Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  E-ämnen i maten, vad ska man undvika?  (läst 44251 gånger)

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
SV: E-ämnen i maten, vad ska man undvika?
« Svar #40 skrivet: 18 jul-13 kl 10:26 »
Citygross har jag för mig har faktiskt börjat märka upp lite på hyllorna om mat med färre tillsatser, men bortsett från det är det ont om tydlig märkning ja.

Mitt "trick" är att främst titta på kravmärkt etc och inte ens snegla åt fettfritt eller lightprodukter, för det är ofta just när man ska ersätta tex fett och socker med "nyttigare saker" (hehe) som de riktigt långrandiga innehållsförteckningarna dyker upp.

Jag skyr också allt som är light och fettfritt. Innehåller ofta en massa skit och dessutom verkar de flesta som köper dessa varor ha problem med vikten och många gånger undrar jag om inte lightprodukterna är orsaken.  ???
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #41 skrivet: 18 jul-13 kl 10:52 »
Jag skyr också allt som är light och fettfritt. Innehåller ofta en massa skit och dessutom verkar de flesta som köper dessa varor ha problem med vikten och många gånger undrar jag om inte lightprodukterna är orsaken.  ???

Det finns definitivt indikationer på att lightprodukter inte hjälper utan tom kan bidra till problemen, men forskarvärlden är givetvis inte helt överens på den punkten. Fast jag tycker ändå att det låter mer och mer från de lärde att den där jakten på fett har omvärderats på sistone och att man allt mer ifrågasätter det "moderna köket" i stället, dvs halvfabrikat, raffinerat socker, fiberfattig snabbmat etc...

Jag tror på enkla lösningar; mindre energi ner i magen, bränn mer energi på arbete -> viktminskning och troligen bättre allmänhälsa med. Sen ska man leva som man lär med. Vi kan säga att jag jobbar på den biten... ;-)
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Naturliv

• Södermanland
« Svar #42 skrivet: 18 jul-13 kl 15:37 »
Så har jag sett det andra avsnittet om E-ämnen. Nu försökte programledaren frossa i e-ämnen en dag och han lyckades överskrida "dagsransonen" på ett ämne, ett nitrat som ofta finns i kött. Kaliumnitrat verkar lite halvfarligt, även om jag förstår att man inte vill ha de bakterier det tar kål på. Nitratet finns ju i både mat och krut.

Även om det är så att om man vräker i sig e-ämnen så förstörs kroppen först av fetma, övervikt, diabetes osv innan e-ämnena gör skada (som de sa i programmet), så tycker jag att det hänger ihop. I mina ögon onödiga tillsatser (med e-nummer) behövs ju för att vi ska kunna äta icke-färsk mat, att maten ska kunna transporteras tvärsöver jorden eller av någon försäljningsteknisk orsak. Den biten är jag inte riktigt med på.

Tydligen finns det gränsvärden för hur mycket e-ämnen vi kan få i oss varje dag. Men jag har aldrig sett det på någon förpackning.
Tänk om man kunde vara som de livskraftiga maskrosorna - och växa vidare och må gott trots asfalt och betong

hånung

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 18 jul-13 kl 15:59 »
Det märkliga är ju att livsmedelsverket kan godkänna chanser fram kallade ämnen   när dom är så petiga i annat men inte E  tillsatserna ?

christelle

• Blekinge
« Svar #44 skrivet: 18 jul-13 kl 20:00 »
Det bästa är väl att försöka undvika mat med E-ämnen i?
Mitt barnbarn fick egenvalt lördagsgodis i helgen och det var nio olika tillatser i påsen - vid ådana tillfällen hade jag tyckt att vi kunde få lite mer förbud mot tillsatser, färgämnen och annat skit de blandar ner i vår föda - rn treåring kan näppeligen förstå eller värja sig mot detta utan tog ju det han tyckte såg godast ut. Det är lite som trenden i samhället i stort - mycket går efter uteende/försköning och kvalitet är tyvärr en bristvara.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hånung

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 18 jul-13 kl 20:08 »
Mitt barnbarn fick egenvalt lördagsgodis i helgen och det var nio olika tillatser i påsen - vid ådana tillfällen hade jag tyckt att vi kunde få lite mer förbud mot tillsatser, färgämnen och annat skit de blandar ner i vår föda - rn treåring kan näppeligen förstå eller värja sig mot detta utan tog ju det han tyckte såg godast ut. Det är lite som trenden i samhället i stort - mycket går efter uteende/försköning och kvalitet är tyvärr en bristvara.
Hur ska man kunna det när man inte ens kan läsa texten  på  innehållsförteckning ? Så vist håller ja med dig . Det är ett smart sätt att lura folk  anser ja .

Broberg

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 18 jul-13 kl 20:12 »
Det märkliga är ju att livsmedelsverket kan godkänna chanser fram kallade ämnen   när dom är så petiga i annat men inte E  tillsatserna ?

De pratade om smakförstärkare i det programmet som är efter Nyhetsmorgon ibland. Med den rödhårige kärringen. Livsmedelsverket var där och ville inte sitta bredvid de som hade negativa erfarenheter. Satt av i en hörna själv, hehe.

hånung

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 18 jul-13 kl 20:17 »
De pratade om smakförstärkare i det programmet som är efter Nyhetsmorgon ibland. Med den rödhårige kärringen. Livsmedelsverket var där och ville inte sitta bredvid de som hade negativa erfarenheter. Satt av i en hörna själv, hehe.
Ja fy farao för  sånna men det är ju så typiskt dom vågar inte stå för sina  på stående .

christelle

• Blekinge
« Svar #48 skrivet: 18 jul-13 kl 21:08 »
Hur ska man kunna det när man inte ens kan läsa texten  på  innehållsförteckning ? Så vist håller ja med dig . Det är ett smart sätt att lura folk  anser ja .
Alltså du måste shoppa ett förstoringsglas - finns såna med lampa i  ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

hånung

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 18 jul-13 kl 21:12 »
Alltså du måste shoppa ett förstoringsglas - finns såna med lampa i  ;)
Jaha åså glasögon på det jo  inte fan  är det konstig att dom försöker lura oss när man ska behöva ha bådadera .

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #50 skrivet: 18 jul-13 kl 21:21 »

Fast E-ämnen kan vara precis allting från tex mjölksyra (E-270) till cancerogena ämnen som inte längre är tillåtna exempelvis i Sverige. På samma sätt innebär det inte att ingredienser som inte listas som E-nummer är säkra eftersom även de kan vara ungefär vad som helst (och ofta har ett E-nummer med, bara att tillverkaren valde att inte använda det).

E-serien är bara en bekväm, och rätt välordnad, sammanställning av vanliga tillsatser. Det kan vara grejor som gammelmormor använde när hon var ung eller nåt en glad kemist kom på för bara några år sen. Det vet man inte om man inte slår upp vad beteckningen betyder.
The very definition of news is something that hardly ever happens. If an incident is in the news, we shouldn't worry about it. It's when something is so common that its no longer news – car crashes, domestic violence – that we should worry.

-- Bruce Schneier '08

Broberg

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 18 jul-13 kl 22:45 »
Fast E-ämnen kan vara precis allting från tex mjölksyra (E-270)

Men även den kan tillverkas på hittepåsätt, liksom citronsyra och då vill man inte ha med den att göra längre. Det borde vara lag på olika namn på sådant där.

hånung

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 18 jul-13 kl 22:51 »
Fast E-ämnen kan vara precis allting från tex mjölksyra (E-270) till cancerogena ämnen som inte längre är tillåtna exempelvis i Sverige. På samma sätt innebär det inte att ingredienser som inte listas som E-nummer är säkra eftersom även de kan vara ungefär vad som helst (och ofta har ett E-nummer med, bara att tillverkaren valde att inte använda det).

E-serien är bara en bekväm, och rätt välordnad, sammanställning av vanliga tillsatser. Det kan vara grejor som gammelmormor använde när hon var ung eller nåt en glad kemist kom på för bara några år sen. Det vet man inte om man inte slår upp vad beteckningen betyder.
Det är ju det som är det jävliga att man ska va kemist skälv för att veta  och det köper livsmedelvärdet med hull å hår  ja fy f  något annat går nog inte säga .

Broberg

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 18 jul-13 kl 23:00 »
Det är ju det som är det jävliga att man ska va kemist skälv för att veta  och det köper livsmedelvärdet med hull å hår  ja fy f  något annat går nog inte säga .

De borde ha det som så, att om det är rediga grejer, så kan det stå vad det är och om det är fuskvarianter, så måste E-numret skrivas istället.

Qeruiem

• Fick inte vara Toll
    • Skåne
« Svar #54 skrivet: 18 jul-13 kl 23:04 »

Jag använder som sagt de där två apparna, det ger rätt mycket information om de olika tillsatserna.

Sen är det ju också så att vissa tillsatser, som tex konserveringsmedel, har fördelar med! Det minskar risken betydligt för matförgiftning och liknande otäckheter, vilket ändå måste anses vara en bra sak. Som vanligt är inte saker och ting svart eller vitt...

-- Bruce Schneier '08

hånung

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 18 jul-13 kl 23:05 »
De borde ha det som så, att om det är rediga grejer, så kan det stå vad det är och om det är fuskvarianter, så måste E-numret skrivas istället.
Då är fan i mig livsmedelsverket bara hycklare  efter som dom inte klarar av att efter leva det .

Broberg

• Gäst
« Svar #56 skrivet: 18 jul-13 kl 23:09 »
Sen är det ju också så att vissa tillsatser, som tex konserveringsmedel, har fördelar med! Det minskar risken betydligt för matförgiftning och liknande otäckheter, vilket ändå måste anses vara en bra sak. Som vanligt är inte saker och ting svart eller vitt...

Man äter väl inte gammal och rutten mat, om man inte tål det? Konserveringsmedel motverkar väl inte vinterkräksjuka i nygjord mat liksom?

hånung

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 18 jul-13 kl 23:13 »
Jag använder som sagt de där två apparna, det ger rätt mycket information om de olika tillsatserna.

Vore intressant om du kunde läsa apparna i min sittvision ?  Frågan än det uppväger för den som får cancer i sammanhanget ?

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #58 skrivet: 18 jul-13 kl 23:21 »
Vore intressant om du kunde läsa apparna i min sittvision ?  Frågan än det uppväger för den som får cancer i sammanhanget ?

Men någon gallring måste det ju vara i populationen nu för tiden när nästan alla överlever.

hånung

• Gäst
« Svar #59 skrivet: 18 jul-13 kl 23:23 »
Men någon gallring måste det ju vara i populationen nu för tiden när nästan alla överlever.
Vilket nazistiskt resonomang .

Dela detta:

* Inloggade just nu

561 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser