Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har blivit anmäld  (läst 45746 gånger)

ninna b

  • Gäst
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #40 skrivet: 08 dec-10 kl 20:48 »
JA... du ska absolut ringa till Länsstyrelsen och tala om hur du känner, ge en förklaring till hur du sköter dina djur och  be dom komma ut och besöka dig...och tala om att du blir förnärmad.



tamtam

  • Inlägg: 43
    • Uppland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #41 skrivet: 08 dec-10 kl 20:49 »
JA... du ska absolut ringa till Länsstyrelsen och tala om hur du känner, ge en förklaring till hur du sköter dina djur och  be dom komma ut och besöka dig...och tala om att du blir förnärmad.
tack ska göra det!

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #42 skrivet: 08 dec-10 kl 20:52 »
Jag brukar alltid lämna namn o tel. o för det mesta blir uppringd o utskälld, men det får man ta. Räcker det som besvär och obehag?

Jag tycker det är besvär och obehag i överkant, för anmälarens identitet behöver ju inte röjas för den anmälde. För det är väl inte Länsstyrelsen som ringer och skäller ut dig? ;)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #43 skrivet: 08 dec-10 kl 20:53 »
Haha, nej, djurskyddsinspektören brukar däremot ringa o berätta hur det går.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #44 skrivet: 08 dec-10 kl 21:00 »
Jag tycker att det är så jävla fegt att ringa anonymt .
Jag har haft anmälare på mej o länstyrelsen har aldrig hittat nåt fel på¨mina djur eller min djurhållning .
Men jag känner mej kränkt och övervakad ändå  :-\
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Betula_Pendula

  • Inlägg: 309
  • Lev inte för att arbeta, arbeta för att leva !
    • Dalarna
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #45 skrivet: 09 dec-10 kl 02:08 »
Måste fråga, är ni säkra på man kan anmäla helt anonymt...

Låter konstigt i mina öron då det innebär att man i princip är helt rättslös i Sverige som djurägare och kan bli anklagad för i princip vad som helst utan att det behöver finnas någon saklig grund för anmälan och anmälaren riskerar ingenting...

Det är nämligen ett brott att i Sverige (I normala fall) anmäla någon utan saklig grund, man gör sig nämligen skyldig till Förtal, Obefogad angivelse och/eller Falsk angivelse beroende på omständigheterna runt anmälan om anmälan saknar saklig grund och straffskalan på dessa brott är mellan böter och upp till två års fängelse för grova brott.

Läste ovan i ett inlägg att någon dessutom blivit anmäld (i princip trakasserad som jag ser det) varje vinter av samma person för att djuren var ute i en hage, men att inga brister kunde hittas/påvisas i verksamheten vid inspektion, återigen i normal fallet vore det att betrakta som ett grovt brott i annan lagstiftning om "förtalet" är systematiskt på det sättet som beskrivs och fortgår år efter år och kan därmed ge till och med fängelse som påföljd upp till två år !!

Skall prata med en affärsbekant i morgon som är Advokat och om det verkligen ligger till som ni beskriver, upplever eller har fått som svar av handläggare (Att man är rättslös) och inte kan komma åt anmälaren som i fallen ovan anklagar djurägaren utan saklig grund !!

Även om det är riktigt att man kan vara anonym borde man kunna försöka luska ut vem som har gjort anmälan (ofta på landet har man inte så många grannar och det finns inget efterforskningsförbud vad jag känner till som kan vara tillämpligt i detta fall så det är fritt fram) och få dom att erkänna/försälja sig att det är dom som anmält (i vittnes närvaro) och sen sätta dit dom rejält för förtal eller falsk angivelse så att dom lär sig att man inte ostraffat kan anklaga hederligt folk för vad som helst utan att det får konsekvenser, jag skulle göra det specielt om det var flera gånger som samma anmält !

En gång är ingen gång, två gånger är en gång för mycket, tre gånger är en vana !!

Prata med andra grannar också, kanske fler har blivit oskyldigt anklagade !!

Och sist men inte minns (för tydligheten skull så att jag inte får massa arga inlägg på mig), vart ett långt inlägg men blir så ibland när man blir arg....

Jag tycker det är förkastligt att vanvårda djur och det finns inga ursäkter (utom möjligen eget dödsfall, men man borde även då ha en backup för djuren tycker jag) och jag försvarar på inget sätt vanvårdare och tycker det är bra att straffen skärps för djurskyddsbrott genom att grovt djurskyddsbrott läggs till befintlig lagstiftning och får straffskalan 4 månader till 4 års fängelse (beroende på brottets art och om man gjort det för ekonomisk vinnings skull)...

Kämpa på ni som blivit oskyldigt anklagade !!

/ Jonas

Learn from yesterday, live for today, hope for tomorrow.
The important thing is not to stop questioning.
Albert Einstein (1879-1955)

pussling

  • Inlägg: 249
  • Notorisk stickare
    • Dalsland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #46 skrivet: 09 dec-10 kl 07:48 »
Under åren jag var verksam inom jordbruk blev vi anmälda två gånger och vi visste av vilka. Då var det inte hemligt eller så bröt kommunen tystnadsplikten. De som anmälde var syskon till den vi köpte gården av och de hade sommarhus i "kohagen".
1. Torkfläkt bullrar för mycket. Fläkten hade inte ändrats efter att vi övertagit gården.
Vi ålades att bygga bullerskydd och det var inte fel.
2. Djuren far illa. Pga platsbrist=kö till slakt fick två ungdjur gå ute en vecka längre än alla andra på hösten. De hade fri tillgång på vatten fick så mycket hö de kunde äta och mer. Problemet var att de inte ville lämna vattnet och höet så de höll till bakom ladugården där marken var alldeles söndertrampad efter alla gånger korna gått ut och in hela sommaren.
Ingen åtgärd.
Två gånger blev vi anmälda av folk utan liv och fackkunskaper med fel attityd. Tror att det är mer regel än undantag i de flesta anmälningar.
Det tar energi när man känner sig bevakad och det är svårt men nödvändigt att nonchalera och i värsta fall vid intrång avhysa obehöriga. De kan sprida smitta!
En dag utan stickning är en förlorad dag.
En dag utan ny kunskap är nästan lika illa.
LeWi=jag

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #47 skrivet: 09 dec-10 kl 08:02 »
När vi bodde och fördrev hästverksamhet intill en islandshäst-klubb, ville tanterna med islänningar ofta visa sig så rediga och komma o "säga till" om olika allvarliga förseelser som skedde hos oss.

Bla kom det en tant helt uppjagad o skrek om att hon sett från motorvägen att vi hade ett dött föl i våran hage!! Ett helt nyfött, hade vi ingen koll på våra dräktiga ston !!??!!??
Saken var bara den att vi drev ett tävlingsstall o där har man inga dräktiga ston. "Fölet" hon sett var en närapå fullvuxen två-årig varmblod som låg o vilade raklång i hagen vid närmare inspektion  ;D Försökte att inte göra så stor sak av den, jag tror tanten skämdes ögonen ur sig ändå när vi väl gick o tittade efter det döda fölet  ;D

Att grannstallet fick föl i en hage och fölet hamnade fel sida stängslet och både sto o föl var förtvivlade så att vi vaknade på natten och gick ut o redde ut det hela... familjen var bortrest "hon skulle ju inte föla förran om två veckor!!"

Men dom själva tyckte ju att dom var högst ansvarsfulla hästhållare, det är ju ofta olika hur man tycker, men det är sällan någon tycker att det är fel på sin egen djurhållning.

Mannen vi köpte våran gård av, rådde oss att inte ha djur, det är helt omöjligt, grannarna i den här byn förföljer en jämt o anmäler både för det ena o det andra, HELT I ONÖDAN!
 Det är bara det att det är ju helt uppenbart att det fanns fog för alla anmälningarna, ingen tvekan om saken, men han upplevde det som förföljelse!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #48 skrivet: 09 dec-10 kl 08:09 »
Under åren jag var verksam inom jordbruk blev vi anmälda två gånger och vi visste av vilka. Då var det inte hemligt eller så bröt kommunen tystnadsplikten.
Det tar energi när man känner sig bevakad och det är svårt men nödvändigt att nonchalera och i värsta fall vid intrång avhysa obehöriga. De kan sprida smitta!
Det beror på om anmälaren väljer att uppge namn, då blir det "offentligt" och kommunen får säga vem som anmält.
Jag har själv blivit anmäld av en "Djuryrkesmänniska" pga att mina Allmogefår var små och därmed svältfödda ::) H*n var i fejd med kommunen angående ett annat ärende och grep efter alla halmstrån för att sätta dit kommunen (att oskyldiga djurägare kom i kläm pga personens uppenbara okunskap spelade liksom ingen roll) och då fick även jag veta vem som anmält.
Men angående de anonyma anmälningarna så löste det sig som lite som Jonas skrev....
I ett litet samhälle kommer det fram vem som anmäler, om inte annat så fattar man ju när i princip ALLA anmäls för något utom en "släkt" ;)
 Vi gjorde som så att vi hela tiden spred ut vad anmälningarna lett till=Ingenting och när  vi talade om att Inspektörerna tom tipsade om att man skulle låsa ladugårdarna för att slippa "privatinspektioner" så gav det hela med sig. För var det inte frysande djur ute som anmäldes så var det svettiga djur i ladugårdar som for illa :-\
Jag menar inte att JAG som anmäld behöver veta vem som anmält (även om det är riktigt trist och obehagligt) men myndigheter borde kunna sätta stopp för såna tokar...
 Jag känner faktiskt inte en enda bonde (av dom som saken kommit på tal med) som aldrig blivit anmäld för något så det finns konstiga "felletare" överallt...
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Lycka

  • Inlägg: 4229
    • Ångermanland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #49 skrivet: 09 dec-10 kl 08:28 »
En av våra distriktveterinärer här har en gammal häst
som på sommaren ligger platt ner och vilar.
Han berättar att folk kontaktar honom och tror att
hans häst dött .
ja ja det kan man ju tro 8)
Här tas det inte emot  anmälningar utan namn.
« Senast ändrad: 09 dec-10 kl 15:43 av Lycka »
Hedemorahöns

Brokullen

  • Inlägg: 440
    • Dalsland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #50 skrivet: 09 dec-10 kl 08:39 »
Ni tar det på fel sätt bara  :)

Om man blir anmäld och det inte finns nåt att klaga på. Då kvittar det ju?

Jag skulle bara va stolt för att få visa en inspektör bland våra djur  :)

Då kan den anmäler i onödan bara ta sig i häcken!

Jag tycker för övrigt att det anmäls på tok för lite  >:(



Det känns ändå otrevligt att få en anmälan.Har varit med om samma.Mina hästar hade tydligen inte fått nåt hö på evigheter och dom fick aldrig komma in.Den här anmälan gällde en period i våras strax innan betessläppet och då det var väldigt fint väder,så ok hästarna gick ute till framimot elva på kvällen och har en rundbal i hagen,mina hästar är absolut inte magra utan tyvärr snarare år andra hållet.Jag fick ingen förvarning utan inspektören stod bara på gården.Dom tyckte själv att anmälan var helt obefogad,och då undrar man ju lite om det bara är någon som vill jäklas och varför.
Det värsta är att det finns djur som verkligen har det illa och som ingen bryr sig om.
Det är både på gott och ont det där med annonyma anmälningar.
Bor på en liten gård med man,2 utflugna+1 barn hemma,2 hästar,2 katter,en olde english bulldog och en grandis, vaktlar, mignonankor, linderödsgrisar och en massa höns.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #51 skrivet: 09 dec-10 kl 08:45 »
Man kan väl lyfta luren till Polisen också och lämna en anonym anmälan. Tror dock att myndigheten håller sig mer "skeptiska" till anonyma anmälningar eftersom det inte då finns nått vittne till det inträffade och då betydligt svårare att få det till "fällande dom".

Sirpa

  • Inlägg: 503
    • -
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #52 skrivet: 09 dec-10 kl 18:22 »
.
« Senast ändrad: 20 jan-11 kl 13:35 av Sirpa »
Höns och Liljor i min trädgård.

Falin

  • Inlägg: 1794
    • -
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #53 skrivet: 11 dec-10 kl 14:58 »
Jag är inte odelat för anonymitet, men tycker ändå att det ska finnas som ett alternativ. Visst, det blir säkert en del okynnesanmälningar, men också mycket skit som kommer fram i ljuset som annars hade fått fortgå.

Jag tar hellre en obefogad anonym anmälan på mig och mina djur, om det innebär att någon även vågar anmäla när det verkligen gäller. Det tycker jag är ett billigt pris att betala, när lidande djur faktiskt får hjälp.

Travelerhorses

  • Inlägg: 5540
  • Häxa och djurvän.
    • Värmland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #54 skrivet: 11 dec-10 kl 23:37 »
Det kostar faktiskt pengar för den som blir anmäld ..första gången är gratis men inte sen !
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #55 skrivet: 11 dec-10 kl 23:38 »
Vi vart anmälda förra året av en anonym person som uppgav till länstyrelsen att vi vanvårdade våra små Roslagsfår eftersom vi inte gav dom kraftfoder. Så länstyrelsen kom ut i panik och kollade på fåren. Efter en titt och lite klämmande konstaterade dom att det inte fanns några fel på fåren. Så då frågade inspektören oss om det var okej att hon kollade på alla djuren på gården. Så att hon slapp åka ut igen ifall det var en ovän till oss som anmält oss.

Visst vart man skärrad när man fick brevet men man lugnar ner sig efter att inspektören har gett en beröm.

I vårt fall så vet vi vem som anmält oss eftersom vi endast pratat med en person om att vi inte gav kraftfoder till djuren.
Den personen brukade vi köpa hö av. Han hade förut köttfår. Så han kan en del om får. Men tyvärr endast om köttfår.
Han har heller aldrig sett våra får.

Vi har i alla fall inte köpt något mera hö av honom efter det.

Suresh

  • Inlägg: 14101
    • -
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #56 skrivet: 11 dec-10 kl 23:42 »
Diskuterade frågan med en djurinspektör på Länsstyrelsen nyligen. Djurägare är rättslösa vad gäller okynnesanmälningar. Bara se glad ut och hosta upp inspektionsavgiften. Om någon överklagar sätter länsstyrelsen emot sitt allra bästa stall och där står varken får eller åsnor, där står jurister.

hustran

  • Inlägg: 1803
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #57 skrivet: 12 dec-10 kl 00:03 »
Det är nog bra med inspektioner men de skall vara kunniga. Inte fel heller att de kommer oanmälda...men som sagt kunniga. Känner fall som slutat i katastrof för inblandade efter stora fel hos inblandade.

fräsen

  • Gäst
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #58 skrivet: 12 dec-10 kl 00:11 »
en liten undran o trådkapning om oanmäldabesök..
Får de verkligen kliva in i stall o lagårdar när man inte är hemma?
Ska de inte visa leg eller så?
Tänk om man kommer hem mitt under besöket?? Jag skulle ju tro det va inbrott o ringa farbror blå o inte våga stanna bilen utanför..

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #59 skrivet: 12 dec-10 kl 00:35 »
en liten undran o trådkapning om oanmäldabesök..
Får de verkligen kliva in i stall o lagårdar när man inte är hemma?
Nej det låter inte riktigt, om dom inte har polis med sig då får dom ju gå in.
« Senast ändrad: 12 dec-10 kl 01:05 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

454 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser