Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skjuta hundar som kommer in på gården ?  (läst 56205 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Skjuta hundar som kommer in på gården ?
« Svar #100 skrivet: 26 feb-11 kl 09:43 »
Det här var intressant. Du får skydda viltet på din mark. Jakträtt går före allemansrätt.
Skaffa lite fasaner och släpp ut så får du polisanmäla folk med lösa hundar för brott mot jaktlagen. Om jag fattade det rätt.

http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hundagare_allemansratt.html

Hmm undrar om pärlhöns kan räknas som vilt ?
Annars var det en mkt god ide faktiskt .
Om jag köper in avelsägg , tar kvitto av säljaren på antalet , dokumenterar antalet kycklingar , dokumenterar igen innan utsläpp och under utsläpp då kan jag verifiera att jag har vilt på tomten *S*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #101 skrivet: 26 feb-11 kl 10:30 »
SecretQ; du som tror mer på makten än människor kanske ska läsa Anders 50 inlägg en gång. Annars kan du väl ropa på djurskyddsinspektören....................

Nu vet jag inte vad du snackar om   ???    Nu får du allt förklara!

Jan lindgren

« Svar #102 skrivet: 26 feb-11 kl 16:00 »
Hej!
Den här debatten väcker en annan fråga för mig. Om min lamahingst avlivar en hund som kommer i i hagen är jag betalningsansvarig? Jag har sagt åt folk som går med lösa hundar förbi lamahagen att lamorna dödar hunden om de känner sig hotade. Folk kopplar sina hundar snabbt. Kor som dödar en människa i sin hage, är bonden ansvarig?
MVH
Jan

Gep

• Blekinge
« Svar #103 skrivet: 26 feb-11 kl 17:40 »
Vad tror ni gäller om man kopplar en annans hund på tomten
eller under sommaren i skogen ? Kan jag ta hem den och köra
hunden till en hundgård där ägaren får lösa ut den ?
Jag tror inte polisen är intresserade av att hämta jyckar på vift.
Men det verkar behövas något som motiverar ägarna till
ett annat betende.
Kopplade en schäfer på tomten en gång och ledde hem den till
ägaren men det blev ju mer en service till än en uppfostran
av ägaren.
Sen råkade jag trampa hunden på foten när jag ropat på den,
helt oavsiktligt eftersom den gled på gräset. Inget jag rekommenderar
men hunden kom inte in till oss fler gånger.
Det gjorde ont samtidigt som den fick skäll och jag tror den förstod
även innan att det inte var rätt att springa på vår tomt.

Jag har hälsat på några fårägare på Nya Zealand. Det hände att unga
vallhundar nafsade fåren i bakhasorna. Såg ägarna det en gång fick
hunden en rejäl åthutning. Andra gången blev det avlivning.
Det ansågs inte värt besväret (om ens möjligt ?) att träna bort bitandet
och fårens lidande vägdes in beslutet.

En sak som förvånade mig på NZ var att så många stora hundar gick
fritt på gatorna och skötte sina behov utan någon ägare i
sällskap. De visade inget intresse för människor och mötte de
en annan lös hund hälsade de snällt eller ignorerade varandra.
De gick vad jag kunde se inte heller in på tomterna utan gick som
om de promenerades i koppel av en människa.
Förklaringen jag fick var just att alla hade rätt att avliva en lös
hund som uppträdde aggressivt. Inte att hundarna var väl tränade.
Ett genetiskt urval bland sällskapshundarna.

Just_me

• Småland
« Svar #104 skrivet: 26 feb-11 kl 19:30 »
Vad tror ni gäller om man kopplar en annans hund på tomten
eller under sommaren i skogen ? Kan jag ta hem den och köra
hunden till en hundgård där ägaren får lösa ut den ?
Jag tror inte polisen är intresserade av att hämta jyckar på vift.
Men det verkar behövas något som motiverar ägarna till
ett annat betende.
Kopplade en schäfer på tomten en gång och ledde hem den till
ägaren men det blev ju mer en service till än en uppfostran
av ägaren.
Sen råkade jag trampa hunden på foten när jag ropat på den,
helt oavsiktligt eftersom den gled på gräset. Inget jag rekommenderar
men hunden kom inte in till oss fler gånger.
Det gjorde ont samtidigt som den fick skäll och jag tror den förstod
även innan att det inte var rätt att springa på vår tomt.

Jag har hälsat på några fårägare på Nya Zealand. Det hände att unga
vallhundar nafsade fåren i bakhasorna. Såg ägarna det en gång fick
hunden en rejäl åthutning. Andra gången blev det avlivning.
Det ansågs inte värt besväret (om ens möjligt ?) att träna bort bitandet
och fårens lidande vägdes in beslutet.

En sak som förvånade mig på NZ var att så många stora hundar gick
fritt på gatorna och skötte sina behov utan någon ägare i
sällskap. De visade inget intresse för människor och mötte de
en annan lös hund hälsade de snällt eller ignorerade varandra.
De gick vad jag kunde se inte heller in på tomterna utan gick som
om de promenerades i koppel av en människa.
Förklaringen jag fick var just att alla hade rätt att avliva en lös
hund som uppträdde aggressivt. Inte att hundarna var väl tränade.
Ett genetiskt urval bland sällskapshundarna.

Polisen tar hand om hundar på vift.
Fick hämta min golden en gång i fyllecellen på Hudiksvalls polishus  :-[

anders50

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 26 feb-11 kl 19:54 »
Polisen tar hand om hundar på vift.
Fick hämta min golden en gång i fyllecellen på Hudiksvalls polishus  :-[

Polisen tar helst inte emot jakthundar. Det har hänt att folk tvingats köra tillbaks dem, flera mil, till platsen där de "togs om hand". Men befinner sig hunden i en livsfarlig situation så är det ju en annan sak.

pålle

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 26 feb-11 kl 20:00 »
Polisen tar helst inte emot jakthundar. Det har hänt att folk tvingats köra tillbaks dem, flera mil, till platsen där de "togs om hand". Men befinner sig hunden i en livsfarlig situation så är det ju en annan sak.
tja det är väll bara lämna huden och åka  eller slå i gäl dom  lika väl som bönder skjuter hundar öga för öga :)
« Senast ändrad: 26 feb-11 kl 20:03 av Pålle »

Just_me

• Småland
« Svar #107 skrivet: 26 feb-11 kl 20:03 »

Det där ska enbart gälla om hunden har väst som visar att den arbetar. Annars måste polisen ta den.

regnpipan

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 26 feb-11 kl 20:10 »
Det där ska enbart gälla om hunden har väst som visar att den arbetar. Annars måste polisen ta den.

I dagsläget har väl de flesta jägare pejl eller gps på sina hundar. Att selektera  ut vilka djur som är jakthundar i bruk kan inte vara något stort problem bara folk tänker efter först innan de plockar upp en hund....

anders50

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 26 feb-11 kl 20:11 »
Där har du fel! Sorry! Säg du till en polis att "han måste" så får du se.....

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #110 skrivet: 26 feb-11 kl 20:45 »
Denna gamla lag är faktiskt inte borttagen vad jag förstår o då är den ju i bruk :

"7§ Dräper fä annans fä, som ej ätas kan; betale ägaren hälften av dess värde, som dräpt blev. Kan det ätas; gälde fjärdung, och det döda tage han, som det förr ägde. Nu varder fä sargat av fä; betale halva läkeslön och halva skadan. Är fä vant att skada göra, och vet det ägaren, eller är han där om varnad; gälde dubbelt mer än sagt är. Samma lag vare om hund, som fä biter, eller sargar. Gör hund skada tredje gången; betale dess ägare som sagt är, och döde hunden"
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

anders50

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 26 feb-11 kl 23:08 »
Denna gamla lag är faktiskt inte borttagen vad jag förstår o då är den ju i bruk :

"7§ Dräper fä annans fä, som ej ätas kan; betale ägaren hälften av dess värde, som dräpt blev. Kan det ätas; gälde fjärdung, och det döda tage han, som det förr ägde. Nu varder fä sargat av fä; betale halva läkeslön och halva skadan. Är fä vant att skada göra, och vet det ägaren, eller är han där om varnad; gälde dubbelt mer än sagt är. Samma lag vare om hund, som fä biter, eller sargar. Gör hund skada tredje gången; betale dess ägare som sagt är, och döde hunden"

Den lagen låter väl ok!  Vet du om lagen om att hugga av ena handen av tjuvar togs bort?   ;)

Just_me

• Småland
« Svar #112 skrivet: 27 feb-11 kl 00:48 »
Där har du fel! Sorry! Säg du till en polis att "han måste" så får du se.....

Jo tack, har gjort det. Tog 30 minuter och ett samtal till polischefen för Gävle distrikt.
Sen blev jag stannad av snuten 4 ggr på en vecka efteråt. Märkligt med tanke på att jag tidigare under de 3 år jag haft körkort aldrig stoppats ;)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #113 skrivet: 27 feb-11 kl 10:03 »
Den lagen låter väl ok!  Vet du om lagen om att hugga av ena handen av tjuvar togs bort?   ;)
Den finns kvar i andra länder har jag hört men inte i svarige.
Jag gillar "Fä" lagen den är ju ganska så logisk o kan fanimej inte feltolkas .
Alla djur nån äger betäcknas väl som fä ?
Och vilda djur betäcknades väl då som djur ?

regnpipan

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 10 mar-11 kl 07:28 »
Läste just i svensk jakt nyheter om en kvinna som skjutit en hund som tagit större delen av hennes hönsbesättning.
Eftersom
1/ det rörde sig om en hobbybesättning var det för få för att klassas som lantbruksdjur
2/ skadan var skedd när hunden skjöts
3/ åtgärden var oproportionerlig då hönornas värde var en bråkdel av hundens värde

så dömdes kvinnan i hovrätten till 40 dagsböter samt skadestånd. Hundägarens krav prutades med 30% eftersom han inte haft full kontroll på sin hund. Kvinnan fick även betala rättegångskostnaderna.

Märk väl att kvinnan inte dömdes för vapenbrott, trots att hon saknade licens för hagelgeväret i fråga.

Domen gick emot tingsrättens dom som friade kvinnan.

Ergo: ta det djäkligt försiktigt med att skjuta lösspringande hundar!

Hönsbonde

• Är frälst på befjädrade fän:)
    • Södermanland
    • ..
« Svar #115 skrivet: 10 mar-11 kl 11:27 »
Jo visst skjuta en hund
 Om djurens värde den haft ihjäl kan komma att rasera verksamheten eller få någon form av ekonomisk förlust, typ mellan 5-10st djur "får,getter" eller liknanade, eller en handfull med kalvar om den nu lyckas med det.

Fjäderfän o andra sidan ska den väl ha ihjäl väldigt väldigt många för att man ska överväga att ens skjuta djuret, vilket inte ens är nått som är nödvändigt att göra om skadan är skedd!, utan om den håller på o biter jagar skrämmer djuren osv kan man överväga det, kanske.

Men då ska man ha försökt i full flärd med att försöka fånga in hunden först :). En grundregel kan ju vara..hur mycket är hunden värd? gentemot mina djur ??? precis som det stod i Svensk jakt citerat av regnpipan

Den dagen det kommer in en hund på min tomt så ska den kopplas o föras till närmaste veterinär station som scannar av hunden som sen ringer upp ägaren som hämtar den..då har man dammat av bataljen på rätt sätt (:)..

Myskänderna Göran, Ida och Doris bekämpar sniglar och andra odjur våren sommaren hösten till ända:) tillsammans med Ölandsgässen  Mårten och Martina som bekämpar ogräsens framfart..detta är en Livsstil av sällan skådat slag..det är just det! som gör allt till välbehag;)

Just_me

• Småland
« Svar #116 skrivet: 10 mar-11 kl 14:42 »
Läste just i svensk jakt nyheter om en kvinna som skjutit en hund som tagit större delen av hennes hönsbesättning.
Eftersom
1/ det rörde sig om en hobbybesättning var det för få för att klassas som lantbruksdjur
3/ åtgärden var oproportionerlig då hönornas värde var en bråkdel av hundens värde

så dömdes kvinnan i hovrätten till 40 dagsböter samt skadestånd. Hundägarens krav prutades med 30% eftersom han inte haft full kontroll på sin hund. Kvinnan fick även betala rättegångskostnaderna.

Märk väl att kvinnan inte dömdes för vapenbrott, trots att hon saknade licens för hagelgeväret i fråga.

Måste själv säga att det är förbannat korkat och egoistiskt att skjuta en hund EFTER skadan är skedd! I stundens hetta för att rädda mina djur, ja då skulle jag kunna bryta nacken av en hund om det vore så.
Men går jag ut och hittar en massa döda djur och får tag på hunden? Nä, då är det ju försent. Nog skulle jag vara arg, men inte döda den....

regnpipan

• Gäst
« Svar #117 skrivet: 11 mar-11 kl 08:26 »
Måste själv säga att det är förbannat korkat och egoistiskt att skjuta en hund EFTER skadan är skedd! I stundens hetta för att rädda mina djur, ja då skulle jag kunna bryta nacken av en hund om det vore så.
Men går jag ut och hittar en massa döda djur och får tag på hunden? Nä, då är det ju försent. Nog skulle jag vara arg, men inte döda den....

Det är väl själva tidsförloppet som man lyckats reda ut mellan tingsrättsdom och hovrättsförhandling. Därför friades hon i första instans och fälldes i andra.

Vilse

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 11 mar-11 kl 08:36 »
Eftersom

Min fråga är,,såg hon hunden ta hönsen,,eller var den bara där?
Undrar om hon tänkte tanken at det kune vara ett barns hund och hunden kanske smitit från en bil vid ett besök hos en granne till henne??

Kommer ihåg en vidrig historia från NZ.
En man blev av med höns och hade haft rivna får, inte kul, men sånt händer.

Hans granne hade stor födelsedagsfest och mycket släktingar på besök.
Bland annat en familj som rest LÅNGT för att komma dit, typ 50 mil.
Deras schäfer var en farmhund som bodde på gård med allehanda lantdjur och han hade aldrig tagit vare sej får eller häns fast frigående.
Nu öppnade någon fel dörr och släppte ut hunden som gick ett varv runt och klev in hos grannen som tog upp bössan och sköt hunden.

Festdeltagarna sökte hunden och hittade den inte,,barnen grät.
Det letades i veckor. Det annonserades, alla grannar uppsöktes. Ingen sa sej ha sett hunden ifråga.

Det fatades misstanke mot en sur granne en bit bort.
När han inte var hemma så gick man dit för at titta,,i hans kadaverrunn,,djupt hål dom rukar ha att slänga självdöda farmdjur i,,
där låg den skjutna schäfern!

Det blev polis och diverse lagliga instanser.

Hunden hade bara lodat uppför uppfarten och han hade skjutit den rakt av pga av höns som dödats nån vecka tidigare!

Denna hund bodde bevisligen 50 mil bort.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland

Dela detta:

* Inloggade just nu

605 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser