Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lönsam djurhållning?  (läst 27118 gånger)

Biarka

• Ångermanland
SV: Lönsam djurhållning?
« Svar #100 skrivet: 02 dec-10 kl 08:21 »
EU-bidrag lär visst vara jättekrångliga att få och administrera! Och personligen tycker jag att det är ett systemfel när "staten" måste gå in med bidrag för att "folket" ska ha råd att leva!
På gården sär jag praktiserade till 30/11 finns det stenmurar som man kan få bidrag för, men förra ägaren gav upp det när han hade satt sig in i vilket pappersarbete det skulle ge, och han är ändå en som älskar att hålla på med papper..!

Annars är det rätt komisk läsning!Här bråkar ni med samma problem som min morfar hade på -20--30-talet, då min mormor fick honom att sälja hästen som bara stod och åt för att köpa en fjärde ko till torpet på knappt 8 ha. Det var intecknat långt över taknocken sedan morfars första hustru hade tagit finmjöl och smör och bakat kakor för att ge bort dem. Mormor sålde smör istället, och snart var torpet skuldfritt och deras lilla familj kunde i alla fall klara sig hyfsat. Men morfar var alltid sist i kön för att få låna häst till  vår- och höstbruk. Kanske tur att han  kunde konstatera "Det är tur att man har stark'e händer på käringa sin!" Med andra ord, man får göra mycket manuellt om man inte har redskap som gör arbetetet enklare men dyrare! Fast det känns som om man borde kunna få lönsamhet från första lamm om man bara har en tacka... Hur kan det löna sig mer med 30 djur än med ett?

Existens?

• Gäst
« Svar #101 skrivet: 02 dec-10 kl 09:19 »
Nej, egentligen är det ju så. Förlorar man 100 kr på 1 gris, så förlorar man 1000 på 10 grisar. Dom ska ju egentligen gå runt från första djuret, annars är det nåt galet.
Däremot blir det ju enklare och billigare ju mer foder man kan köpa hem per gång.
Och vill man räkna arbetstid så blir det såklart bättre ju fler djur man har, det tar ju inte dubbelt så lång tid att sköta 2 djur som ett, och vips, så har man halverat arbetskostnaden per djur.

Tokyoboy

• Uppland
« Svar #102 skrivet: 02 dec-10 kl 09:36 »
Fast det känns som om man borde kunna få lönsamhet från första lamm om man bara har en tacka... Hur kan det löna sig mer med 30 djur än med ett?

Visst kan man fa lonsamhet redan fran en tacka, men det beror pa hur mycket investeringar och fasta kostnader for "flocken" man har. Om man maste investera 10 000kr i ett stangsel och nattharbarge for sin flock kostar det 1000kr per djur om man har tio eller 100kr per djur om man har hundra. Sa stordrift lonar sig oftast battre.

Storre flockar ger ocksa storre kostnader och kraver mer arbetsinsats, sa det galler att hitta den optimala flockstorleken for sina resurser och sin tid. Alla har olika forutsattningar och avkastningskrav. Vissa ar nojda med att ga runt, andra vill ha mer pengar i vinst an om de hade pengarna pa aktiemarknaden och gick till ett vanligt jobb istallet. Da blir det tuffare.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 02 dec-10 kl 09:57 »
Enligt min mening går det bra att få lönsamhet i mycket liten skala där man konsumerar allt man producerar själv. Tidsåtgången blir så liten att man inte behöver ta betalt för den, värdet av det producerade ställs mot värdet av motsvarande vara inköpt i butik.

Det svåraste torde vara en halvstor verksamhet, där man måste lägga så mycket tid att man inte samtidigt kan ha en annan heltidsinkomst, måste sälja till grossist, men inte har stordriftsfördelar.

Fordson

« Svar #104 skrivet: 02 dec-10 kl 17:35 »
EU-bidrag lär visst vara jättekrångliga att få och administrera! Och personligen tycker jag att det är ett systemfel när "staten" måste gå in med bidrag för att "folket" ska ha råd att leva!
På gården sär jag praktiserade till 30/11 finns det stenmurar som man kan få bidrag för, men förra ägaren gav upp det när han hade satt sig in i vilket pappersarbete det skulle ge, och han är ändå en som älskar att hålla på med papper..!

Annars är det rätt komisk läsning!Här bråkar ni med samma problem som min morfar hade på -20--30-talet, då min mormor fick honom att sälja hästen som bara stod och åt för att köpa en fjärde ko till torpet på knappt 8 ha. Det var intecknat långt över taknocken sedan morfars första hustru hade tagit finmjöl och smör och bakat kakor för att ge bort dem. Mormor sålde smör istället, och snart var torpet skuldfritt och deras lilla familj kunde i alla fall klara sig hyfsat. Men morfar var alltid sist i kön för att få låna häst till  vår- och höstbruk. Kanske tur att han  kunde konstatera "Det är tur att man har stark'e händer på käringa sin!" Med andra ord, man får göra mycket manuellt om man inte har redskap som gör arbetetet enklare men dyrare! Fast det känns som om man borde kunna få lönsamhet från första lamm om man bara har en tacka... Hur kan det löna sig mer med 30 djur än med ett?

Om man "bara" använder gårdstödet så är det ju busenkelt. Annars kan man anlita nån att göra det och ändå få en rejäl slant själv för inget pappersarbete alls.

Rosten

• Närke
« Svar #105 skrivet: 02 dec-10 kl 19:52 »
Enligt min mening går det bra att få lönsamhet i mycket liten skala där man konsumerar allt man producerar själv. Tidsåtgången blir så liten att man inte behöver ta betalt för den, värdet av det producerade ställs mot värdet av motsvarande vara inköpt i butik.

Det svåraste torde vara en halvstor verksamhet, där man måste lägga så mycket tid att man inte samtidigt kan ha en annan heltidsinkomst, måste sälja till grossist, men inte har stordriftsfördelar.
Om jag köper en gris av grannen på 130kg så betalar jag 1800:- för den. Om jag köper en kulting på 30 kg så betalar jag 600:-
Inte kan jag föda upp den för 1200:- Maten kostar betydligt mer att köpa in.¨
Om jag istället jobbar övertid den tiden som det skulle ta att sköta grisen (matning, städning, stängsling, underhåll av grishus mm) så får jag ut mer än 1200:- Därför har jag svårt att förstå hur det kan bli lönsamt.

Om jag räknar med att jag lägger 10 minuter på grisen varje dag i 6 månader så blir det 1825 minuter. Vilket blir nästan 31 timmar. Jobbar jag övertid så blir det 3000:- efter skatt!

Hur får du lönsamhet i liten skala. Lever din gris på luft och lever du på A-kassa?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #106 skrivet: 02 dec-10 kl 20:23 »
Hur får du lönsamhet i liten skala. Lever din gris på luft och lever du på A-kassa?

Gris är jättedåligt för självhushållare. Behöver för mycket kraftfoder. Höns samma sak: egna ägg är dyra ägg.

Här är en foderstat för kanin avsedd för självhushållning.

Nedan antas att egenproducerat hö kostar 1 kr/kg och spannmål 2 kr/kg. YMMV.

Räkna med att avelsdjur i genomsnitt äter:
Hö, 0,5 kg/dygn = 50 öre
Spannmålsblandning, 20 g/dygn = 4 öre

365 dagar * 54 öre = 197 kr
En hane, tre honor = 4*197 = 788 kr/år

En kull per hona och år, nedkomst på våren
Åtta ungar/kull
Fem månader till slakt
Självhushållningsvärde 100 kr/kanin om man inte tar vara på skinnet

Räkna med att ungar i genomsnitt äter:
Gräs, 1 kg/dygn = 10 öre
Spannmålsblandning, 20 g/dygn = 4 öre

150 dagar * 14 öre = 21 kr
3*8*21 = 504 kr

Total foderkostnad 788+504 = 1292 kr
Total självhushållningsvärde 3*8*100 = 2400 kr

Jag tjatar om värdet av hö och gräs för småskalig kaninhållning. Här ser man att förutom att vara ett näringsmässigt utmärkt foder är det dessutom ekonomiskt.

---

Man kan jämföra med en lite mer storskalig verksamhet. Följande siffror kommer från Göstas bokföring och är därför trovärdiga.

100 honor
Fyra kullar/år
Åtta ungar/kull
3200 slaktdjur
Foderkostnad 93000

Räkna med 120 dagar från födelse till död för slaktdjuren.
Räkna inte med honorna alls.

Ungarna får då i genomsnitt från födsel till slakt äta för 24 öre/dag. Försök göra det med Rabbfor i liten skala. Jag vet ingen som lyckats.

Det är uppenbart att dessa två exempel är helt olika. Båda går plus, men den ena situationen går inte att skala till den andra.

Rosten

• Närke
« Svar #107 skrivet: 05 dec-10 kl 16:36 »
Total foderkostnad 788+504 = 1292 kr
Total självhushållningsvärde 3*8*100 = 2400 kr

Om man istället säljer hö och spannmålet som man odlat
Hur mycket vinst får du då med din räkning?
Här betalar man 2.50:- för hö och havre /kilot.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #108 skrivet: 05 dec-10 kl 17:21 »
Om man istället säljer hö och spannmålet som man odlat
Hur mycket vinst får du då med din räkning?
Här betalar man 2.50:- för hö och havre /kilot.

Det är Off Topic för en diskussion om djurhållning på ett forum för självhushållning. Om vi struntar i det och hoppas att moderatorn ser mellan fingrarna så får jag det till 730 kg hö, som i så fall skulle kunna säljas med en avans på 1095 kr minus kostnader för den extra hanteringen. Självklart är det alldeles utmärkt om man kan skörda mer än man behöver själv och på så sätt få en extrainkomst.
« Senast ändrad: 09 dec-10 kl 10:49 av Ulric »

Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
Jona d

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser