Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!  (läst 77991 gånger)

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!
« skrivet: 07 apr-11 kl 11:11 »
Ända sedan jag var liten har jag velat lära mig mer om vilda ätliga växter; vad man kan plocka/gräva upp, när man bäst bör göra det, vad det innehåller (som t.ex fibrer och vitaminer...), hur man bäst tillagar det osv osv... Men nu får det vara nog! I år tänker jag inte bara drömma om att skörda vilda växter, i år tänker jag banne mig ge mig ut i skog och mark och faktiskt göra!

Jag utgår från den här underbara sidan http://www.skogsskafferiet.se/] [url]http://www.skogsskafferiet.se/ [/url], och eftersom jag är en otroligt försiktig människa kommer jag bara ta sådant som absolut inte kan förväxlas med något giftigt, och jag kommer även försöka dubbelkolla allt med andra källor så att jag inte råkar bli felinformerad.

Nu är det ju april... och enligt min plan borde jag redan ha kunnat hitta späda björklöv och nässlor, men åtminstone här hos mig (Uppland) så ser allt fortfarande väldigt dött ut. Var ute nyss och kikade - björkarna hade inte ens knoppar än... :-\ Så det dröjer nog lite...

Är det fler som är intresserade av att haka på? Ge er ut i skog och mark och plocka allt möjligt ätbart, och berätta gärna om det här i den här tråden! Det vore väl kul att byta lite erfarenheter? :)

Det jag redan nu har tänkt mig pröva i år är följande:

Björk - späda löv och knoppar
Brännässla - blad
Daggkåpa - blad (enligt skogsskafferiet rätt svår men eftersom den inte verkar kunna förväxlas med något giftigt så vågar jag nog mig på den! Dessutom känner jag redan igen den...)
Gran - skott
Groblad - blad och frön (?)
Harsyra - blad
Kirskål - blad
Maskros - blad, blomma och rot
Rönn - bär
Ros - blomma och frukt (nypon)
Stensöta - rot
Kaveldun - rot mm

Detta utöver det jag tidigare har plockat: kantareller, lingon, blåbär och smultron... Skulle gärna lära mig känna igen fler svampar också men där är jag lite nervig faktiskt, rädd att plocka fel. :-\

pålle

• Gäst
SV: Vilda ätliga växter - nu jädrans gäller det!
« Svar #1 skrivet: 07 apr-11 kl 11:15 »
Ända sedan jag var liten har jag velat lära mig mer om vilda ätliga växter; vad man kan plocka/gräva upp, när man bäst bör göra det, vad det innehåller (som t.ex fibrer och vitaminer...), hur man bäst tillagar det osv osv... Men nu får det vara nog! I år tänker jag inte bara drömma om att skörda vilda växter, i år tänker jag banne mig ge mig ut i skog och mark och faktiskt göra!

Jag utgår från den här underbara sidan [url]http://www.skogsskafferiet.se/]http://www.skogsskafferiet.se/] [url]http://www.skogsskafferiet.se/ [/url], och eftersom jag är en otroligt försiktig människa kommer jag bara ta sådant som absolut inte kan förväxlas med något giftigt, och jag kommer även försöka dubbelkolla allt med andra källor så att jag inte råkar bli felinformerad.

Nu är det ju april... och enligt min plan borde jag redan ha kunnat hitta späda björklöv och nässlor, men åtminstone här hos mig (Uppland) så ser allt fortfarande väldigt dött ut. Var ute nyss och kikade - björkarna hade inte ens knoppar än... :-\ Så det dröjer nog lite...

Är det fler som är intresserade av att haka på? Ge er ut i skog och mark och plocka allt möjligt ätbart, och berätta gärna om det här i den här tråden! Det vore väl kul att byta lite erfarenheter? :)

Det jag redan nu har tänkt mig pröva i år är följande:

Björk - späda löv och knoppar
Brännässla - blad
Daggkåpa - blad (enligt skogsskafferiet rätt svår men eftersom den inte verkar kunna förväxlas med något giftigt så vågar jag nog mig på den! Dessutom känner jag redan igen den...)
Gran - skott
Groblad - blad och frön (?)
Harsyra - blad
Kirskål - blad
Maskros - blad, blomma och rot
Rönn - bär
Ros - blomma och frukt (nypon)
Stensöta - rot
Kaveldun - rot mm

Detta utöver det jag tidigare har plockat: kantareller, lingon, blåbär och smultron... Skulle gärna lära mig känna igen fler svampar också men där är jag lite nervig faktiskt, rädd att plocka fel. :-\
Märklig sida ser inget  bara nått googel

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 07 apr-11 kl 11:23 »
Burkar även plocka maskrosor för att steka men bara blomman svamp brukar vara kantareller murklor och Carl Johan  och nässlor

Alba

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 07 apr-11 kl 12:00 »
Märklig sida ser inget  bara nått googel

Blev nåt fel i Fnys länk, men här är den: www.skogsskafferiet.se

Jag vill gärna skaffa mer i naturen. Tyvärr har vi dåligt med det jag är mest van att plocka här hemmavid. Brännässlor- växer bara längs vägen här, kirskål och maskrosor...  Jorden är nog för mager?!

Jag får åka till jobbet i stan (Djurgården, Stockholm) och hälsa på, där finns mängder av ovan nämnda ogräs av fin kvalitet  ;D

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

lavendula

• I varje vrå kan man finna ljus..
    • Östergötland
« Svar #4 skrivet: 07 apr-11 kl 12:23 »
Nu är vi inne på mitt favorit ämne!:D
Jag är uppvuxen med att äta allt vad naturen har att ge tex maskros,nässlor,granskott, björkblad (oftast som te), humle,rölleka osv. Min familj var jordbrukare/fiskare i finland (så allt jag kan kommer från dem) som inte hadde nära till dagens "lyxiga" affärer/läkare  ;). Om man är i krokarna av södertälje så lär jag gärna ut vad jag kan.
Hundar, katter, Gotlandskaniner, Svenska Gulankor, höns, bin och getter.

pålle

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 07 apr-11 kl 12:33 »
Blev nåt fel i Fnys länk, men här är den: www.skogsskafferiet.se

Jag vill gärna skaffa mer i naturen. Tyvärr har vi dåligt med det jag är mest van att plocka här hemmavid. Brännässlor- växer bara längs vägen här, kirskål och maskrosor...  Jorden är nog för mager?!

Jag får åka till jobbet i stan (Djurgården, Stockholm) och hälsa på, där finns mängder av ovan nämnda ogräs av fin kvalitet  ;D

/ Alba
Tack nu fungera det nä ingen statss mat den är ju förgiftad utav alla av gaser  :)

Juniperus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 apr-11 kl 12:36 »
Våren ger verkligen inspiration att ge sig ut i skog och mark och ta för sig av naturens skafferi. När jag var yngre var jag väldigt inne på detta men även nu består min kost till stor del av vad jag hittar i naturen. Sallad är ju bara dumt att köpa på våren och sommaren.

Våtarv växer i mängder på många ställen och är väldigt gott till sallad, jag har testat andra arvar, narvar och allt vad de heter och de funkar bra också, dock har jag inte funnit belägg i litteraturen på att de skulle vara ätbara.

Hundlokans rötter är fina om man kokar bort tråkiga ämnen och häller bort vattnet, har provat att steka dom utan att koka och då blev jag magsjuk.

Ormroten är ju fin, grodknopparna har en nötliknande smak och kan ätas som de är, även roten kan ätas

Mjölkörten växer också överallt och där äter man späda skott och rötterna går att äta även om de är beska. De blir bättre om man tar bort märgen och torkar i solen sen blötlägger man och kokar då är mycket av den beska smaken borta.

Ett axplock av vanliga "ogräs" växter som är användbara.

Litteraturtips är Inger Ingmansons    Kan man äta sånt

Lycka till med samlandet

Wizard

• Arrendegården
« Svar #7 skrivet: 07 apr-11 kl 12:57 »
En av de riktigt tidiga växterna som även går utmärkt att frysa in och använda under resten av året är ramslök!
Det är en underbar  bladväxt som fungerar mycket bra fint strimlad rå i sallader, på omeletter eller där salladslök/purjolök används.
Tillagad i grytor eller soppor ger den en mycket god smak också. Funkar bra till lite kraftigare vilt som t ex hare, duva, ripa, tjäder osv.

Kommer i söder om några veckor!

Djinn

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 07 apr-11 kl 12:59 »
En av de riktigt tidiga växterna som även går utmärkt att frysa in och använda under resten av året är ramslök!
Det är en underbar  bladväxt som fungerar mycket bra fint strimlad rå i sallader, på omeletter eller där salladslök/purjolök används.
Tillagad i grytor eller soppor ger den en mycket god smak också. Funkar bra till lite kraftigare vilt som t ex hare, duva, ripa, tjäder osv.

Kommer i söder om några veckor!

Doftar och smakar underbart av vitlök!

kurt

« Svar #9 skrivet: 07 apr-11 kl 16:03 »
Bor man i närheten av havet, så kan ju glasört vara ett alternativ. De senaste åren har ju den blivit mycket populär på stjärnkrogar.

http://nordicalgae.blogspot.com/2008/01/glasrt-salicornia-europaea-och-styv.html

Granbackstove

• Uppland
« Svar #10 skrivet: 07 apr-11 kl 16:12 »
Fny! Det är bara dagar kvar nu innan det börjar spira! Sävja ligger någon vecka före oss, så börja spana efter nässlor och kirskål! Vill du veta hur de ser ut som små är du välkommen hit om en vecka eller två på en fika och en snabb exkursion ute i vår och grannens trädgård.
Har genbank för bland annat sybehör och blomkrukor från 1900-talet.

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #11 skrivet: 07 apr-11 kl 18:35 »
Ängssyra är gott i sallad eller finhackad i en gräddfilssås med annat kryddgrönt.
Våtarv kan man också äta som sallad eller woka.
Maskrosblad kan syras, utöver att de funkar som sallad (späda)

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #12 skrivet: 07 apr-11 kl 19:00 »
Kom ihåg att be ägaren om lov innan Du börjar samla

björksav.

Kan kokas ihop som vassla till mese, men även drickas som den är.  Lite lätt uppvärmd ...  MUMS!!!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Pata

• Ångermanland
    • Naturens Skafferi
« Svar #13 skrivet: 07 apr-11 kl 19:11 »
Tyvärr är det ett tag kvar här uppe i norr. Men i år kommer jag att plocka mycket!
Mållor är ju inte dumma att plocka, spenatsläktingar som de är. Fast de växer mest på störd mark.
Tror ingen tipsat om dessa tidigare. Både bladen och senare fröna går bra att äta.
Ska även prova ormbunkar i år, efter att ha läst att det bara ska vara en sort som är cancerframkallande (örnbräken).

Har även planer på att hålla enkla kvällskurser i att känna igen olika matväxter, samt hur man kan utnyttja dessa.

/Patrik

Fny

• Uppland
    • Handicraft by Agis
« Svar #14 skrivet: 08 apr-11 kl 10:23 »
Fny! Det är bara dagar kvar nu innan det börjar spira! Sävja ligger någon vecka före oss, så börja spana efter nässlor och kirskål! Vill du veta hur de ser ut som små är du välkommen hit om en vecka eller två på en fika och en snabb exkursion ute i vår och grannens trädgård.

Åh, det vore ju trevligt! Vi får snacka om det på nålbindningsjuntan... ;D För just det där med att känna igen växterna redan när de är små är något jag funderat en hel del på... Fullvuxna brännässlor tar man ju inte miste på, men ska man plocka de första små bladen så... där är jag osäker. :-\ Och kirskål måste jag erkänna att jag inte känner igen sen tidigare! :-[

Vägs ände

• Tomtar finns
    • Uppland
« Svar #15 skrivet: 08 apr-11 kl 10:34 »
Åh, det vore ju trevligt! Vi får snacka om det på nålbindningsjuntan... ;D För just det där med att känna igen växterna redan när de är små är något jag funderat en hel del på... Fullvuxna brännässlor tar man ju inte miste på, men ska man plocka de första små bladen så... där är jag osäker. :-\ Och kirskål måste jag erkänna att jag inte känner igen sen tidigare! :-[

skulle du vilja kan du få ett bestånd av mig ;D
Anatidaephobia-the fictional fear that somewhere, somehow, a duck is watching you

Silje A

• Västmanland
« Svar #16 skrivet: 08 apr-11 kl 10:37 »
Ja va kul! Jag vill plocka massor av nässlor, göra soppa och så tänkte jag prova te också för enligt trägårds apoteket på SVT så kan man dricka te med nässlor mot hösnuva så jag tänkte prova det mot min pollenallergi och se vad som händer :D

Harsyra är ju jätte gott och ganska lätt att identifiera sen finns det ju nåt som min mor kalla ängssyra också de är lite större blad och smakar nästan likadant.

Sen gillar jag rölleka den har en väldigt speciell smak och jag brukar använda små blad till sallad och krydda.

Sen har jag nån förkärlek för att äta blommor och gökärt är en annan favorit. Blomman är SUPER god och smakar lite som ärtor jag har hört att man kan använda roten också men eftersom blommorna är så goda har jag inte hjärta att gräva upp den.

I år tänker jag också gå ganska hårda räder på svartvinbärsbuskarna i min närhet. Det är inte bären jag vill åt utan bladen som är helt gudomliga som te! väldigt snyggt i koppen också med ett stort blad som flyter runt. Jag plockade en ganska stor mängd förra året men det gick åt en hel del så i år ska jag slå på stort :)

Jennyt

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 08 apr-11 kl 10:38 »
Tjenahej!

Jag har väl inget direkt att tillägga till föregående talares inlägg, men känner ändå för att haka på tråden.... kanske kan jag få något nytt matnyttigt i min korg ;)

ni som plockar granskott.... vad gör ni av dem?, mer än granskottssirap...

Hallonbladen är ju väldigt goda att ha i te.... det nya för mig var att använda dem som smaksättare i mat..... det skulle jag vilja ha mer tips på....någon?

Bra tråd förrästen :-*
På gården samsas vi med tre katter, fyra hästar och ett helt gäng höns. Skånsk Blomme och Dvärg Kochin. Genbank för Svensk Blåanka sedan 2011.
Titta gärna in på www.jennysgröna.se

Silje A

• Västmanland
« Svar #18 skrivet: 08 apr-11 kl 10:41 »
. Fullvuxna brännässlor tar man ju inte miste på, men ska man plocka de första små bladen så... där är jag osäker. :-\ Och kirskål måste jag erkänna att jag inte känner igen sen tidigare! :-[

Nässlor ser nästan likadana ut som små, lite ljusare och små och sen är det ju bara att pila lite på dem så är man ju dö säker på om det är rätt eller inte.

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #19 skrivet: 08 apr-11 kl 10:49 »
Granskott kan man göra thé på!

Dela detta:

* Inloggade just nu

486 gäster, 2 användare
LimJans, johber

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser