktionen är ämnen som inte används i matproduktion. Materialgrupper som man vet ofta har hormonstörande egenskaper (som inte bara påverkar spermieproduktion utan även kvinnors fertilitet och även kan orsaka cancer) är tex mjukplaster och mjukgörare. Det finns tex definitivt orsak att fundera över användningen av plaster i samhället (den populära Foppatoffeln har tex en del riktigt otrevliga ämnen i sig) och vissa sköljmedel har också visat sig innehålla en del kemikalier som kanske inte är helt lyckat att ha hudkontakt med...

Ska jag gissa, högst ovetenskapligt bara sådär, så tror jag dock att stress är en av våra absolut största faror i dagens samhälle eftersom stress påverkar ungefär allt annat; läkande, matsmältning, reproduktion etc. Ta bort stress och jag slår vad om att mycket av den ohälsa som graserar i västvärlden idag kommer försvinna eller minska drastiskt. Sen finns det förstås andra problem med, men stressen är en massmördare så rimligtvis börjar man där...

Finns väl bara en väg till säker sex; Köp inga E-nummer. Odla själv  ;)

Alltså, tänk om alla slutade köpa E-nummer!  ::)

Du menar E-nummer som gurkmeja (E100), klorofyll (E140), bränt socker (E150), vegetabiliskt kol (E153), järnoxid (E172), guld (E175), ättikssyra (E260), mjölksyra (E270), koldioxid (E290), äppelsyra (E296), askorbinsyra (E300), rosmarinextrakt (E392), pektin (E440), bivax (E901) för att ta några exempel?

En av de få vanligt förekommande tillsatser som jag inte hittade ett E-nummer på var bordssalt, men det är ju inte ofarligt trots att det saknar en E-beteckning... ;)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Sjaunja

• -
« Svar #85 skrivet: 19 jul-13 kl 12:45 »
Det är ju bara bra att spermiekvaliteten minskar i västvärlden. Vår planet har ingen barnbrist och då blir det ju bra att vi som haft turen att födas i rika fredsländer adopterar från de som är sämre lottade och varken kan föda sin familj eller lämna sitt land.

christelle

• Blekinge
« Svar #86 skrivet: 19 jul-13 kl 12:45 »
Men om en vara tex innehåller gurkmeja så kan de väl skriva ut det - eller då måste de kanske skriva ut hur mycket de öst i?
Det får mig att tro att tex E100 inte endast innehåller gurkmeja, men jag kan ha fel på den punkten, för det är attans svårt att vara konsument när producenterna gömmer ingredienser bakom olika beteckningar. Som man dessutom behöver vara utrustad med perfekt syn för att kunna läsa i affären innan man köper produkten....
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

TiB

• Dräng, på egen gård.
    • Småland
    • maskinochtryckluft.se
« Svar #87 skrivet: 19 jul-13 kl 13:28 »
ang. extrakt. Hur extraherar man? Med flyktiga ämnen som bensen t.ex.?

ang. utskrifter. Jag tror inte många kan så värst många ämnen som är E-listade, ännu mindre om de är bra eller dåliga. Och tillverkaren som förpackat varan tapperiet som pytsat upp joxet i konsumentförpackningar vet inte hur han skulle få plats med utskrifterna.
En röst talade till mig ur kaoset och sade;
Le, var glad, ty det kunde varit värre.
Jag log, jag var glad, och det blev värre!

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #88 skrivet: 19 jul-13 kl 13:29 »
Men om en vara tex innehåller gurkmeja så kan de väl skriva ut det - eller då måste de kanske skriva ut hur mycket de öst i?

De enda kraven på en innehållsförteckning är (svjv) att alla ingredienser måste listas (som namn eller E-nummer) samt att de ingredienser som förekommer med störst andel måste stå först. Det finns inget krav på att mängden måste redovisas oavsett om man listar tex tillsatser som namn eller E-nummer, samma regler gäller i båda fallen. Bär- och sockermängd brukar dock tex listas på sylt och marmelad, men jag vet faktiskt inte om det är ett krav eller en frivillig överenskommelse från tillverkarna.

Varför tillverkarna sen väljer att använda namn eller E-nummer är helt upp till dem. Jag kan tänka mig att vissa föredrar E-nummer för att spara plats medans andra börjat skriva ut namnen för att man vet att en del konsumenter börjat undvika "konstiga" beteckningar och hellre köper något som innehåller tex "Kaliumacetat" än E-261, trots att det är samma sak. Jag tycker i alla fall man märker att det är vanligare att man skriver ut namnen idag än för, säg, 10-20 år sen och det kan mycket väl vara en anpassning till just diskussionerna om "onaturliga" tillsatser.

Många av de här tillsatserna, och därmed E-numrena, är traditionella saker som använts i generationer. Det är inget nytt på något sätt, men dels har mängden tillsatser som använts ökat de senaste decennierna pga halv- och helfabrikat och dels har kunskaperna om hälsoeffekter ökat. E250 (Natriumnitrit), tex, är en tillsats som används flitigt i charkprodukter (speciellt färdigskivat pålägg, pastejer etc) men på sistone har det börjat dyka upp indikationer på att det kan vara cancerogent även om det inte finns nån forskning som kunnat fastställa att så verkligen är fallet. Än i alla fall.

Samtidigt har E250 den trevliga egenskapen att det hindrar bakterietillväxt, vilket är essentiellt tex vad gäller färdigskivat köttpålägg! Tunnskivad skinka blir dålig snabbt om man inte tillför någon form av konserveringsmedel och innan man började använda den typen av konserveringsmedel var det inte ovanligt med att folk blev allvarligt sjuka pga mat med för höga bakterienivåer. Barn och äldre som drabbas av den typen av matförgiftning lider en inte försumbar risk att dö av det och vi andra mår inte så jädra bra heller, ärligt talat. ;)

Så E250 har fått den spridning det fått för att det finns ett behov av den typen av konserveringsmedel och det har använts i sisådär 100 år inom matindustrin just för att det är väldigt användbart. Det är klart att det inte är nån höjdare om det visar sig vara cancerogent, men samtidigt lär det ha hindrat rätt många dödsfall pga otjänlig mat så då får man ju fundera på fördelar respektive nackdelar med. Det FINNS alternativ till E250, men de är tyvärr också potentiellt cancerogena och, som sagt, man vet inte om de faktiskt ÄR cancerogena även om man tror att det kan vara möjligt att det är så. Kanske. Man VET däremot att utan den typen av konserveringsmedel så kommer antalet akuta matförgiftningar att öka i samhället.

Så, vilket är värst?  ;)

-- Bruce Schneier '08

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #89 skrivet: 19 jul-13 kl 13:46 »
ang. utskrifter. Jag tror inte många kan så värst många ämnen som är E-listade, ännu mindre om de är bra eller dåliga.

Då får man väl läsa på? Vi lever trots allt i IT-eran så den här informationen är inte längre bort än en dator eller smartphone. Annat än för 20 år sen, då var det förbaskat mycket svårare att få tillgång till infon men tillsatserna var lika farliga...

-- Bruce Schneier '08

christelle

• Blekinge
« Svar #90 skrivet: 19 jul-13 kl 13:59 »
Håller med om att ibland måste det till tex konserveringsmedel - jag använder själv E211 emellanåt för det är bättre att använda det än att maten möglar, men som sagt varför inte skriva att man tex färgat med gurkmeja istället för att skriva E100, som nog i alla fall de flesta inte vet vad det är? och om nu E100 garanterat bara innehåller gurkmeja så behöver man om inte som konsument bli så irriterad för att man inte får insyn i produktionen.
När det gäller att läsa på så är det många konsumenter som faller bort, tex mitt treåriga barnbarn om inte kan läsa/förstå en innehållsförteckning och min mor som inte varken kan eller vill stå i affären och hantera en app för att få reda på vad maten innehåller, minnesstörningar, dålig syn, dyslektiker etc etc. Ser för min inre syn ett gäng nio-tioåringar med mobiler stående vid godishyllorna gloende i sina appar för att köpa hälsosamt snask...

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #91 skrivet: 19 jul-13 kl 14:06 »
Javisst, och det är därför det finns en myndighet som har som uppgift att bland annat besluta vilka tillsatser som inte är ok att använda i mat; det blir orimligt att alla jämt ska stå och göra det själva i affären. Fast det blir trots allt en viss "tröghet i systemet" innan man på nationell nivå kan ta faktabaserade beslut vilka ämnen som är ok att ha i mat eller inte och vill man inte vänta på de kvarnarna så får man helt enkelt hantera det själv.

Över lag vill jag nog påstå att det är ont om tillsatser i mat som säljs i Sverige som är direkt farliga för oss att äta, i alla fall så länge man inte är överkänslig eller allergisk men då kan man ju lika gärna råka illa ut även av helt naturliga saker som mjölk eller nötter...

-- Bruce Schneier '08

Existens

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 19 jul-13 kl 14:08 »
Men E-numren är väl samma i hela Europa? Är inte det själva vitsen?  Om du står i Spanien och dom har skrivit gurkmeja på spanska så fattar man ju inget, liksom om spanjoren står här och det är skrivet på svenska.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #93 skrivet: 19 jul-13 kl 14:14 »
Men E-numren är väl samma i hela Europa?

EU och Schweiz. En av de där (få?) sakerna som faktiskt, imo, är bra med EU. ;)

-- Bruce Schneier '08

hånung

• Gäst
« Svar #94 skrivet: 19 jul-13 kl 14:16 »
Men E-numren är väl samma i hela Europa? Är inte det själva vitsen?  Om du står i Spanien och dom har skrivit gurkmeja på spanska så fattar man ju inget, liksom om spanjoren står här och det är skrivet på svenska.
Men hur ska man då kunna begära vanlig dödlig ska komma i håg alla E numer ?

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #95 skrivet: 19 jul-13 kl 14:20 »

De flesta dödliga har ingen orsak att komma ihåg hela nummerserien, men tex överkänsliga kan behöva komma ihåg (eller ha en fusklapp med) den handfull nummer de inte tål. Då kan de dessutom kolla det i hela Europa i stället för bara i Sverige.

-- Bruce Schneier '08

Existens

• Gäst
« Svar #96 skrivet: 19 jul-13 kl 14:27 »

Nej, men om man nu är intresserad av att veta, så är det väl enklare att ha en lista med 100 E-nummer med sig, än 14 ordböcker vid en resa i Europa.

Standardiseringar är faktiskt svårt att hitta nackdelar med, hur man än försöker. ( se bara på engelska tum eller amerikanska tum kontra millimeter)

hånung

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 19 jul-13 kl 14:33 »
Nej, men om man nu är intresserad av att veta, så är det väl enklare att ha en lista med 100 E-nummer med sig, än 14 ordböcker vid en resa i Europa.

Standardiseringar är faktiskt svårt att hitta nackdelar med, hur man än försöker. ( se bara på engelska tum eller amerikanska tum kontra millimeter)
Jo ja vet allt det där med tum och mm . Var för krångla till det för vi snackar väl ändå om Sverige  ?  Man kan va intresserad utan att fördenskull ha bra minne ?. Med ditt resonemang så ute sluter du en masa grupper .
« Senast ändrad: 19 jul-13 kl 14:39 av håning »

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #98 skrivet: 19 jul-13 kl 14:43 »
Men hur ser egentligen EU:s regler ut kring E-nummer/tillsatser? Innan vi gick med i EU var azo-färger förbjudna i Sverige, men pga EU var vi tvungna att tillåte dem igen...
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

christelle

• Blekinge
« Svar #99 skrivet: 19 jul-13 kl 14:51 »
Om inte annat så för att hotta upp debatten lite så håller jag inte med om att man ska standardisera allt möjligt och definitivt inte tex E-nummer, innehåller produkten tex gurkmeja så ska det banne mig stå i innehållsförteckningen - på svenska. Jag vill veta exakt vad som finns i förpackningen innan jag sätter tänderna i det. I ett land där man inte förstår språket spelar det väl ingen roll om du vet vilka E-nummer som finns i maten när du ändå inte begriper vad den innehåller i övrigt (menar för allergier och annan överkänslighet).

Dela detta:

* Inloggade just nu

526 gäster, 2 användare
Petter B, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser