Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hotade är de olika raserna?  (läst 19713 gånger)

Sussilo

• Gäst
SV: Hur hotade är de olika raserna?
« Svar #60 skrivet: 21 aug-11 kl 07:45 »
Och Mellerudskaninen är vel en "ny" ras, eller "forädlat"  ???

Hur menar du? Från vilken ras skulle mellerudskaninen vara förädlad?

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
« Svar #61 skrivet: 21 aug-11 kl 08:18 »
Hur menar du? Från vilken ras skulle mellerudskaninen vara förädlad?
Sitat från mellerudskaninens hemsida:
Djuren har sedan 1937 funnits i Dalsland då Ediths familj flyttade dit från Kristinehamn. Enligt vad som framkommit härrör den enda kända inblandningen från 1968. Då togs två svart-vit schecktecknade djur, en hona och en hane, in i besättningen.
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #62 skrivet: 21 aug-11 kl 09:04 »

Jag seier inte at någon juksar med stamtavlan, jag seier bara at djuren inte är 100% identifierbara om man inte DNA-testar och lagrar dom i en database. Och va om det upptäcks at någon juksat. Då är inte rasen "ren" mer  :'(¨

Och Mellerudskaninen är vel en "ny" ras, eller "forädlat"  ???

Instämmer.

I nuläget bygger genbankssytemet på förtroende och det har sina nackdelar och risker... tror dock att man inte kan far runt med mobil DNa-testanläggning när man köper kaniner. Avlare med förkärlek för rexar eller andra utseendemässiga huvudkriterier har efter en visst tid hittills lämnat genbankssystemet utom att korsar in annat - så mycket brinner man kanske ändå att man inte vill sabbar alla andras arbete.

Mellerudskaninen är i grund och botten EN familjs kaniner och deras avḱommor, förökad efter kriterier som är delvis oklara och förmodligen avlat på färg (efter så mycket gick förlorade där).  Tänk dig att du stänger din kaningård och inte släpper in nya djur och om 50 år kommer någon och berättar att dina kaniner är absolut den hetaste man kan hitta i lantrasvägar, då har du 'Mellerudskaninen' ;)

/Januschka,
skrattade, väntande på alla påhopp
« Senast ändrad: 21 aug-11 kl 11:07 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Sussilo

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 21 aug-11 kl 09:26 »
 :) Ok tack, Skiftestads och Januschka, jag förstår! Är bara nyfiken och vill lära mer  :).
« Senast ändrad: 21 aug-11 kl 09:29 av Sussilo »

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #64 skrivet: 21 aug-11 kl 15:59 »

/Januschka,
skrattade, väntande på alla påhopp

Det är nog lugn, vem bryr sig  :P

Jag är glad och stolt över mina mellisar, så får du tycka vad du vill!!

Heja Schalke!!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Sussilo

• Gäst
« Svar #65 skrivet: 21 aug-11 kl 16:32 »
Jag är glad och stolt över mina mellisar,

Ja, det har du all anledning att vara, du har fina djur! Skulle gärna köpa ett par mellisar av dig - om jag bara hade plats  :P.

Januschka

• Västmanland
« Svar #66 skrivet: 21 aug-11 kl 17:35 »
Det är nog lugn, vem bryr sig  :P

Jag är glad och stolt över mina mellisar, så får du tycka vad du vill!!

Heja Schalke!!

LOL !   Pauli forever!!

Glad förstår jag.. men stolt?

/Januschka

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #67 skrivet: 21 aug-11 kl 17:49 »

LOL !   Pauli forever!!

Glad förstår jag.. men stolt?

/Januschka

Jupp, STOLT!!
Vissa hävdar bestämt att mellerudskaninerna får så små kullar  8)
Mina honor har fått stora och fina kullar, förutom den sista som var på 4...fast den producerades bara 1½-2 veckor innan hanen avlivades pga. ohälsa.
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Januschka

• Västmanland
« Svar #68 skrivet: 21 aug-11 kl 18:04 »
Ja men det är ju inte din prestation!    ???

Irmelinis

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 21 aug-11 kl 18:39 »

Kanske de får bra med ungar, för att hon tar så ypperligt bra hand om sina kaniner? Ger dem mycket kärlek och utmärkt foder och bra miljö? ;)
Då är det ju hennes prestation.. hehe.

Även om man såklart kan vara stolt över att någon annan har gjort något bra! En del är stolta över att deras dotter gör bra ifrån sig i skolan, t.ex, fastän det inte är deras egen prestation.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #70 skrivet: 21 aug-11 kl 20:11 »

Eeeh, nej? Får jag inte vara stolt över dem för det?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #71 skrivet: 22 aug-11 kl 13:20 »
Jag har också lite "problem" med mellisen... Det är ju en förädlad ras, med grunden i holländsk kanin (dom ser ju tillochmed ut som holländare gjorde på 20- och 30-talet, samma öron och typ). Holländsk kanin är en av dom äldsta, kanske den allra äldsta rasen, då kaniner med den teckningen förekommor på tavlor från 1600-talet.

Mellisen borde kunna kombineras med dagens renrasiga holländare för att öka den genetiska variationen.

Bara för att något har inavlats sen 1937 tycker jag inte att det är mer bevarandevärt än de andra "nyare" svenska raserna såsom Svensk Päls och Isabella.

Att gottisen har unika egenskaper som är viktiga att bevara kan jag hålla med om, och jag kan tänka mig att själv ha dom till kött, men jag skulle aldrig orka hålla på med en genbank för det. Biologen i mig känner att det är onödigt, det är trots allt en Ras vi pratar om, inte en Art.
//Lina

Irmelinis

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 22 aug-11 kl 13:23 »
Jag har också lite "problem" med mellisen... Det är ju en förädlad ras, med grunden i holländsk kanin (dom ser ju tillochmed ut som holländare gjorde på 20- och 30-talet, samma öron och typ). Holländsk kanin är en av dom äldsta, kanske den allra äldsta rasen, då kaniner med den teckningen förekommor på tavlor från 1600-talet.

Mellisen borde kunna kombineras med dagens renrasiga holländare för att öka den genetiska variationen.

Bara för att något har inavlats sen 1937 tycker jag inte att det är mer bevarandevärt än de andra "nyare" svenska raserna såsom Svensk Päls och Isabella.

Att gottisen har unika egenskaper som är viktiga att bevara kan jag hålla med om, och jag kan tänka mig att själv ha dom till kött, men jag skulle aldrig orka hålla på med en genbank för det. Biologen i mig känner att det är onödigt, det är trots allt en Ras vi pratar om, inte en Art.

Intressant.
Håller med om att det skulle vara ännu viktigare och meningsfullare om det var bevarande av en art, inte ras.
Så Mellerudskaninen har inte dessa unika egenskaper som gotlänningen har?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #73 skrivet: 22 aug-11 kl 13:32 »
Det har den säkert (förhoppningsvis?) annars hade det väl inte upprättats genbank på den. Holländaren på tidigt 1900-tal var en helt annan typ av kanin än vad den är idag, i Sverige har vi fortfarande ganska stora (2,5-3,2kg) men i resten av världen är den mindre, runt 2kg. Den är inte längre än hushållskanin utan en ren tävlingskanin. Och om mellisen har varit  isolerad sen dess så har den förhoppningsvis kvar alla gamla egenskaper, och det är ju bra (men vansinne att riskera att tappa dom egenskaperna för att man vägrar ta in nytt blod, inavelsdepression = mindre individer och sämre kollektivt immunförsvar).

Hollisen är förmodligen världens trevligaste ras, och jag som äter hermeliner tycker att en hollis duger gott till kött :). Den kräver dock för mkt kraftfoder tycker jag.

All heder till dom som håller på med lantraser men jag tycker personligen att genbank är overkill.
//Lina

Januschka

• Västmanland
« Svar #74 skrivet: 22 aug-11 kl 13:42 »
Jag har också lite "problem" med mellisen... Det är ju en förädlad ras, .... [...]

Pardon med den är inte en inavlad sedan 1937. Det korsades in ett par scheckar under 60talet.  Bara att det blev tydligen selekterad på färg sedan. Scheckteckningar och  andra färger än svart och vit försvann under den selektionsprocessen.

/Januschka

Charlotte

• -
« Svar #75 skrivet: 22 aug-11 kl 13:56 »
Pardon med den är inte en inavlad sedan 1937. Det korsades in ett par scheckar under 60talet.  Bara att det blev tydligen selekterad på färg sedan. Scheckteckningar och  andra färger än svart och vit försvann under den selektionsprocessen.

/Januschka
Och vad vet man om vad som korsats in i Gotlänningarna ?
Det poppar ju tex upp rexar då och då?
Så länge inte alla djur DNA-testas så vet man ju egentligen ingenting om vad som hänt 'förr'...
Jag tycker absolut att det är bra att man bevarar de rester av Lantraser som man hittat men jag gillar inte inställningen att en ras skulle vara 'mer' Lantras än en annan när man i princip inte har några bevis för vad som hänt under årens gång.
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 22 aug-11 kl 14:15 »
Svensk päls är absolut både bevarandevärd och synnerligen hotad.

Januschka

• Västmanland
« Svar #77 skrivet: 22 aug-11 kl 18:28 »
Och vad vet man om vad som korsats in i Gotlänningarna ?
Det poppar ju tex upp rexar då och då?
Så länge inte alla djur DNA-testas så vet man ju egentligen ingenting om vad som hänt 'förr'...

rätt.

Än så länge har vi bara människors minne och goda avsikter...

enligt dom har inte skedd inblandning i ursprungsbesättningen för gotlandskaninen. vad som händer i alla genbanker vet man förstås inte.

För mellerudskaninen vet vi att inkorsningen skedde.

Och för svensk päls vet vi att inkorsningar sker.

Det är nog skillnaderna. Och kanske bredden i foundersgenerationen??

/Januschka

Irmelinis

• Gäst
« Svar #78 skrivet: 22 aug-11 kl 18:59 »
Svensk päls är absolut både bevarandevärd och synnerligen hotad.

Varför är just den värd att bevara, vilka egenskaper har den? *ärligt nyfiken*

Gille

• -
« Svar #79 skrivet: 22 aug-11 kl 21:02 »
Ser ingen direkt skillnad på ursprunget på Mellerud o Gotland.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

613 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser