Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hotade är de olika raserna?  (läst 19695 gånger)

Ulric Eriksson

• Gäst
SV: Hur hotade är de olika raserna?
« Svar #40 skrivet: 19 aug-11 kl 20:31 »
Du behöver inte vara dryg bara för att du och jag inte håller kaniner på samma sätt.

Jag blir anklagad för att ha konstiga idéer för att jag tycker omsorg om djuren är viktigare än att jämföra färger och då är det jag som är dryg? Om ett djur kan ersättas genom att köpa ett nytt eller genom import eller genom att avla fram ett som ser likadant ut är det inte oersättligt och det är klart som korvspad att det påverkar hur man handskas med det.

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #41 skrivet: 19 aug-11 kl 21:29 »
Oersättliga djur stannar hemma. Deras avkommor tar man med på mässor och utställningar (då kan man ju producera nya om nåt går fel)  ;D

(Men vad är et oersättlig djur?  ???)

När man kommer hem från mässan/utställningen får kaninerna bo i karanten en månad. Man utfodrar och städar hos dom andra kaninerna först, så inte evt smitta drabbar dom.
Barnens kel och hoppkaniner bor inte tilsammans med dom "oersättliga" kaninerna. Barn på hopptävlingar älskar att plocka varandras kaniner på nosen, ja barn på mässor vil gärna plocka också  :P   

Om man säljer kaniner til nya genbankar måste man tala om hur viktig det är med god hygien. Smittor som snuva (Pasteurella) och coccidios kan drabba en stall även om kaninerna aldri varit på utställning/mässa...

Jag tycker det är trist at bara Gotlandskaninerna är "bra nok" som självhushållskanin. Det finns många gamla raser som är riktig värdefulla! (Jada, OT, men där var vi redan  ;))

« Senast ändrad: 19 aug-11 kl 21:35 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #42 skrivet: 19 aug-11 kl 21:42 »
Jag tycker att du var dryg som påstår att mina avelsdjur inte är oersättliga.

Om du hittar ett beprövat avelsdjur i rätt färg, bra typ, kropp, teckning, bra temperament, päls, som ger stora kullar och inte bär på bettfel, MF eller Hippo så får du gärna hojta. Jag har köpt alla bra jag hittat till salu inom EU och anser att den grupp jag har nu är oersättlig. Deras avkommor som förhoppningsvis blir ännu bättre är unika.

Det tar tid och tur att avla ihop alla egenskaperna i samma individ och det är svårare än att skapa genetisk variation och bevara den, det handlar bara om att öka populationen och undvika inavel. Och föröka sig, det är kaniner bra på.
//Lina

Irmelinis

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 19 aug-11 kl 22:26 »
Gör inget om det blir OT, brukar göra en diskussion intressant.

Vilken sorts hygien krävs ifall man har bevarande-raser, till avel och slakt (ej åker på utställningar eller mässor)? Att alla som går in till kaninerna spritar händerna? Sprita händerna mellan varje kanin? O.O

Gille

• -
« Svar #44 skrivet: 19 aug-11 kl 22:51 »
Inte hör det till ursprungsfrågan heller.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 19 aug-11 kl 23:21 »
Inte hör det till ursprungsfrågan heller.

Får jag inte fråga fler saker i min egen tråd? Ska jag skapa en ny för varje fråga?

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #46 skrivet: 20 aug-11 kl 07:07 »
Vilken sorts hygien krävs ifall man har bevarande-raser, till avel och slakt (ej åker på utställningar eller mässor)? Att alla som går in till kaninerna spritar händerna? Sprita händerna mellan varje kanin? O.O
Nja, jag tänkte mer på at många kanske inte vet at snuva kan komma från ammoniakgas i buren eller at coccidios är nåt som finns i bajsen. Inte at jag vet så mycket själv heller, men jag städar minst två gonger per vecka (oftare när jag har kullar) då et utbrott ville varit et mareritt (mina djur är oersättliga for meg)!

Sprita händerna hemma vet jag inte, men andra behöver vel inte kela/plocka på dina kaniner, inte om dom har kaniner själva ;)
Har man genbank låner man kanske bort avlsdjur så man får sprida värdefulla gener? Då kan man också sprida syfilis..

Lycka till med dina (framtidiga?) genbanksdjur iallafall  :D
« Senast ändrad: 20 aug-11 kl 07:10 av Skiftestads »
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #47 skrivet: 20 aug-11 kl 09:05 »
Jag tycker att du var dryg som påstår att mina avelsdjur inte är oersättliga.

Det tar tid och tur att avla ihop alla egenskaperna i samma individ och det är svårare än att skapa genetisk variation och bevara den, det handlar bara om att öka populationen och undvika inavel. Och föröka sig, det är kaniner bra på.

Jag tror att det är just poängen som Ulric har utan att vi i bevarandeavel vill vara särkilt elaka:

För dig tar det tid, pengar och möda att ersätta dina djur.

Däremot håller jag inte alls med om att bevarandearbete är  BARA...  vore ibland enklare att bara öka underrepresenterade linjer i population om man vore ensam.. vore BARA föröka mängden om alla bar på samma anlag... vore bara att unvika inavel om folk inte vore vrickat i uppfattningar om pälsfärg och struktur eller andra oviktiga saker.

Beroende på hur stor/liten populationen i frågan är kan ja i vissa fall absolut håller med Ulric. Oersättliga djur som inte skall lämna gården förutom kanske för parning med utvalda partners.
Gotlands- och Mellerudskaniner kan man inte köper in från ett annat ställe på jordkloten,  det som vi slarvas bort är borta punktslut.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

jennabus

• Kaninuppfödare
    • Norrbotten
    • Mytoskaniner
« Svar #48 skrivet: 20 aug-11 kl 09:34 »

Sunt förnuft och en god vardags hygien. Jag tror inte på överdrivenhet då man dödar även de bakterier som faktiskt behövs. Var mer försiktig om du har ett djur med misstänkt smitta istället. Genom onaturlig renlighet skapar man mer problem än löser dem. Gäller både människor och djur (min åsikt). se bara på människan i Norden (och iländer i allmänhet) som har städat bort naturliga nödvändiga bakterier nyttiga för vår hälsa och städat in allergier och annat skit... (OT sorry kunde inte hejda mig) :-[

Sedan vad gäller övrigt i tråden har jag ingen som helst förståelse varför man ska kivas om vilken avel som är riktig!? Alla som avlar seriöst har ett mål, skaffar sig kunskap och erfarenhet utifrån sitt syfte med avel oavsett om det gäller bevarande avel eller utställningsavel. Så länge man har ett mål med sin avel räcker för mig för att tycka det är en seriös avel. Har själv utställningsdjur i olika raser men skulle även vilja ha genbank på Mellerudskanin när tillfälle ges.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #49 skrivet: 20 aug-11 kl 09:35 »

Har man inte tagit in nya kaniner på ett tag, och inte haft några sjukdomssymptom, så tycker inte jag att sprit mellan varje kanin är nödvändigt.
Har man tagit in nya kaniner, eller har kaniner som visar sjukdomssymptom, så tycker jag karantän är nödvändigt (för mig är inte sprit på händerna tillräckligt).
Det gäller även om man fått hem egna kaniner som lånats ut, varit på parning eller på mässa.
Då får de kaniner bo på en annan del av tomten och de får mat sist, då hinner jag duscha och byta om innan jag har kontakt med övriga kaniner igen.

Och som någon (Skiftestads?) skrev: Får man besök av människor med egen kaninbesättning så finns ingen anledning till att de pillar på ens kaniner  ;D

Det är min åsikt...
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Januschka

• Västmanland
« Svar #50 skrivet: 20 aug-11 kl 10:48 »

Det gäller även om man fått hem egna kaniner som lånats ut, varit på parning eller på mässa.
Då får de kaniner bo på en annan del av tomten och de får mat sist, då hinner jag duscha och byta om innan jag har kontakt med övriga kaniner igen.

Och som någon (Skiftestads?) skrev: Får man besök av människor med egen kaninbesättning så finns ingen anledning till att de pillar på ens kaniner  ;D

Det är min åsikt...

Du satte dina småttingar i karantän när du kom hem härifrån? Det blir ju många burbyten för sådana ungdjur..  ???

Såg inte om du pillade på mina kaniner, men nej,.. förmodligen inte ;)

/Januschka

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #51 skrivet: 20 aug-11 kl 10:52 »
Har man genbank låner man kanske bort avlsdjur så man får sprida värdefulla gener? Då kan man också sprida syfilis..

Det är lämpligare att sälja avkomma till de värdefulla djuren.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #52 skrivet: 20 aug-11 kl 11:30 »
Det tar en jäkla tid att bygga upp sin unika besättning. Det tar i princip ingen tid att få den utraderad av ett sjukdomsutbrott. Sjukdomar kan man få in oavsett hur noga man är men varför öka riskerna?
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #53 skrivet: 20 aug-11 kl 13:50 »
För att gemenskapen, tävlingsmomentet och känslan av att åstadkomma ett lyckat arrangemang är anledningen till att jag har kaniner. Om jag inte ställde ut så skulle jag hoppa med dom och vara föreningsaktiv där. Har gjort båda ett tag men det blev lite väl uppslukande.
//Lina

Januschka

• Västmanland
« Svar #54 skrivet: 20 aug-11 kl 17:59 »
För att gemenskapen, tävlingsmomentet och känslan av att åstadkomma ett lyckat arrangemang är anledningen till att jag har kaniner.

Det gör man nog inte med de hotade raserna som tråden började med.

Kontentan blir - igen - att 'raskaninägare' och lantrasnördar har helt olika anledningar för att ha kaniner och aveln är därför inte jämförbar.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 20 aug-11 kl 18:37 »
Återigen, tack för era svar. Jag lär mig massor, även av OT- inlägg.

Utställning kommer nog aldrig bli aktuellt för min del, då det är bevarande och avel på god funktion jag är intresserad av.

Skiesabove: jag förstår dock din passion och önskar dig lycka till med dina kaniner, hermeliner är jättesöta :)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #56 skrivet: 20 aug-11 kl 18:40 »
Men det finns vel också andra saker enn smitta som gör lantraserna hotade. Om jag forstått rätt så är det renavlen som gör Gotlandskaninen unik.
Men va om en genbanksinnehaver bara ääälskar japantecknade Gotlandskaniner. Så  h*n parar sin kanin med en kanin av rasen som kallas Japaner? H*n vet självklart nok om färggenetik til att detta inte upptäcks..

Jag seier inte at någon juksar med stamtavlan, jag seier bara at djuren inte är 100% identifierbara om man inte DNA-testar och lagrar dom i en database. Och va om det upptäcks at någon juksat. Då är inte rasen "ren" mer  :'(¨

Och Mellerudskaninen är vel en "ny" ras, eller "forädlat"  ???

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #57 skrivet: 20 aug-11 kl 18:44 »

Du satte dina småttingar i karantän när du kom hem härifrån? Det blir ju många burbyten för sådana ungdjur..  ???

Såg inte om du pillade på mina kaniner, men nej,.. förmodligen inte ;)

/Januschka

Ja faktiskt  :P
De fick flytta in i en större "koja" som finns i en hörna av tomten.

Och nej, jag pillade inte på några av dina kaniner  ;D Jag tittade! Lilltjejen här hemma pratar fortfarande om dina "gulröda" kaniner...

Men självklart vore det mindre riskfritt för både din och min besättning om jag inte hade med mig några kaniner.
Fast i inbjudan stod det att man kunde ta med djur att byta/sälja  8)

Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Januschka

• Västmanland
« Svar #58 skrivet: 20 aug-11 kl 19:10 »
;D Jag tittade! Lilltjejen här hemma pratar fortfarande om dina "gulröda" kaniner...

o:)  En är såld, den andra blir aspirant på pappans plats som avelshane eller elektroluxkanin.

/Januschka

Gille

• -
« Svar #59 skrivet: 21 aug-11 kl 06:58 »
Får jag inte fråga fler saker i min egen tråd? Ska jag skapa en ny för varje fråga?
Men nu var det ju inte dig jag svarade så...
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 2 användare
Hantverkaren, Fia06

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den bästa tidningen någonsin.
/Karl-Lucas

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser