Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har blivit anmäld  (läst 51931 gånger)

samaka

• Dalarna
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #60 skrivet: 12 dec-10 kl 08:48 »
en liten undran o trådkapning om oanmäldabesök..
Får de verkligen kliva in i stall o lagårdar när man inte är hemma?
Ska de inte visa leg eller så?
Tänk om man kommer hem mitt under besöket?? Jag skulle ju tro det va inbrott o ringa farbror blå o inte våga stanna bilen utanför..

Jag tror ju inte att de gör en inspektion på djurhållningen om man ej är hemma, då åker de nog vidare till nästa bara... det blir lixom omöjligt, klart de kan kolla lite, men det är så många punkter de går igenom. Besöket hos våra knappt 30 djur tog 2 timmar. Senaste inspektionen vi åkte på så kom vi samtidigt hem från jobbet när de svängde in på gården, så det var bara att hoppa ur bilen och köra igång och svara på frågor och visa djur.

Rosten

• Närke
« Svar #61 skrivet: 12 dec-10 kl 09:05 »
Hos oss kom dom oanmälda efter den anonyma anmälan som som dom fått in.
Då vi inte var hemma så lade dom en lapp i brevlådan att dom ville komma och inspektera och att vi skulle höra av oss snarast.
Så vi ringde och dom kom ut efter några dagar.
Så vad jag förstod så gick dom inte in i uthusen utan att man var med.

fräsen

• Gäst
« Svar #62 skrivet: 12 dec-10 kl 09:28 »
ok, tyckte bara det lät så på en del av svaren här..
Själva har vi hittills bara haft areal- o beteskoll, men numera har vi lantbruksdjur så det är ju bara att vänta sig en djurkoll :)

Vad det gäller anonyma anmälningar tycker jag att man bara ska behöva betala om det verkligen finns ngt att anmärka på.
Däremot rutinkollen tycker jag är ok att den kostar en slant, det får man helt enkelt räkna med i sin budget.

lj

• Övriga världen
« Svar #63 skrivet: 12 dec-10 kl 12:01 »
Oanmäld kontroll  kostar inget.
Om det finns brister som skall följas upp i återbesök debiteras vad jag förstår förberedelse och efterarbete. Vet inte om resan debiteras också.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Men som vi har diskuterat i många tidigare trådar här så är det faktiskt ett problem att bli synad. Även om jag som en uttrycker det har "rent mjöl i påsen" är det inte säker att man är överens med myndigheten vad som är enligt regelverket.
Finns många berättelser o har skrivits en bok om myndighetsövergreppen o känslan av underläge o vanmakt när inspektörerna synar en gård i alla skrymslen.
Inspektörerna är ju människor som kan bli känslodrivna. Man vill ju så gärna visa att man hade rätt, inte minst för att täcka upp tidigare misstag o övergrepp.

Rosten

• Närke
« Svar #64 skrivet: 12 dec-10 kl 12:51 »
Oanmäld kontroll  kostar inget.
Om det finns brister som skall följas upp i återbesök debiteras vad jag förstår förberedelse och efterarbete. Vet inte om resan debiteras också.
--------------------------------------------------------------------------------------------

Men som vi har diskuterat i många tidigare trådar här så är det faktiskt ett problem att bli synad. Även om jag som en uttrycker det har "rent mjöl i påsen" är det inte säker att man är överens med myndigheten vad som är enligt regelverket.
Finns många berättelser o har skrivits en bok om myndighetsövergreppen o känslan av underläge o vanmakt när inspektörerna synar en gård i alla skrymslen.
Inspektörerna är ju människor som kan bli känslodrivna. Man vill ju så gärna visa att man hade rätt, inte minst för att täcka upp tidigare misstag o övergrepp.
Min inspektör kollade hur djuren hade det och om dom mådde bra.
Inte om alla mått stämde med lagen.

I första hand verkade hon kolla på hur djuren mådde och om dom var undernärda.
I andra han kollade hon hur vi hade löst mat och vattenfrågan.
I tredje hand så kollade hon hur allt såg ut. Så att det var rent och snyggt runt djuren.
Efter det så sa hon att så här skulle alla djur ha det och så åkte hon.

Att vissa mått kan vara lite fel brydde hon sig inte alls om.

Birgit

« Svar #65 skrivet: 12 dec-10 kl 14:26 »
Jag har råkat ut för en okynnesanmälan från en granne som inte gillade våra hundar. Inspektören kom när jag var borta  och skrev en utförlig analys utan att fråga om lov i kring traskandet på gården!
Så de gör lite olika. Fick heller ingen förvarning om det hela.

gernsö

• Skåne
« Svar #66 skrivet: 12 dec-10 kl 14:58 »
Betula_Pendula
jepp a
man kan anmäla totalt anonymt, de frågar om man vill lämna något namn, vill man inte så behöver man inte, dock ska man tänka på att ringa från anonymt nr, eller inte skriva avsändare på ett brev, och liknande.
Mina anmälningar jag gjort har alltid varit med namn, har fått en del gnäll och otrevliga telefonsamtal, men djuren har fått hjälp.
JAg fick en anmälan på mig där det kommit in ett brev, fick se brevet och läsa det, trotts inga direkta ledtrådar så var det lätt att lista ut vem som gnällt, och totalt löjligt.
pappa fick en anmälan på sig, vi frågade vem det var. Inspektören svarade - en man som pratade amerikanska och som ofta gick här med hunden...... anmälan var obefogad och vi listade lätt ut vem det var då det bara fanns en nyinflyttad från usa med hund......
så inspektören får säga hur de uppfattade den som ringt in anonymt, om de sa något speciellt osv.....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Falin

• -
« Svar #67 skrivet: 12 dec-10 kl 15:57 »
Det kostar faktiskt pengar för den som blir anmäld ..första gången är gratis men inte sen !

Stämmer inte, hittar det inget kostar det inget.

pålle

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 12 dec-10 kl 16:02 »
 Hittar dom inget på djuren så för söker dom med något anat  det vetja dom som fått erfara .

gernsö

• Skåne
« Svar #69 skrivet: 12 dec-10 kl 17:49 »
om de hittar fel första gången så kostar det. om de inte hittar något så kostar det inget.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Sano

• Bohuslän
« Svar #70 skrivet: 12 dec-10 kl 18:47 »
Rutinkontroller och obefogade anmälningar kostar inget för djurägaren. Anmälningar där de hittar brister och uppföljande kontroller av brsiterna kostar. Vad som tas betalt för är olika på olika länsstyrelser. Hos oss (V Göt) räknas restid, milersättning, kontrolltid och tid för att skriva rapport (dock inte förelägande, för det måste vara gratis enligt någon EU-lag).

När det gäller vad kontrollanten får göra om man inte är med så får de gå runt på gårdsplan, öppna dörrar och ropa (och titta), men inte gå in i byggnader eller hagar. Har de polis med får de gå in överallt, men det har de ju bara om de tror att djuren kan vara verkligt lidande.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Sano

• Bohuslän
« Svar #71 skrivet: 12 dec-10 kl 18:49 »
Och man har alltid rätt att lämna in anmälan anonymt. Lämnar man namn blir det en offentlig handling som vem som helst kan begära ut.

Ungefär hälften av alla anmälningar är obefogade.
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Birgit

« Svar #72 skrivet: 12 dec-10 kl 19:00 »
Tänk vad pengar staten skulle spara in då om man kunde få bort okynnesanmälningarna ::)
Tycker det vore bättre att de lade mer krut på att ha kontroller i samband med övriga kontroller för stöd osv. på gårdar. Av kompetent personal.
Många inspektörer är synnerligen okunniga på lantbruksdjur t.ex. De har gått någon kurs! Tyvärr är också mycket av deras omdömen personliga oavsett vad folk tror.
Hade två olika inspektörer här för min påstådda hundmisskötsel.
Den ena underkände min vinterbonade hundkoja totalt och tyckte bara synd om mina boskapsvaktare. Den andra tyckte den var utmärkt och att hundarna hade det toppen 8).
Den första visste inte ens vad en pyrenéer var "en pirre- vadå?"
Den andra kände faktiskt till Viltskadecenter ;) En förutsättning kanske för att man ska förstå denna typ av hundhållning ::)

Rosten

• Närke
« Svar #73 skrivet: 12 dec-10 kl 20:10 »
Den ena underkände min vinterbonade hundkoja totalt och tyckte bara synd om mina boskapsvaktare. Den andra tyckte den var utmärkt och att hundarna hade det toppen 8).
Den första visste inte ens vad en pyrenéer var "en pirre- vadå?"
Den andra kände faktiskt till Viltskadecenter ;) En förutsättning kanske för att man ska förstå denna typ av hundhållning ::)
Har du din boskapsvaktare ut bland fåren på vintern! ;D
Är det inte då den skall ligga framför brasan inne i huset ocj ha det gott. ;)
Så att vargen får härga fritt i fårhagen.

Vi upplyste våran inspektör att det var roslagsfår och att hon kunde kontakta föreningen och prata med dom om vad djuren skulle äta mm. Så hon skrev upp tfn.

Birgit

« Svar #74 skrivet: 13 dec-10 kl 06:45 »
Citera
Är det inte då den skall ligga framför brasan inne i huset ocj ha det gott. ;)

Där skulle de inte ha det gott! De tycker inte om när det är varmt. Vilket den första inspektören inte förstod. De mår riktigt dåligt en varm sommardag, men älskar att ligga ute i snön.
Angående får, så fick jag också förklara att gutar inte ser ut som och känns som texel när man känner på dem. :-\

Intricate

« Svar #75 skrivet: 13 dec-10 kl 10:48 »
Det är ju faktiskt en nackdel man får räkna med när man har djur, att många grannar och andra har synpunkter (därmed inte sagt att det är bra eller ok på något vis)

Har man katt så klagas det på piss och skit i rabatter och sandlådor. Har man hund så klagas det på skallen och att man inte plockar upp skiten.
Har man höns klagas det på galandena...

Det är trist att det är så. Vill man slippa folks kommentarer osv får man nog flytta ut i skogen och inte ha några djur eller annat som folk kan klaga på.

Det snackas alldeles för mycket på landet. Kanske för att folk har för lite att göra på vissa ställen. Sen älskar ju folk att sätta dit varandra verkar det som.

ersam

• -
« Svar #76 skrivet: 14 dec-10 kl 17:20 »
Tror det handlar om att man inte vågar ta upp "riktiga" frågor utan man pratar om andra istället. Tänk om det inte fanns nån galande tupp, pissande katter eller skällande hundar. Då kanske nått hade blivit gjort eller än värre våldsamheter och kravaller. Tänk på att man gör en välgärning som har djur.  :)

ninna

« Svar #77 skrivet: 14 jan-11 kl 07:30 »
Jag har råkat ut för en okynnesanmälan från en granne som inte gillade våra hundar. Inspektören kom när jag var borta  och skrev en utförlig analys utan att fråga om lov i kring traskandet på gården!

Så skulle alla inspektörer vara hos är dom värsta gestapo patrull.
Dom letar fel och smyger runt och fotar då ingen är hemma

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #78 skrivet: 14 jan-11 kl 21:49 »
Inspektören kom när jag var borta  och skrev en utförlig analys utan att fråga om lov i kring traskandet på gården!

Så får de göra. Dom får gå omkring överallt liksom öppna dörrar och titta in - men inte gå in.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

pålle

• Gäst
« Svar #79 skrivet: 14 jan-11 kl 22:19 »
Så får de göra. Dom får gå omkring överallt liksom öppna dörrar och titta in - men inte gå in.
sätt häng lås på .

Dela detta:

* Inloggade just nu

607 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser