Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  igelkotten  (läst 21408 gånger)

djurskydd

• Ångermanland
SV: igelkotten
« Svar #20 skrivet: 15 jul-10 kl 16:35 »
Det är inte tillåtet att flytta igelkottar pga att de är fridlysta, men det finns ju många lagar som moraliskt går att ignorera då handlingen tjänar ett gott syfte. Tycker aboslut du kan hämta hem en kotte till din trevliga omgivning (så länge man inte tänker hägna in så kotte inte kan flytta om han/hon vill förstås), däremot finns det ingen garanti att den stannar trots att den har det bra med avseende på mat och miljö. De är rätt duktiga på att flytta runt. Behöver man stödmata en kotte gör man det bäst med hundmat - kattmat innehåller för mycket fett för dem. Vi har en kotte som bosatt sig i vår lada, han går iväg ett par dagar eller en vecka men kommer alltid tillbaka förr eller senare. Han väser och har sig men det tycker jag är positivt så han inte blir människovan. Lycka till!
Bor med make, barn, rya- och gutefår, katter, kaniner, kalkoner och höns mellan nor och fjärd i vackra Häggvik, Höga Kusten.

Körven

• Värmland
« Svar #21 skrivet: 27 jul-10 kl 11:30 »
För några år sedan så hade jag planer på att plantera in igelkottar här hemma.Har för mig att det var en förening i Sörmland som jag fick kontakt med.Men det visade sig vara lite mer kompliserat än vad jag trott.Jag skulle få 50 st och plantera ut.Annars så var det ingen mening med att försöka.Bortfallet var tydligen stort.
Grävlingen tar igelkottar likaså endel ugglor.
Jag hade en igelkott här men den blev tagen av en uggla,jag hittade skinnet vilket var typiskt för ugglor.
Igelkottar lider oftast av parasiter,en utäcking är lungmask,som förr eller senare tar kål på kotten.

Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

tinna.m

• Skåne
« Svar #22 skrivet: 24 aug-10 kl 21:40 »
Två småkottar - 12cm långa, så här års, ska det va så ???
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

gernsö

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 24 aug-10 kl 21:51 »
andra kullen överlever nästan aldrig vinter, är så hemskt....
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

pernilla70

• Bohuslän
    • http://pernillaliljeros.spaces.live.com/
« Svar #24 skrivet: 24 aug-10 kl 22:17 »
Där jag växte upp närjag var liten fanns en äldre man som älskade sina igelkottar. Han räknade och höll koll på alla. Kollade vem av dem som kom vid speciell tidpunkt och dag.

Han märkte upp alla med en prick målarfärg på ryggen så kunde han lätt hålla koll på om någon försvann eller om det kom någon ny.

Saknar dem här där vi bor.
Bor på en gård med sambo och 2 killar. Vi har 3 hästar, Texelfår, 2 labradorer, 6 katter, skånegäss, Kalkoner Pekingankor och en drös med höns.

Defender

« Svar #25 skrivet: 25 aug-10 kl 16:08 »
Har haft en hel del kottar i trädgården i sommar, bruckar alltid se nån varje år.

Det är fina djur

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #26 skrivet: 18 maj-11 kl 08:13 »
såg en hel igelkottfamilj påkörd häromdagen...  :'(
Fjäderfän och kaniner

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #27 skrivet: 18 maj-11 kl 23:20 »
 :'(
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Xoot

• Gäst
« Svar #28 skrivet: 18 maj-11 kl 23:29 »
Tror att det blir allt färre igelkottar varje år.
Det säger iaf erfarenheten från år till år.

När jag var mindre så kallade vi alla kottar för Piggelina.

Rosten

• Närke
« Svar #29 skrivet: 19 maj-11 kl 16:16 »
Vi har haft gått om igelkottar dom övriga sommrarna som vi bott här.
Men dom brukar inte dyka upp förän mitt i sommaren.

Förra året så jag lyckades jag köra över 2 stycken med åkgräsklipparen i det långa gräset ut till bikuperna sent en kväll.

Hittade skinnet dagen efter.

grimbart

• Västergötland
« Svar #30 skrivet: 19 maj-11 kl 16:18 »

det tror jag med... det verkar nästan som de är helt utrotade...ser man nån så är det en döing i vägkanten...
Fjäderfän och kaniner

Djinn

• Gäst
« Svar #31 skrivet: 19 maj-11 kl 16:42 »
Så vad kan man göra då? Bygga iden och spara lövhögar? Har sett en i vår trädgård, och vill gärna att den stannar, men hur kan jag gynna kottarna?

grimbart

• Västergötland
« Svar #32 skrivet: 19 maj-11 kl 16:45 »
Så vad kan man göra då? Bygga iden och spara lövhögar? Har sett en i vår trädgård, och vill gärna att den stannar, men hur kan jag gynna kottarna?
ja bygg ett övervintringshus.. och spara löv och rishögar och flytta alltid rishögar som skall eldas så det inte ligger en stackare gömd..
Fjäderfän och kaniner

Vilse

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 19 maj-11 kl 16:52 »

Dom är allihopa på Nya Zealand!  sant!
Nån hade tagit med sej dit och dom förökar sej i massor men blir ganska sjuka av loppor o löss under varma årstiden,,
Jag såg överkörda igelkottar varje dag  :(  :'( :'( :'(

Om det är nån som har igelkottebarn så vil jag ha att sätta ut här!

tinna.m

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 19 maj-11 kl 17:51 »
Om det är nån som har igelkottebarn så vil jag ha att sätta ut här!

Fridlyst. Får inte flyttas på det viset.
Småkottar utan mamma ligger dessutom risigt till.
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Vilse

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 19 maj-11 kl 17:53 »
Fridlyst. Får inte flyttas på det viset.
Småkottar utan mamma ligger dessutom risigt till.

För några år sen så brukade skansen ha en massa kottar som dom fick av folk och dom utplacerades,,,

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #36 skrivet: 19 maj-11 kl 18:33 »
För några år sen så brukade skansen ha en massa kottar som dom fick av folk och dom utplacerades,,,
Jo, men Skansen och liknande får ta hand om vilda djur. Privatpersoner får bara ha vilda djur i fångenskap i 24 timmar, tror jag att det är. Om man tror att djuret är skadat eller så alltså. Och är det inte bra på den tiden så ska det lämnas till godkänd viltvårdare.

Troligen fick Skansen in en massa "övergivna" ungar som en välvillig allmänhet tagit hand om. Den välvilliga allmänheten har ihjäl en hel massa djurungar som de tror är övergivna.

Man får alltså inte flytta på fridlysta djur om man inte är godkänd viltvårdare. Och små igelkottar behöver vara hos mamman ganska länge.

Om man gör trevliga småskräpiga hörn i trädgården så brukar igelkotten flytta in av sig själv så småningom. Här bodde igelkottar tills jag skaffade gäss. Uppenbarligen är gäss otrevliga grannar, tycker igelkottar, så nu har jag dem bara i skogarna och betesmarkerna runtomkring, men inte på tomten.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

gernsö

• Skåne
« Svar #37 skrivet: 19 maj-11 kl 18:48 »
48 timmar är det

igelkotten är det djur som det har forskats mindst om och därför vet man inte så himla mycket om det.  ungarna stannar hos mamman de första 2 månaderna. de får två kullar om året, den tidiga  hinner äta upp sig så pass att den klarar av att vara i ide under vintern, den andra klarar sig nästan aldrig.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

Rosten

• Närke
« Svar #38 skrivet: 19 maj-11 kl 21:16 »
Just nu så har vi 2 stycken igelkottar under kökstrappen.

enetkarin

• Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
« Svar #39 skrivet: 19 maj-11 kl 21:44 »
Vill också ha "kottar"  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

423 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser