Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skjuta hundar som kommer in på gården ?  (läst 56148 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Skjuta hundar som kommer in på gården ?
« skrivet: 23 feb-11 kl 17:59 »
Jag läste nåt intressant i dag .
Jag var inne på jordbruksverkets hemsida o läste på om hundregler då snubblade jag över en lagtext som sa att man har rätt att skjuta en hund som är ett hot mot sina lantbruksdjur och sen anmäla avlivningen till polisen .

Detta tyckte jag var intressant då man läser ju då o då om folk som har problem med grannhundar som biter deras höns.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

zeina66

• Värmland
SV: Skjuta hundar som kommer in på gården ?
« Svar #1 skrivet: 23 feb-11 kl 18:24 »
Det stämmer bra. Jag hade en östsibirisk laika i fårhagen tidigt en morgon,den fick fly för livet ylandes men kunde inte komma ur hagen. Gutarna kan vara rätt tuffa mot hundar så jag räddade den ur hagen,fick i den i bilen och körde hem den.
Ingen blev skadad som tur va. De flesta jägare vet ju att deras hundar inte får jag tamdjur men många som har sällskapshundar har inte en susning...
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

pålle

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 23 feb-11 kl 18:41 »
Men du kan få problem med att bevisat hunden har ut gjort ett hot  så det är nog inte bara att skjuta det inte  du bör nog försöka fånga in den först.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 23 feb-11 kl 19:18 »
Ja så ärd et ju .
Men om hunden tex biter i hjäl en höna då är det ju bevis nog så att säja.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

pålle

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 23 feb-11 kl 19:28 »
Ja så ärd et ju .
Men om hunden tex biter i hjäl en höna då är det ju bevis nog så att säja.
japp så sant

J.palmgren

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 23 feb-11 kl 20:52 »
Jag tycker att det är en jävligt bra lag att man får skjuta hundar som skadar ens boskap. hade själv en hund i hönsgården som tog 12 höns och bara dödade och lämnade. något som däremot är sjukt enligt mig är att du inte får skjuta ett vilt djur, tex en varg som attackerar din hund. nejdå... det är först när vargen vill ta dig, människan som du får skjuta den...

hustran

« Svar #6 skrivet: 23 feb-11 kl 21:05 »
Vi hade för ngr. år sedan en korsningshund som rusade in och bet och skadade flera djur. Resten av flocken (ca.30 djur) rusade ut i sjön, där vi fick valla hem dem. Matte försvarade sig med att hon ville låta sin hund rastas fritt. Hon var rätt chockad så jag nämndes inte strypa henne. Sonen var redo att skjuta hunden men tid fanns inte då jag ville skydda resten av flocken.Den lilla flock som vi då hade var sålda tacklamm och vår tid i flera veckor gick ut på att läka sår och allt vad det innebär.Fan om folk kunde inse att en hund ,och dessväre flera är rovdjur som man måste se till.

Wizard

• Arrendegården
« Svar #7 skrivet: 23 feb-11 kl 21:09 »
Jag tycker att det är en jävligt bra lag att man får skjuta hundar som skadar ens boskap. hade själv en hund i hönsgården som tog 12 höns och bara dödade och lämnade. något som däremot är sjukt enligt mig är att du inte får skjuta ett vilt djur, tex en varg som attackerar din hund. nejdå... det är först när vargen vill ta dig, människan som du får skjuta den...
Det stämmer inte.
Se §28, där beskrivs det hur du får freda din tamboskap eller jakthund t ex.

Förut fick du inte skjuta ett rovdjur innan den t ex hade bitit din hund, det får du i dag.

Luvan

• Närke
« Svar #8 skrivet: 23 feb-11 kl 21:13 »
Som hundägare har man strikt ansvar, dvs oavsett vem som är vållande, så får du stå för kostnaderna om något händer.
Vår snälla schäfertik smet hemifrån när någon glömt stänga grinden. Vi hittade henne i grannens lilla vinterhage där hennes dräktiga mjölkgetter gick. Vi fick släpa ut henne därifrån, hon tyckte det var jätteskoj att bita getter. Vi betalade utan anmodan flera veterinärbesök, getterna klarade sig utan att kasta och några få hade smärre bitskador. Jag förstår getägarens enorma förtvivlan och skäms fortfarande för det inträffade.
Dagen efter avlivade vi hunden.

BK

• Västmanland
« Svar #9 skrivet: 23 feb-11 kl 22:21 »
Som hundägare har man strikt ansvar, dvs oavsett vem som är vållande, så får du stå för kostnaderna om något händer.
Vår snälla schäfertik smet hemifrån när någon glömt stänga grinden.
Dagen efter avlivade vi hunden.
Ursäkta, men nu blir jag riktigt upprörd.  >:D >:D >:D En schäfer ska ha jaktlust, inte som en jakthund, men dock jaktlust. Det är en av de drifter som man betygsätter vid mentaltester. NI glömde stänga grinden, så att hon smet i väg och följde sina drifter. För det skulle HON avlivas. Hunden hade inte gjort ngt fel. Däremot hade NI gjort fel som inte såg efter hunden, och inte uppfostrat henne. Hoppas ni inte skaffar en schäfer igen, utan nästa gång tar reda på mer om rasen, så att ni får en hund som ni klarar av. Om ni ansåg att ni inte kunde ha sån koll på henne att hon inte kunde smita, varför inte omplacera henne till ngn som var kunnig och villig att jobba med henne. Du skriver ju själv att hon var en snäll hund. Nu gick jag bort från trådens ämne, men jag kunde inte låta bli. Morr >:D >:D

anders50

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 23 feb-11 kl 22:40 »
Ursäkta, men nu blir jag riktigt upprörd.  >:D >:D >:D En schäfer ska ha jaktlust, inte som en jakthund, men dock jaktlust. Det är en av de drifter som man betygsätter vid mentaltester. NI glömde stänga grinden, så att hon smet i väg och följde sina drifter. För det skulle HON avlivas. Hunden hade inte gjort ngt fel. Däremot hade NI gjort fel som inte såg efter hunden, och inte uppfostrat henne. Hoppas ni inte skaffar en schäfer igen, utan nästa gång tar reda på mer om rasen, så att ni får en hund som ni klarar av. Om ni ansåg att ni inte kunde ha sån koll på henne att hon inte kunde smita, varför inte omplacera henne till ngn som var kunnig och villig att jobba med henne. Du skriver ju själv att hon var en snäll hund. Nu gick jag bort från trådens ämne, men jag kunde inte låta bli. Morr >:D >:D
Morra på...jag hade gjort likadant...en hund ska aldrig bita andra husdjur,oavsett uppfostran, särskilt inte en schäfer. Och en schäfer ska absolut inte ha den sortens jaktlust, såvida inte rasen har fått annan inriktning sedan 70 talet.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #11 skrivet: 23 feb-11 kl 22:47 »
Schäfer ska absolut inte ha jaktlust. De är en vallhundsras.

Schäferhund, ofta endast schäfer (tyska för "herde"), är en hundras som ingår i den tyska vallhundsgruppen. Fortfarande vallas får med "icke rasrena" schäferhundar i Tyskland, och fast dessa hundar inte ställs ut eller har stamtavlor, är de ättlingar till arbetande fårhundar vars anor kan spåras till bronsåldern.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%A4fer

anders50

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 23 feb-11 kl 22:50 »
Schäfer ska absolut inte ha jaktlust. De är en vallhundsras.

Schäferhund, ofta endast schäfer (tyska för "herde"), är en hundras som ingår i den tyska vallhundsgruppen. Fortfarande vallas får med "icke rasrena" schäferhundar i Tyskland, och fast dessa hundar inte ställs ut eller har stamtavlor, är de ättlingar till arbetande fårhundar vars anor kan spåras till bronsåldern.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sch%C3%A4fer

Hade det funnits en "gilla" knapp att klicka på så hade jag klickat på den nu!  ;D

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #13 skrivet: 23 feb-11 kl 22:53 »
Vad gäller lantbruksdjur som en hund inte får skada/bita lär ju bara gälla de djur som ingår i sk. produktion, så några hobbyhöns räknas ju inte. (enligt en dom som jag hörde på radion idag) Själv har jag ju getter till hobby och då blir det inget billgare med vet. besök som om det skulle vara mjölkgetter i produktion

mazze

• Småland
    • Komålen
« Svar #14 skrivet: 23 feb-11 kl 22:56 »
I tyskland har man ofta munkorg på hunden när man vallar med schäfer/schäferliknande hundar.
Har en massa kor, höns, ankor, får o hundar. Vänligen läs vilka raser jag har på min hemsida.

anders50

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 23 feb-11 kl 22:58 »
Vad gäller lantbruksdjur som en hund inte får skada/bita lär ju bara gälla de djur som ingår i sk. produktion, så några hobbyhöns räknas ju inte. (enligt en dom som jag hörde på radion idag) Själv har jag ju getter till hobby och då blir det inget billgare med vet. besök som om det skulle vara mjölkgetter i produktion

Så alla andra djur är ok att bita då, menar du??

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 23 feb-11 kl 23:05 »
Hade det funnits en "gilla" knapp att klicka på så hade jag klickat på den nu!  ;D
Men hur är det med bruksschäfrarnas önskvärda Jaktkamplust, att förfölja och gripa ett byte?
                         Mvh
                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #17 skrivet: 23 feb-11 kl 23:08 »
Så alla andra djur är ok att bita då, menar du??

Neeeej !  men det var ju det som de sa när hon blev dömt i rätten i veckan, att hon/han gjorde fel som sköt hunden   därför hade man visst ansökt om att få fallet prövat på en högre instans

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #18 skrivet: 23 feb-11 kl 23:15 »
Men hur är det med bruksschäfrarnas önskvärda Jaktkamplust, att förfölja och gripa ett byte?
                         Mvh
                    Charlotte

Det beror nog på att man tänkt polis/skydds- hund och inte vallhund.

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 23 feb-11 kl 23:18 »
Det beror nog på att man tänkt polis/skydds- hund och inte vallhund.
Jag tror det är jaktkamplusten som BK tänker på, och en bruksschäfer är också en schäfer ;)
Men självklart ska den inte få angripa husdjur, men den HAR jaktlust.
                                        Mvh
                                    Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser