Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skjuta hundar som kommer in på gården ?  (läst 56228 gånger)

take

• Östergötland
    • De Klomp
SV: Skjuta hundar som kommer in på gården ?
« Svar #60 skrivet: 24 feb-11 kl 19:43 »
Men vid ett senare samtal med polisen så menade dom att man absolut INTE bör skjuta en hund som ger sig på djur av mindre värde, tex höns och kaniner. Det är först när värdet på djuren hunden attackerar överstiger ett uppskattat värde av hunden som det är befogat att skjuta den. Detta förefaller jävligt märkligt för min del, eftersom ett djurs värde är näst intill omöjligt att uppskatta.  ??? Hur ska man veta?

Med tanke på att en sketen mops kostar 18000kr så måste man fan har en avelstjur eller rashingst för att överstiga hundens värde. Jag fattar inte att gränsen för att skjuta nån annans jävla hund när inte hundägaren är i närheten ligger så högt.

Vad hände med det där totalansvar man har för sin hund?
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #61 skrivet: 24 feb-11 kl 19:53 »
För just kamphundar saknar jaktinstinkt? Två lösa hundar i en fårhage är väl ett ganska säkert sätt att få får rivna? Förutsatt att hundarna är nog stora att klara av det, och att det inte är vallhundar då?

Jo, självklart hade förmodligen hundarna gett sig på lammen om dom varit lösa i hagen, men alltså... Hundarna hade ju inte varit i hagen alls om inte killarna tagit dit dom, det var det jag menade... ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Just_me

• Småland
« Svar #62 skrivet: 24 feb-11 kl 20:36 »
Nog frö att jag är "kamphundsälskare" men.. de flesta raser som kallas kamphund har tagits fram från hundraser som var avlade för att fälla tjurar. I början jakthundar (då man jagade på mindre trevliga sätt) men sen vid kamptävlingar.
Sen kom nån på att det var roligare om hundarna bet ihjäl varran istället för en tjus (säkert billigare med) så då avlades dagens kamphundar fram. För att sen bli gossegrisar till oss som älskar trygga, modiga hundar.

Lite ot men jag hade då blivit oroligare om en pitbull sprang runt fåren än om lassie hade vart där. Kanske inte så mycket jaktinstinkt, men desto mer killer-instinkt.

Hur som så måste det väl ändå finnas en tydlig lag? ÄR det värdet som avgör är man ju körd.
Gäller det människor med kanske? Om en unge står och skjuter med luftgevär på mina kaniner får jag inte försvara med våld men om det är min fullblodshingst ala svindyr, då går det bra?

Luvan

• Närke
« Svar #63 skrivet: 24 feb-11 kl 20:46 »
Ursäkta, men nu blir jag riktigt upprörd.  >:D >:D >:D En schäfer ska ha jaktlust, inte som en jakthund, men dock jaktlust. Det är en av de drifter som man betygsätter vid mentaltester. NI glömde stänga grinden, så att hon smet i väg och följde sina drifter. För det skulle HON avlivas. Hunden hade inte gjort ngt fel. Däremot hade NI gjort fel som inte såg efter hunden, och inte uppfostrat henne. Hoppas ni inte skaffar en schäfer igen, utan nästa gång tar reda på mer om rasen, så att ni får en hund som ni klarar av. Om ni ansåg att ni inte kunde ha sån koll på henne att hon inte kunde smita, varför inte omplacera henne till ngn som var kunnig och villig att jobba med henne. Du skriver ju själv att hon var en snäll hund. Nu gick jag bort från trådens ämne, men jag kunde inte låta bli. Morr >:D >:D

Jag ska göra ett inlägg till i den här tråden, eftersom ni inte känner till bakgrunden.
Den getjagande schäfern var drygt 5 år gammal, mentaltestad med goda resultat och av gedigen svensk bruksstam. En helt normal, okomplicerad schäfer, väluppfostrad, den aktiverades dagligen, tränades och tävlades i bruks och lydnad och kördes i nomespann.
Jag själv hade varit aktiv i Svenska Brukshundklubben och andra hundsportorganisationer sedan tidigt 70-tal, bl a som instruktör.
De flesta av våra vänner var aktiva och erfarna hundförare (jakt- och/eller brukshundar), flera av dem var yrkesdressörer.
INGEN tyckte att det var lämpligt att försöka omplacera hunden och därigenom lämpa över framtida ansvar på någon annan.
Att kunna hålla hunden 100 % säkert inlåst eller under uppsikt, var helt enkelt inget alternativ.

Ni som blivit upprörda över att vi tog vårt ansvar som hundägare, reflekterade ni över den stackars getfarmarens situation?  Jag kan inte se hur en hund skulle ha större rätt att leva än de dräktiga getterna som höll på att bli ihjälbitna.

Det var verkligen inte lätt att ta beslutet att låta avliva hunden.
Det var inte ens någon i vår familj som slarvade med grinden.

pålle

• Gäst
« Svar #64 skrivet: 24 feb-11 kl 22:28 »
Jag ska göra ett inlägg till i den här tråden, eftersom ni inte känner till bakgrunden.
Den getjagande schäfern var drygt 5 år gammal, mentaltestad med goda resultat och av gedigen svensk bruksstam. En helt normal, okomplicerad schäfer, väluppfostrad, den aktiverades dagligen, tränades och tävlades i bruks och lydnad och kördes i nomespann.
Jag själv hade varit aktiv i Svenska Brukshundklubben och andra hundsportorganisationer sedan tidigt 70-tal, bl a som instruktör.
De flesta av våra vänner var aktiva och erfarna hundförare (jakt- och/eller brukshundar), flera av dem var yrkesdressörer.
INGEN tyckte att det var lämpligt att försöka omplacera hunden och därigenom lämpa över framtida ansvar på någon annan.
Att kunna hålla hunden 100 % säkert inlåst eller under uppsikt, var helt enkelt inget alternativ.

Ni som blivit upprörda över att vi tog vårt ansvar som hundägare, reflekterade ni över den stackars getfarmarens situation?  Jag kan inte se hur en hund skulle ha större rätt att leva än de dräktiga getterna som höll på att bli ihjälbitna.

ursäkta men så kallade dina bruks hunds vänner värkar mest va korkade   kan inte finnas mycket kunskap där enligt mig  göra av med  en hud bara för det hänt en gång ruskar bara på huvudet och ställer mig frågande.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #65 skrivet: 24 feb-11 kl 22:34 »
Har en hund fått smaka på att jaga och fälla ett byte så lär den inte sluta. Vilken bonde som helst skulle gjort likadant om han haft en hund som gjort så med de egna djuren. Det går inte att lita på en sådan hund.

Mamma och pappas hund anföll cyklare som kom förbi deras gård och bet dem, å då fick hon fara till hundhimmelen. Man omplacerar inte hundar som fått en knäpp i huvudet och blivit mentaltsjuka.

pålle

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 24 feb-11 kl 22:38 »
Har en hund fått smaka på att jaga och fälla ett byte så lär den inte sluta. Vilken bonde som helst skulle gjort likadant om han haft en hund som gjort så med de egna djuren. Det går inte att lita på en sådan hund.

Mamma och pappas hund anföll cyklare som kom förbi deras gård och bet dem, å då fick hon fara till hundhimmelen. Man omplacerar inte hundar som fått en knäpp i huvudet och blivit mentaltsjuka.
tråkigt med den inställningen men det går  i rätta händer om bara viljan finns.

anders50

• Gäst
« Svar #67 skrivet: 24 feb-11 kl 22:52 »
Det vore intressant att få lite information om hur man "botar" t.ex. en passionerad höns eller kanin dödare till hund av er som är experter på detta området.
Jag har lyckats en gång och om jag talar om den metoden så går väl många i taket fullständigt!  ;)
(och nej..jag misshandlade inte hunden, har aldrig agat en hund)

BK

• Västmanland
« Svar #68 skrivet: 24 feb-11 kl 22:53 »
tråkigt med den inställningen men det går  i rätta händer om bara viljan finns.
Absolut. Jag tog själv över en schäfertik som både jagat cyklister och nafsat de i benen, anfallit andra hundar och katter. Varit på väg att bita hjäl kaniner. Jag hade aldrig några problem med henne.

pålle

• Gäst
« Svar #69 skrivet: 24 feb-11 kl 22:58 »
Det vore intressant att få lite information om hur man "botar" t.ex. en passionerad höns eller kanin dödare till hund av er som är experter på detta området.
Jag har lyckats en gång och om jag talar om den metoden så går väl många i taket fullständigt!  ;)
(och nej..jag misshandlade inte hunden, har aldrig agat en hund)
passionerad vågar ja nog inte utla mig om  :)
« Senast ändrad: 24 feb-11 kl 23:26 av Pålle »

BK

• Västmanland
« Svar #70 skrivet: 24 feb-11 kl 23:03 »

Jag tror inte heller att det var ngt lätt beslut för er. Du skriver att hunden var okomplicerad. Att ni tyckte det var omöljligt att ha henne kvar har jag viss förståelse för. Hon skulle säkert tagit första bästa chans att springa i väg till getterna igen om ngn skulle glömma grinden. Självklart var det synd om getterna, men gjort är gjort och kan inte göras ogjort. Det gäller bara att det inte händer igen.
Men varför inte omplacera till en miljö där det inte fanns djur att jaga. Till någon som inte bodde ute på landet t ex.

Vargerik

• Gäst
« Svar #71 skrivet: 24 feb-11 kl 23:16 »
Ursäkta, men nu blir jag riktigt upprörd.  >:D >:D >:D En schäfer ska ha jaktlust, inte som en jakthund, men dock jaktlust. Det är en av de drifter som man betygsätter vid mentaltester. NI glömde stänga grinden, så att hon smet i väg och följde sina drifter. För det skulle HON avlivas. Hunden hade inte gjort ngt fel. Däremot hade NI gjort fel som inte såg efter hunden, och inte uppfostrat henne. Hoppas ni inte skaffar en schäfer igen, utan nästa gång tar reda på mer om rasen, så att ni får en hund som ni klarar av. Om ni ansåg att ni inte kunde ha sån koll på henne att hon inte kunde smita, varför inte omplacera henne till ngn som var kunnig och villig att jobba med henne. Du skriver ju själv att hon var en snäll hund. Nu gick jag bort från trådens ämne, men jag kunde inte låta bli. Morr >:D >:D

Vill du kramas? En hund ska inte få lida för dess ägares tillkortakommanden. >:(

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #72 skrivet: 24 feb-11 kl 23:19 »
För att binda i hop denna tråd lite så verkar det alltså som att lagen inte gäller som det står i paragrafen .
Detta om värde är ju tragiskt bara .
Min höna kanske har kostat mej massa pengar tid o gråa hår för att få fram men det tas ju ingen hänsyn till då det är en höna .
Jag håller nog med om kommentaren en gång har bitit i hjäl ett djur den hunden fortsätter o ´kan aldrig litas på igen .
Ingen skjuter en hund som kommer in på gården det hör till sunt förnuft men en hund/mördare som sliter ens djur i stycken det är en annan sak.
Jag oroar mej för grannarnas schäfer korsningar som kommer upp till min gård i tid o otid .
Vad händer om min hund sliter dom i stycken ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

BK

• Västmanland
« Svar #73 skrivet: 24 feb-11 kl 23:23 »
För att binda i hop denna tråd lite så verkar det alltså som att lagen inte gäller som det står i paragrafen .
Detta om värde är ju tragiskt bara .
Min höna kanske har kostat mej massa pengar tid o gråa hår för att få fram men det tas ju ingen hänsyn till då det är en höna .
Jag håller nog med om kommentaren en gång har bitit i hjäl ett djur den hunden fortsätter o ´kan aldrig litas på igen .
Ingen skjuter en hund som kommer in på gården det hör till sunt förnuft men en hund/mördare som sliter ens djur i stycken det är en annan sak.
Jag oroar mej för grannarnas schäfer korsningar som kommer upp till min gård i tid o otid .
Vad händer om min hund sliter dom i stycken ?
Om din hund sliter de i stycken, är det du som får stå för kostnaden. Till och med är det så, attom du är ute och har din hund i koppel, och det kommer fram en lös hund som provocerar din hund och din hund då försvarar sig, är det du som får stå för kostnaden. Hundägaren till den hunden som skadar den andra får betala. Oavsett omständigheterna. Helt galet, men så är det  >:D

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #74 skrivet: 24 feb-11 kl 23:25 »
Gäller det även om jag har informerat grannarna om riskerna ?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

BK

• Västmanland
« Svar #75 skrivet: 24 feb-11 kl 23:29 »
Gäller det även om jag har informerat grannarna om riskerna ?
Vet inte, men tror det. Som jag har fattat så spelar inte omständigheterna någon roll.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #76 skrivet: 24 feb-11 kl 23:34 »
Vilka sjuka lagar .. :-\

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #77 skrivet: 24 feb-11 kl 23:54 »
Det här var intressant. Du får skydda viltet på din mark. Jakträtt går före allemansrätt.
Skaffa lite fasaner och släpp ut så får du polisanmäla folk med lösa hundar för brott mot jaktlagen. Om jag fattade det rätt.

http://www.hundsport.se/redaktionellt/artiklar_mapp/hundagare_allemansratt.html

Just_me

• Småland
« Svar #78 skrivet: 25 feb-11 kl 00:20 »
Om din hund sliter de i stycken, är det du som får stå för kostnaden. Till och med är det så, attom du är ute och har din hund i koppel, och det kommer fram en lös hund som provocerar din hund och din hund då försvarar sig, är det du som får stå för kostnaden. Hundägaren till den hunden som skadar den andra får betala. Oavsett omständigheterna. Helt galet, men så är det  >:D

Det där gäller också om du bundit upp din hund på din egen gård.
Men är det inte så att om du har skyltar som varnar för din hund och hunden innanför din gård så gäller inte det där?

Sjuka regler, avskyr det faktum att djur bara har ett pengavärde.  Jag vill kräkas varje gång jag ser att en sjuk människa får böta för "skadegörelse" när de gett sig på djur. Fy..

BK

• Västmanland
« Svar #79 skrivet: 25 feb-11 kl 00:23 »
Det där gäller också om du bundit upp din hund på din egen gård.
Men är det inte så att om du har skyltar som varnar för din hund och hunden innanför din gård så gäller inte det där?

Sjuka regler, avskyr det faktum att djur bara har ett pengavärde.  Jag vill kräkas varje gång jag ser att en sjuk människa får böta för "skadegörelse" när de gett sig på djur. Fy..
Tror inte att skyltar spelar ngn roll  Hundar kan inte läsa  ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

652 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser