Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skjuta hundar som kommer in på gården ?  (läst 56257 gånger)

BK

• Västmanland
SV: Skjuta hundar som kommer in på gården ?
« Svar #20 skrivet: 23 feb-11 kl 23:20 »
Men hur är det med bruksschäfrarnas önskvärda Jaktkamplust, att förfölja och gripa ett byte?
                         Mvh
                    Charlotte
Ja, det är just de jag menar. Och bruksschäfern är ju ingen egen ras utan bara en gren av schäferrasen som avlats mer på sin arbetsförmåga än på utställningsmeriter.

Broberg

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 23 feb-11 kl 23:23 »
Hur stod det nu i någon vargjaktstråd... Skjut, Gräv, Glöm?

Charlotte

• -
« Svar #22 skrivet: 23 feb-11 kl 23:27 »
Det beror nog på att man tänkt polis/skydds- hund och inte vallhund.
En Border Collie har också jaktlust (speciellt om den är uttråkad och kommer på hur kul det är att jaga rådjur tex), vallinstinkten är inget annat än en modefierad jaktinstinkt...
 Jag tror det är lättare att lära en stövare att låta bli djuren på gården än vad det är att lära en brukshundsras, en stövare är inte speciellt bytesmedveten.

Mvh
                                                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

BK

• Västmanland
« Svar #23 skrivet: 23 feb-11 kl 23:34 »
En Border Collie har också jaktlust (speciellt om den är uttråkad och kommer på hur kul det är att jaga rådjur tex), vallinstinkten är inget annat än en modefierad jaktinstinkt...
 Jag tror det är lättare att lära en stövare att låta bli djuren på gården än vad det är att lära en brukshundsras, en stövare är inte speciellt bytesmedveten.

Mvh
                                                                Charlotte
"Gilla"  I det här fallet var det inte ens djuren på den egna gården. Hundar brukar veta skillnad på "egna barn och andras ungar".
Tycker fortfarande att hunden kunde fått chansen till ett fortsatt liv hos ngn annan. Men, nu är det för sent :-X

pålle

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 23 feb-11 kl 23:40 »
Ja, det är just de jag menar. Och bruksschäfern är ju ingen egen ras utan bara en gren av schäferrasen som avlats mer på sin arbetsförmåga än på utställningsmeriter.
men hallå en gren av schäfer rasen?

BK

• Västmanland
« Svar #25 skrivet: 23 feb-11 kl 23:46 »
men hallå en gren av schäfer rasen?
Ja, vet inte hur jag ska uttrycka det annars. En bruksschäfer och en utställningsschäfer (räkrygg) är samma ras MEN de flesta schäfrar som endast avlas efter sina utställningsmeriter klarar inte hårt bruksarbete vare sig psyiskt eller fysiskt. För att få fram en schäfer som klarar hårt bruksarbete avlar man på funktionella djur och inte efter utställningsresultat.
Inte vet jag om det blev klarare hur jag menar nu, tycker jag upprepar mig bara ::)

pålle

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 24 feb-11 kl 00:06 »
Ä
Ja, vet inte hur jag ska uttrycka det annars. En bruksschäfer och en utställningsschäfer (räkrygg) är samma ras MEN de flesta schäfrar som endast avlas efter sina utställningsmeriter klarar inte hårt bruksarbete vare sig psyiskt eller fysiskt. För att få fram en schäfer som klarar hårt bruksarbete avlar man på funktionella djur och inte efter utställningsresultat.
Inte vet jag om det blev klarare hur jag menar nu, tycker jag upprepar mig bara ::)
Äs ja förstår vad du menar värka bara lite konstigt först nä utställning folket håller bara på med kvalificerat djurplågeri  enligt min syn på  dom fattar inte ens att dom får hålla på . Men till ämnet alla hundar har ju mer eller mindre jakt  instinkt det utnyttjas ju i för olika syften  vare sig det är en bc eller en  jackrassel  så alla hudar är potentiella jakt hundar hudar  så det kommer nog an på oss hur vi tränar våra hundar  och inte på hunden  .

Nina W

• Värmland
« Svar #27 skrivet: 24 feb-11 kl 05:58 »
I Norge så kan man ta hjälp av en speciell hunddressör om hunden har angripit boskap. Denna sätter på hunden ett el-halsband och så har han en sändare. Direkt då hunden intresserar sig för djuren så får den en kraftig stöt. Obs att det är endast utbildade, legitimerade dressörer som har laglig rätt att använda dessa halsband! I Sverige tycker jag att fårägare som tar hem djuren i samband med älgjakten på hösten är kloka. Det är ganska vanligt att jakthundar ger sig på får.

Existens?

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 24 feb-11 kl 07:20 »
ÄÄs ja förstår vad du menar värka bara lite konstigt först nä utställning folket håller bara på med kvalificerat djurplågeri  enligt min syn på  dom fattar inte ens att dom får hålla på . Men till ämnet alla hundar har ju mer eller mindre jakt  instinkt det utnyttjas ju i för olika syften  vare sig det är en bc eller en  jackrassel  så alla hudar är potentiella jakt hundar hudar  så det kommer nog an på oss hur vi tränar våra hundar  och inte på hunden  .

Det är ju precis så det är. Alla hundar har jaktlust i grunden.  Släpp ner en hare framför vilken hund som helst så vill han jaga ifatt den. Hunden härstammar ju trots allt från rovdjur, det är vår sak att uppfostra och hålla reda på hunden så den inte dödar nåt.
Är det sen en grupp hundar så blir det ju ännu värre, då triggar dom igång varandra.
Två kvinnor vid en stad här i närheten, släppte 6 hundar för rastning på en utfodringsplats för rådjur ( ! ) .. givitvis jagade dom ner och dödade ett rådjur.  Kvinnorna var chockade..deras hundar var ju sååå snälla i vanliga fall.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #29 skrivet: 24 feb-11 kl 07:35 »
Det är ju precis så det är. Alla hundar har jaktlust i grunden.  Släpp ner en hare framför vilken hund som helst så vill han jaga ifatt den. Hunden härstammar ju trots allt från rovdjur, det är vår sak att uppfostra och hålla reda på hunden så den inte dödar nåt.
Är det sen en grupp hundar så blir det ju ännu värre, då triggar dom igång varandra.
Två kvinnor vid en stad här i närheten, släppte 6 hundar för rastning på en utfodringsplats för rådjur ( ! ) .. givitvis jagade dom ner och dödade ett rådjur.  Kvinnorna var chockade..deras hundar var ju sååå snälla i vanliga fall.
Jag kände en gångt en Tollare som faktiskt inte brydde sig om vilt. Gick förbi en hare på 5 meter, och han tittade bara lite på den...
Fast jag brukade kalla den för "cityvovven" då den inte heller klarade av att färdas i besvärlig terräng utan att man visade vägen :-\
Men för den skull så släppte jag honom inte lös hur som helst, man vet ju inte vad som händer om...
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #30 skrivet: 24 feb-11 kl 08:13 »
Lagligt eller inte, ar det inte battre att fanga in hunden (om det gar...) och sedan avkrava agaren ersattning for djur och inkomstbortfall? Kanns inte som att det skulle gora sarskilt mycket gott for grannsamjan att skjuta ihjal varandras hundar till hoger och vanster. I varsta fall ar ju hunden mer vard an djuren den har ihjal (om man nu tanker rent krasst ekonomiskt pa saken).

Hur duktig hundagaren an ar sa kan det ju handa olyckor och hundra smita.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #31 skrivet: 24 feb-11 kl 08:27 »
Vad gäller lantbruksdjur som en hund inte får skada/bita lär ju bara gälla de djur som ingår i sk. produktion, så några hobbyhöns räknas ju inte. (enligt en dom som jag hörde på radion idag) Själv har jag ju getter till hobby och då blir det inget billgare med vet. besök som om det skulle vara mjölkgetter i produktion
Inte enl lagparagrafen jag läste iaf .
Och det finns en mkt gammal lag oxå man kan åberopa som gäller "Om ditt fä skadar ett annat fä" som säjer samma sak o den lagen är inte borttagen .
Alla lantbruksdjur ska lagen gälla för ..

Och japp jag skulle skjuta utan att blinka faktiskt .
O jag skulle skjuta min egen hund om den drog in på nåns gård o bet deras djur .
Då har hon/han blivit galen nämligen .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Charlotte

• -
« Svar #32 skrivet: 24 feb-11 kl 09:04 »
Men man bör
nog tänka på att man kan få ersätta den skjutna hunden och bli av med licensen, såna rättsfall ska det finnas exempel på. Djurägaren får ett par hundra för en död höna men får betala en jaktchampion... OM jag skulle få för mig att skjuta en hund så skulle jag först rådgöra med polisen. Om jag inte minns fel hade du  Traveler en hund som klippte höns så fort den kom åt, har du skjutit den?!? Jag gillar inte riktigt öga för öga inställningen... En hund är ett rovdjur och behöver inte vara det minsta galen för att den jagar tamdjur. Den har bara varit lös vid fel tillfälle och utsatts för en retning som väckt rovdjuret i den. Det är hundägarnas sak att se till att det inte händer men om det händer så tror jag sällan att det är omöjligt att jaga bort/fånga in hunden och det är man skyldig att göra innan man pangar  på om jag inte fattat fel.
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #33 skrivet: 24 feb-11 kl 09:23 »
Jag var nära för 8 år sen att köra ihjäl en hund (i brist på jaktlicens). Den hade jagat mina hästar genom stängslet på 3 olika ställen i hagen när det var snö och tjäle i marken. Den ena hästen hade rätt stora märken av stängseltråden och sedan är det lögn i helvete att reparera sin vinterhage när det är tjäle i backen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Existens?

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 24 feb-11 kl 09:34 »
Ja, jag skulle då inte få för mig att skjuta varken andras eller mina egna hundar för att dom jagar en höna. Precis som Charlotte säger så har det inget med att göra att den skulle blivit galen...  Det finns nog inget som triggar en jaktinstinkt så som en höna som flaxar och springer hit och dit.

Och jag tror inte för ett ögonblick på att traveler skulle skjuta sina egna hundar. Det där är bara prat.  Och har man så lite förståelse för sin egen roll i djurägandet, då tycker jag nog man bör överväga sin lämplighet att ha djur alls.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #35 skrivet: 24 feb-11 kl 09:38 »
Inte enl lagparagrafen jag läste iaf .
Och det finns en mkt gammal lag oxå man kan åberopa som gäller "Om ditt fä skadar ett annat fä" som säjer samma sak o den lagen är inte borttagen .
Alla lantbruksdjur ska lagen gälla för ..

Och japp jag skulle skjuta utan att blinka faktiskt .
O jag skulle skjuta min egen hund om den drog in på nåns gård o bet deras djur .
Då har hon/han blivit galen nämligen .

Som jag skrev innan så är det ju en rättslig instans som redan dömt denna kvinna/man som sköt hunden eftersom dennes höns inte räknades som lantbruksdjur, det va för få höns !
Det skulle ansöka om prövning på en högre instans.

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #36 skrivet: 24 feb-11 kl 09:41 »
[quote  author=Existens? link=topic=105703.msg948263#msg948263 date=1298536471]
Ja, jag skulle då inte få för mig att skjuta varken andras eller mina egna hundar för att dom jagar en höna. Precis som Charlotte säger så har det inget med att göra att den skulle blivit galen...  Det finns nog inget som triggar en jaktinstinkt så som en höna som flaxar och springer hit och dit.

Och jag tror inte för ett ögonblick på att traveler skulle skjuta sina egna hundar. Det där är bara prat.  Och har man så lite förståelse för sin egen roll i djurägandet, då tycker jag nog man bör överväga sin lämplighet att ha djur alls.
[/quote]

Bra skrivet  :D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #37 skrivet: 24 feb-11 kl 11:29 »
Men man bör
nog tänka på att man kan få ersätta den skjutna hunden och bli av med licensen, såna rättsfall ska det finnas exempel på. Djurägaren får ett par hundra för en död höna men får betala en jaktchampion... OM jag skulle få för mig att skjuta en hund så skulle jag först rådgöra med polisen. Om jag inte minns fel hade du  Traveler en hund som klippte höns så fort den kom åt, har du skjutit den?!? Jag gillar inte riktigt öga för öga inställningen... En hund är ett rovdjur och behöver inte vara det minsta galen för att den jagar tamdjur. Den har bara varit lös vid fel tillfälle och utsatts för en retning som väckt rovdjuret i den. Det är hundägarnas sak att se till att det inte händer men om det händer så tror jag sällan att det är omöjligt att jaga bort/fånga in hunden och det är man skyldig att göra innan man pangar  på om jag inte fattat fel.

Den hunden lever ett liv låååångt bort ifrån fåglar nu och väääldigt isolerat hos en vän till mej .,
Kastrerad blev han oxå och dom har höga stängsel runt gården .
Så vi har minimerat alla risker som går för honom .
Jag hade bokat tid för avlivning men min kompis grät sej till honom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Just_me

• Småland
« Svar #38 skrivet: 24 feb-11 kl 12:00 »
Jag läste nåt intressant i dag .
Jag var inne på jordbruksverkets hemsida o läste på om hundregler då snubblade jag över en lagtext som sa att man har rätt att skjuta en hund som är ett hot mot sina lantbruksdjur och sen anmäla avlivningen till polisen .

Detta tyckte jag var intressant då man läser ju då o då om folk som har problem med grannhundar som biter deras höns.

Men folk skjuter ju INNAN den gjort nått :( Känner en som fick en schäfer skjuten för att han stått i en fårhage när bonden kom ut.

Mins när min pitbull försvann ute på landet. Jag letade och letade och tänkte att nu, nu kommer jag hitta en död hund.
Tror de flesta bönder skulle skjuta om de såg en pitbull på sina ägor.

Nu hade jag tur den gången. En bonde såg faktiskt honom komma springande och han blev jäkligt orolig. Min plutt hade gått fram till honom och lagt sig intill hans fötter och gnytt.
Det visade sig sen att han fått ett epilepsianfall och förmodligen var vilse och inte hittat hem. Jag är evigt tacksam att den bonden inte tog fram geväret!

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #39 skrivet: 24 feb-11 kl 12:25 »
Men herregud!  :o Självklart får man inte skjuta hundar hur som helst när de kommer in på gården!!! Inte ens om de ger sig på hönor eller boskap. Jag kan inte tänka mig att det är lagligt. Däremot får man jaga bort dem eller fånga dem och lämna in dem till polisen och anmäla skadan de har orsakat. Den är ju hundägaren skyldig att ersätta.

En paragraf i lagtexten tolkas ju alltid med hela lagrummet i åtanke, och ofta så finns det motstridiga lagar som måste vägas mot varandra. Det är kanske ok enligt en paragraf att skjuta i nödvärn, men i en annan så får man kanske inte skjuta på andras husdjur innan polis har kontaktats. I praktiken är det ju tidigare rättsfall som bestämmer hur en lagparagraf ska tolkas. Så eftersom det finns ett rättsfall som testas just nu så antar jag att det kommer att bli vägledande i den här frågan och då lutar det ju åt att det är förbjudet att skjuta främmande hundar som attackerar andra (hobby-)djur.

Vad jag har förstått kan man om man skjuter hunden själv bli skyldig till både djurmisshandel, egenmäktigt förfarande och jaktbrott. Jag är inte så kunnig på det här området så jag vet inte riktigt vad som gäller, men om det verkligen hade varit tillåtet att skjuta hundar som springer in på gården så hade ju vanlig jakt varit en omöjlighet och dessutom hade det blivit ramaskri eftersom det i så fall skulle ha skjutits mängder med sällskapshundar varje år.

Samerna har däremot rätt att freda sina renar och skjuta lösspringande hundar, men vad jag har förstått så är det ett undantag som bara gäller för dem, inte för vilka hillbillys som helst som har köpt en gård och tror att de kan göra som de vill där.

Ojdå, nu blev det ett väldigt argt inlägg!  :-[ Jag förstår mycket väl att det är hemskt med lösspringande hundar som ger sig på andra djur, men det är som sagt var inte hundarnas fel, det är ägarnas. Ge er på dem istället! Vi har också haft problem med lösspringande hundar som river rådjur under sommaren eller driver vilt när det är skare, men inte fan har jag ens tänkt tanken på att ta dit någon att skjuta dem. Hundar har jaktlust och skall därför hållas under uppsikt. Eventuella dispyter sköter man gemensamt i en rättssal, inte genom att ta till vapen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 1 användare
Pamilla

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser