Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skjuta hundar som kommer in på gården ?  (läst 56472 gånger)

Just_me

• Småland
SV: Skjuta hundar som kommer in på gården ?
« Svar #80 skrivet: 25 feb-11 kl 00:26 »
Tror inte att skyltar spelar ngn roll  Hundar kan inte läsa  ;)

Haha, nä men, hundar ska ju inte vara och springa på gården i vilket fall :P
För det gäller ju om hunden ger sig på en människa. är det skyltat så har jag för  mig att jag inte kan åka på det?

machoman

« Svar #81 skrivet: 25 feb-11 kl 00:28 »
Som jag skrev innan så är det ju en rättslig instans som redan dömt denna kvinna/man som sköt hunden eftersom dennes höns inte räknades som lantbruksdjur, det va för få höns !
Det skulle ansöka om prövning på en högre instans.

Och det här är väl något som bara händer i en korrumperad demokratur som Sverige. Varför skall rättsinstansen väga in en ekonomisk aspekt på betydelsen av ordet Lantbruksdjur.
Lantbruksdjur är lantbruksdjur, hur jävla korkad får man bli för att jobba på tingsrätten. Om denna lag skulle vara tillämplig på någon så är det just på dessa "hobbyhönsägare", broilerhönsen lever i fabrik och för dessa behövs inte "Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter".  För där sitter dom tryggt bakom galler och riskerar  knappast att bli bitna någonsin av någon hund.

Och det förfaller märkligt att man skulle behöva tolkningsprejudikat på en lag som har mycket gamla anor. Detta är bara trams, klart att hundjäveln får skjutas. Antingen har hönsägare uppgivigt att den hade möjlighet att freda sina djur utan att skjuta hunden eller så är det som sagt en korrumperad rättsinstans, kanske hundägarens dotter....

Men vem tror förresten att en hobbyhönsägare skulle gillas av dagens makthavare.

"14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
   Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten."

pålle

• Gäst
« Svar #82 skrivet: 25 feb-11 kl 00:37 »
Och det här är väl något som bara händer i en korrumperad demokratur som Sverige. Varför skall rättsinstansen väga in en ekonomisk aspekt på betydelsen av ordet Lantbruksdjur.
Lantbruksdjur är lantbruksdjur, hur jävla korkad får man bli för att jobba på tingsrätten. Om denna lag skulle vara tillämplig på någon så är det just på dessa "hobbyhönsägare", broilerhönsen lever i fabrik och för dessa behövs inte "Lag (2007:1150) om tillsyn över hundar och katter".  För där sitter dom tryggt bakom galler och riskerar  knappast att bli bitna någonsin av någon hund.

Och det förfaller märkligt att man skulle behöva tolkningsprejudikat på en lag som har mycket gamla anor. Detta är bara trams, klart att hundjäveln får skjutas. Antingen har hönsägare uppgivigt att den hade möjlighet att freda sina djur utan att skjuta hunden eller så är det som sagt en korrumperad rättsinstans, kanske hundägarens dotter....

Men vem tror förresten att en hobbyhönsägare skulle gillas av dagens makthavare.

"14 § Anträffas en hund lös på område där lantbruksdjur finns, får hunden, om den inte låter sig infångas och om det är nödvändigt för att förhindra skada på lantbruksdjur, dödas av den som äger eller vårdar lantbruksdjuren.
   Den som dödat en hund är skyldig att snarast möjligt anmäla detta till polismyndigheten."
  men hur ska mark ägaren kunna bevisa att  denne har försökt fånga in hunden då  för annars så kan ju bara denne på stå att den inte gick att in fångas och således bara tog den enklaste vägen tycker det värkar lite märkligt.

Just_me

• Småland
« Svar #83 skrivet: 25 feb-11 kl 00:44 »
  men hur ska mark ägaren kunna bevisa att  denne har försökt fånga in hunden då  för annars så kan ju bara denne på stå att den inte gick att in fångas och således bara tog den enklaste vägen tycker det värkar lite märkligt.

Så är det ju nästan jämt. Rätten/polisen får gå på personens trovärdighet.
:/

machoman

« Svar #84 skrivet: 25 feb-11 kl 00:49 »

Vet inte riktigt om jag är med på ditt resonemang. Men i det här landet så hänger inte saker så ofta på bevis utan på vad som rätten finner troligt. Detta är ju inte ett grovt styckmord precis. Har hönsägaren exempelvis visat i sin beskrivning att han visst kunde ha tagit tag i hunden eller stängt in hönsen så är det så som rätten kommer att gilla det. Skulle hönsägaren istället ha påstått sig utan tvivel ej kunnat freda sin djur utan att skjuta hunden så skulle fallet ej ha blivit en notis i tidningarna. Det låter dock mer som om rätten har hängt upp sig på innebörden av ordet "Lantbruksdjur", alltså att hönsägaren inte skulle ha någon rätt att freda sina hobbyhöns. Och det gör allt ihop till bullshit isåfall.

Edit, Just_me hann före....
« Senast ändrad: 25 feb-11 kl 00:52 av machoman »

BK

• Västmanland
« Svar #85 skrivet: 25 feb-11 kl 00:51 »
För det gäller ju om hunden ger sig på en människa. är det skyltat så har jag för  mig att jag inte kan åka på det?
Fast i inlägget jag svarade på var frågan om det kommer in lösa hundar på gården som blir sönderslitna av husets hund. Då tror jag inte att det spelar ngn roll med "Varning för hunden-skylt"  ;)
Vad som gäller om det är en människa vet jag inte. Alla människor kan ju inte läsa heller, beroende på ålder och språk.

Just_me

• Småland
« Svar #86 skrivet: 25 feb-11 kl 00:51 »
Vet inte riktigt om jag är med på ditt resonemang. Men i det här landet så hänger inte saker så ofta på bevis utan på vad som rätten finner troligt. Detta är ju inte ett grovt styckmord precis. Har hönsägaren exempelvis visat i sin beskrivning att han visst kunde ha tagit tag i hunden eller stängt in hönsen så är det så som rätten kommer att gilla det. Skulle hönsägaren istället ha påstått sig utan tvivel ej kunnat freda sin djur utan att skjuta hunden så skulle fallet ej ha blivit en notis i tidningarna. Det låter dock mer som om rätten har hängt upp sig på innebörden av ordet "Lantbruksdjur", alltså att hönsägaren inte skulle ha någon rätt att freda sina hobbyhöns. Och det gör allt ihop till bullshit isåfall.

Betyder det här att man inte får freda sina husdjur enligt lag?
Jag hade ju, om jag måsta, dödat en hund som gått på min katt tex.
Olagligt?

Just_me

• Småland
« Svar #87 skrivet: 25 feb-11 kl 00:53 »
Fast i inlägget jag svarade på var frågan om det kommer in lösa hundar på gården som blir sönderslitna av husets hund. Då tror jag inte att det spelar ngn roll med "Varning för hunden-skylt"  ;)
Vad som gäller om det är en människa vet jag inte. Alla människor kan ju inte läsa heller, beroende på ålder och språk.

Jo.. hm, jag är rätt säker på att det ska bli vissa undantag vid skyltning. Men det läste jag i ett forum så det kan helt klart vara fel  ;)

machoman

« Svar #88 skrivet: 25 feb-11 kl 01:03 »
Betyder det här att man inte får freda sina husdjur enligt lag?
Jag hade ju, om jag måsta, dödat en hund som gått på min katt tex.
Olagligt?

Jag skulle ju kalla en katt på en gård för lantbruksdjur, eftersom denna äter mössen som äter upp säden för lantbruksdjuren...men det blir nog svårt att få med någon rättsinstans på det.....

Grunden för Paragraf 14 som jag hänvisar till i "Lagen om tillsyn av hundar och katter" är väl i botten ett skydd för den som håller djur för livsmedelsproduktion. Det jag reagerar på är det märkliga i att det endast skulle vara ett försäljningssyfte av lantbruksdjuren som skulle vara giltigt. Att ha höns som hobby ger mat det också och svider lika mycket om inte mer för ägaren vid ev. bortfall av djur.

Just_me

• Småland
« Svar #89 skrivet: 25 feb-11 kl 01:06 »
Jag skulle ju kalla en katt på en gård för lantbruksdjur, eftersom denna äter mössen som äter upp säden för lantbruksdjuren...men det blir nog svårt att få med någon rättsinstans på det.....Grunden för "Lagen om tillsyn av hundar och katter" är väl i botten ett skydd för den som håller djur för livsmedelsproduktion. Det jag reagerar på är det märkliga i att det endast skulle vara ett försäljningssyfteav lantbruksdjuren som skulle vara giltigt. Att ha höns som hobby ger mat det också och svider lika mycket om inte mer för ägaren vid ev. bortfall av djur.

Håller med :(
Kan slå vad om att två kastrerade getter räknats även om de av ägaren ansetts som husdjur...
Små djur har inget värde i världen. Fruktansvärt.

Är det nått som är på G att skrivas om då? Eller är det dags att börja kräva det kanske?

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #90 skrivet: 25 feb-11 kl 02:26 »
...eller så är det som sagt en korrumperad rättsinstans, kanske hundägarens dotter....

Isåfall blir det jäv och det ses ganska allvarligt på i svenska tingsrätter. Som tur är.

Existens?

• Gäst
« Svar #91 skrivet: 25 feb-11 kl 07:09 »
Det kastas fram allehanda egna teorier nu om hur lagar gäller och vem eller vad som har ansvar för vad... Finns det nån som kan bemöda sig om att referera sina påståenden till en lagtext?
Hälften av det som tyckts och trotts på de senaste 2 sidorna i denna tråd är ju inget annat än högst personliga tolkningar av lagar. Och det är ju inget unikt för denna tråd, eller detta forum. Alla trådar i samma ämne oavsett forum, spårar alltid ut i en massa tyckanden.
Vad som stämmer och inte, det har ingen nån aning om.

Just_me

• Småland
« Svar #92 skrivet: 25 feb-11 kl 15:50 »
Det kastas fram allehanda egna teorier nu om hur lagar gäller och vem eller vad som har ansvar för vad... Finns det nån som kan bemöda sig om att referera sina påståenden till en lagtext?
Hälften av det som tyckts och trotts på de senaste 2 sidorna i denna tråd är ju inget annat än högst personliga tolkningar av lagar. Och det är ju inget unikt för denna tråd, eller detta forum. Alla trådar i samma ämne oavsett forum, spårar alltid ut i en massa tyckanden.
Vad som stämmer och inte, det har ingen nån aning om.

Det har lagts fram lagtext, och sen gjorts tolkningar kring det.
Sen är det många frågor som uppkommit kring de tolkningarna.

Lagtexten finns ju att läsa. Men man läre nästan se hur det dömts i tidigare fall för att veta vad som gäller. Bara definitionen av vad "lantbruksdjur" innebär är svår tex. Hobbyhöns räknas inte. Alltså får du inte skjuta hunden om den gnager på dina hobbyhöns.

Vet inte hur man kan hitta gamla rättsfall, säkert någon kunnig som vet?
Måste ju ha prövats ett antal ggr i olika situationer tycker jag.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #93 skrivet: 25 feb-11 kl 21:10 »
Det är mycket nutteputtesnuttande med hundar, men hur man än vrider och vänder på det så är och förblir det rovdjur. Och hade grannens söta springerspaniel Wilma travat in hos oss och rivit våra får så hade jag personligen ströpit henne då jag inte äger nåt gevär, om inget annat så hade Wilma´s husse som är jägare skjutit henne i vilket fall som helst vid hemkomsten för sånt accepteras inte.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #94 skrivet: 25 feb-11 kl 21:29 »
Det är mycket nutteputtesnuttande med hundar, men hur man än vrider och vänder på det så är och förblir det rovdjur. Och hade grannens söta springerspaniel Wilma travat in hos oss och rivit våra får så hade jag personligen ströpit henne då jag inte äger nåt gevär, om inget annat så hade Wilma´s husse som är jägare skjutit henne i vilket fall som helst vid hemkomsten för sånt accepteras inte.

Jag tror inte alla jakthundar som rivit ett får/ tamdjur skjuts?     borde dom det ? 

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #95 skrivet: 25 feb-11 kl 21:35 »
Jag tror inte alla jakthundar som rivit ett får/ tamdjur skjuts?     borde dom det ?
Kanske inte alla men återfallsförbrytare som fått smak på saken borde nog.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #96 skrivet: 25 feb-11 kl 21:45 »
Kanske inte alla men återfallsförbrytare som fått smak på saken borde nog.

Själv hatar jag allt vad som har med jakt och göra......   men hunden e ju rovdjur i grund och botten  och jägarna belönar väll för det mesta ett skjutet djur med kött till hunden från djuret på plats.......................?

lj

• Övriga världen
« Svar #97 skrivet: 25 feb-11 kl 22:39 »
SecretQ; du som tror mer på makten än människor kanske ska läsa Anders 50 inlägg en gång. Annars kan du väl ropa på djurskyddsinspektören....................

Eva-Lisa

• Älskar att drömma
    • Småland
« Svar #98 skrivet: 26 feb-11 kl 00:23 »

Man åker på det ändå - man kan inte varna sej ifrån sitt ansvar över hunden.
Fast jag betalar gärna de böterna om det är en obehörig som gör intrång  >:D

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #99 skrivet: 26 feb-11 kl 07:09 »
Det här var intressant. Du får skydda viltet på din mark. Jakträtt går före allemansrätt.
Skaffa lite fasaner och släpp ut så får du polisanmäla folk med lösa hundar för brott mot jaktlagen. Om jag fattade det rätt.

http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hundagare_allemansratt.html

om man ska följa jaktlagen så får man i princip aldrig släppa hunden lös utanför inhägnat område:

6 § Under tiden den 1 mars till den 20 augusti skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att löpa lösa i marker där det finns vilt. Under den övriga tiden av året skall hundar hållas under sådan tillsyn att de hindras från att driva eller förfölja vilt, när de inte används vid jakt.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

393 gäster, 2 användare
Oskari, LarryGeano

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser