Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skjuta hundar som kommer in på gården ?  (läst 56364 gånger)

Just_me

• Småland
SV: Skjuta hundar som kommer in på gården ?
« Svar #40 skrivet: 24 feb-11 kl 12:30 »
Men herregud!  :o Självklart får man inte skjuta hundar hur som helst när de kommer in på gården!!! Inte ens om de ger sig på hönor eller boskap. Jag kan inte tänka mig att det är lagligt. Däremot får man jaga bort dem eller fånga dem och lämna in dem till polisen och anmäla skadan de har orsakat. Den är ju hundägaren skyldig att ersätta.

En paragraf i lagtexten tolkas ju alltid med hela lagrummet i åtanke, och ofta så finns det motstridiga lagar som måste vägas mot varandra. Det är kanske ok enligt en paragraf att skjuta i nödvärn, men i en annan så får man kanske inte skjuta på andras husdjur innan polis har kontaktats. I praktiken är det ju tidigare rättsfall som bestämmer hur en lagparagraf ska tolkas. Så eftersom det finns ett rättsfall som testas just nu så antar jag att det kommer att bli vägledande i den här frågan och då lutar det ju åt att det är förbjudet att skjuta främmande hundar som attackerar andra (hobby-)djur.

Vad jag har förstått kan man om man skjuter hunden själv bli skyldig till både djurmisshandel, egenmäktigt förfarande och jaktbrott. Jag är inte så kunnig på det här området så jag vet inte riktigt vad som gäller, men om det verkligen hade varit tillåtet att skjuta hundar som springer in på gården så hade ju vanlig jakt varit en omöjlighet och dessutom hade det blivit ramaskri eftersom det i så fall skulle ha skjutits mängder med sällskapshundar varje år.

Samerna har däremot rätt att freda sina renar och skjuta lösspringande hundar, men vad jag har förstått så är det ett undantag som bara gäller för dem, inte för vilka hillbillys som helst som har köpt en gård och tror att de kan göra som de vill där.

Ojdå, nu blev det ett väldigt argt inlägg!  :-[ Jag förstår mycket väl att det är hemskt med lösspringande hundar som ger sig på andra djur, men det är som sagt var inte hundarnas fel, det är ägarnas. Ge er på dem istället! Vi har också haft problem med lösspringande hundar som river rådjur under sommaren eller driver vilt när det är skare, men inte fan har jag ens tänkt tanken på att ta dit någon att skjuta dem. Hundar har jaktlust och skall därför hållas under uppsikt. Eventuella dispyter sköter man gemensamt i en rättssal, inte genom att ta till vapen.

Jag tror nog du får skjuta en hund om den gett sig på ett djur. Inte innan (men det är en del fall där det skett)
Du får defenitivt skjuta om hunden kommer mot dig eller din familj. Du får sparka ihjäl hunden om du vill det och inte har vapen. :/

Jag själv skulle inte tveka att skjuta/slå/sparka OM en hund satt tänderna i ett av mina djur. Men aldrig någonsin i andra fall.

hustran

« Svar #41 skrivet: 24 feb-11 kl 12:59 »
Ett litet tips för att få hönsjagande hundar att sluta. Hörde att en bonde för länge sedan,tröttnade på att hunden stal höns så han band en nyligen tagen höna vid halsbandet,så att hunden inte själv kunde komma åt den.Den blev äckligare och äckligare när dagarna gick, så att hundkraken blev så innerligt trött på höns att den inte såg åt de andra efter det.Kan det vara nåt? Fast kanske lite svårare med större djur. ;D

BK

• Västmanland
« Svar #42 skrivet: 24 feb-11 kl 13:08 »
Ett litet tips för att få hönsjagande hundar att sluta. Hörde att en bonde för länge sedan,tröttnade på att hunden stal höns så han band en nyligen tagen höna vid halsbandet,så att hunden inte själv kunde komma åt den.Den blev äckligare och äckligare när dagarna gick, så att hundkraken blev så innerligt trött på höns att den inte såg åt de andra efter det.Kan det vara nåt? Fast kanske lite svårare med större djur. ;D
Den metoden har jag också hört, har bara lite svårt att tro att det fungerar. Men  som sagt, jag har fört från flera fall att det fungerar. Antar att det då inte rör sig om vanliga "innehundar". Jag skulle inte vilja att hunden springer omkring med en rutten höna inne.

Just_me

• Småland
« Svar #43 skrivet: 24 feb-11 kl 13:17 »

yuck! Nä då tror jag mer på gam,la vanlig hederlig träning :s

hazybabe

• Skotska tjej förälskade i sverige.
    • Södermanland
« Svar #44 skrivet: 24 feb-11 kl 13:18 »
Går det verkligen att äckla ett hund? jag har sett grannens jakthundar käkar på ett rutten vildsvin som hade lägat ute i tre månader.  ::) :-X
Livet är Kärlek. Frågan är om du är värd mitt kärlek och en del av mitt liv?

Just_me

• Småland
« Svar #45 skrivet: 24 feb-11 kl 13:56 »
Går det verkligen att äckla ett hund? jag har sett grannens jakthundar käkar på ett rutten vildsvin som hade lägat ute i tre månader.  ::) :-X

Ja vår äter gärna hundbajs om det är fruset  :-X
För att inte tala om min gamla hund... hua vilka saker han släpade hem *urk*

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #46 skrivet: 24 feb-11 kl 14:01 »
Hundar äter nästan allt som duger till människoföda.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #47 skrivet: 24 feb-11 kl 14:04 »
Hundar äter nästan allt som duger till människoföda.

Vi stryker den sista halvan av den meningen tycker jag...  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #48 skrivet: 24 feb-11 kl 14:19 »
Ojdå, nu blev det ett väldigt argt inlägg!  :-[ Jag förstår mycket väl att det är hemskt med lösspringande hundar som ger sig på andra djur, men det är som sagt var inte hundarnas fel, det är ägarnas. Ge er på dem istället! Vi har också haft problem med lösspringande hundar som river rådjur under sommaren eller driver vilt när det är skare, men inte fan har jag ens tänkt tanken på att ta dit någon att skjuta dem. Hundar har jaktlust och skall därför hållas under uppsikt. Eventuella dispyter sköter man gemensamt i en rättssal, inte genom att ta till vapen.

Lättare sagt än gjort när man inte hittar ägaren. Jag körde efter hunden och hoppas den skulle leda mig till ägaren men han avvek i skogen och jag hade inte en chans att följa efter där. I första hand vill man bara ha tag på hundfan eller allra helst ägaren till den, men om det inte går och hund/&%/&¤/& inte avbryter jakten förrans man driver iväg den med pickupen då ligger skjutning nära till hands om man har tillgång till sånt. Hunden ute hos bet ju inte hästarna men likväl blev de skadade av stängselrivningen.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #49 skrivet: 24 feb-11 kl 14:41 »
Jag tror nog du får skjuta en hund om den gett sig på ett djur. Inte innan (men det är en del fall där det skett)
Du får defenitivt skjuta om hunden kommer mot dig eller din familj. Du får sparka ihjäl hunden om du vill det och inte har vapen. :/

Jag själv skulle inte tveka att skjuta/slå/sparka OM en hund satt tänderna i ett av mina djur. Men aldrig någonsin i andra fall.

Ok, jag kan förstå att man får försvara sina djur (och självklart andra människor) MEN man har i en nödvärnssituation inte rätt att ta till mer våld än vad situationen kräver för att avbryta attacken. Det innebär väl i praktiken att man i första hand ska försöka jaga bort hunden. För vad jag har förstått så har man inte rätt att skjuta hunden i första hand, det tar man bara till när inget annat fungerar (och då helst efter att ha kontaktat polis och fått ett ok, men det är ju oftast inte möjligt i en sån situation). Och som du säger: man får inte skjuta före hunden har attackerat. Märk väl: troligen inte efter att den har avbrutit attacken heller. Så om man kommer ut och hittar döda höns, men hunden är lugn så har man alltså INTE rätt att skjuta eftersom attacken redan har avslutats och det därmed inte längre handlar om att skydda sig i nödvärn. Om jag har förstått det hela rätt.

Jag skulle inte heller tveka i att göra det som krävs för att avvärja en attack, men tyvärr verkade det på tråden som att många tolkade lagen som att man hade rätt att skjuta hundar som bara kom in på gården eller i hagen. Jag tror absolut inte det är så enkelt! Jag har förstått det som att det krävs ganska stora hot/skador innan man har rätt att avliva någon annans hund, och jag tror det är helt olagligt att skjuta en hund som inte är mitt i ett direkt angrepp. Men jag kan ju ha tolkat det hela fel.

Just_me

• Småland
« Svar #50 skrivet: 24 feb-11 kl 14:52 »
Ok, jag kan förstå att man får försvara sina djur (och självklart andra människor) MEN man har i en nödvärnssituation inte rätt att ta till mer våld än vad situationen kräver för att avbryta attacken. Det innebär väl i praktiken att man i första hand ska försöka jaga bort hunden. För vad jag har förstått så har man inte rätt att skjuta hunden i första hand, det tar man bara till när inget annat fungerar (och då helst efter att ha kontaktat polis och fått ett ok, men det är ju oftast inte möjligt i en sån situation). Och som du säger: man får inte skjuta före hunden har attackerat. Märk väl: troligen inte efter att den har avbrutit attacken heller. Så om man kommer ut och hittar döda höns, men hunden är lugn så har man alltså INTE rätt att skjuta eftersom attacken redan har avslutats och det därmed inte längre handlar om att skydda sig i nödvärn. Om jag har förstått det hela rätt.

Jag skulle inte heller tveka i att göra det som krävs för att avvärja en attack, men tyvärr verkade det på tråden som att många tolkade lagen som att man hade rätt att skjuta hundar som bara kom in på gården eller i hagen. Jag tror absolut inte det är så enkelt! Jag har förstått det som att det krävs ganska stora hot/skador innan man har rätt att avliva någon annans hund, och jag tror det är helt olagligt att skjuta en hund som inte är mitt i ett direkt angrepp. Men jag kan ju ha tolkat det hela fel.

Den där lagen är jättekonstig och tolkas ju väldigt olika så jag har ingen aning.
Enligt nödvärnslagen får du ju inte skjuta nån du kan rå på med mindre våld. Den lämnar inte utrymme för rädsla och osäkerhet.
Som fallet med han som slog en rånare i bakhuvet med nått tillhygge när han såg att rånaren gett sig på en gammal tant i en bil.
JAG hade gjort exakt samma sak med tanke på att jag varit rädd för att rånaren hade haft kniv, skjutvapen etc. Men den här killen blev ju dömd just för att rånaren inte hade var beväpnad.
Enligt lag ska du med andra ord knacka killen på axeln och fråga: "Ursäkta mig men är hern beväpnad?"

Men det verkar inte gälla djur. Han som sparkade ihjäl en 10 veckor gammal golden valp gick väl helt fri om jag mins rätt? Pga att han hade barnen med sig och angav att han skyddade dem....
Så jag vet faktiskt inte.. Kanske får jag so är rätt smal och inte alls särskilt stark skjuta en pitbull om den äter på mina höns. Men inte en man som väger 100 kg muskler. Kan vara nått sånt de tar hänsyn till.

Ursäkta vilt spånande, tänker lite högt här nu.

Hur som helst tror jag inte en normalt funtad person skjuter en lugn hund bara för att den är inne på ägorna.

Tindrah

• Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
« Svar #51 skrivet: 24 feb-11 kl 14:52 »
Lättare sagt än gjort när man inte hittar ägaren. Jag körde efter hunden och hoppas den skulle leda mig till ägaren men han avvek i skogen och jag hade inte en chans att följa efter där. I första hand vill man bara ha tag på hundfan eller allra helst ägaren till den, men om det inte går och hund/&%/&¤/& inte avbryter jakten förrans man driver iväg den med pickupen då ligger skjutning nära till hands om man har tillgång till sånt. Hunden ute hos bet ju inte hästarna men likväl blev de skadade av stängselrivningen.

Mmm...jag förstår att du blir förbannad. Det hade osat ur mina öron i samma situation!  >:D Jäkla hundägare att inte ha koll på sina hundar (eller träna dem att låta bli tamdjur). Men att vilja skjuta fanskapet och att faktiskt göra det är två skilda saker. Tycker du löste det bra med pickupen. Synd bara att du inte fick tag i ägaren, den hade gott kunnat få skämmas och betala en rejäl ersättning för skadorna (och dessutom få oroa sig över att du kanske skjuter på hunden om det händer igen).  ;D

Attes matte

• Jämtland
« Svar #52 skrivet: 24 feb-11 kl 16:37 »
Om man lägger fram sin sak på rätt sätt så kan man ju alltid "informera" folk i bygden som äger hundar att om deras hundar påträffas inne bland mina djur så kommer den inte levande därifrån... En sån information borde ju få i alla fall vettiga hundägare att hålla ett extra öga på sina hundar. ;)

Hela denna diskussionen har varit uppe förr i bland annat en tråd jag startade efter att två huskeys kom in på gården, slet sönder en kaninbur och klippte kaninen som var i den, för att sedan skita i den kaninen och istället rikta in sig på nästa bur med en kanin i. Ett rent mördar-beteende á la mink alltså. Det var INTE kul kan jag säga. Dessa hundar gav sig inte, cirklade och gick iväg en bit för att sedan komma tillbaka. Man såg ett otroligt tydligt flock-beteende hos dessa hundar. Den ena försökte komma runt mig, medans den andra försökte komma åt kaninen. Hade jag varit hundrädd hade det nog varit otroligt obehagligt, och en hundrädd hade aldrig vågat ge sig in i situationen, det är jag säker på. Det tog nog ungefär tjugo minuter av intensivt jagande från min sida innan dom vek sig och gav sig av. Jag ringde då polisen och gjorde en anmälan, och ca en halvtimme senare kom hundarna tillbaka IGEN!  :o Djävlar, va arg jag var...  >:(
Eftersom dessa hundar varken gick att jaga bort (dom kom ju tillbaka, hur säker känner man sig då liksom) eller fånga in så var jag bergsäker på att jag skulle ha haft rätt att skjuta i alla fall en av dom (med stöd av lagen), om jag hade haft möjlighet till det. (Jag hade ingen jägarexamen då.) Men vid ett senare samtal med polisen så menade dom att man absolut INTE bör skjuta en hund som ger sig på djur av mindre värde, tex höns och kaniner. Det är först när värdet på djuren hunden attackerar överstiger ett uppskattat värde av hunden som det är befogat att skjuta den. Detta förefaller jävligt märkligt för min del, eftersom ett djurs värde är näst intill omöjligt att uppskatta.  ??? Hur ska man veta?

Nu har jag valt att inte ha några kaniner ute på marken när jag inte är hemma, och det är ju ett val jag kan göra som har kaniner. Är ju lite svårare med större djur... ;) Får se hur jag gör till sommaren när köttis-ungdjuren ska flytta från sina mammor... Betes-burarna är ju förbaskat behändiga...
Kommer att hägna in gården också. Men frågan är om det kommer att hjälpa...  ::)

/Sara

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #53 skrivet: 24 feb-11 kl 18:40 »
Här var det ingen tvekan om att man skulle skjutit hundarna. Å satt ett saltskott var i röven på killarna.

http://hd.se/landskrona/2007/05/22/kamphundar-bet-ihjael-paa-lamm-paa/

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #54 skrivet: 24 feb-11 kl 18:52 »
Här var det ingen tvekan om att man skulle skjutit hundarna. Å satt ett saltskott var i röven på killarna.

http://hd.se/landskrona/2007/05/22/kamphundar-bet-ihjael-paa-lamm-paa/

För lindrigt mot grabbarna, man borde slå sönder knäskålarna på dom, eller nåt annat som vållar mer permanent skada. Alternativt stoppa in dom i en inhängnad med ett par svultna kamphundar >:D
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #55 skrivet: 24 feb-11 kl 19:01 »
Sista meningen var ju perfekt. Smaka på egna medecinen.  ;D

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #57 skrivet: 24 feb-11 kl 19:24 »
Alternativt stoppa in dom i en inhängnad med ett par svultna kamphundar >:D

För att bli ihjälpussade då eller?

Attes matte

• Jämtland
« Svar #58 skrivet: 24 feb-11 kl 19:36 »
Kamphundarna hade ju inte bitit ihjäl lammen om inte killarna hetsat dom, så ja... Tyvärr är det ju inte under några omständigheter tillåtet med skyddsjakt på tvåbenta rovdjur. Ibland skulle det banne mig vara befogat...  >:D

/Sara

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #59 skrivet: 24 feb-11 kl 19:40 »
Kamphundarna hade ju inte bitit ihjäl lammen om inte killarna hetsat dom, så ja... Tyvärr är det ju inte under några omständigheter tillåtet med skyddsjakt på tvåbenta rovdjur. Ibland skulle det banne mig vara befogat...  >:D

/Sara
För just kamphundar saknar jaktinstinkt? Två lösa hundar i en fårhage är väl ett ganska säkert sätt att få får rivna? Förutsatt att hundarna är nog stora att klara av det, och att det inte är vallhundar då?
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser