Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!  (läst 78083 gånger)

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
SV: Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!
« Svar #20 skrivet: 08 apr-11 kl 10:57 »

Sen gillar jag rölleka den har en väldigt speciell smak och jag brukar använda små blad till sallad och krydda.

Te på torkade röllikablommor hjälper om man är uppkörd och orolig i magen. Det är ganska beskt, men det gör nytta.

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #21 skrivet: 08 apr-11 kl 12:36 »
Till min lista på växter jag ska pröva samla in i år måste jag nog få tillägga:

rödklöver - blomman
pensé - blomman (ok, inte riktigt vildväxande... men ändå!;))

Nån som vet om penséblommorna innehåller nåt vettigt också eller om det bara är vackert att ha i salladen? Vitaminer kanske?

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #22 skrivet: 08 apr-11 kl 13:14 »
Smakar penséerna som violer?

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #23 skrivet: 08 apr-11 kl 14:10 »
Smakar penséerna som violer?
Ja. Botaniskt är det samma växt.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

christelle

• Blekinge
« Svar #24 skrivet: 08 apr-11 kl 14:31 »
Ända sedan jag var liten har jag velat lära mig mer om vilda ätliga växter; vad man kan plocka/gräva upp, när man bäst bör göra det, vad det innehåller (som t.ex fibrer och vitaminer...), hur man bäst tillagar det osv osv... Men nu får det vara nog! I år tänker jag inte bara drömma om att skörda vilda växter, i år tänker jag banne mig ge mig ut i skog och mark och faktiskt göra!

Jag utgår från den här underbara sidan [url]http://www.skogsskafferiet.se/]http://www.skogsskafferiet.se/] [url]http://www.skogsskafferiet.se/ [/url], och eftersom jag är en otroligt försiktig människa kommer jag bara ta sådant som absolut inte kan förväxlas med något giftigt, och jag kommer även försöka dubbelkolla allt med andra källor så att jag inte råkar bli felinformerad.

Nu är det ju april... och enligt min plan borde jag redan ha kunnat hitta späda björklöv och nässlor, men åtminstone här hos mig (Uppland) så ser allt fortfarande väldigt dött ut. Var ute nyss och kikade - björkarna hade inte ens knoppar än... :-\ Så det dröjer nog lite...

Är det fler som är intresserade av att haka på? Ge er ut i skog och mark och plocka allt möjligt ätbart, och berätta gärna om det här i den här tråden! Det vore väl kul att byta lite erfarenheter? :)

Det jag redan nu har tänkt mig pröva i år är följande:

Björk - späda löv och knoppar
Brännässla - blad
Daggkåpa - blad (enligt skogsskafferiet rätt svår men eftersom den inte verkar kunna förväxlas med något giftigt så vågar jag nog mig på den! Dessutom känner jag redan igen den...)
Gran - skott
Groblad - blad och frön (?)
Harsyra - blad
Kirskål - blad
Maskros - blad, blomma och rot
Rönn - bär
Ros - blomma och frukt (nypon)
Stensöta - rot
Kaveldun - rot mm

Detta utöver det jag tidigare har plockat: kantareller, lingon, blåbär och smultron... Skulle gärna lära mig känna igen fler svampar också men där är jag lite nervig faktiskt, rädd att plocka fel. :-\

Vill gärna hänga med på denna tråd - det finns så mycket borttapad kunskap när det gäller att skörda ur naturens skafferi.
Skulle vilja lägga till maskrosknoppen som sitter nära jordytan inpressad mellan bladens bas och innan den kommit upp med skaft.
Själva maskrosblomman har jag aldrig provat att äta - använder så lite av det gröna som sitter under blomman som möjligt (eftersom den brukar anges som väldigt besk) men gjort vin, likör och maskrossirap av blomman och det går inte att misslyckas. Det blir alltid succé  :)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 08 apr-11 kl 16:52 »
Herre så gott det låter.... kanske PM:ar för recept senare ;)

Här kommer årets första maskros och nässelsoppa serveras som förrätt i afton. Skulle tro att den klassiska ägghalvan får komma från dvärgarna, då får den oxå plats i ljuskopparnasom den ska serveras i :P :P :P

Har haft små planer på att göra vin av björksav i år...... någon som testat det innan???.... behöver en hoper rådkänner jag ::)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Mamsingen

• Småland
« Svar #26 skrivet: 08 apr-11 kl 16:54 »
Vill gärna hänga med på denna tråd - det finns så mycket borttapad kunskap när det gäller att skörda ur naturens skafferi.
Skulle vilja lägga till maskrosknoppen som sitter nära jordytan inpressad mellan bladens bas och innan den kommit upp med skaft.
Själva maskrosblomman har jag aldrig provat att äta - använder så lite av det gröna som sitter under blomman som möjligt (eftersom den brukar anges som väldigt besk) men gjort vin, likör och maskrossirap av blomman och det går inte att misslyckas. Det blir alltid succé  :)

Testade äta maskrosblommor förra sommaren och de är inte alls dumma, smörstekta på macka t ex eller i maträtt:) Överraskande gott!
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #27 skrivet: 08 apr-11 kl 17:04 »

Här kommer årets första maskros och nässelsoppa serveras som förrätt i afton. Skulle tro att den klassiska ägghalvan får komma från dvärgarna, då får den oxå plats i ljuskopparnasom den ska serveras i :P :P :P

Låter gott! Du får recensera måltiden efteråt... :P
Testade äta maskrosblommor förra sommaren och de är inte alls dumma, smörstekta på macka t ex eller i maträtt:) Överraskande gott!

Ska helt klart testas!

Mamsingen

• Småland
« Svar #28 skrivet: 08 apr-11 kl 17:05 »
Låter gott! Du får recensera måltiden efteråt... :P
Ska helt klart testas!

Yes, förvånade mej att jag inte testat innan... Maskrosor brukar det finnas gott om.. :D
Om du börjar känna dig lite annorlunda, kan det bero på att du börjar vara dig själv:)

Om man står och funderar för länge på nästa steg, kan man bli stående på ett ben... har jag hört.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #29 skrivet: 08 apr-11 kl 18:23 »
Till min lista på växter jag ska pröva samla in i år måste jag nog få tillägga:

rödklöver - blomman
pensé - blomman (ok, inte riktigt vildväxande... men ändå!;))

Nån som vet om penséblommorna innehåller nåt vettigt också eller om det bara är vackert att ha i salladen? Vitaminer kanske?
Rödklöverblomma innehåller något som liknar östrogen, bara så Du vet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Jennyt

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 08 apr-11 kl 23:15 »
SUUUUPERGOTT :P..... lägg inte i ägghalvan förräns precis innan servering. Den blir grådassig av den gröna soppan :-\, men den smakar lika gott ;)

Hade i en matsked hemkokt hönsbuljong och redde av med lite grädde, åsså lite salt, det var allt o:)
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #31 skrivet: 12 apr-11 kl 09:21 »
 ;D
Igår blev lite oväntad premiär! Var på promenad när jag fann massor av fin harsyra, varvid jag plockade en del och tog hem. Sköljde och la på macka. Såg väldigt vackert ut... Tyvärr smakade det inte så mycket, kanske smaken utvecklas allteftersom sommaren går? Hur som helst blir det nog mer harsyra i sommar!  ;D

Granbackstove

• Uppland
« Svar #32 skrivet: 12 apr-11 kl 09:39 »
Åh, det vore ju trevligt! Vi får snacka om det på nålbindningsjuntan... ;D För just det där med att känna igen växterna redan när de är små är något jag funderat en hel del på... Fullvuxna brännässlor tar man ju inte miste på, men ska man plocka de första små bladen så... där är jag osäker. :-\ Och kirskål måste jag erkänna att jag inte känner igen sen tidigare! :-[

Nu är de här! Plockade mitt första späda kirskålsskott igår. Smaken är outstanding!
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #33 skrivet: 12 apr-11 kl 09:41 »
Kul! Måste ta och lära mig känna igen kirskål...

skogskälla

• Hellre mångfald än enfald
    • Östergötland
« Svar #34 skrivet: 12 apr-11 kl 09:50 »

Har även planer på att hålla enkla kvällskurser i att känna igen olika matväxter, samt hur man kan utnyttja dessa.

/Patrik
Jäkla synd du bor så långt bort annars hade jag anmält mig på stående fot :) Jag känner tyvärr bara igen nässlor och maskrosor  - men det har vi gott om och andra sidan ;D
Kanske finns det i någon kunnig i Östergötland eller dess närhet som har kurs.....?  ::)

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #35 skrivet: 13 apr-11 kl 21:03 »
Brännnässlor, späda skott och blad (maskros, groblad, syror) och ibland björksav brukar jag ta vara på =). Och klöverblommor, bara mumsa lite på när man är sugen.

Och såklart bär och svamp.

Ska i år försöka samla in och torka massa blommor och örter till både mig och kaninerna, såsom ljung, rölleka, älgört, daggkåpa, maskrosblommor, klöver mfl.

Kirskål har jag provat i kombination med nässlor (soppa) och det var gott, men den växer inte häruppe =/.
//Lina

eldaren

• det enkla är det bra
    • Ångermanland
    • Hustomtens biug i Bellvik
« Svar #36 skrivet: 13 apr-11 kl 21:50 »
Kirskål har jag provat i kombination med nässlor (soppa) och det var gott, men den växer inte häruppe =/.

Kan det vara sant?! De verkar ju klara vad som helst, nästan! Hos mig växer de då åtminstone... men det är ju en bit upp till dig.

Här lär vi vänta ytterligare några veckor åtminstone innan det går att plocka några nya, späda saker ute: vi har en till två decimeter snö ännu, även om marken visst börjar titta fram lite här och där.

Späda skott av ollmäcken (mjölkört) lär vara en höjdare att smörsteka, de ska visst vara som sparris... måste testa det i år! Skotten som kommer är RÖDA, kan vara bra att veta så att man plockar rätt :)

Svinmålla har jag experimenterat lite med, dvs fröna (släkt med quinoa (eller 'rismålla' på svenska)!). Men det behöver nog testas lite mer. Gick bra att äta men var en aning beskt.

Mina boktips:
Nyttans växter av Kerstin Ljungqvist: en fantastisk bok! Massor av praktiskt information om väldigt många växter och hur de används. En väldigt utökad och förnyad "arvinge" till klassikern Vartill våra växter duga.
En annan väldigt bra bok är Vilda växter som mat och medicin av Stefan Källman! Där finns det väldigt mycket matnyttigt från olika håll i världen om växter som finns här och vad de innehåller i energi och näringsämnen. Lite "överlevnadsstuk" på den, han har skrivit sådana böcker också.

Pata (eller kanske någon annan hugad?), skulle du inte kunna komma på biugen här i sommar och visa och lära för alla intresserade vad man kan använda och på vilket sätt? Så kan vi göra en middag sedan den dagen på det som plockas! Det vore ju en perfekt sak att göra!! :D
biug i Bellvik: en självaförsörjarstämma! http://www.alternativ.nu/users/hustomten/

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #37 skrivet: 13 apr-11 kl 22:56 »
Pata (eller kanske någon annan hugad?), skulle du inte kunna komma på biugen här i sommar och visa och lära för alla intresserade vad man kan använda och på vilket sätt? Så kan vi göra en middag sedan den dagen på det som plockas! Det vore ju en perfekt sak att göra!! :D

Jo, det vore roligt. Vet inte riktigt hur jag jobbar i sommar, eventuellt blir det fjällen hela sommaren. Om inte jobbet sätter käppar i hjulet kommer jag gärna.

Mjölkörtsmärgen är riktigt god, lite blandning mellan ärtor och äpplen om man äter den rå.

"Kan man äta sånt" av Inger Ingmansson är inte heller en dum bok.
Annars känns det som att det finns bra mycket mer amerkanska och brittiska böcker på ämnet. Fast det är klart, de är ju några fler.

I år ska jag framförallt gå loss på lavar efter att ha sett vad Noma gör med dem.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #38 skrivet: 14 apr-11 kl 15:18 »
I Umeå hittade jag massor med kirskål när jag bodde där, i Göteborg med, men här har jag aldrig sett det...

Det ska tydligen finnas, men det är inget man vanligtvis ser. Jag ska kika ordentligt i år om jag kan hitta det någonstans.
//Lina

Jennyt

• Västergötland
« Svar #39 skrivet: 14 apr-11 kl 15:39 »
Ok. Jag rekomenderar inte människor som är överkänsliga mot citrus och andra sånnadär suspekta matkänsligheter att äta maskrosor..... har tampats med ordentliga exem på mina händer sedan jag åt den där stackars halva decilitern soppa ::) ...... igår åt jag bara nässlor och det gick bra.... så jag tror mig ha ringat in maskrosorna..... krut i dem :P

(Igår blev det spättafiléer under nässel och vilökstäcke, kan rekommenderas)

Är lite nyfiken på mjölkörten..... tror att jag har det i odlingsbädarna..... det är lite svårt att känna igen dem när de är så små tycker jag..... har liksom inte haft mjölkörts-glasögonen på förut ::) ;)

Nu sprutar det formligen ur backen här hos mig.....HÄRLIGT ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

560 gäster, 2 användare
mrnic, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser