Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jak - hur funkar det?  (läst 53334 gånger)

louise

• Gäst
SV: Jak - hur funkar det?
« Svar #280 skrivet: 27 jan-11 kl 12:40 »
jak ger ändå inte företagslån och är ytterst skeptiska till att ge ett bolån till en företagare, så Ex scenario existerar inte riktigt.

Rosten

• Närke
« Svar #281 skrivet: 27 jan-11 kl 13:21 »
En räntelånare är alltid en nervös fan som hoppas att det löser sig i slutändan. Om allt går bra och hens verksamhet drar in pengar, samtidigt som realinvesteringarna ökar i värde och konjunkturen inte kraschar ser hen sig leva i den bästa av alla världar. När något går åt helvete ställer hen sig upp och ropar "Men vem skall ta ansvar för det här?". Alltför sällan blir svaret från statsmakten - "Det får faktiskt du själv göra".
Har du inte lite fel där. ;)
Som räntelånare vet jag exakt vad jag skall betala dom närmaste 7 åren.
Eftersom jag har låst mina lån. Precis som man kan göra på JAK.
Men på JAK är dom låsta i en herrans massa år.
Istället för att spara på JAK har vi valt att använda dom pengarna som vi nu slipper tvångsspara till att renovera lillstugan och hyreskåken.
Så att vi nu kan få inkomster på dom istället. Vi håller också så smått på att renovera vårt eget hus.
Med JAK skulle vi aldrig ha haft råd med det.

Och vad händer nu om bankerna chockhöjer räntorna.
Ja då får vi gå över till JAK helt enkelt.
Det har vi råd med eftersom våra inkomster+hyran för lillstugan också hyreskåken gör att vi överlever JAKs svindyra månadskostnad.
För övrigt så har vi några miljoner sparpoäng på JAK och är medlemmar sedan 20 år tillbaka. (läs krisen 90-92)
Så vi räntelånare sover också gott. Speciellt när något dyrt går sönder. För då har vi råd att reparera det för pengerna som blir över på lönekontot varje månad istället för att sitta låsta på JAK.

Suresh

• -
« Svar #282 skrivet: 27 jan-11 kl 17:12 »

Och vad händer nu om bankerna chockhöjer räntorna.
Ja då får vi gå över till JAK helt enkelt.

Sju år, det var ingen dålig bindningstid. Jag tror att du kan ha svårt att hitta någon som i dagsläget är villiga att ge mer än 3 år. Så är det för den kommunala finansieringen i alla fall.

Sen är det inte bara att "gå över till JAK" vid en räntekris. JAK:s likviditet är begränsad och du kan få se att dina miljoner sparpoäng bara räcker till ett grundlån med 4 års väntetid innan tecknande.

Och där har vi ett av JAK-systemets svagheter. Den slutna likviditetshanteringen kan leda till långa väntetider för nyutlåning om låneviljan och den ackumulerade sparpoängen hos medlemmarna är hög i förhållande till tillgången på likviditet. 

Suresh

• -
« Svar #283 skrivet: 27 jan-11 kl 17:15 »
jak ger ändå inte företagslån och är ytterst skeptiska till att ge ett bolån till en företagare, så Ex scenario existerar inte riktigt.

Företagare skall som sagt inte låna pengar, utan söka riskkapital genom olika former av delägarskap. Företagsfinansiering faller utanför JAK:s ram.

louise

• Gäst
« Svar #284 skrivet: 27 jan-11 kl 17:57 »
Rosten - mitt inlägg var inte ett totalförsvar för JAK, flera av problemen med jak som du tar upp har jag ju också beklagat mig över redan.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #285 skrivet: 27 jan-11 kl 19:22 »
Sju år, det var ingen dålig bindningstid. Jag tror att du kan ha svårt att hitta någon som i dagsläget är villiga att ge mer än 3 år.

http://www.finansportalen.se/borantor.htm

10 års bindningstider i långa banor.

Rosten

• Närke
« Svar #286 skrivet: 27 jan-11 kl 22:16 »
Rosten - mitt inlägg var inte ett totalförsvar för JAK, flera av problemen med jak som du tar upp har jag ju också beklagat mig över redan.
Jag har inte skrivit något inlägg som var riktat mot dig.
Både du och jag driver företag.
Vi vet om att man måste kunna satsa pengar för att få tillbaka mera pengar.
Där är JAK ett problem. Då dom tvångssparar pengarna som man skulle behöva för att kunna expandera sin verksamhet.

Jag förstår Sri Suresh som ligger på sofflocket och inte behöver investera några pengar. Då är JAK fördelaktigt. Speciellt om man köper en billig kåk som man kan betala av snabbt och på så sätt till slut få ut sitt efterspar innan man är så gammal så att man inte behöver pengarna.

JAK kan också vara riktigt fördelaktigt för rika personer som kan pumpa in mycket pengar under en kort tid och på så sätt få ihop massor av sparpoäng om räntan på bankerna skulle gå upp.
När jag gick kursen runt 1990 så stod räntan i ca 15% till huslån.
Då berättade våran kursledare om att det fanns rika fastighetsägare i stockholm som köpte kåkarna billigt i krisen och som sedan lånade till JAKs låga ränta och på så sätt gjorde stora vinster på sin uthyrning. Som dom sedan pumpade in i JAK och fick då mera sparpoäng för att kunna köpa mera hyreshus i framtiden.

Rosten

• Närke
« Svar #287 skrivet: 27 jan-11 kl 22:24 »
Sen är det inte bara att "gå över till JAK" vid en räntekris. JAK:s likviditet är begränsad och du kan få se att dina miljoner sparpoäng bara räcker till ett grundlån med 4 års väntetid innan tecknande.

Och där har vi ett av JAK-systemets svagheter. Den slutna likviditetshanteringen kan leda till långa väntetider för nyutlåning om låneviljan och den ackumulerade sparpoängen hos medlemmarna är hög i förhållande till tillgången på likviditet.
Översatt i vanlig svenska.
Om många rika pumpar in pengar staxt före en kraftig räntehöjning för att sedan köpa billiga hyreshus när dom vanliga hyreshusägarna måste sälja sina hus pga att dom inte klarar räntan. Då brakar allt ihop som det gjorde runt 1990 när fördelningstalet kröp ner mot noll och JAKs vanliga sparare insåg att dom inte skulle få låna mer än exakt det som dom själva satt in.
JAK tappade en den medlemmar då. ;)

Suresh

• -
« Svar #288 skrivet: 28 jan-11 kl 00:58 »
http://www.finansportalen.se/borantor.htm

10 års bindningstider i långa banor.

OK -vi handlar med poster om 30 -50 miljoner för större bestånd. Det är kanske där vi bara blir presenterade treårsräntor. Skall ta reda på mer om det.

Suresh

• -
« Svar #289 skrivet: 28 jan-11 kl 01:00 »
Översatt i vanlig svenska.
Om många rika pumpar in pengar staxt före en kraftig räntehöjning för att sedan köpa billiga hyreshus när dom vanliga hyreshusägarna måste sälja sina hus pga att dom inte klarar räntan. Då brakar allt ihop som det gjorde runt 1990 när fördelningstalet kröp ner mot noll och JAKs vanliga sparare insåg att dom inte skulle få låna mer än exakt det som dom själva satt in.
JAK tappade en den medlemmar då. ;)

Översatt till vanlig JAK-svenska.

Om ett stort antal medlemmar som sparar under lågräntetider försöker casha in sina sparpoäng samtidigt under högränta blir det inte mycket lån över till var och en.

Suresh

• -
« Svar #290 skrivet: 28 jan-11 kl 01:03 »

Jag förstår Sri Suresh som ligger på sofflocket och inte behöver investera några pengar. Då är JAK fördelaktigt. Speciellt om man köper en billig kåk som man kan betala av snabbt och på så sätt till slut få ut sitt efterspar innan man är så gammal så att man inte behöver pengarna.

Vårt bolån på 660 000 kr tog vi 1990. Jag eftersparar på det ännu och skall så göra i 10 år till. Lånet är delvis löst i förtid pga skilsmässan, men 200 000 kr i eftersparande trillar ut lagom till pensionen. JAK har följt mig genom hela mitt yrkesverksamma liv och det skulle numera inte falla mig in att satsa ett enda öre på någonting annat än min egen bekvämlighet.
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 01:05 av Sri Suresh »

Existens?

• Gäst
« Svar #291 skrivet: 28 jan-11 kl 06:49 »
det skulle numera inte falla mig in att satsa ett enda öre på någonting annat än min egen bekvämlighet.

Det är nog därför vi har lite svårt att förstå varandra.

Rosten

• Närke
« Svar #292 skrivet: 28 jan-11 kl 09:20 »
Det är nog därför vi har lite svårt att förstå varandra.
Exakt.
Vi som driver företag och Sri Suresh som verkar vara imot privata företag kommer nog aldrig att komma till samma slutsats om JAK.

Att jag är kvar som medlem beror på att jag har en möjlighet att skänka sparpoäng till min son.
Ifall han skulle välja Sri Suresh liv på sofflocket. ;)

Suresh

• -
« Svar #293 skrivet: 28 jan-11 kl 09:24 »
Exakt.
Vi som driver företag och Sri Suresh som verkar vara imot privata företag kommer nog aldrig att komma till samma slutsats om JAK.

Att jag är kvar som medlem beror på att jag har en möjlighet att skänka sparpoäng till min son.
Ifall han skulle välja Sri Suresh liv på sofflocket. ;)

Ni förstår definitivt inte mig om ni tror att jag är emot privata företag. Jag tycker att det är alldeles utmärkt att andra driver dem.

Rosten

• Närke
« Svar #294 skrivet: 28 jan-11 kl 09:27 »
Vårt bolån på 660 000 kr tog vi 1990.
Att idag kunna köpa en kåk för dom pengarna där vi bor. Är helt omöjligt.
Örebro kommun säljer villatomter ca 1 mil utanför Örebro för 5-800 000:-

Så en normal familj som köper ett hus här har oftast lån på 1.5-3 miljoner.
då blir JAK fruntansvärt dyrt om man inte har rika föräldrar som kan fixa massa sparpoäng till barnen.

Du Sri Suresh, hur mycket sparpoäng har du sparat ihop till dina barn?
För även i ditt område antar jag att huspriserna har skjutit i höjden. Sedan räntesänkningarn som kom efter att du köpte ditt hus.
Vilket gör att dina barn inte heller kommer att ha råd att låna på JAK om inte du har sparat ihop massa poäng åt dom.

Suresh

• -
« Svar #295 skrivet: 28 jan-11 kl 09:33 »
Att idag kunna köpa en kåk för dom pengarna där vi bor. Är helt omöjligt.

Givetvis, eftersom räntan driver upp fastighetspriserna.

Den kåk vi köpte för knappt 600 000 kr 1988, en tvåfamiljsvilla på centrala Hisingen, kostar idag säkert över flera miljoner

Suresh

• -
« Svar #296 skrivet: 28 jan-11 kl 09:37 »

Du Sri Suresh, hur mycket sparpoäng har du sparat ihop till dina barn?
Inte ett smack. Jag har knappt arbetat på 15 år och har inga pengar.

Citera
  För även i ditt område antar jag att huspriserna har skjutit i höjden. Sedan räntesänkningarn som kom efter att du köpte ditt hus.
Vilket gör att dina barn inte heller kommer att ha råd att låna på JAK om inte du har sparat ihop massa poäng åt dom.

Jag har numera flyttat till Herrljunga med en av Sveriges lägsta prisbilder. Diut är ungarna välkoimna , men de föredrar för närvarande Rom, Berlin och korsvägen.

Jag rekommenderar mina döttrar att leva som de har lust med och gifta sig rikt, eftersom det inte finns något att hämta på fädernet.

Rosten

• Närke
« Svar #297 skrivet: 28 jan-11 kl 09:43 »
Jag rekommenderar mina döttrar att leva som de har lust med och gifta sig rikt, eftersom det inte finns något att hämta på fädernet.
Du menar. ;)
Eftersom dom inte kommer att ha råd att använda JAK som far deras gjorde. ;D
Så du kommer att få uppleva att dina egna barn blir ränteslavar. ;D
Eftersom deras far inte har gjort något för att hjälpa barnan från slaveriet utan bara tänkt på sig själv. ;)
« Senast ändrad: 28 jan-11 kl 09:46 av Rosten »

Suresh

• -
« Svar #298 skrivet: 28 jan-11 kl 09:52 »
Du menar. ;)
Eftersom dom inte kommer att ha råd att använda JAK som far deras gjorde. ;D
Så du kommer att få uppleva att dina egna barn blir ränteslavar. ;D
Eftersom deras far inte har gjort något för att hjälpa barnan från slaveriet utan bara tänkt på sig själv. ;)

Det är värre än så - jag fick en halv mille av mina föräldrar som jag inte kommer lämna vidare.

Nu är de friska och starka och tjänar redan mer pengar än mig, så jag har fullt förtroende om att de kommer ha råd att ta väl hand om mig som  gammal.

Rosten

• Närke
« Svar #299 skrivet: 28 jan-11 kl 09:59 »
Det är värre än så - jag fick en halv mille av mina föräldrar som jag inte kommer lämna vidare.

Nu är de friska och starka och tjänar redan mer pengar än mig, så jag har fullt förtroende om att de kommer ha råd att ta väl hand om mig som  gammal.
Tjänar redan mera pengar än dig? Var det inte du som knappt tjänade några pengar alls? ;)

Då kommer vi från olika håll.
Du kommer allltså från den rika sidan som har råd med JAK och jag från den fattiga sidan som inte har råd med JAK men hoppas att min son skall få det med hjälp från mig.

Hoppas bara inte min son blir som du, så att han bara tänker på sig själv efter att han har hamnat i JAK-träsket. ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

630 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser