Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har blivit anmäld  (läst 51918 gånger)

Johan1986

• Skåne
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #100 skrivet: 18 jan-11 kl 13:29 »
det är väll ändå mydig het som ska ta första steget .

Det är din åsikt. Uppenbart verkar det som att det fungerar för vissa att samarbeta, föra en dialog m.m.

Birgit

« Svar #101 skrivet: 18 jan-11 kl 13:34 »
Problemet är att det är skillnad på inspektörer och inspektörer. Alla är inte ens kunniga och har förutfattade meningar. T.ex: Ska jag behöva upplysa dem om att ett gutefår inte har samma ryggmuskel som en texel? Eller att min pyrre är mer vädertålig än en chihuahua?

Dessutom verkar många av inspektörerna valt yrke för att de går omkring och tycker synd om djur! Framförallt om de vistas ute. Så det borde vara en gemensam policy, inte den enskilde inspektörens godtycke. Tror det är detta som retar folk mest.

Men, man har rätt att överklaga ett beslut. Då går det till Länsrätten. Sedan kan man gå vidare om man orkar. Allt som beslutas på Länsstyrelsen och Jordbruksverket går att överklaga.

mannen33

• Söker nya vänner i livet!
    • Södermanland
« Svar #102 skrivet: 18 jan-11 kl 13:44 »
DET HÄR ÄR TILL ALLA SOM SKRIVIT PÅ DETTA FORUM, om att det är bra att anmäla och saker.
lösningen till allt det här snacket är enkelt GE FAN I ANDRAS MARK. det borde vara som i england eller usa "man tar hand om sina jävla djur själv ingen annan idiot ska säga om vad man själv ska göra. JAG SÄGER INTE ATT ALLA ÄR SMARTA NOG ATT HÅLLA djur MEN alle man för sig. i sverige är det för mycket lägga näsan i blöt, man vill hela tiden veta vad grannen gör och vad dem ska köpa, vad dem ska ha för saker, djur, hur många bilar som står framme i parkeringen, allt sånt jävla skit grejsimojs. BRY ER OM ER SJÄLVA.
Livet är skört, även om visa inte tror det.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #103 skrivet: 18 jan-11 kl 13:50 »
Citera
Uppenbart verkar det som att det fungerar för vissa att samarbeta, föra en dialog m.m.

Särskilt konstigt eftersom vissa här på forumet uppfattar mig som en omöjlig surkärring  ;D ..eller är jag så svår att inte ens myndigheter fixar att bråka med mig ?  ;D

Och till föregående talare: Jag ger fullständigt fan i andras mark, bilar och saker, men djurplågeri accepteras ej, och det är undegär 100 gånger bättre att anmäla det än att själv smyga omkring och kolla.

Jag lämnar garanti på att jag lägger näsan i blöt om jag ser vanskötta djur.

Och skulle jag vara så bakom flötet att jag inte fattar själv att mina djur far illa, då är jag tacksam om någon annan ser det. Och jag menar det. Allt kan ju hända, jag kanske blir sjuk eller dement och tror mig sköta mina djur. VAR DÅ SÅ HIMLA VÄNLIGA och anmäl detta!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gångtrött

• Gäst
« Svar #104 skrivet: 18 jan-11 kl 13:51 »
Jag har aldrig haft några problem med djurskyddsmyndigheter/länsstyrelsen utan tvärtom. Har alltid fått trevligt bemötande och goda råd. Fattar inte problemet?
Inte jag heller. Det har varit två inspektioner men inget som resulterat i någon skriftlig anmärkning.. Men det är ju liksom en liten del av problemet. Nästa gång kan det komma en annan inspektör och ge mig en anmärkning på det som de andra inte anmärkte på. Man bli liksom lite rättslös, i väldigt många fall är det helt upp till inspektörens godtycke. Och det känns fel..

Rådet vi fick när vi köpte gården var, "När XXX kommer ut, så fjäska och beröm honom och ni MÅSTE bjuda på kaffe och bullar, annars kommer han att jävlas med er i all framtid". Sådant går helt emot mina principer men jag gjorde i.a.f. det och det gick ju bra.. Men de som han har kommit på kant med i bygden har inte haft det lätt.. Vet vissa som i princip fått lägga ned sin djurproduktion på saker som han helt släppt igenom för andra, bara för att han kommit på kant med djurägaren.

mannen33

• Södermanland
« Svar #105 skrivet: 18 jan-11 kl 14:01 »
Särskilt konstigt eftersom vissa här på forumet uppfattar mig som en omöjlig surkärring  ;D ..eller är jag så svår att inte ens myndigheter fixar att bråka med mig ?  ;D

Och till föregående talare: Jag ger fullständigt fan i andras mark, bilar och saker, men djurplågeri accepteras ej, och det är undegär 100 gånger bättre att anmäla det än att själv smyga omkring och kolla.

Jag lämnar garanti på att jag lägger näsan i blöt om jag ser vanskötta djur.

Och skulle jag vara så bakom flötet att jag inte fattar själv att mina djur far illa, då är jag tacksam om någon annan ser det. Och jag menar det. Allt kan ju hända, jag kanske blir sjuk eller dement och tror mig sköta mina djur. VAR DÅ SÅ HIMLA VÄNLIGA och anmäl detta!
hahahahah, en sak om du är sjuk men folk vill hela tiden veta allt. verkar inte fatta om man inte vill bli störd av grannen som inte då har något mer vettigt att göra än att stå och kolla och anmäla något man inte ens är säker på att har hänt,
detta har hänt mig> när jag köpte mitt landställe i 2006 så var det normalt alla ville verka trevliga hade fester och grillningar MEN efter bara några veckor så såg jag att det fanns hund spår och SPILLNING på MIN JÄVLA MARK. hur dumma kan människor jävla vara, när jag konfronterade henne så sa hon ja du, jag råkade lämna min port öppen, då sa jag ja men det gör väll inget. efter 2 månader precis innan sommaren så började mina nya gran träd som jag planterat längs med vägen dö. ja då tänker man vad händer varför dör dem, så vet ni vad JAG SATTE UPP KAMEROR FÖR ATT FILMA VAD SOM PÅGICK. (och gissa vad jag hittade) kärringen gick med sina hundar och rastade dem jävlarna PÅ MIN **** mark! och lätt dem pissa på mina träd som kostat mig 700 kr STYCK och jag hade 12 stycken varav 7 dog.  KAN NI DÅ SÄGA MIG vad jag ska ha gjort. ja det fanns inget annat än att fängsla om hela landstället med 2 meter höga stängsel runt om och en port med lås på. DET VAR ENDA LÖSNINGEN, idioterna fattar annars inget dem kommer och går när du åker därifrån annars. därför så tycker jag att man borde införa lagen som liknar usa eller england då den som överträder din mark har du rätt att anhålla!

pålle

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 18 jan-11 kl 14:14 »
Fattar inte att det finns ett offentligt register överhuvudtaget det inte gör det  ju inte ens på polisen   det ät ju uppenbart att vem  som hällst kan gå in där  och leta   typ för att finna en anledning för att jävlas eller bara leta upp adressen för att ställa till ofog  men det är ju uppenbart ok.
« Senast ändrad: 18 jan-11 kl 14:17 av Pålle »

Fredrikslund

• Södermanland
« Svar #107 skrivet: 18 jan-11 kl 14:18 »
men vadå att folk inte anmäler misskötta djur i andra länder som usa  ??? eller missuppfattade jag? för finns ju massa program på animal planet med djurpoliser som åker ut och kollar upp anmälningar dom fått. Så fungerar ju typ likadant där

Johan1986

• Skåne
« Svar #108 skrivet: 18 jan-11 kl 14:19 »
Fattar inte att det finns ett offentligt register överhuvudtaget det inte gör det  ju inte ens på polisen   det ät ju uppenbart att vem  som hällst kan gå in där  och leta   typ för att finna en anledning för att jävlas eller bara leta upp adressen för att ställa till ofog  men det är ju uppenbart ok.

Va? Offentliga register över vad?

Anledning till ändring: Glömde en fråga

pålle

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 18 jan-11 kl 14:22 »
men vadå att folk inte anmäler misskötta djur i andra länder som usa  ??? eller missuppfattade jag? för finns ju massa program på animal planet med djurpoliser som åker ut och kollar upp anmälningar dom fått. Så fungerar ju typ likadant där
vist så skulle det vara här med så de inte blev så godtyckligt utan det blev en rättegång om det  och inte nån jäkla paragraf ryttare som har tolknings rätt i saken.
« Senast ändrad: 18 jan-11 kl 14:45 av Pålle »

Charlotte

• -
« Svar #110 skrivet: 18 jan-11 kl 14:27 »
Här hittar man en del om Tillsyn på Jordbruksverkets hemsida:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/tillsyn.4.5abb9acc11c89b20e9e8000392.html
Det står bla om hur man överklagar.
 Jag har genom åren stött på div olika inspektörer både riktigt bra och riktigt usla men det jag slogs av när jag läste på hemsidan om råd till inspektörerna, hittills har jag ALDRIG varit med om att någon inspektör har haft med sig någon form av skyddsklädsel (har alla det hemma på gårdarna?) och hur gör dom med detta när dom traskar omkring när ingen är hemma i såna fall?!? Vem vet vem som tagit med sig vilken smitta hem till en?
                                                          Mvh
                                                      Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

• Gäst
« Svar #111 skrivet: 18 jan-11 kl 14:29 »
så var det vilket fall när kommunerna hade han dom saken  om du har live anmäld ja tror inte det har blivit bättre  med länsstyrelsen
Va? Offentliga register över vad?

Anledning till ändring: Glömde en fråga
så var det när kommunerna hade hand om det ja tror ju inte att länsstyrelsen har ändra på den saken utan det är en offentlig handling som det så vackert heter.

La Ladin

• Västergötland
« Svar #112 skrivet: 18 jan-11 kl 14:32 »
hahahahah, en sak om du är sjuk men folk vill hela tiden veta allt. verkar inte fatta om man inte vill bli störd av grannen som inte då har något mer vettigt att göra än att stå och kolla och anmäla något man inte ens är säker på att har hänt,
detta har hänt mig> när jag köpte mitt landställe i 2006 så var det normalt alla ville verka trevliga hade fester och grillningar MEN efter bara några veckor så såg jag att det fanns hund spår och SPILLNING på MIN JÄVLA MARK. hur dumma kan människor jävla vara, när jag konfronterade henne så sa hon ja du, jag råkade lämna min port öppen, då sa jag ja men det gör väll inget. efter 2 månader precis innan sommaren så började mina nya gran träd som jag planterat längs med vägen dö. ja då tänker man vad händer varför dör dem, så vet ni vad JAG SATTE UPP KAMEROR FÖR ATT FILMA VAD SOM PÅGICK. (och gissa vad jag hittade) kärringen gick med sina hundar och rastade dem jävlarna PÅ MIN **** mark! och lätt dem pissa på mina träd som kostat mig 700 kr STYCK och jag hade 12 stycken varav 7 dog.  KAN NI DÅ SÄGA MIG vad jag ska ha gjort. ja det fanns inget annat än att fängsla om hela landstället med 2 meter höga stängsel runt om och en port med lås på. DET VAR ENDA LÖSNINGEN, idioterna fattar annars inget dem kommer och går när du åker därifrån annars. därför så tycker jag att man borde införa lagen som liknar usa eller england då den som överträder din mark har du rätt att anhålla!

Dör granar av kiss?

mannen33

• Södermanland
« Svar #113 skrivet: 18 jan-11 kl 15:22 »
Dör granar av kiss?
ja eftersom hund kiss innehåller höga halter av ammoniak och salter, och alla vet att salter dödar växter!

anders 67

• Dalarna
« Svar #114 skrivet: 18 jan-11 kl 15:47 »
Här hittar man en del om Tillsyn på Jordbruksverkets hemsida:
http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/tillsyn.4.5abb9acc11c89b20e9e8000392.html
Det står bla om hur man överklagar.
 Jag har genom åren stött på div olika inspektörer både riktigt bra och riktigt usla men det jag slogs av när jag läste på hemsidan om råd till inspektörerna, hittills har jag ALDRIG varit med om att någon inspektör har haft med sig någon form av skyddsklädsel (har alla det hemma på gårdarna?) och hur gör dom med detta när dom traskar omkring när ingen är hemma i såna fall?!? Vem vet vem som tagit med sig vilken smitta hem till en?
                                                          Mvh
                                                      Charlotte

Jorå,här tog hon på sig skyddskläder när jag sa att hon måste.Hon hade egna med sig,men hennes stövlar såg ut att ha traskat runt på många gårdar utan att blivit tvättade >:(
Fjällkor,rödkullor,telemarkskor,SRB-kor,dölekor,holsteinkor, lantrasfår,höns,grönsaksodling

pyromanen

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 18 jan-11 kl 17:00 »
Kan självklart förstå att man kan bli lite "paff" (kanske nästan kränkt) när det plötsligt dyker upp en djurskydsinspektör, men samtidigt så är ju det en forutsättning för djurtillsyn att dom finns och gör sitt jobb. Så istället för att bli paff kanske man ska tänka om och tänka att då o då är det meningen att en djurskydsinspektör ska komma (även om det kanske inte har hänt än) . Det är meningen de ska komma, fast de inte hinner i den utsträckning som de skulle.
Att kunna anmäla anonymt är nog också nödvändigt.  Bland de som verkligen har problem i sin djurhållning finns ofta också annan problematik (psykisk ohälsa, missbruk mm) och hot om vold förekommer.

samaka

• Dalarna
« Svar #116 skrivet: 18 jan-11 kl 17:34 »
ja eftersom hund kiss innehåller höga halter av ammoniak och salter, och alla vet att salter dödar växter!

Nyplanterade granar kan dö av många olika anledningar. Måste krävas en hel del piss för att ta kål på 7 granar...

mannen33

• Södermanland
« Svar #117 skrivet: 18 jan-11 kl 17:38 »
Nyplanterade granar kan dö av många olika anledningar. Måste krävas en hel del piss för att ta kål på 7 granar...
ja du, detta skedde nästan 15 gånger

Just_me

• Småland
« Svar #118 skrivet: 18 jan-11 kl 17:53 »
Jag är nog också en sån person som skulle må riktigt dåligt om någon anmält mig, även om den inte vore befogad! Kanske hade man behövt tuffa på sig och lära sig skaka av sig sånt men sån är jag bara.
Men jag håller också med om att det är bra att anmälningssystemet finns. Trotts att det ofta inte fungerar.
Sen om det är att våga konfrontera någon eller åtminstånde fråga någon om deras djurhållning. Jag gjorde det en gång när jag var 17 år. En man hade en massa jävla taggtråd överallt på sin gård och i sin skog. Den var dragen mellan träd och gamla stolpar och han hade det även i hagen bland sina djur.
Jag gick och knakade på och påpekade saken efter att min hund skurit sig på taggtråd i hans skog där jag vet att många rider.

Fick höra att han minsann blev lurad av kommunen som sålde marken till honom med taggtråden där och att han av principskäl slogs med att få kommunen att ta bort den. Han hade nu ägt marken i 15 år men han skulle minsann inte ge sig.
När jag sa att han nog borde tänka om för sina djurs skull eller åtminstånde sätta upp skyltar i skogen med tanke på alla promenadstigar och hästar där fick jag en utskällning.

Veckan efter började han jaga oss med traktorn när vi red. Trevlig granne... Han satte också upp taggtråd på nya ridstigar i sin skog. Så det var bara att hålla sig borta.

Så faktum är att jag aldrig öga mot öga skulle våga påpeka missförhållanden. För folk ÄR faktiskt ibland inte riktigt klok.

Har föresten själv smygit runt med kamera. 10 kamphundar blev omhändertagna och 5 döda hittades. Är själv stolt över att jag vågade.

Men det är klart att folk borde kunna se skillnad på när man har god djurhållning och inte.. Den som smyger runt TS gård har kanske ingen kunskap alls om får.

Vilse

• Gäst
« Svar #119 skrivet: 18 jan-11 kl 18:00 »
ja du, detta skedde nästan 15 gånger

Alltså,,
jag har två hanhundar,,bägge rusar ut varje morgon och kissar i rask följd på samma träd i trädgården,,
dessa träd står upp efter 9 års hundpink!
inte ett fel med dom!

syrenen i trädgården, hibiscusen, apelträdet, grape frukt trädet,alla får sin dos varje dag,,inga problem,

Dela detta:

* Inloggade just nu

664 gäster, 3 användare
Christina Wallander, Katrina, Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser