Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  igelkotten  (läst 21402 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
igelkotten
« skrivet: 12 jul-10 kl 23:36 »
eftersom det inte finns nån kategori som heter natur lägger jag frågan här....

igelkotten har den dött ut helt? det är fruktansvärt sällan man ser såna.. såg en påkörd i våras men har inte sett några levande på flera år.... kan det ha samband med grävlingens ökning? grävlingar dödar och äter igelkottar säjs det... kul att höra om nån har sett några igelkottar..kanske nån som har i trädgården? saknar dem... när jag var barn såg man både stora och små.. varje år...
Fjäderfän och kaniner

gernsö

• Skåne
SV: igelkotten
« Svar #1 skrivet: 12 jul-10 kl 23:44 »
har inte sett några påkörda på lång tid, som tur är
 men här hemma finns det gott om dem, går man ut sent på kvällen så hittar man minst 2 stycken.... har haft många ungar de sista åren, har några kullar i stallet varje år och ja här kryllar det av dem.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

grimbart

• Västergötland
« Svar #2 skrivet: 12 jul-10 kl 23:47 »
åååh din lyckost ;D kul att höra att de inte dött ut då... undrar om man kan hämta på ett ställe där de finns i mängder och släppa i trädgården? bor lantligt...  eller är det förbjudet?..
Fjäderfän och kaniner

tinna.m

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 13 jul-10 kl 00:02 »
Stora och små här med. De trivs för de har sniglar att äta, och lövhögar att ide'a i...
Dessutom gott om mask i min STORA kompostkorv som bildar vall mot grannen.
På hösten lägger jag högar med löv strategiskt på skyddade ställen. Tycks funka, för här är fler nu än när vi flytta hit. Bra att ställa ut vattenfat i värmen. Fat, inte skål, låga typer..
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

Attes matte

• Jämtland
« Svar #4 skrivet: 13 jul-10 kl 00:33 »
Jag saknar oxå tottar...  :'( Men dom finns här oxå, det vet jag, men inte alls lika många som när jag var liten.
Kommer ihåg en vår när jag och mamma satt och tittade på en liiiiten igelkott som låg och solade på det varmaste och soligaste hörnet mot husväggen hemma. Först när vi såg den så låg den helt ihoprullad... Sen vecklade den ut sig mer och mer, tills den till slut nästan låg på rygg och lapade sol och såg ut att må sååååå gott!  ;D Hur jäkla söt som helst!  :-*

Skulle ge nästan vad som helst för att få ha ett totte-par här på gården...

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Beatrice Aurore

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 13 jul-10 kl 06:45 »
Jag ser dem bara överkörda ute på vägarna och senast igår mitt i sta´n :'(. Konstigt att bilister inte kan bromsa in för att låta kotten passera  :(!

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 13 jul-10 kl 07:45 »
Härom kvällen när vi var och handlade pizza inne i Strängnäs kom en igelkott knallande över vägen och kollade av uteserveringarna efter rester. Det gör den visst varje dag.

I Vagnhärad var det ett år så mycket igelkottar att det inte gick att vistas i trädgården. Man kunde inte lämna kastruller med mat utomhus utan uppsikt, för då plundrades de. Satt man där barfota blev även tår provsmakade. Var altandörren öppen fick man in igelkottar.

sussa

• odlar, odlar och odlar!
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 13 jul-10 kl 08:04 »
Har en igelkott som jag tror bor i komposthögen nedanför gräsmattan i området jag bor. Den går över min gräsplätt var och varannan kväll och ibland mitt på dan. Hur söt som helst. man blir så glad varje gång man ser den rulta fram och sniffa i gräsmattan.  :)
Efter regn kommer sol :)

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #8 skrivet: 13 jul-10 kl 09:41 »
Har för mig att det finns en "igelkottensförening". Att man kan köpa igelkottar och placera ut dem. När jag söker på det så hittar jag bara en tamigelkottförening. Har hör det någonstans det är jag säker på. Igelkottar ska vara ganska kräsna på sin omgivning och om den inte passar så sticker de.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

grimbart

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 13 jul-10 kl 12:22 »
Har för mig att det finns en "igelkottensförening". Att man kan köpa igelkottar och placera ut dem. När jag söker på det så hittar jag bara en tamigelkottförening. Har hör det någonstans det är jag säker på. Igelkottar ska vara ganska kräsna på sin omgivning och om den inte passar så sticker de.
intressant!!! min trädgård är rena paradiset om man är igelkott.. lövhögar,rishögar,stenmurar,torrt och vått,lövträd och barrträd, sniglar,blåbär..bärbuskar.. grodor..mask mm det fanns många igelkottar här förr...
Fjäderfän och kaniner

La Ladin

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 13 jul-10 kl 12:34 »
Här på landet har jag inte sett en enda kotte men då vi bodde i stan (Uppsala) fanns det hur många som helst. Det var så man snubblade över dem i parkerna.

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #11 skrivet: 13 jul-10 kl 16:04 »
Samma sak för mig inne i Uppsala hade vi till och med ett bo i buskarna utanför porten. Snacka om att ungarna var söta. I Järlåsatrakten har jag inte ens sätt en överkörd och då är jag ändå ute mycket i skogen.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

LasseDalom

• -
« Svar #12 skrivet: 14 jul-10 kl 10:07 »
Har aldrig hört talas om att grävling skulle skada igelkottar. Däremot kan hundar och bilar vara till stor skada. Välstädade tomter, kalhygget och uppsopat, förstör igelkottens möjligheter att hitta övervintring och dagsviloplatser. Lövhögar, buskar och små vattenpussar trivs den med.
Det finns dock igelkottar här i dalom och det fanns igelkottar i vår Sthlms-förort där vi bodde tidigare, även nere hos syrran i Östergötland så finns det gott om kottar. Jag tycker det känns som om kottarna är på väg tillbaka.

Humleblomster

• Södermanland
    • Sanduddens djur
« Svar #13 skrivet: 14 jul-10 kl 13:32 »
Härom kvällen när vi var och handlade pizza inne i Strängnäs kom en igelkott knallande över vägen och kollade av uteserveringarna efter rester. Det gör den visst varje dag.

Ovan nämnda igelkott
Här finns både barn och djur, alla unika på sitt sätt. Innehar genbank för en del av dom.
Citat från min gammelfarmor: "En kan leva hur länge som helst, bara inget kommer åt en"
http://humleblomstret.blogspot.com

Per Gynt

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 15 jul-10 kl 11:43 »
... undrar om man kan hämta på ett ställe där de finns i mängder och släppa i trädgården? bor lantligt...  eller är det förbjudet?..

Har för mig att kottarna är fridlysta och inte får flyttas, men jag kan ha fel. Man får ju köra över dem på vägarna tydligen! Skulle också vilja hämta kottar, här finns jättebra miljö för dom.

grimbart

• Västergötland
« Svar #15 skrivet: 15 jul-10 kl 12:03 »
fridlysta är de.. men betyder det automatiskt att man inte får flytta dem till bättre miljöer?
Fjäderfän och kaniner

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #16 skrivet: 15 jul-10 kl 12:30 »
Jag tror inte jag har sett en igelkott på tjugo år. Men förr såg man dem ju överallt, det var alltid igelkottar i trädgården när jag var liten och mamma satte ut tefat med mjölk åt dem för det gjorde man på den tiden och trodde det var bra...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Pullarius

• Uppland
« Svar #17 skrivet: 15 jul-10 kl 13:25 »
Även om det är förbjudet att flytta på igelkottar så kan man ändå tänka på om avsikten är att hjälpa arten till en säker miljö. Kanske skall man då handla efter sitt eget samvete. Det fanns tidigare  en stor älskare av kottar, köpte ritning till bygge av ide av honom,som hjälpte till att sprida igelkottar till nya ställen. Önskar att han levde nu.
Mer igelkottar dör under vintern än av trafiken så att bygga ett riktigt ide är bättre än en lövhög. Omväxlande snö och töväder dödar många. En kotte lever ca 12 år enl engelska forskare om den är under tak på vintern. Utan hjälp ca 4 år. Min kottekompis levde 8 år. Kom och gick när han ville. Sov i idet på vintern, och under min säng ibland om han kände för det på sommaren.
Bor efter att jag gått i pension i en om och tillbygd sommarstuga nära Rasbokil i Uppland med Hedemorahöns

marymae

• Västerbotten
    • Det jag tänker
« Svar #18 skrivet: 15 jul-10 kl 15:09 »
Jag kan tänka mig att risken för att bli upptäckt om man fångar in en kotte är minimal och vill man gärna ha en så tror jag att man kan ta den risken.
elliha.blogspot.com

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #19 skrivet: 15 jul-10 kl 15:51 »
Min morbror har en kotte på gården. =) Och på vårat förra ställe vi bodde så fanns det också en!
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Dela detta:

* Inloggade just nu

345 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser