Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hotade är de olika raserna?  (läst 19609 gånger)

Charlotte

• -
SV: Hur hotade är de olika raserna?
« Svar #20 skrivet: 17 aug-11 kl 22:49 »

Många lägger nog ner Genbanken när dom upptäcker att kaniner får många ungar och alla går inte att få sålda.
Om man skaffar genbank är det nog bra om man redan från början kan tänka sig att slakta de djur som inte går vidare i avel eller så får man bereda sig på att bygga mååånga burar ;)
Mvh
Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Gille

• -
« Svar #21 skrivet: 17 aug-11 kl 23:01 »
Orange är en annan hotad, kanske utrotad svensk ras.
Svensk Päls är en förädlad genbanksras, också hotad och kan liksom orange ställas ut.
Orange finns men den är förändrad och ser inte längre ut som ursprunget. Något jag inte alls tycker om :/
Kaninuppfödare och pelargontant.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #22 skrivet: 17 aug-11 kl 23:34 »
Många lägger nog ner Genbanken när dom upptäcker att kaniner får många ungar och alla går inte att få sålda.
Om man skaffar genbank är det nog bra om man redan från början kan tänka sig att slakta de djur som inte går vidare i avel eller så får man bereda sig på att bygga mååånga burar ;)
Mvh
Charlotte

Kallburen!

Hur ofta man än berättar att det inte går att sälja.. folk tror jo inte på en..

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #23 skrivet: 17 aug-11 kl 23:44 »
På vilket sätt är Orangen förändrad?

Gille

• -
« Svar #24 skrivet: 18 aug-11 kl 07:29 »
Innan var den i färgen orange. Nu är inte färgen godkänd längre så då har de gjort om den till gulröd (Bourgogne). Så den är inte särskilt unik längre.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #25 skrivet: 18 aug-11 kl 11:16 »
Vad har färgen orange för genetisk kod?

Irmelinis

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 18 aug-11 kl 13:52 »
Kallburen!

Hur ofta man än berättar att det inte går att sälja.. folk tror jo inte på en..

/Januschka

Okay, jag förstår. Den villfarelsen har jag inte.

Konstigt att färgen på Orange ändrades till att inte bli godkänd, jag hade uppfattat det så att det var just därför denna rasen var så unik pga sin färg.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 18 aug-11 kl 13:57 »
Men det är alltså tillåtet att slakta hemma, för sitt eget hushåll?

Annars kan jag tänka mig att många tycker det är krångligt att skicka kaniner på slakt, speciellt om det är ont om ställen som tar hand om det.

Charlotte

• -
« Svar #28 skrivet: 18 aug-11 kl 14:01 »
Men det är alltså tillåtet att slakta hemma, för sitt eget hushåll?
Ja, det är tillåtet, men många tycker nog att kaniner är alldeles för gulliga djur för att kunna äta upp dom...
                                     Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #29 skrivet: 18 aug-11 kl 21:09 »
Jo, men det räcker med 1 sjuk kanin för att olyckan ska vara framme...

Ok, jag tror oavsett att den risken är större på en utställning än på en mässa! ...där de som visar upp kaniner oftast kommer från samma förening och har haft en dialog före  :)
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Gille

• -
« Svar #30 skrivet: 18 aug-11 kl 21:12 »
Vad har färgen orange för genetisk kod?
Tja, det är lite svårt det där. Hur rödförstärkning fungerar och så. Enklast är att säga att det är en gul castor (som också är vit på buken mm).
Jag kommer avla fram färgen på mina harar då jag tycker den är vacker! Sedan får jag väl slåss med Standardkommitén, fast detta är lite OT. Rasen Orange kommer nog inte återgå till sitt ursprung så länge det är samma personer i kommitén som det är idag.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 18 aug-11 kl 21:31 »
Visar man upp en lantraskanin på en mässa eller dylikt är det rimligt att slakta den efteråt. Man far definitivt inte runt med värdefulla djur.

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #32 skrivet: 18 aug-11 kl 22:46 »
Då är det alltså en viltgrå grund men som har nåt mer anlag som gör den gul istället för röd som harfärgad?

Gille

• -
« Svar #33 skrivet: 19 aug-11 kl 16:30 »
Visar man upp en lantraskanin på en mässa eller dylikt är det rimligt att slakta den efteråt. Man far definitivt inte runt med värdefulla djur.
Du har så konstiga idéer  :D De som ställer ut far ju runt med mycket värdefulla djur utan problem.

Gille

• -
« Svar #34 skrivet: 19 aug-11 kl 16:33 »
Då är det alltså en viltgrå grund men som har nåt mer anlag som gör den gul istället för röd som harfärgad?
Typ. Något som gör den varmt gul men som inte färgar buken.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #35 skrivet: 19 aug-11 kl 17:16 »
Otter, castor och orange är/ska vara rödförstärkta med vit buk. Motsvarande färger med röd buk är tan, viltröd och borgougne/gulröd.

Standardkommiteen är mossiga, dom förstår inte genetiken på djupet.
//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 19 aug-11 kl 17:49 »
Du har så konstiga idéer  :D De som ställer ut far ju runt med mycket värdefulla djur utan problem.

Usch. Men då får man skilja mellan värdefull = bevarandevärd och värdefull = dyr. En kanin som bara är dyr gör ju inget om den stryker med.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #37 skrivet: 19 aug-11 kl 19:39 »
Dyr? Ingen kanin är väl dyr... Men på utställning tar man ju med de allra bästa, som ska gå i avel sen (eller om hane redan är i avel). Djur som får bra poäng är värdefulla och får dom riktigt bra (95p+) så vill man ju gärna ställa ut fler ggr för chans på championat...
//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 19 aug-11 kl 19:49 »
Som sagt, sådana kaniner kan ju ägarna handskas med lite mer tanklöst än om det rör sig om oersättliga djur.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #39 skrivet: 19 aug-11 kl 20:14 »
Du behöver inte vara dryg bara för att du och jag inte håller kaniner på samma sätt. Jag håller på med mkt ovanliga färger och flera av mina avelsdjur är oersättliga på den här sidan av atlanten. En av dom kommer till och med från andra sidan (USA).

Det är absolut riskfyllt med utställning men det är väl ingen i Sverige som tillämpar stängd kaningård (= innestall stängt för alla besökare) och då kan smittor komma in i gården ändå. Det är tack och lov oerhört ovanligt med myxo och RVHD och det enda jag hört talas om som har spridits via utställning är ERE (LU 2008) och syfilis i takraset Nyköping. Jag propagerar för att domarhänder, mattor, lådor och bärarhänder ska spritas mellan varje kanin och det är många domare som redan har med sig egen handsprit.

//Lina

Dela detta:

* Inloggade just nu

408 gäster, 3 användare
von tratt, Stengrim, eriksjos

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser