Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsam djurhållning?  (läst 27589 gånger)

tench

• -
    • Solrot
SV: Lönsam djurhållning?
« Svar #60 skrivet: 30 okt-10 kl 13:12 »
Jag har ingen erfarenhet av att bedriva en lönsam gård men jag gillar Cees tankar. Visst måste man vara positiv, tro på sig själv och sina produktionsformer. Det är väldigt viktigt. Idag är väl föressten mycket av litteraturen anpassade till ett modernt levnadssätt? I de kalkyler jag kikat igenom hos jordbruksverket gällande växtodling är också anpassade efter en ganska högteknologisk produktion. Jag har sett folk som producerar med långt mycket mindre hjälpmedel. Jag har också mött odlare som får det att fungera och är lyckliga trots att deras rådgivare bara skakat på huvudet och sagt "det här går inte ihop". En del av lösningen har varit att säga upp rådgivaren.
Jag har dock inte djurhållningsperspektivet. Det kanske är annorlunda där?
En pragmatiskt lagd trädgårdsmästare, natur- och datatekniksromantiker med drömmar om framtida yrkesodling.
Skriver om natur, grönsaksodling m.m. på http://solrot.se
Må gott \o/

Rosten

• Närke
« Svar #61 skrivet: 30 okt-10 kl 21:10 »
Konstigt att det är så mycket negativ inställning till ett alternativt levnadsätt på ett alternativt forum... Det enda som krävs för att lyckas är att tänka rätt! Ingenting är omöjligt för den som har en positiv jagkan inställning. Allt börjar i tanken..

Vore kul att höra om alla som lyckas att leva småskaligt istället för dem som misslyckats och gett upp.
Dom som verkar få inkomster från sina gårdar tror jag kör helt utan kvitto. (svart)
Skall man kunna ta ut 3000:- i lön varje månad efter skatt på gården så bör man ha rätt stora vinster om året.

Så där har vi ett stort problem. Då vissa redovisar vad dom tjänar svart (utan att berätta att det är svarta pengar) och vissa vad dom tjänar vitt.
Vi kör vitt och vi har ännu inte fått ett enda år att gå med vinst.
Förra året gjorde gården en förlust på ca 60 000:-

Skulle jag sälja allt svart istället så skulle även jag få lite vinst i verksamheten.

Den delen som verkar ge vinst i vår framtiden är turism och biodling. (uthyrning av lillstugan)
Även en del mekaniska reparationer kommer att gå plus på våran gård. (mekanisk tillverkning i verkstaden)
Djurhållningen är ett stort minus förutom hönsen som ger 3-500:- före skatt i månaden.
« Senast ändrad: 30 okt-10 kl 21:19 av Rosten »

Elvan

• Bohuslän
« Svar #62 skrivet: 12 nov-10 kl 17:41 »
Vi kör vitt och vi har ännu inte fått ett enda år att gå med vinst.
Förra året gjorde gården en förlust på ca 60 000:-
Djurhållningen är ett stort minus förutom hönsen som ger 3-500:- före skatt i månaden.

Men behöver man verkligen betala skatt om man inte får nån vinst? då blir det väl ett avdrag?
Är ägare till tre gotlandskaniner och drömmer om höns i framtiden, utöver detta har jag barn, katt och man. Varje år kommer dessutom ett antal salamandrar till vår damm för att yngla av sig =)

Rosten

• Närke
« Svar #63 skrivet: 12 nov-10 kl 18:33 »
Men behöver man verkligen betala skatt om man inte får nån vinst? då blir det väl ett avdrag?
Men behöver inte betala skatt om det inte går med vinst. Så givetvis kvittar vi hönsens inkomster mot gårdens förluster.
Men jag vill vara ärlig och redovisa att vi har vinster också. Allt är inte bara en stor förlust.

I framtiden kommer det att gå bättre då vi har påbörjat vägen till vinst på gården.
Men då kommer dom mesta djuren bortslaktade. För att få bort dom delar som ger förlust och renodla dom sakerna som ger vinst på gården. 
« Senast ändrad: 12 nov-10 kl 18:49 av Rosten »

Rosten

• Närke
« Svar #64 skrivet: 13 nov-10 kl 07:40 »
Det enda djur som jag tror ger riktigt med  pengar är bin.
Specielt om man kan ha dom på en husvagnsunderrede och flytta runt dom till olika ställen under sommaren för att få ut maximal avkastning. (vilket vi kommer att prova nästa år)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #65 skrivet: 13 nov-10 kl 07:53 »
Det enda djur som jag tror ger riktigt med  pengar är bin.
Specielt om man kan ha dom på en husvagnsunderrede och flytta runt dom till olika ställen under sommaren för att få ut maximal avkastning. (vilket vi kommer att prova nästa år)
odla drottningar ska vara lönsamt har jag hört...
Fjäderfän och kaniner

Existens?

• Gäst
« Svar #66 skrivet: 13 nov-10 kl 09:46 »
De djur som är nåt så när enkla att nå lite lönsamhet på är ju de som ger direkt avkastning på det foder man stoppar i dom, och ändå finns kvar dag efter dag, t.ex kor och höns.
De som ska ge kött blir ju betydligt svårare att se en lönsamhet i,  eftersom man får utfodra dom i x antal månader, för att sen få tillbaka kött. Men då måste också nya djur skaffas.

take

• Östergötland
    • De Klomp
« Svar #67 skrivet: 13 nov-10 kl 19:47 »
Bra avelsdjur lönar sig, men då ska man ha förbannat mycket koll, ha råd att köpa sperma från rätt tjur vid rätt tillfälle och ha råd att ligga ut med en massa pengar tills man har sin bra avelsgrupp. Yxskaftskälens angus är rätt lönnsamt skulle jag gissa, men de har då också jobbet länge och mycket med att nå dit.
Jag undrar hur livet är på vänstersidan av klockkurvan?

mysfaktor

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 13 nov-10 kl 21:03 »
Bra avelsdjur lönar sig, men då ska man ha förbannat mycket koll, ha råd att köpa sperma från rätt tjur vid rätt tillfälle och ha råd att ligga ut med en massa pengar tills man har sin bra avelsgrupp. Yxskaftskälens angus är rätt lönnsamt skulle jag gissa, men de har då också jobbet länge och mycket med att nå dit.

ja jag tror oxå det går att få lönsamhet,hittade denna kalkylen för lönsamhet
 http://www.driva-eget.se/bruttomarginal

sedan finns oxå:
 lönekalkyl: http://www.driva-eget.se/kalkyl/lonekalkyl/

https://www.verksamt.se/portal/web/guest/driva/anvandbara-verktyg/rakna-ut/din-skatt

AK Corall

• Småland
« Svar #69 skrivet: 14 nov-10 kl 00:10 »
Tror inte jag har sett den här uppsatsen länkad hit förut. Riktigt intressant bitvis faktiskt.
http://chaos.bibul.slu.se/sll/slu/sjalvst_arb_ltj-fak/SAL10-04/SAL10-04.PDF

Rosten

• Närke
« Svar #70 skrivet: 14 nov-10 kl 09:25 »
Varför får då ingen utom Gösta någon lönsamhet i kaniner?

Föder man upp för eget bruk då kan man axeptera att det tar längre tid innan dom blir vuxna. (slaktfärdiga)
Skall man få pengar till lön då måste det gå snabbt att föda upp dom. Då räcker inte gräs och grenar som mat.
Då börjar också kostnaderna att öka.

Rosten

• Närke
« Svar #71 skrivet: 14 nov-10 kl 09:28 »
odla drottningar ska vara lönsamt har jag hört...
Problemet med att odla drottningar är att det tar några år innan man har en kundkrets.
För kunderna vill köpa drottningar med gott ryckte.

Ett alternativ är att odla bin istället.
På vårarna är det krig om dom få kupor som finns till salu.

Vilse

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 14 nov-10 kl 09:36 »
Hur är lönsamheten på hundar??
Här nere finns det ju såna som livnär sej på det,,fula typer,,,
men då undrar man ju också vad det är som gör dom ful,,
joo ,låta dom låter inte tiken vila varannat löp och avlar på sånt utan stamtavla eller utan bra egenskaper,,
här nere vet jag dom som håller et par tikar och tar 2 kullar per år och det är bra inkomst,,

nej jag planerar inte at ha någon valpfabrik,,bar nyfiken på hur den som har 2-3 tikar och tar en kull per år klaar sej,pluss minus noll eller inkomst?

Existens?

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 14 nov-10 kl 09:59 »
Hur är lönsamheten på hundar??
Här nere finns det ju såna som livnär sej på det,,fula typer,,,
men då undrar man ju också vad det är som gör dom ful,,
joo ,låta dom låter inte tiken vila varannat löp och avlar på sånt utan stamtavla eller utan bra egenskaper,,
här nere vet jag dom som håller et par tikar och tar 2 kullar per år och det är bra inkomst,,

nej jag planerar inte at ha någon valpfabrik,,bar nyfiken på hur den som har 2-3 tikar och tar en kull per år klaar sej,pluss minus noll eller inkomst?

Visst blir det några kronor över, det går ju inte att komma ifrån. Men den dag jag föder upp hundar för att tjäna pengar, så är det nog dags att lägga av.
Det kostar ju dessutom en bra slatt att meritera tikarna, all bensin, hotell osv..
Och med helt omeriterad, oröntagde och allt vad det nu kan vara, så sitter man alltid med risken att få en kull över plötsligt. Risken finns ju också om man är seriös förstås, men den minskar, alltfler vill tack och lov köpa hundar från seriösa uppfödare.
Valpar säljer sig inte självt.

Vilse

• Gäst
« Svar #74 skrivet: 14 nov-10 kl 10:19 »
Visst blir det några kronor över, det går ju inte att komma ifrån. Men den dag jag föder upp hundar för att tjäna pengar, så är det nog dags att lägga av.
Det kostar ju dessutom en bra slatt att meritera tikarna, all bensin, hotell osv..
Och med helt omeriterad, oröntagde och allt vad det nu kan vara, så sitter man alltid med risken att få en kull över plötsligt. Risken finns ju också om man är seriös förstås, men den minskar, alltfler vill tack och lov köpa hundar från seriösa uppfödare.
Valpar säljer sig inte självt.

Här har vi en intressant skillnad,,jag ser den men jag vet inte om andra ser det,,men vi behandlar avel med hund annorlunda än annan avel och lönsam djurhållning för at hunden är människans bästa vän eller?
Hade jag haft andra djur så hade jah avlat mera frenestsikt men inte med hund,,
Jag har aldrig tagit en enda kull,,bara för att framförhålla att jag absolut inte är sån :)
Jag vill helt enkelt inte sälja hundar här nere,,,,,,,fast jag hade kunnat göra det flera gånger om,,lokala männsokor har sagt at jag är dum som inte börjat avla för at försörja nej när husse blev sjuk och jag var enam inkomnsttagare,,skulle gärna ta en kull i sverige,,där jag kan ha kontakt och köpa tilbaka valpar,,,

Rosten

• Närke
« Svar #75 skrivet: 14 nov-10 kl 20:07 »
Om man tror at stordrift er mere lønsomt ,tro man fejl ,

Min granne har 4500 grisar i grishusen.
Totalt på ett år har han 16 000 grisar som han föder upp och nog verkar han "lite" rikare än mig. ;)

Jag går och funderar på hur jag skall få fram 50 000:- till att bygga en lägenhet till på gården.
Grannen går och funderar på om han skall köpa en biogasanläggning för 10 miljoner.

Rosten

• Närke
« Svar #76 skrivet: 14 nov-10 kl 20:16 »
Du mener at grannan funderer om han skal øke sin gæld med 10 milloner ,vær du glad at du bare skal spare sammen 50,000kr. det er overskueligt ,det andet får han aldrig betalt
Vad är det som säger att han lånar till sina investeringar?

Min chef har flera bolag. Jag jobbar i ett av dom. Det bolaget har inventarier för 25 miljoner.
Han har inte en krona i lån på det.

Min far drev åkeri från 1963 till 1999. Han hade små lån vid några få tillfällen.
När han slutade hade han inga lån på varken firma eller privat.

ulfg

« Svar #77 skrivet: 17 nov-10 kl 15:42 »
Jag tycker att det är en spännande hypotes att undersöka om det inte skulle kunna gå att utveckla ett lönsamt småbruk. Men istället för att sitta och gissa eller deppa skulle man gå "vetenskapligt" tillväga. Var finns det lämpliga gårdsobjekt? Norrland?
Hur utveckla en lönsam nisch för vad för slags delikatessproduktion? Distributionskanal? Allt handlar om att hitta och se de ekonomiska brytpunkterna uträknat i kronor och ören för när man får täckning för räntorna och maten till barnen, mm. Vilka priser behöver man ta ut? Det vore väl ett spännande företagsekonomiskt experiment att räkna ut allt det här helt på papperet. Mitt småbruk med får täcker utgifterna och arbetet. Men det är för att det bara är ett femtontal tackor, jag gör allt för hand på fritid och säljer direkt till kund. Om jag velat gå upp i volym och kunna dra in mer än en månadslön hade det inte gått för mig. För stora investeringar. Allt bygger på att inte ha några utgifter. Veterinär, tex är uteslutet och ersatt med slaktpistol.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

skiesabove

• Permakultur med häst
    • Norrbotten
« Svar #78 skrivet: 17 nov-10 kl 16:00 »
Man kan få flera hektar + bostadshus + uthus med närhet till fiske, jakträtt osv för 150-500 000kr i krokarna runt Luleå...

Veterinär behöver inte ersättas med slaktpistol om man har kunskaper om vad som kan självläka och vilka huskurer som kan användas.
//Lina

Henriksson

• Kärleksfull o singel.
    • Uppland
« Svar #79 skrivet: 17 nov-10 kl 16:21 »

Veterinär behöver inte ersättas med slaktpistol om man har kunskaper om vad som kan självläka och vilka huskurer som kan användas.

Tror det var det han menade + Att de som ej går att rädda utan veterinär träffar pistolen.
Livsmål; Gård med svärdsjöfår, Gotlandskanin och en god kvinna. (Kramvänlig!)
För övrigt skulle en katt knappt acceptera att vara något annat än just sig själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 3 användare
Be, Frennie, Biofilo

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser