Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur hotade är de olika raserna?  (läst 19673 gånger)

Skiftestads

• Norge
    • Min blogg
SV: Hur hotade är de olika raserna?
« Svar #80 skrivet: 23 aug-11 kl 08:27 »
Varför är just den värd att bevara, vilka egenskaper har den? *ärligt nyfiken*
Svensk päls är en pälskanin, svart med vita hår innimellan (hela vita hår, inte bara vita hårspissar som på silverfargade kaniner).
Det finns en norsk ras, Trønder, med samma färg, men båda raser är sällsynta.
Bor på et småbruk på västkusten av Norge, med barn, mann, katt, islandshästar, höns, får och kaniner.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #81 skrivet: 23 aug-11 kl 08:57 »
Varför är just den värd att bevara, vilka egenskaper har den? *ärligt nyfiken*

Gammal svensk kombinationsras framavlad ur svenska "lantkaniner", fina skinn och lagom stor att äta. Det vore verkligen synd om den gick förlorad genom inkorsning av andra raser eller helt enkelt för att antalet uppfödare blir för litet.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 23 aug-11 kl 13:17 »
Gammal svensk kombinationsras framavlad ur svenska "lantkaniner", fina skinn och lagom stor att äta. Det vore verkligen synd om den gick förlorad genom inkorsning av andra raser eller helt enkelt för att antalet uppfödare blir för litet.

Används skinnen och pälsen numera, eller var det mest förr? Mycket fin kanin, men undrar om användningsområdet, om den bara är till nytta för köttet eftersom kaninpäls inte säljer bra så kanske det finns mer ekonomiska raser?

Det är ju rätt viktigt och intressant att bevara gamla raser, men om de inte direkt har någon funktion (som jag tycker att gotlandskaninens egenskaper har) så hur motiverar man bevarandet?

Charlotte

• -
« Svar #83 skrivet: 23 aug-11 kl 13:26 »
Används skinnen och pälsen numera, eller var det mest förr? Mycket fin kanin, men undrar om användningsområdet, om den bara är till nytta för köttet eftersom kaninpäls inte säljer bra så kanske det finns mer ekonomiska raser?

Det är ju rätt viktigt och intressant att bevara gamla raser, men om de inte direkt har någon funktion (som jag tycker att gotlandskaninens egenskaper har) så hur motiverar man bevarandet?
Svensk päls har väl ungefär samma egenskaper som en gotlänning förutom att den bara har en färg?
Det är inte bara Gotlandskaniner som kan ta hand om sina ungar och har trevligt temperament ;)
Många som har lantraser tror jag gärna (hoppas jag i alla fall)  tar hand om skinnen och syr av dom, det var ju just Självhushållardjur som lantraserna var och i ett "Självhushåll" tar man hand om allt från djuret :)
Det är lite synd att det gärna rynkas på näsan åt de "nyare" och "förädlade" husdjursraserna, vem har sagt att tiden frös någon gång artonhundrakallt och att det är bara just dom djuren som ska bevaras?
Nu vet jag att jag går OT, men tänk vad trevliga dom runda goa SLB korna var som var en bra kombinationsras för kött och mjölk om man jämför med dagens Holsteinkor...
 Mvh
 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Irmelinis

• Gäst
« Svar #84 skrivet: 23 aug-11 kl 13:36 »
Svensk päls har väl ungefär samma egenskaper som en gotlänning förutom att den bara har en färg?
Det är inte bara Gotlandskaniner som kan ta hand om sina ungar och har trevligt temperament ;)
Många som har lantraser tror jag gärna (hoppas jag i alla fall)  tar hand om skinnen och syr av dom, det var ju just Självhushållardjur som lantraserna var och i ett "Självhushåll" tar man hand om allt från djuret :)
Det är lite synd att det gärna rynkas på näsan åt de "nyare" och "förädlade" husdjursraserna, vem har sagt att tiden frös någon gång artonhundrakallt och att det är bara just dom djuren som ska bevaras?
Nu vet jag att jag går OT, men tänk vad trevliga dom runda goa SLB korna var som var en bra kombinationsras för kött och mjölk om man jämför med dagens Holsteinkor...
 Mvh
 Charlotte

Det är ju därför jag frågar om egenskaperna hos Svensk Päls, för att jag inte vet hur den rasen är! Den kanske är lika bra som gotlänningen, eller kanske bättre :)
Jag vill lära mig mer.

Och om man har många kaniner kan man väl inte ta tillvara på all päls och sy utav till sig själv, då har man ju snart en hel garderob med kläder och tofflor endast av kaninpäls. Går det att sälja överhuvudtaget?

Charlotte

• -
« Svar #85 skrivet: 23 aug-11 kl 13:41 »
Det är ju därför jag frågar om egenskaperna hos Svensk Päls, för att jag inte vet hur den rasen är! Den kanske är lika bra som gotlänningen, eller kanske bättre :)
Jag vill lära mig mer.

Och om man har många kaniner kan man väl inte ta tillvara på all päls och sy utav till sig själv, då har man ju snart en hel garderob med kläder och tofflor endast av kaninpäls. Går det att sälja överhuvudtaget?
Alla skinn är ju inte dugliga att bereda, det beror lite på när på året man slaktar och hur gammalt djuret är...
Råskinn kanske man kan sälja till hundträning eller människor som vill prova på beredning själva?
Beredda skinn kan man kanske sälja till hantverkare? Men det finns nog ingen färdig "marknad" för kaninskinn utan den får man skapa själv :)
                                   Mvh
                                 Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #86 skrivet: 23 aug-11 kl 13:50 »
Svensk Päls är vansinnigt vacker, går att tävla med, men de jag har hanterat hade ett hiskeligt temperament.
//Lina

Gille

• -
« Svar #87 skrivet: 23 aug-11 kl 14:02 »
Inkorsning sker (såvitt jag förstått) med hjälp av Gotlandskanin, för ingen annan ras (förutom Trönder) har den pälsfärgen. Och sådan medveten inkorsning är bra för rasen!
Kaninuppfödare och pelargontant.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #88 skrivet: 24 aug-11 kl 22:42 »
Hollisen är förmodligen världens trevligaste ras, och jag som äter hermeliner tycker att en hollis duger gott till kött :). Den kräver dock för mkt kraftfoder tycker jag.

Såg detta intressanta inlägg nu. Jag håller med om att mellerudskaninen ser ut som holländare. Samtidigt vet jag att mellerudskaninen inte är särskilt kraftfoderkrävande (mår bra av ungefär samma diet som gotlandskaniner). Inte är de särskilt trevliga heller. 8) Om det nu är så att mellerudskaninen härstammar från och har liknande egenskaper som holländaren för närmare hundra år sedan är det i sig skäl att hålla den i genbank utan inblandning.

Gille

• -
« Svar #89 skrivet: 25 aug-11 kl 08:45 »
Trodde Mellerud var trevligare än Gotlandskaninen. Lite lugnare.

Januschka

• Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
« Svar #90 skrivet: 25 aug-11 kl 12:14 »
Trodde Mellerud var trevligare än Gotlandskaninen. Lite lugnare.
'

Lugn = trevlig   ???   :o   ???

lugnare, absolut... därmed mindre nyfiken, mindre intressant   ;D

men enklare att stängsla.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Irmelinis

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 25 aug-11 kl 13:00 »
Såg detta intressanta inlägg nu. Jag håller med om att mellerudskaninen ser ut som holländare. Samtidigt vet jag att mellerudskaninen inte är särskilt kraftfoderkrävande (mår bra av ungefär samma diet som gotlandskaniner). Inte är de särskilt trevliga heller. 8) Om det nu är så att mellerudskaninen härstammar från och har liknande egenskaper som holländaren för närmare hundra år sedan är det i sig skäl att hålla den i genbank utan inblandning.

Hur definierar just du ordet "trevlig" när det gäller kaniner? :)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #92 skrivet: 25 aug-11 kl 21:28 »
Hur definierar just du ordet "trevlig" när det gäller kaniner? :)

Aktiv, nyfiken, social.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #93 skrivet: 25 aug-11 kl 21:57 »
Aktiv, nyfiken, social.

Okay tack!
Det är detta som är så svårt när man frågar om råd på internet, alla har så himla olika erfarenheter, inställning och definitioner av saker och ord. Nu har vi en som tycker trevlig = lugn och två som tycker att trevlig = aktiv och nyfiken  :P

Ann E

• -
    • www.mellis.n.nu
« Svar #94 skrivet: 25 aug-11 kl 22:02 »
Det är synd om de som inte träffat trevliga mellerudskaniner, som är smarta, lekfulla, nyfikna ...och så mycket mer, som gör dem intressanta och roliga att hålla på med.

Fast nu tänker jag inte skriva mer i den här tråden, jag har inget här att göra överhuvudtaget att göra.

Bättre att spendera tiden på mina "otrevliga och värdelösa" kaniner....

Tack och hej..
Mvh. Ann Elisabeth. Har världens bästa sambo, 2 underbara barn, 4 hundar,mellerudskaniner i Genbank 803 samt rexar med stamtavla. Med på önskelistan finns lantrashöns, lantrasfår, Gotlandsstövare och bin.

Irmelinis

• Gäst
« Svar #95 skrivet: 25 aug-11 kl 22:10 »
Det är synd om de som inte träffat trevliga mellerudskaniner, som är smarta, lekfulla, nyfikna ...och så mycket mer, som gör dem intressanta och roliga att hålla på med.

Fast nu tänker jag inte skriva mer i den här tråden, jag har inget här att göra överhuvudtaget att göra.

Bättre att spendera tiden på mina "otrevliga och värdelösa" kaniner....

Tack och hej..

Tack för dina bidrag Ann! Jag är fortfarande intresserad av mellerudisar! :)

Jordbron

• Västergötland
    • Jordbron
« Svar #96 skrivet: 25 aug-11 kl 22:35 »
Ser ingen direkt skillnad på ursprunget på Mellerud o Gotland.

De är väldigt olika till sättet & även i färgerna så visst är det enorm skillnad.

Mvh Birgitta gb716
Småskaliga "farmare" med klövsjöfår, finullsfår, gotlands- och mellerudskaniner, orangekaniner, havanafrassar, öländska dvärghöns, samt en border collie & ett gäng katter. Snart kanske även med bin.
http://www.jordbron.se

Irmelinis

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 25 aug-11 kl 22:39 »
De är väldigt olika till sättet & även i färgerna så visst är det enorm skillnad.

Mvh Birgitta gb716

Vad roligt, har du lust att berätta vad som skiljer sig mellan deras egenskaper?
Färgerna vet jag redan :)

Gille

• -
« Svar #98 skrivet: 26 aug-11 kl 09:51 »

Mvh Birgitta gb716
Jag menar inte raserna utan ursprunget, dess historia.

jebo

• Västergötland
« Svar #99 skrivet: 28 aug-11 kl 17:26 »
Jag har två mellerudskaniner och mysigare och keligare kaniner får man leta efter. Båda lägger sig platta som hundar när man klappar dem och sluter ögonen för att de tycker att det är så skönt.  De kommer båda skuttande i sin utehage när man kommer för att se till dem och vill bli pysslade med. De vill gärna leka och tycker om när man springer runt med dem i hagen, då följer de efter, precis som en hund skulle göra.  Absolut en bra barnkanin och lättfödd. Jag kan inte vara nöjdare! Dessutom är de ju Sveriges mest sällsynta kaninras och det är naturligtvis roligt att man kan hjälpa till och bevara dem.

Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 2 användare
Anna58, nordictinkerer

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser