Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har blivit anmäld  (läst 45751 gånger)

MickeMård

  • Inlägg: 1707
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #120 skrivet: 18 jan-11 kl 18:05 »
När jag var liten så satsade jag och mina två bröder på att kissa ihjäl en liten gran när vi bodde i en stuga i Dalarna. Vi kissade på den varje gång vi behövde i två veckor. Nästa sommar va den stendöd. Så det går att göra :)
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #121 skrivet: 18 jan-11 kl 18:06 »
Alltså 15 gånger delat på 12 trän betyder ju att träden dog av att bli pissade på 1-2 gånger...? Eller du menar att du räknat att dom blev pissade på 15 gånger per st.. alltså kanske uppemot 200 tillfällen..? Eller pissade hunden på varje träd varje gång den passerade..?

Alltså, detta är ju lite intressant, eftersom vissa gödslar med kiss.
« Senast ändrad: 18 jan-11 kl 18:09 av Frances »
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #122 skrivet: 18 jan-11 kl 18:08 »
När jag var liten så satsade jag och mina två bröder på att kissa ihjäl en liten gran när vi bodde i en stuga i Dalarna. Vi kissade på den varje gång vi behövde i två veckor. Nästa sommar va den stendöd. Så det går att göra :)

Mord med andra ord! :P

mannen33

  • Inlägg: 76
  • Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #123 skrivet: 18 jan-11 kl 18:08 »
Alltså,,
jag har två hanhundar,,bägge rusar ut varje morgon och kissar i rask följd på samma träd i trädgården,,
dessa träd står upp efter 9 års hundpink!
inte ett fel med dom!

syrenen i trädgården, hibiscusen, apelträdet, grape frukt trädet,alla får sin dos varje dag,,inga problem,
du är samma som ditt alternativ namn! du vet ingenting om hund piss föreslår att du kollar upp lite info så du får se själv. ELLER SÅ FÖRKLARA JAG HÄR OCH NU: när en hund kissar i jorden mitt över trä rötterna så ÖKAR PH värdet och syra halten i jorden runt om. OM du läst biologi i gymnasiet så skulle du veta sånt, med andra ord HUND KISS DÖDAR TRÄDEN SÅ SMÅNINGOM. för din skull skulle jag rekommendera att du håller dem borta från dem.
Livet är skört, även om visa inte tror det.

Lars-Göran

  • Inlägg: 743
  • Torup
    • Halland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #124 skrivet: 18 jan-11 kl 18:10 »
ja du, detta skedde nästan 15 gånger
En hund pissar 15 gånger på en mindre gran ,men inte jätteliten den kostade 700kr och den dog av det,du skulle allergitestat träden när du köpte dem,kan vara så att de var överkänsliga.
Jag tycker min border collie pissar på ett litet träd här hos mig (ett favoritträd för hunden) under 10 års tid och trädet växer så det knakar.

Här går grannen och 2 hundar förbi och de har ibland skitit precis utanför min tomt,men jag skulle aldrig vilja ha det som i USA.Jag har varit där och det är inget drömland inte för mig iallafall.

Vi har haft 2 vanvårdsdjurfall här bla ett som var på mitt uppslaget i kvällstidningarna för ca 1,5 år sedan.
Jag tycker att det är bra när folk anmäler ,missar görs naturligtvis men herregud som det ser ut hos vissa djurhållare.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

pålle

  • Gäst
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #125 skrivet: 18 jan-11 kl 18:15 »
Jag är nog också en sån person som skulle må riktigt dåligt om någon anmält mig, även om den inte vore befogad! Kanske hade man behövt tuffa på sig och lära sig skaka av sig sånt men sån är jag bara.
Men jag håller också med om att det är bra att anmälningssystemet finns. Trotts att det ofta inte fungerar.
Sen om det är att våga konfrontera någon eller åtminstånde fråga någon om deras djurhållning. Jag gjorde det en gång när jag var 17 år. En man hade en massa jävla taggtråd överallt på sin gård och i sin skog. Den var dragen mellan träd och gamla stolpar och han hade det även i hagen bland sina djur.
Jag gick och knakade på och påpekade saken efter att min hund skurit sig på taggtråd i hans skog där jag vet att många rider.

Fick höra att han minsann blev lurad av kommunen som sålde marken till honom med taggtråden där och att han av principskäl slogs med att få kommunen att ta bort den. Han hade nu ägt marken i 15 år men han skulle minsann inte ge sig.
När jag sa att han nog borde tänka om för sina djurs skull eller åtminstånde sätta upp skyltar i skogen med tanke på alla promenadstigar och hästar där fick jag en utskällning.

Veckan efter började han jaga oss med traktorn när vi red. Trevlig granne... Han satte också upp taggtråd på nya ridstigar i sin skog. Så det var bara att hålla sig borta.

Så faktum är att jag aldrig öga mot öga skulle våga påpeka missförhållanden. För folk ÄR faktiskt ibland inte riktigt klok.

Har föresten själv smygit runt med kamera. 10 kamphundar blev omhändertagna och 5 döda hittades. Är själv stolt över att jag vågade.

Men det är klart att folk borde kunna se skillnad på när man har god djurhållning och inte.. Den som smyger runt TS gård har kanske ingen kunskap alls om får.
felet som ja ser det är ju att anonyma anmälare kan hålla på hur dom vill gång på gång det fins många som bara  vill vara bro duktiga tyvärr van ligare  än man tror  att  sånna ska få  hålla på det ju  ren trakasseri ju.
« Senast ändrad: 18 jan-11 kl 21:38 av Pålle »

 

mannen33

  • Inlägg: 76
  • Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #126 skrivet: 18 jan-11 kl 18:18 »
En hund pissar 15 gånger på en mindre gran ,men inte jätteliten den kostade 700kr och den dog av det,du skulle allergitestat träden när du köpte dem,kan vara så att de var överkänsliga.
Jag tycker min border collie pissar på ett litet träd här hos mig (ett favoritträd för hunden) under 10 års tid och trädet växer så det knakar.

Här går grannen och 2 hundar förbi och de har ibland skitit precis utanför min tomt,men jag skulle aldrig vilja ha det som i USA.Jag har varit där och det är inget drömland inte för mig iallafall.

Vi har haft 2 vanvårdsdjurfall här bla ett som var på mitt uppslaget i kvällstidningarna för ca 1,5 år sedan.
Jag tycker att det är bra när folk anmäler ,missar görs naturligtvis men herregud som det ser ut hos vissa djurhållare.
Lars
jag har också varit i usa!!! Wisconsin och texas. om jag skulle få rätt att ta PERSONLIGEN hand om folk som överträder in i mitt lantområde. skulle vara bra kanske andra inte håller med men det är så JAG vill ha det! det där med dina egna hundar bryr jag mig inte om för du har inte sett vad kärringen gjorde på mina träd. JAG SKULLE VILJA SE DIG FÖRLORA FLERA TUSEN KRONOR VÄRDA TRÄD, FÖR ATT EN GRANNE ÄR SÅ PASS DUM I HUVUDET ATT HON INTE VET ATT MAN INTE GÅR PÅ NÅGON ANNANS MARK UTAN ATT FRÅGA. SERIÖST ALLTSÅ HUR SKULLE DU TYCKA OM JAG GICK ÖVER TILL DITT HUS OCH LA EN STOR BRED LAST MED SKIT bredvid din dör och sedan pissade ner ditt altan. det tror jag inte du skulle gilla och jag skulle inte vilja ha en dum kärring gå runt med sina hundar på min land PUNKT

för dem som är hund människor har jag inte något emot utan bara idioter som inte fattar att dem gör fel!
Livet är skört, även om visa inte tror det.

MickeMård

  • Inlägg: 1707
  • Allt åt alla.
    • Östergötland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #127 skrivet: 18 jan-11 kl 18:33 »
du är samma som ditt alternativ namn! du vet ingenting om hund piss föreslår att du kollar upp lite info så du får se själv. ELLER SÅ FÖRKLARA JAG HÄR OCH NU: när en hund kissar i jorden mitt över trä rötterna så ÖKAR PH värdet och syra halten i jorden runt om. OM du läst biologi i gymnasiet så skulle du veta sånt, med andra ord HUND KISS DÖDAR TRÄDEN SÅ SMÅNINGOM. för din skull skulle jag rekommendera att du håller dem borta från dem.

Herre gud. Det ända Vilse sa var att hennes träd inte hade dött. Hon anklagade dig inte för att vara nazist eller liknande. Ta tre djupa andetag.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #128 skrivet: 18 jan-11 kl 18:41 »
Har du inte gått i skolan, nåttamario?

Om syran och pHt ökar så händer ju absolut ingenting :P.

Syra sänker pH... basiska grejer som ammoniak och kalk höjer pH... Om syrahalten ökar så minskar pH!

Kiss är bra gödslingsmedel, om än lite starkt, så det ska spädas med vatten. Om dina träd är väldigt känsliga så är det väl bäst att stängsla in dom?
//Lina

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #129 skrivet: 18 jan-11 kl 18:45 »
felet som ja ser det är ju att anonyma anmälare kan hålla på hur dom vill gång på gång det fins många som bara  vill vara bro duktiga tyvärr van ligare  än man tror  att  sånna ska få  hålla på det r ju  ren trakasseri ju.

Ja det är ju inte ett perfekt system. Gott om elaka människor finns det tyvärr.
Känner en kvinna som fick flytta för hon trakaserades av sina grannar. Hon hade en häst och hon anmäldes så gott som hela tiden av sina grannar. De hittade aldrig något fel med hennes hästhållning. Men hon tröttnade tillslut, sålde hästen och flyttade.
Vi är underliga varelser vi människor

Johan1986

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #130 skrivet: 18 jan-11 kl 19:01 »
så var det när kommunerna hade hand om det ja tror ju inte att länsstyrelsen har ändra på den saken utan det är en offentlig handling som det så vackert heter.

Då är jag med, att polisen inte har offentliga register är inte så märkligt. Hade bara varit för valfri kriminell att gå in och begära ut alla uppgifter kring sig själv då, idag går det ju bara med brottsbelastning. Däremot är de flesta domar offentliga, borde gå att likställa med genomförd kontroll av länsstyrelsen.

Johan1986

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #131 skrivet: 18 jan-11 kl 19:11 »
jag har också varit i usa!!! Wisconsin och texas. om jag skulle få rätt att ta PERSONLIGEN hand om folk som överträder in i mitt lantområde. skulle vara bra kanske andra inte håller med men det är så JAG vill ha det! det där med dina egna hundar bryr jag mig inte om för du har inte sett vad kärringen gjorde på mina träd. JAG SKULLE VILJA SE DIG FÖRLORA FLERA TUSEN KRONOR VÄRDA TRÄD, FÖR ATT EN GRANNE ÄR SÅ PASS DUM I HUVUDET ATT HON INTE VET ATT MAN INTE GÅR PÅ NÅGON ANNANS MARK UTAN ATT FRÅGA. SERIÖST ALLTSÅ HUR SKULLE DU TYCKA OM JAG GICK ÖVER TILL DITT HUS OCH LA EN STOR BRED LAST MED SKIT bredvid din dör och sedan pissade ner ditt altan. det tror jag inte du skulle gilla och jag skulle inte vilja ha en dum kärring gå runt med sina hundar på min land PUNKT

för dem som är hund människor har jag inte något emot utan bara idioter som inte fattar att dem gör fel!

Lugna dig nu. Allemansrätten ger rätt på att färdas på annans mark, tom övernatta. Så länge hon inte är inne och trampar i din bostad eller i direkt anslutning till huset är det svårt att göra något åt det. Angående dina granar, om du nu kan bevisa att det är hunden som orsakat granarnas död, så kan du säkerligen göra en anmälan alt. kräva skadestånd.
Att vara konstruktiv i ditt skrikande hade nog hjälpt dig, istället för en fantasi om att få hantera förbi passerade på det sätt som behagar dig.

mannen33

  • Inlägg: 76
  • Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #132 skrivet: 18 jan-11 kl 19:16 »
Lugna dig nu. Allemansrätten ger rätt på att färdas på annans mark, tom övernatta. Så länge hon inte är inne och trampar i din bostad eller i direkt anslutning till huset är det svårt att göra något åt det. Angående dina granar, om du nu kan bevisa att det är hunden som orsakat granarnas död, så kan du säkerligen göra en anmälan alt. kräva skadestånd.
Att vara konstruktiv i ditt skrikande hade nog hjälpt dig, istället för en fantasi om att få hantera förbi passerade på det sätt som behagar dig.
lyssna mannen, jag har både polis anmält och skickat klagomål till kommunen, JAG HAR ALLTING INSPELAT på kamera dvdn!
Livet är skört, även om visa inte tror det.

skiesabove

  • Inlägg: 1701
  • Permakultur med häst
    • Norrbotten
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #133 skrivet: 18 jan-11 kl 19:26 »
Det är ju knappast troligt att det kommer leda till en förundersökning där man ska försöka bevisa att granarna dött av hundars kiss (som lett till höjning av pHt som dödat granen).

Det kan väl lika gärna vara barkborre, torka, att dom inte rotade sig ordentligt etc.



//Lina

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #134 skrivet: 18 jan-11 kl 19:28 »
lyssna mannen, jag har både polis anmält och skickat klagomål till kommunen, JAG HAR ALLTING INSPELAT på kamera dvdn!

Det är just sånt här gruff som föder osämja och tråkigheter.

Du får ursäkta mig... men bor man på landet får man tåla att folk passerar på vägen med sina hundar.

Johan1986

  • Inlägg: 38
    • Skåne
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #135 skrivet: 18 jan-11 kl 19:32 »
lyssna mannen, jag har både polis anmält och skickat klagomål till kommunen, JAG HAR ALLTING INSPELAT på kamera dvdn!

Dåså, lycka till  ;D

Det är ju knappast troligt att det kommer leda till en förundersökning där man ska försöka bevisa att granarna dött av hundars kiss (som lett till höjning av pHt som dödat granen).

Det kan väl lika gärna vara barkborre, torka, att dom inte rotade sig ordentligt etc.




Skadeståndsanspråk kräver ingen anmälan.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #136 skrivet: 18 jan-11 kl 20:05 »
Alltså 15 gånger delat på 12 trän betyder ju att träden dog av att bli pissade på 1-2 gånger...? Eller du menar att du räknat att dom blev pissade på 15 gånger per st.. alltså kanske uppemot 200 tillfällen..? Eller pissade hunden på varje träd varje gång den passerade..?

Alltså, detta är ju lite intressant, eftersom vissa gödslar med kiss.
Trådkap 1:;D ;D ;D Jag gillar ditt försök till analys av kissandet Frances! (Har förresten aldrig upplevt dig som en omöjlig surkärring?? Är du det?)

Trådkap 2: Tack Jesus att jag inte har Nåttamario till granne... Vilket arbete att övervaka smågranar.

Ber om ursäkt att jag kapar hej vilt i tråden, men den verkar ju redan ha.... hmm..... spårat ur???
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #137 skrivet: 18 jan-11 kl 20:13 »
Trådkap 1:;D ;D ;D Jag gillar ditt försök till analys av kissandet Frances! (Har förresten aldrig upplevt dig som en omöjlig surkärring?? Är du det?)

Trådkap 2: Tack Jesus att jag inte har Nåttamario till granne... Vilket arbete att övervaka smågranar.

Ber om ursäkt att jag kapar hej vilt i tråden, men den verkar ju redan ha.... hmm..... spårat ur???

Har själv undrat över denna hysteriska kiss-diskution :S
Kan kanske kasta en brasklabb i elden och påpeka att hundkiss kostar mycket pengar. Skattepengar i form av nya lyktstolpar etc.
MEN de vägrar göra det extremt enkla och bara cementera de första 40 cm av stolparna så jag tycker helt enkelt att de får skylla sig själv och låter min hund kissa bäst den vill,vart den vill.

Kanske rent kriminellt av mig?Vem vet

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #138 skrivet: 18 jan-11 kl 20:24 »
Citera
Har förresten aldrig upplevt dig som en omöjlig surkärring?? Är du det?)
Vissa här på forumet påstår det, nämner dock inga namn  ;)

Citera
Jag gillar ditt försök till analys av kissandet Frances

Jamen jag vill ju veta! Hur ska jag annars ha en rimlig chans att bilda mig en uppfattning?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #139 skrivet: 18 jan-11 kl 20:30 »
Vissa här på forumet påstår det, nämner dock inga namn  ;)

Jamen jag vill ju veta! Hur ska jag annars ha en rimlig chans att bilda mig en uppfattning?

Va, du verkar ju vara så klämmig! Nu måste jag genast kolla alla dina poster i din profil för att avgöra vad du egentligen är...

Gällande kissandet så måste det vara muterade bautahundar som så fräckt kissat ihjäl Nåttans exklusiva granar!   ;D :-X  o:)
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

513 gäster, 3 användare (1 dolda)
Stina Holmerin, maiz

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser