Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hotade är de olika raserna?  (läst 19612 gånger)

Irmelinis

• Gäst
Hur hotade är de olika raserna?
« skrivet: 14 aug-11 kl 16:41 »
Är intresserad över att få veta om t.ex gotlandskaninen och mellerudskaninen är akut hotade, eller inte. Hur många besättningar finns och hur många avelsdjur, och vad är målet?
Hittar inte detta på Gotlandskaninens hemsida, kanske man måste logga in för att få informationen?

Är också intresserad om det finns andra raser av kaniner här i Sverige som är ovanliga/hotade, som ej är lantraser.

Tack så mycket för hjälpen! :)

Meissner

SV: Hur hotade är de olika raserna?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-11 kl 17:36 »
Gotlandskaniner finns det ju gott om vad jag förstår.
Mellerud vet jag inte alls.

Vet dock att Örestad, en svensk ras, inte alls finns längre. Det är ingen lantras utan en "riktig" ras, upptagen i nordisk kaninstandard. Det finns dock uppfödare som i dagsläget jobbar med att försöka avla fram djur av den rasen igen, så förhoppningsvis kommer det finnas utställningsbara exemplar inom nåt år eller två. Kommer dock inte finnas så många djur i början dock, så är du intresserad av att samarbeta med någon uppfödare är det nog väldigt uppskattat. Jag känner till 2 som jobbar med projektet just nu.
Meissners Kaningård: www.meissners.se
Kontakt: anna@meissners.se

Irmelinis

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 aug-11 kl 19:11 »
Tack så mycket Meissner. Örestads-projektet låter intressant, ska kolla närmare på detta.

Hittade också efter lite googlande röd-listan över hotade lantraser på den här sidan.. skäms på mig, som inte visste att den fanns här!  :-[
http://www.alternativ.nu/lantrasforum/lantrasforum_rodlista.html

Fast det är över ett år sedan som listan uppdaterades.... :(

MorAnna

• Västmanland
« Svar #3 skrivet: 15 aug-11 kl 17:26 »
Mellerudskaninen anges ju som starkt hotad. På flera ställen har jag sett att det står att det finns ca 30 vuxna djur i Sverige, fast jag har även sett högre siffror på andra ställen (kanske färskare).

Jag har själv precis skaffat några Mellerudare  (1 hane + 2 honor) + några Gotlandskaniner (hane + hona) så till våren/sommaren 2012 kommer det förhoppningsvis att finnas ungar av båda sorterna. Alla är visserligen födda i år, så det blir ju förstföderskor alla tre honorna - då vet man inte hur många ungar det blir osv.

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #4 skrivet: 15 aug-11 kl 18:23 »
Mellerudskaninen är fortfarande utrotningshotad.
Antalet vuxna avelsdjur i genbank var vid årsskiftet drygt 70 st.
Det har fötts några kullar det här året, fast hur många som hamnar/stannar i genbank och används i framtida avel återstår att se.

Att fortsätta "mata på" med kullar, skapa en så bred bas som möjligt, känns viktigt  :)
Fast lika viktigt är att informera om rasen, "marknadsföra" våra fina kaniner!

Hos mig har det fötts 4 kullar hittills i år (7+7+8+4), förhoppningsvis föds en till kull i slutet på augusti.
Sen får det vara bra för min (och mina kaniners) del det här året  ;D
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #5 skrivet: 15 aug-11 kl 20:07 »
Orange är en annan hotad, kanske utrotad svensk ras.
Svensk Päls är en förädlad genbanksras, också hotad och kan liksom orange ställas ut.
//Lina

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 15 aug-11 kl 20:10 »
Vet dock att Örestad, en svensk ras, inte alls finns längre. Det är ingen lantras utan en "riktig" ras, upptagen i nordisk kaninstandard. Det finns dock uppfödare som i dagsläget jobbar med att försöka avla fram djur av den rasen igen, så förhoppningsvis kommer det finnas utställningsbara exemplar inom nåt år eller två.

Tänk så olika syn man kan ha på vad som är en ras.

Fru Jansson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 15 aug-11 kl 23:39 »
Det är ingen lantras utan en "riktig" ras

Så lantraserna skulle alltså inte vara riktiga?!

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #8 skrivet: 16 aug-11 kl 08:14 »
Gotlandskaniner finns det ju gott om vad jag förstår.
Mellerud vet jag inte alls.

Vet dock att Örestad, en svensk ras, inte alls finns längre. Det är ingen lantras utan en "riktig" ras, upptagen i nordisk kaninstandard. Det finns dock uppfödare som i dagsläget jobbar med att försöka avla fram djur av den rasen igen,

Gotlandskaninen har nu nått första delmålet med 250 hanar och honor i avel i genbanker, dock har Föreningen märkt att genabnkssystemet är sårbart. Inget som jag skulle kalla stabilt eller ur riskzonen.

Melledruddkaninen liger nog runt 100 djur om jag minns rätt, förökat ur ursprungligen 7 djur. 

Om Örestadskaninen inte finns längre finns den inte längre. Punkt. Det enda som då kan göras är att avla fram ett djur som ser ut som de gamla Örestads.. men om man inte manipulera DNS kan man ju inte trolla fram genetik som är förlorade. Finns ju inte tarpaner heller bara djur som ser ut som... Det som är borta kan inte återställas/avlas fram igen -  därför är just bevarande viktigt.

/Januschka
« Senast ändrad: 16 aug-11 kl 09:55 av Januschka »
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #9 skrivet: 16 aug-11 kl 09:45 »
Vet dock att Örestad, en svensk ras, inte alls finns längre. Det är ingen lantras utan en "riktig" ras, upptagen i nordisk kaninstandard. Det finns dock uppfödare som i dagsläget jobbar med att försöka avla fram djur av den rasen igen, så förhoppningsvis kommer det finnas utställningsbara exemplar inom nåt år eller två. Kommer dock inte finnas så många djur i början dock, så är du intresserad av att samarbeta med någon uppfödare är det nog väldigt uppskattat. Jag känner till 2 som jobbar med projektet just nu.

Om Örestadskaninen inte finns längre finns den inte längre. Punkt. Det enda som då kan göras är att avla fram ett djur som ser ut som de gamla Örestads.. men om man inte manipulera DNS kan man ju inte trolla fram genetik som är förlorade. Finns ju inte tarpanrer heller bara djur som ser ut som... Det som är borta kan inte återställas/avlas fram igen -  därför är just bevarande viktigt.

/Januschka

Här har vi ett exempel på en av de stora skillnaderna mellan rasavel och bevarandearbete.
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Irmelinis

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 16 aug-11 kl 19:23 »
Tack så mycket för svar, jag lär mig väldigt mycket här. Det uppskattas!

Varför räknas inte lantraserna som godkända raser i avelsföreningen?

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #11 skrivet: 16 aug-11 kl 21:25 »
Tack så mycket för svar, jag lär mig väldigt mycket här. Det uppskattas!

Varför räknas inte lantraserna som godkända raser i avelsföreningen?

lantraserna avlas för så stor variation som möjligt, de förädlade för så liten variation som möjligt. Det går inte att skriva en standard för gottisen (då motverkar man variation) och då går den heller inte att bedöma.
//Lina

Januschka

• Västmanland
« Svar #12 skrivet: 17 aug-11 kl 00:40 »
lantraserna avlas för så stor variation som möjligt, de förädlade för så liten variation som möjligt. Det går inte att skriva en standard för gottisen (då motverkar man variation) och då går den heller inte att bedöma.

Jaaaa...

man skulle kanske säger att lantraser bedöms för annat än bara utseende ;)  det kommer nog närmare sanningen.

Men visst, genbanksdjur håller man nog med tanke på smittspridningen  och vaccinationsdebatten så långt från utställningar och liknande evanemang som möjligt. Inga kaniner för offentlig prestation och ära ;)

/Januschka

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 17 aug-11 kl 15:43 »
Jaaaa...

man skulle kanske säger att lantraser bedöms för annat än bara utseende ;)  det kommer nog närmare sanningen.

Men visst, genbanksdjur håller man nog med tanke på smittspridningen  och vaccinationsdebatten så långt från utställningar och liknande evanemang som möjligt. Inga kaniner för offentlig prestation och ära ;)

/Januschka

Och utställning är en exteriörbedömning =)... Det görs även avkastningsbedömningar, men även de är fokuserade på att ungarna ska vara så jämna som möjligt.

Vad jag har förstått det så är det ett stort no-no att avla på lantraser efter färg, kroppsform, osv... Det enda man får selektera på är väl kullstorlek och tillväxt?
//Lina

Januschka

• Västmanland
« Svar #14 skrivet: 17 aug-11 kl 19:48 »
Vad jag har förstått det så är det ett stort no-no att avla på lantraser efter färg, kroppsform, osv... Det enda man får selektera på är väl kullstorlek och tillväxt?

Kroppsform vad som gäller Gotlandskaninen ska vara könstypisk, där finns i bekrivningen lite närmare detaljer. Sedan är temperamentet ett urvalskriterium och, fast det är mot alla regler och bättre vetande, det finns tyvärr genbanker som avlar efter färg och till och med modefärger. Man får bara hoppas att snedvridningen inte blir stor och att dessa genbanker är bland de alltför många som läggs ner efter krot tid ;) 

Kullstorlek, foderkrav och modersegenskaper är viktiga, därför kan det helt enkelt vara smart att låta uppfödaren bestämmer vilken unge ur kullen bäst säljes till en intresserat genbank.

/Januschka

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 17 aug-11 kl 20:00 »
Jaaaa...

/Januschka
Men man ser ofta Lantraskaniner på olika marknader och visningsdagar, hur kommer det sig, finns inga smittor där?
                                               Mvh
                                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #16 skrivet: 17 aug-11 kl 20:33 »
Men man ser ofta Lantraskaniner på olika marknader och visningsdagar, hur kommer det sig, finns inga smittor där?
                                               Mvh
                                             Charlotte

Jag vet inte hur många utställare det brukar finnas på en utställning, fast det lär vara väldigt många fler än de som visar upp sina kaniner på en och samma marknad!
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #17 skrivet: 17 aug-11 kl 22:11 »
På en vanlig utställning är det mellan 20-150 utställare (100-600 kaniner).
//Lina

Charlotte

• -
« Svar #18 skrivet: 17 aug-11 kl 22:24 »
Jag vet inte hur många utställare det brukar finnas på en utställning, fast det lär vara väldigt många fler än de som visar upp sina kaniner på en och samma marknad!
Jo, men det räcker med 1 sjuk kanin för att olyckan ska vara framme...
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Irmelinis

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 17 aug-11 kl 22:36 »
Jag stöder hellre avel av lantraser som avlas på god funktion mer än utseende, och är mycket intresserad av att starta genbank så fort jag flyttat till vårt lilla hus.

Det låter ju spännande med Örestadsprojektet såklart, men som någon sa, finns inte rasen längre så finns den inte. Då blir det ju lite "fejk" (ursäkta) -örestadskaniner som utgör populationen, ser inte riktigt meningen med det.

Januschka du skrev: "...dessa genbanker är bland de alltför många som läggs ner efter krot tid"
Varför läggs många genbanker ner? Förstår att det kan finnas individuella skäl, men det låter som om det är många som ger upp. Någon speciell orsak till det?

Dela detta:

* Inloggade just nu

530 gäster, 2 användare (1 dolda)
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser