Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Omröstning

Om ni skulle sälja ert hus/gård i dag. Vad skulle nu få för det?

Mindre än 500 000
33 (15.9%)
500 000-900 000
34 (16.4%)
900 000-1,3 miljon
38 (18.4%)
1,3-2 miljoner
46 (22.2%)
Mer än 2 miljoner
56 (27.1%)

Antal personer som röstat: 183

Författare Ämne:  Hur dyrt hus bor ni i.  (läst 13625 gånger)

Suresh

• -
SV: Hur dyrt hus bor ni i.
« Svar #40 skrivet: 31 okt-10 kl 01:12 »
Min bank kom nyligen på att även mitt hus är värderat till 0kr, och att  värdet ligger i marken. Det innebar att det lån jag tog när jag köpte stället för 4-5 år sedan var felaktigt, dom fick inte lov att ge något hypotekslån om inte huset var värt några pengar. Dom ändrade om lånet så det blev ett vanligt konsumtionslån, och höjde räntan fyra procent. Tur att jag hade betalat av det mesta redan, och det förvånade mig nästan att dom inte krävde ersättning för sin förlorade inkomst  :P

Tur för mig att jag lånar räntefritt och att långivaren tycker att det är coolt att jag har bränt ner huset, bara jag fortsätter amortera som jag skall, vilket jag gör.  Jag fick inte plocka ut försäkringspengarna innan långivaren godkände det skriftligen.

Heder kallas sånt.
« Senast ändrad: 31 okt-10 kl 01:15 av Sri Suresh »

Huggorm

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 31 okt-10 kl 01:16 »
Tur för mig att jag lånar räntefritt och att långivaren tycker att det är coolt att jag har bränt ner huset, bara jag fortsätter amortera som jag skall, vilket jag gör.  Jag fick inte plocka ut försäkringspengarna innan långivaren godkände det skriftligen.

Heder kallas sånt.
JAK har sina fördelar och nackdelar.

brainghost

• Småland
« Svar #42 skrivet: 31 okt-10 kl 07:15 »
Köpte vårat torp 1987 ca 375000 nu väderat till 4,8 mille sjukt ,flyttar endast i träfrack.........

fishfinder

• Please don´t feed your fears
    • Småland
    • www.sjoviksfriskvard.se
« Svar #43 skrivet: 31 okt-10 kl 07:48 »
Hello
Vi hittade drömkåken för 7 år sedan. Ruskigt nergånget men perfekt läge.
200m2 knappt 3 hektar mark och precis jämte en liten sjö en halvtimme med bil från Jönköping.

Säljarna, ett äldre par, bodde inte i Sverige utan hade det som sommarstuga och hyrde även ut
stället då och då. Fick ringa till Schweiz " Guten heute alle leute - Kann vi ditt hus gekaufen?"
Gav 1,5 och sen dess så har det hamrats och burits gips ganska flitigt...
Har försökt att göra så mycket det bara går själv för att inte behöva låna så mycket,
det har fått ta sin tid..
Gissar på strax över 3 idag men det är INTE till salu....
// Mange
Vad du gör, gör fullt och helt. Icke styckevis och delt!

Rosten

• Närke
« Svar #44 skrivet: 31 okt-10 kl 17:40 »
Min bank kom nyligen på att även mitt hus är värderat till 0kr, och att  värdet ligger i marken. Det innebar att det lån jag tog när jag köpte stället för 4-5 år sedan var felaktigt, dom fick inte lov att ge något hypotekslån om inte huset var värt några pengar. Dom ändrade om lånet så det blev ett vanligt konsumtionslån, och höjde räntan fyra procent. Tur att jag hade betalat av det mesta redan, och det förvånade mig nästan att dom inte krävde ersättning för sin förlorade inkomst  :P
Vi har ett vanligt lån utan pantbrev.
Ändå så har vi samma ränta som SBAB har på sitt banklån.
Vilket vi lyckades förhandla till oss pga att vi har stora lån.

När vi hade små lån var det stört omöjligt att förhandla med någon bank.

Strajder

• Aspegården
« Svar #45 skrivet: 31 okt-10 kl 17:54 »
Bor på pendelavstånd till Sveriges femte största stad. Vi betalade 3,2 miljoner för drygt fyra år sedan (17 hektar vara 10 är bra åkermark). Grannhus som såldes nyligen gick för drygt 5 miljoner (10 hektar men strandtomt).

Att vårat hus inte blev dyrare berodde nog framför allt att bostadshuset är ganska litet och att vi bor på "fel" sida kommungränsen. Har stor betydelse framför allt för skolor och annan service.

Annars verkar allt över 0,5 hektar och med ett garage klassat som hästgård av mäklarna!!!

Gronavagen

• Uppland
    • 1000 sätt att driva en matte till vansinne- en blogg om att (över)leva med en flock hundar
« Svar #46 skrivet: 31 okt-10 kl 18:10 »
Min mamma köpte tomten med lillstugan på för 20.000 kr 1979. Byggde sen ett hus på 35 kvm + 10 sovloft runt 1981, om jag inte missminner mig gick det på en 100.000. 

Skulle huset säljas idag skulle hon få (hon äger det fortfarande, men jag bor där) 475.000. Får jag arslet ur vagnen och borrar brunn och drar in vatten skulle det kunna sluta på 675.000 (min tant är mäklare som gärna upplyser mig om hur jag ska öka värdet).

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #47 skrivet: 12 nov-10 kl 13:52 »
Bor just nu i en bostadsrätt som kostade 220 000kr, avgiften är på hiskeliga 4200kr!!! Hade jag haft något att säga till om hade den dumma pojken aldrig fått köpa den här lägenheten, men jag var i Indien när det hände.

Vill flytta till släktgården, en liten gård med ett bostadshus på typ 80kvm, en sleten lagård men ett otroligt fint läge i en aktiv by vid havet. 45 min från Luleå C. Om huset avstyckat från resten av marken skulle säljas i det skick det är nu skulle man nog inte få mer än 100 000 för det.
//Lina

mysfaktor

• Gäst
« Svar #48 skrivet: 12 nov-10 kl 13:54 »
Hur dyra hus bor vi på alternativ i?
Räkna inte vad ni skulle få kvar efter skatt utan enbart var nästa husägare skulle få betala för ert hus.
är det inte bättre att man säger vad man gav för sitt hus när man köpte det??

dessutom du som husägare kan aldrig besträmma vad huset ska säljas för,det gör markanden dvs den som köper huset,så det spelar ingen roll om du vill ha 3mille för ditt hus,om nån bara vill ge 2mille så är det det som huset är värt i marknadens ögon. o:)

Rosten

• Närke
« Svar #49 skrivet: 12 nov-10 kl 22:26 »
är det inte bättre att man säger vad man gav för sitt hus när man köpte det??

dessutom du som husägare kan aldrig besträmma vad huset ska säljas för,det gör markanden dvs den som köper huset,så det spelar ingen roll om du vill ha 3mille för ditt hus,om nån bara vill ge 2mille så är det det som huset är värt i marknadens ögon. o:)
Vad är det för mening att säga vad man gav för huset?
Vårt ena hus köpte vi 1989 för 425 000:- Liknade hus i samma område säljs för minst 1.1 miljoner idag.
Är det då bättre att jag skriver 425 000:-? Ett pris som gällde för 21 år sedan!

Vårt andra hus gav vi ca 1.5 miljoner för 2007. Vi har monterat ett nytt kök/vitvaror, renoverat matrum, hall, bytt elskåp i hus, verkstad och tvättstuga/lägenhet, dragit om massa el på övriga gården, grävt avlopp, byggt grishus, byggt en stor uteplats, byggt en lägenhet i en av flyglarna som inbringar ca 30 000:- om året och massa mera saker.
Så vad vi gav för den är också helt ointressant. Då vi knappast får mindre för det idag.
Tittar jag på liknade gårdar runt oss så får dom ca 2 miljoner för dom. Då har dom ingen lägenhet som drar in 30 000:-/året till gården.

Så jag tror nog att dom mesta husägare har rätt bra koll på vad dom skulle få om dom säljer.
Därför tycker jag att det är ointressant vad man gav för huset. Då dom mesta brukar renovera sina hus och bygga om dom till ett högre värde.
,
« Senast ändrad: 12 nov-10 kl 22:29 av Rosten »

Misse

• nr 9424
« Svar #50 skrivet: 12 nov-10 kl 22:57 »
nämen oj, där har man ju passerat ett antal gånger
UTAN att stanna å säga Heej!!! >:( ::)   ;)

Hur kommer det sig att du passerat här ? ? 

Nästa gång kan du väl smsa eller slå numret 0738  352144  på din lur så får du vägbeskrivning.

Behövs förstås inte om du redan vet var adressen Kvarnarna 2
 finns o:)
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

donderboss

• -
« Svar #51 skrivet: 14 nov-10 kl 11:07 »
Jeg betalte 345,000 for min går for 20 år sen ,nu er det vurderet til 1,6 million ,om nogen vil give det for det ,det er bare blevet ældre och lite mere ned slidt.
en underlig verden
Jeg var inte klar på ,at dom dage der bare kom och gik ,var sjalve livet

SecretQ

• att vara normal e inte min starka sida
    • Östergötland
« Svar #52 skrivet: 14 nov-10 kl 11:43 »
Mitt /vårat hus e min borg. Ovesäntligt vad de e värt i dag då det inte e till salu! men visst som alla andra så värderas de ju högre idag än för 10 år sedan, har ju plöjt in lite i renovering av stall/lada boningshus och lillstuga köpt till 5 hkt mer mark  etc etc, så kanske det kan bli en slant till barnen när man trillar av pinn......   om man pallar med underhållet senare på äldre dar  ;D

Existens?

• Gäst
« Svar #53 skrivet: 14 nov-10 kl 14:25 »
Far gav 250 000 för gården här för 40 år sen.
Häromdan så kom senaste taxeringsvärdet, 3 070 000.  Så jag vet inte vilket värde som är mest relevant att uppge...

fräsen

• Gäst
« Svar #54 skrivet: 14 nov-10 kl 15:16 »
UTAN att stanna å säga Heej!!! >:( ::)   ;)

Hur kommer det sig att du passerat här ? ? 

Nästa gång kan du väl smsa eller slå numret 0738  352144  på din lur så får du vägbeskrivning.

Behövs förstås inte om du redan vet var adressen Kvarnarna 2
 finns o:)

har släkt i ängelholm .. o när vi varit där blir det lätt ett stop i Ullared o:)

FCR2

• Skåne
« Svar #55 skrivet: 13 dec-10 kl 19:58 »
60-tals hus köpte för 5 år sedan. kostade typ 615000kr
Är 1 1/2 plans m mycket snedtak. Mycket att göra. skulle behöva dra om elen så det blir jordat i huset, ny vattenpump, tilläggsisolera, fixa nytt kök, och badrum. Men annars är det i skick :P
Bör vara värt ca 775000 och 1000000 beroende på vem man frågar.
ligger bara 20min utan för lund.

Castor fiber

• Övriga världen
« Svar #56 skrivet: 16 dec-10 kl 01:09 »
Taxeringsvärdet på huset är 0kr. Mest beroende på att taket befinner sig i samma höjd som köksgolvet numera. Det har dock fortfarande ett "vedvärde". Att använda det gamla huset till att värma det nya (som inte är byggt än) får ju ett visst symboblvärde.

Iallafall om man tagit någon whiskey och känner sig filosofisk

pyromanen

• Gäst
« Svar #57 skrivet: 28 dec-10 kl 15:47 »
Köpte huset år 2000 för 400 000 skr.  340 kvm trähus från 1840 (tillbyggd på 1920-talet) med 1 hektar mark. Taket läckte, köksgolvet var pilruttet, inget värmesystem fanns, elen var snurrande metallkablar från 1930-talet, om mustocken (16 kubikmeter gråsten) sa sotaren bara "oh herregud!" = eldningsförbud.

10 år senare, ganska mycket tröttare och efter att ha köpt matrial för över 600 000 hoppas jag det skulle gå att sälja det för över 900 000, så jag kryssade i det alternativet, men det är inte säkert, hus i skogen utanför Säffle utan sjöläge är inte så dyra. (Sen är det inte til salu heller  ;D)

Torparsiv

• -
« Svar #58 skrivet: 30 dec-10 kl 14:38 »
Vi köpte vårt torp med tre hektar mark och ladugård för 20 år sedan. Då kostade det 140 000 kr, Nu är det med två hektar mark taxerat till ca 550 000 kr vilket jag tvivlar på att jag skulle få ut om jag försökte sälja. Mtorvägen ligger alldeles bredvid, och grannhuset som ligger ca 30 meter från mitt hus är nu köpt av en motorcykelklubb. Det gör inte mig något, men jag misstänker att det blir svårsålt.

Rosten

• Närke
« Svar #59 skrivet: 30 dec-10 kl 23:10 »
Vi köpte vårt torp med tre hektar mark och ladugård för 20 år sedan. Då kostade det 140 000 kr, Nu är det med två hektar mark taxerat till ca 550 000 kr vilket jag tvivlar på att jag skulle få ut om jag försökte sälja. Mtorvägen ligger alldeles bredvid, och grannhuset som ligger ca 30 meter från mitt hus är nu köpt av en motorcykelklubb. Det gör inte mig något, men jag misstänker att det blir svårsålt.
Med MC-folk som granne så spar du in dyra pengar på larm ;)
För ingen är så korkad så man gör inbrott hos grannen till en MC-klubb. ;D

På den tiden som jag själv var med i en chopper-klubb i Örebro så inträffade inte ett enda inbrott i "vårt" område.

Dela detta:

* Inloggade just nu

555 gäster, 2 användare
Radar, Asger

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser