Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har blivit anmäld  (läst 45613 gånger)

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #160 skrivet: 19 jan-11 kl 01:20 »
jag har också varit i usa!!! Wisconsin och texas. om jag skulle få rätt att ta PERSONLIGEN hand om folk som överträder in i mitt lantområde. skulle vara bra kanske andra inte håller med men det är så JAG vill ha det! det där med dina egna hundar bryr jag mig inte om för du har inte sett vad kärringen gjorde på mina träd. JAG SKULLE VILJA SE DIG FÖRLORA FLERA TUSEN KRONOR VÄRDA TRÄD, FÖR ATT EN GRANNE ÄR SÅ PASS DUM I HUVUDET ATT HON INTE VET ATT MAN INTE GÅR PÅ NÅGON ANNANS MARK UTAN ATT FRÅGA. SERIÖST ALLTSÅ HUR SKULLE DU TYCKA OM JAG GICK ÖVER TILL DITT HUS OCH LA EN STOR BRED LAST MED SKIT bredvid din dör och sedan pissade ner ditt altan. det tror jag inte du skulle gilla och jag skulle inte vilja ha en dum kärring gå runt med sina hundar på min land PUNKT

för dem som är hund människor har jag inte något emot utan bara idioter som inte fattar att dem gör fel!
Det hade naturligtvis varit väldigt tråkigt ,men att jag skulle polisanmäla min granne för det tror jag faktiskt inte hade gjort det bättre tyvärr.Däremot prata med personen själv hade jag gjort.
Massa anmälningar är nog ingen bra metod för grannsämjan.

Kan du inte rädda dina stackars träd genom att sätta nät runt .Det borde väl vara ganska enkelt och lösa problemet.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

La Ladin

  • Inlägg: 339
    • Västergötland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #161 skrivet: 19 jan-11 kl 13:21 »
Hahaha
Ni är väldigt roliga nu, måste jag säga.  ;D

Luff

  • Inlägg: 998
    • Västergötland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #162 skrivet: 19 jan-11 kl 14:46 »
Nä, nu bara jag måste.
Vår gamla stövare sket ihjäl en tallplanta för 30 år sedan, den var väl sisådär 40-50 cm hög och jag hade precis blivit så stor så jag kunde gå ut och gå själv med hunden (han drog förskräckligt).
Tallplantan såg alldeles välmående ut men efter något års helgpromenader där jycke verkligen VARJE vecka skulle skita på denna tall började den gulna och dog - den stod mitt på en körväg så det gjorde inget - den hade strukit med förr eller senare iallafall då skogen skulle brukas och maskiner gå fram.
//Luff

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #163 skrivet: 20 jan-11 kl 07:28 »
Citera
Tallplantan såg alldeles välmående ut men efter något års helgpromenader där jycke verkligen VARJE vecka skulle skita på denna tall började den gulna och dog
Det är sånt som kallas övergödning ;)

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #164 skrivet: 20 jan-11 kl 09:35 »
Tråden handlar ju ganska lite om får och djurskyddsinspektioner, men fantastiskt vad rolig den är. Har inte skrattat så mycket på länge.

Har själv hundar och är väldigt odlingsintresserad. Hundpiss kan möjligen döda ett nyplanterat träd, som inte har tillräckliga rötter för att ta upp vatten. Då blir koncentrationen av kiss väldigt hög. Men hade jag nyplanterade dyra träd så skulle jag vattna dem regelbundet under tillväxtsäsongen, åtminstone de första två-tre åren. Annars finns det en väldig risk att de skulle dö, med eller utan hundkiss. Nyplanterade träd har nämligen för lite rotmassa för att klara sig på den naturliga nederbörden, det är därför skogsägare planterar onödigt tätt, de räknar med förluster eftersom de inte kan sköta om plantorna på det sätt man skulle göra i en trädgård.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #165 skrivet: 20 jan-11 kl 10:03 »
lyssna mannen, jag har både polis anmält och skickat klagomål till kommunen, JAG HAR ALLTING INSPELAT på kamera dvdn!

Kan du inte lägga upp filmen så vi kan se vad det handlar om? Har lite svårt att sätta mig in i situationen så ett klipp hade underlättat. Skulle själv bli skitförbannad om grannens hund kom hem och pinkade ihjäl mina granar för 700 kr. Nån måtta får det ju vara...

capitan

  • Gäst
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #166 skrivet: 20 jan-11 kl 10:10 »
Kan du inte lägga upp filmen så vi kan se vad det handlar om? Har lite svårt att sätta mig in i situationen så ett klipp hade underlättat. Skulle själv bli skitförbannad om grannens hund kom hem och pinkade ihjäl mina granar för 700 kr. Nån måtta får det ju vara...
bautahund dränker träd i piss - action- by mannen  :-X

lj

  • Inlägg: 154
    • Övriga världen
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #167 skrivet: 20 jan-11 kl 11:21 »
Jag vill också gärna titta på din film.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #168 skrivet: 20 jan-11 kl 11:29 »
Sannolikt är denna film svårt olaglig, om man monterat upp en kamera. Dels får man inte filma utanför sina ägor, dels får man inte filma utan skyltar, dels tror jag att det krävs tillstånd även inne på ens egen mark. Det kan hända att n8mario hamnar i problem om han lämnar den omtalade filmen till polisen.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

ThinaA

  • Inlägg: 161
    • Västergötland
    • HjulTantens hemsida
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #169 skrivet: 20 jan-11 kl 16:26 »
Nåttan har ju ett hett temperament pga sin härkomst har han ju sagt själv.
Vilket gör mig överlycklig,för jag är rödhårig.

Persolnigen had ejag hundjävlar som pissad epå in mossgräsmatta.Visserligen min mossa o min ahundjävlar.
men tror ni inte på phan att året efter var dte en jävla massa GRÄS där o så fick jag omaket att klippa skiten tills jag tröttnade o stenlade hela klabbet.
Nu kan de pissa bäst phan de vill!

Själv är jag helt för hämnd och öga för öga..Jag kan riktigt se Nåttan springa runt i dunklet o pissa in reviret:)
 Själv behöver jag inte pissa revir.Det är ingen som fightas med en rödhårig kärring i 160 kg rullstol...:)

Disability is an attitude

getalina

  • Inlägg: 7186
  • Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #170 skrivet: 20 jan-11 kl 17:19 »
Ash du verkar så spännande att jag ville gå in på din hemsida men den funkar inte. I allafall inte på Firefox. Men jag googlade och du rider va?

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #171 skrivet: 20 jan-11 kl 17:36 »
Hej, jag är moderator här på fårforumet och tycker att vi nog nått vägs ände på den här tråden. Ämnet har avlägsnat sig långt, långt bort från erfarenheter av att ha blivit anmäld till länsstyrelsen. Så jag stoppar tråden här nu och rekommenderar alla som vill diskutera nya ämnen att starta nya trådar.
Bästa hälsningar till alla,
Er trogne moderator
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Illenkillen

  • Inlägg: 1
    • Skåne
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #172 skrivet: 29 jun-11 kl 11:53 »
Med filmkamra eller en såkalad åtelkamera så krävs tillstånd från polismyndigheten och vill man flytta kameran till en annan plats om så bara en meter bort så krävs ett nytt tillstånd. Så ja jag är rätt säker på att han hade fått väldigt höga böter om han vissat upp filmen. Är själv jägare och där jag jagar var där en jägare som satt upp åtelkamra utan tillstånd, han kom undan billigt då allting lades ner men han berättade att böter ligger på tusenlappar + att om man har vapen så tas de ifrån en.


Har nu suttit ock läst igenom den här tråden och "Mannen" chilla är du så rädd om plantorna så sätt dom inte vid en väg. Desutom så varför köpa plantor för tusentalskronor när det ska ta 1000år för dem att bli stora?? vad har du då för nytta av dem? skryta för grannarna att du har dyra träd?? haha du ska nog lägga ner för varje inlägg blir du bara dumare och dumare...
Bor på en gård utanför hörby, har illrar, jack russel och höns. Jersey jätte färgerna vit, blå och svart. Dv kochin färgen svart. Dv brahma färgen guldblå bandad. Plymoth rock färgen tvärandiga.

Skogsta

  • Inlägg: 6
    • Västmanland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #173 skrivet: 05 jul-11 kl 10:41 »
Problemet med anmälningar och dylikt är ju att gemene man har kommit väldigt långt ifrån det som är djurhållning idag.
Å ena sidan har vi djurskyddlagar (det är BRA) som ofta beslutas av människor som har en AstridLindgren-bild på djurhållningen. Detta är också något jag själv förespråkar. Dock kan rationell djurhantering inte alltid se så idyllisk ut även om djuren både har plats, strö och mat och allt annat som krävs.

Å andra sidan har vi rötäggen som bara har djur för någon slags penningabegär, utan hänsyn till om de mår bra eller dåligt.

Den allmänna opinionen eller kanske media, vad vet jag? vill ha
- frigående djur
- mer vargar i naturen
- billigt kött som bara den
- närodlat och kravodlat
- gulliga småfarmer där bonden/djurägaren har en personlig relation till varje djur

I ett samhälle där konsumtion och storpack och mediadrev är vardagsmat, blir ovanstående ekvation lite svår att uppnå.

För den som borstar sin Chi-Huahua varje morgon och låter den äta på guldfat (inget ont i det) är steget trots allt ganska långt när samma person får se 5 får i en hage, "jagade" av en svart-vit hund. Mat ser inte personen i någon burk.

Vi har en bit kvar innan vi möts , stad och land.

256:an

  • Inlägg: 173
    • Västmanland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #174 skrivet: 05 jul-11 kl 12:18 »
Hej, jag är moderator här på fårforumet och tycker att vi nog nått vägs ände på den här tråden. Ämnet har avlägsnat sig långt, långt bort från erfarenheter av att ha blivit anmäld till länsstyrelsen. Så jag stoppar tråden här nu och rekommenderar alla som vill diskutera nya ämnen att starta nya trådar.
Bästa hälsningar till alla,
Er trogne moderator

Vart inte den här tråden låst?!

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #175 skrivet: 05 jul-11 kl 20:42 »
Vart inte den här tråden låst?!
Jo,men någon har nyckel
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Huggorm

  • Gäst
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #176 skrivet: 05 jul-11 kl 21:02 »
Jag är ytterst tveksam till att någon gran från Libanon klarar Sveriges klimat. Men nu är ju sommaren här, så vi kanske kan få en rapport från granägaren om hur det har gått? Eller var alla granarna "ihjälpissade" när våren kom?

cinso75

  • Inlägg: 17
    • -
    • CiNsO
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #177 skrivet: 31 okt-11 kl 20:35 »
Vilken jobbig situation. Behöva försvara sig mot saker man inte gjort, när det finns så många andra djur som far illa.

Men eftersom det nu är som det är, och "anmälaren" ändå kommer fortsätta smyga runt. Sätt upp en skylt (som ex Statoil har på sina toaletter).

Nytt halm 31/10 kl 10.00
Vatten kollat/påfyllt 31/10 kl 10.01
Utfodrade....
osv
Ha en tom rad, och en penna närliggande, med rubriken: Den klagande grannens anonyma åsikter ;-)

Hoppas du slipper mer
(skämt åsido)

gnällvis

  • Inlägg: 154
    • Jämtland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #178 skrivet: 02 nov-11 kl 14:26 »
  Det är inte frågan om för hård lagstiftning utan alla  alla jäkla obefogade anmälningar för att någon har ett horn i sidan typ eller så kallade djur vänner som var fram och gör allmänningar för att komma i nån bättre dager  det är såt ja är så innerligt tröt på sen Gillar ja inta att folk springer och snokar oanmält .
Obefogade anmälningar, ofta pga grannfejder, med restid och personal samt merarbete tar stor andel av tiden som finns till förfogande, och därmed också tid ifrån den planerade kontrollen. Synd men så är det inom alla områden.

pålle

  • Gäst
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #179 skrivet: 02 nov-11 kl 15:56 »
Obefogade anmälningar, ofta pga grannfejder, med restid och personal samt merarbete tar stor andel av tiden som finns till förfogande, och därmed också tid ifrån den planerade kontrollen. Synd men så är det inom alla områden.
Ja vist är det så men då skulle det få kostat anmälaren att göra på detta viss så sånna får betala kalaset  där för ska det inte få vara anonymt men det är väll ett pris vi får betala om vi ska ha ett angiveri samhälle.
« Senast ändrad: 02 nov-11 kl 17:04 av pålle »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser