Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ekologisk blodpuddig/göra själv  (läst 10912 gånger)

SnuttAlice

• Tre barn, make, hundar, katter, hästar, kor.
    • Norge
SV: Ekologisk blodpuddig/göra själv
« Svar #20 skrivet: 17 okt-10 kl 23:34 »
Blodpudding

6 dl mjölk
7 dl blod
2 dl rågmjöl
5 dl vetemjöl
½ dl socker
Mejram
salt
vitpeppar
(russin)

Blanda allt till en smet, häll i smorda formar. Jag brukar använda två st 1  liter formar. In i ugnen ca 2 timmar på låg värme 100-150 grader. Efter halva tiden kan man täcka formarna med folie så de inte blir brännt uppe på.
Skiva blodpuddingen och stek, eller frys in.
[/quottusen tack, nu ska här lagas blodpudding

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #21 skrivet: 17 okt-10 kl 23:53 »
Och när jag gick viltspårskursen för några år sen så sa vår instruktör att han hade varit tvungen att betala för en sån "slaktavfalls-licens" hos Jordbruksverket för att få använda blod till just viltspår...  ??? Jag blir inte klok på det här...

/Sara
Tillståndet man kan söka är för att sprida slaktavfall i skogen (blodspår) och därmed riskera smitta vilda djur.

Behövs däremot inget tillstånd för att köpa blod.

Attes matte

• Jämtland
« Svar #22 skrivet: 18 okt-10 kl 00:10 »
Tillståndet man kan söka är för att sprida slaktavfall i skogen (blodspår) och därmed riskera smitta vilda djur.

Behövs däremot inget tillstånd för att köpa blod.

Komiskt... Det är lite som coca cola... Man får dricka det, men man får inte hälla ut det på marken, för den innehåller miljöfarlig fosforsyra...  ::)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #23 skrivet: 22 dec-10 kl 09:13 »
Nar jag var yngre (och dummare) bodde jag nara ett av Scans slakterier. En sommarmorgon tog jag en hink i naven och traskade over. Slaktarna fyllde den pa ett ogonblick utan att stalla varken fragor eller ta betalt. Det var nagra ar sedan men det kanske fortfarande fungerar att bara ga dit och be snallt?

Noomi

• Uppland
    • Idas Visor
« Svar #24 skrivet: 18 apr-11 kl 14:39 »
Jag gör alltid blodpuddingen själv; Gott och enkelt! Jag har provat flera recept men det bästa kommer från klassikern vår kokbok!
1 l blod
5 dl lättöl
8 dl grovt rågmjöl
1 gul lök
150 g margarin / ca 100 g ister
1 msk salt
1/2 tsk kryddnejlikor
 1 tsk kryddpeppar
1/2 tsk vitpeppar
2-3 tsk finstött timjan eller mejram
ca 1/2 dl sirap

Tina blodet i kylskåp. Sätt på ugnen på 200°C. Sila blodet och blanda med svagdrickan. Tillsätt rågmjölen under kraftig vispning. Skala, hacka och fräs löken i lite av fettet. Smält resten av fettet och blanda i smeten tillsammans med löken. Sätt i alla kryddor.  Provstek lite smet. Smakar det bra så häll smeten i smorda bröade formar, upp till 2/3. Ställ dem i en långpanna täck formarna med folie eller smörpapper. Sätt in formarna i nedre delen av ugnen. Häll kokhett vatten i långpannan och grädda i vattenbadet i 1 - 1 1/4 h. Stick med en nål för att se om det är klart, den ska vara helt torr. Låt puddingen svalna lite och stjälp sedan upp den. Skär i skivor och stek i lite fett :)   
Drick apelsinjuice till!
Ung agronomstuderande tjej med många ambitioner och drömmar här i livet

Bubbel i Dammen

• fotosyntes, torp, äng, symbios, hummel och bummel
    • Värmland
« Svar #25 skrivet: 25 maj-14 kl 19:16 »
Fyra år sen.....du är inte aktiv, men ni som hittat hit och funderar på detsamma. Man säljer blod av ren i Norrbotten ni vet till blodpalten. Kanske inte krav- eller ekomärkt, ibland får de kraftfoder om vintern är svår. Men i det stora hela så ekologiskt det går i jämförelse med även andra hagbetande varelser.
En nära konventionell varelse, två ben, hålet på magen och två tuttar, vill leva enkelt och finner detta vara att äga litet, bära lätt, le mycket och äta friskt och gott, men har inte nått ända fram. Min kolonialproduktfavorit: börjar på ka och slutar på ffe. Njut en stund varje dag!

kurt

« Svar #26 skrivet: 25 maj-14 kl 19:38 »
Som du själv inser så är ju inte viltkött ekologiskt, eftersom man faktiskt inte vet vad de har levt på. Renar är väl bättre än rådjur, som i många fall mer eller mindre uteslutande betar konventionellt odlade grödor, och vintertid utfodras med kraftfoder och konventionellt odlade grödor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

444 gäster, 2 användare
Erik Forsman, Di Di

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser