Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag har blivit anmäld  (läst 45614 gånger)

pålle

  • Gäst
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #20 skrivet: 08 dec-10 kl 19:50 »
Jag har haft djur så länge jag levt.

I år var det första gången någonsin vi hade oanmäld besök från Länsstyrelsen och hon ville bara kolla arealer.
Ja men det är väll inte det saken gäller utan alla okynnes anmälningarna som man stör sig på   men det är väll ok för din del

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #21 skrivet: 08 dec-10 kl 19:53 »
Men det är också så.. att så fort snön faller och folk ser djur ute så tror dom automatiskt att djuren är vanvårdade... alltså folk begriper inte bättre.

Jag håller med dig, okunskap ligger nog till grund för många anmälningar. Får som är av allmogeras betraktas som magra trots att de ska se ut som en get i kroppen, folk som tror att djuren fryser bara för att de själva gör det etc etc.

Jag har haft djur så länge jag levt.

I år var det första gången någonsin vi hade oanmäld besök från Länsstyrelsen och hon ville bara kolla arealer.

Du har varit o(lyckligt) ;D lottad. Själv har vi blivit kollade 5 gånger de senaste 7 åren varav 3 kontroller varit areal och 2 djurhållning. Tror oxå att det har blivit vanligare med oanmälda kontroller sedan alla Så kallade (!!!) skandaler som varit i tidningarna.
« Senast ändrad: 08 dec-10 kl 19:58 av samaka »

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #22 skrivet: 08 dec-10 kl 20:00 »
Citera
Anmäla och anmäla... jag tycker egentligen att det är ganska fegt men det är nog så att det är lättare än att slå sig i slang med berörd djurägare och ta reda på fakta. Ett modern påfund.

Nämen det går inte! Det kommer inte ur nånting konstruktivt ur en sådan kontakt, jag har provat flera gånger.
Enda som händer att man får höra en lång radda dom mest otroliga bortförklaringarna varför djuren inte har mat/vatten/vindskydd/veterinärvård/whatever JUST DÅ samt själv bli hotad med motanmälan för vanvård av djur samt helst lite andra sorters hotelser också.

Jag har haft "lantbruk" i 6 år och innan dess jobbat yrkesmässigt med travhästar och haft getter o höns som hobbyverksamhet.


Lösning på problemet då? Att folk anmäler bara sånt som dom med 100% säkerhet kan klassa som vanvård? Är man minsta osäker på om djuren verkligen har det dåligt, då ska man absolut inte anmäla eller? Eller att man ska strunta i dålig djurhållning om det bara verkar vara lite halvdåligt? Blunda?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Ulric Eriksson

  • Gäst
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #23 skrivet: 08 dec-10 kl 20:12 »
Lösningen är självklar och tudelad. Gör okynnesanmälningar förknippat med något minimum av besvär eller obehag. Då uppstår automatiskt ett incitament för att åtminstone övertyga sig själv om att anmälan är befogad. Man kan dränka vem som helst i en flod av skit, men samhället behöver inte tillhandahålla hinkarna.

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #24 skrivet: 08 dec-10 kl 20:17 »
Jobbigt i stunden. Men om några dagar så har det vänt och ibland är det ju bra att "samhället" rycker ut vid misstankar. Försöker bara sätta mig in i vad som skulle hända mig om jag blev anmäld. Att jag skulle "klara" mig är jag övertygad om men gå omkring och veta att nån har koll på en skulle ju göra en galen.  >:(

Gångtrött

  • Gäst
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #25 skrivet: 08 dec-10 kl 20:19 »
Obligatoriskt att man måste lämna sitt namn och personnummer om man anmäler.. Inte som en offentlig uppgift men för Länsstyrelsen att spara.. Om samma person upprepade gånger anmäler någon och inga anmärkningar finns på den aktuella gården så borde man ju kunna göra något anmälaren..

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #26 skrivet: 08 dec-10 kl 20:20 »
Citera
Gör okynnesanmälningar förknippat med något minimum av besvär eller obehag. Då uppstår automatiskt ett incitament för att åtminstone övertyga sig själv om att anmälan är befogad.

Vet inte om det är i alla kommuner, men det borde vara att man inte kan anmäla anonymt.

Jag brukar alltid lämna namn o tel. o för det mesta blir uppringd o utskälld, men det får man ta. Räcker det som besvär och obehag?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #27 skrivet: 08 dec-10 kl 20:21 »
Lösningen är självklar och tudelad. Gör okynnesanmälningar förknippat med något minimum av besvär eller obehag. Då uppstår automatiskt ett incitament för att åtminstone övertyga sig själv om att anmälan är befogad. Man kan dränka vem som helst i en flod av skit, men samhället behöver inte tillhandahålla hinkarna.
Om anmälningarna inte kunde göras anonymt (till myndigheterna, men naturligtvis kunna hållas hemliga för hämdlystna djurägare) så skulle antagligen en hel massa okynnesanmälningar försvinna automatiskt.... Och tiden skulle finnas för dom regelbundna kontrollerna i alla län (vilket inte verkar vara fallet där tex Frances bor).
                                                             Mvh
                                                       Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #28 skrivet: 08 dec-10 kl 20:22 »
Klart man måste få göra anonyma anmälningar. Tänk om grannen hittar på nått som har förbindelser runt om i hela bygden och det kommer ut vem som "skvallrat". Risken är då att man dröjer med en anmälan.

Tycker jag.

ninna b

  • Gäst
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #29 skrivet: 08 dec-10 kl 20:23 »
Och sen då...? vilken tilltro har vi till Länstyrelsens personal..?

Här i mina trakter är en hästhållare anmäld och granskad för att uteboxarna är 1 dm2 för små samtidigt som en kille med kossor har sina djur ute utan skydd för väder och vind. Gissa vilken av dom som är föremål för utredning.....


samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #30 skrivet: 08 dec-10 kl 20:25 »
Obligatoriskt att man måste lämna sitt namn och personnummer om man anmäler.. Inte som en offentlig uppgift men för Länsstyrelsen att spara..

AHA!!! Det var ett förslag... tolkade det som att det var så det var  ;D
« Senast ändrad: 08 dec-10 kl 20:31 av samaka »

pålle

  • Gäst
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #31 skrivet: 08 dec-10 kl 20:26 »
Nämen det går inte! Det kommer inte ur nånting konstruktivt ur en sådan kontakt, jag har provat flera gånger.
Enda som händer att man får höra en lång radda dom mest otroliga bortförklaringarna varför djuren inte har mat/vatten/vindskydd/veterinärvård/whatever JUST DÅ samt själv bli hotad med motanmälan för vanvård av djur samt helst lite andra sorters hotelser också.

Jag har haft "lantbruk" i 6 år och innan dess jobbat yrkesmässigt med travhästar och haft getter o höns som hobbyverksamhet.


Lösning på problemet då? Att folk anmäler bara sånt som dom med 100% säkerhet kan klassa som vanvård? Är man minsta osäker på om djuren verkligen har det dåligt, då ska man absolut inte anmäla eller? Eller att man ska strunta i dålig djurhållning om det bara verkar vara lite halvdåligt? Blunda?
Ja me då har du ju i alla fall försköt till skillnad mot dom andra som farom kring och gör anmälningar  anonyma anmälningar som inte leder till något ska ovillkorligen leda till böter så dom slösar men skatte medel i onödan  och den almände får lite upprättelse för det kostar ju även denne pengar att passa inspektörer  och skriva överklaga .

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #32 skrivet: 08 dec-10 kl 20:26 »
Vet inte om det är i alla kommuner, men det borde vara att man inte kan anmäla anonymt.

Jag brukar alltid lämna namn o tel. o för det mesta blir uppringd o utskälld, men det får man ta. Räcker det som besvär och obehag?
Om inte reglerna ändrats när Länsstyrelsen tagit över så har man varit i sin fulla rätt att anmäla anonymt i alla kommuner pga att om man lämnar namn och adress så införs det i alla papper och blir en offentlig handling, i alla fall är det den förklaringen jag fått när våra stackars frusna utegångsdjur anmälts vinter efter vinter efter vinter av samma korkade människor....
                                   Mvh
                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

pålle

  • Gäst
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #33 skrivet: 08 dec-10 kl 20:27 »
Obligatoriskt att man måste lämna sitt namn och personnummer om man anmäler.. Inte som en offentlig uppgift men för Länsstyrelsen att spara.. Om samma person upprepade gånger anmäler någon och inga anmärkningar finns på den aktuella gården så borde man ju kunna göra något anmälaren..
Skälla tack

esten

  • Inlägg: 2324
    • -
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #34 skrivet: 08 dec-10 kl 20:29 »
Varför ska man få vara anonym när det gäller något så allvarligt som vanvård ?
Nä ärlighet och att kunna stå för sin anmälan det tycker jag .

När får man annars vara anonym i samhället , speciellt inte den som har vanvårdat den blir med namn uthängd till allmänt åtlöje mad problem att hålla sociala kontekter , problem med att få arbete mm .
Så ska anmälaren komma undan  så lättvindigt då är sammhället felvänt .
Då ska anmälda djurägare också få skydd och imunitet och skydd , det ska inte vara så enkelt att förstöra en annans liv för all framtid .

ersam

  • Inlägg: 2875
    • -
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #35 skrivet: 08 dec-10 kl 20:33 »
Lite knepig inställning här tycker jag. Om det kan rädda ett vanvårdat djur genom att man har möjlighet att vara anonym så är det bra.

Jag har full förståelse och skulle bli arg/ledsen/förbannad om nån anmälde min anonymt men man måste försöka vända det till att någon har en omtanke för djuren.

Sen finns det ju alltid idioter/rättshaverister men det problemet tror jag inte man löser man att man måste uppge namn.

tamtam

  • Inlägg: 43
    • Uppland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #36 skrivet: 08 dec-10 kl 20:34 »
Jobbigt i stunden. Men om några dagar så har det vänt och ibland är det ju bra att "samhället" rycker ut vid misstankar. Försöker bara sätta mig in i vad som skulle hända mig om jag blev anmäld. Att jag skulle "klara" mig är jag övertygad om men gå omkring och veta att nån har koll på en skulle ju göra en galen.  >:(

Alla:
Jag tycker ändå de hade kunnat gå ner och pratat med mig. Jag har haft fåren där i 3 månader. De hade kunnat gått ner i ren nyfikenhet och frågat om fåren och mig.  Jag håller med om att de är bra att folk anmäler! jag är själv en sådan som skulle kunna göra det. men då ska man vara säkrare än att " jag ser inte vad som är i byttan". "jag är här en gång om dagen och de har inget hö".  de är jättefina i hullet och ser välmående ut! de är mina små prinsessor! blir jätteledsen av de här och att någon gå ner och inspekterar.

en fråga. Ska jag ringa länstyrelsen och prata med de i morgon om anmälan?
 
« Senast ändrad: 08 dec-10 kl 20:37 av tamtam »

pålle

  • Gäst
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #37 skrivet: 08 dec-10 kl 20:35 »
Lite knepig inställning här tycker jag. Om det kan rädda ett vanvårdat djur genom att man har möjlighet att vara anonym så är det bra.

Jag har full förståelse och skulle bli arg/ledsen/förbannad om nån anmälde min anonymt men man måste försöka vända det till att någon har en omtanke för djuren.

Sen finns det ju alltid idioter/rättshaverister men det problemet tror jag inte man löser man att man måste uppge namn.
Inte fan löser man det med anonymitet i alla fal.

samaka

  • Inlägg: 501
    • Dalarna
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #38 skrivet: 08 dec-10 kl 20:41 »
men då ska man vara säkrare än att " jag ser inte vad som är i byttan". "jag är här en gång om dagen och de har inget hö".  de är jättefina i hullet och ser välmående ut! de är mina små prinsessor! blir jätteledsen av de här och att någon gå ner och inspekterar.

Det är just det här!!! Alltså en person som går förbi och ser att under de 5 minuterna personen står vid hagen har fåren kanske inte vatten och det var slut på hö. Det säger inte ett sk-t om hur dessa får har det. Har vi samma situation och undernärda får... då kan vi hamna i en annan situation.

Jag skulle ha ringt om jag var du, alltid skönare att få klarhet. Myndighetsbrev är inte alltid så lättbegripliga.

tamtam

  • Inlägg: 43
    • Uppland
SV: Jag har blivit anmäld
« Svar #39 skrivet: 08 dec-10 kl 20:44 »
Det är just det här!!! Alltså en person som går förbi och ser att under de 5 minuterna personen står vid hagen har fåren kanske inte vatten och det var slut på hö. Det säger inte ett sk-t om hur dessa får har det. Har vi samma situation och undernärda får... då kan vi hamna i en annan situation.

Jag skulle ha ringt om jag var du, alltid skönare att få klarhet. Myndighetsbrev är inte alltid så lättbegripliga.

Grejen är den att jag är där 1-2 ggr om dagen och då står min bil där. Personen har alltså skrivit ner mitt regnummer när jag varit där men inte gått ner och pratat med mig. Jag ger fåren alltid hö på morgonen. Men innan jag kommer så är det ju säkert slut! men då har de ju massa halm tills jag kommer. Så antagligen har de väl varit där på morgonen och kollat innan jag kommit. Nu ska de iallafall få en storbal ! skönt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

378 gäster, 2 användare (1 dolda)
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser