Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  åtel  (läst 10455 gånger)

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: åtel
« Svar #40 skrivet: 01 jan-11 kl 09:50 »
spätt på åteln igår.. nu har de vart en eller flera nya rävar framme och grävt efter mat..spåren går åt alla håll och även älgen har vart framme och klampat..
fint som snus :)
Fjäderfän och kaniner

regnpipan

• Gäst
« Svar #41 skrivet: 03 jan-11 kl 21:01 »
fyllde på åteln härom dagen. idag hade jag 32 korpar samtidigt på den.... inte utan att jag tycker att det börjar bli dags att släppa in korp i jaktkalendern igen.....

Margit

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 03 jan-11 kl 21:17 »
fyllde på åteln härom dagen. idag hade jag 32 korpar samtidigt på den.... inte utan att jag tycker att det börjar bli dags att släppa in korp i jaktkalendern igen.....

Precis vad jag har reagerat över de senaste åren, det dröjer inte många minuter efter att vi tagit ur en älg så cirkulerar det en hel flock med korpar på himlen. De verkar ha blivit många igen...?

anders50

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 03 jan-11 kl 21:40 »
Kan Korpen jaktkalendern??   ;)

grimbart

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 04 jan-11 kl 18:37 »
skyddsjakt ;D
Fjäderfän och kaniner

regnpipan

• Gäst
« Svar #45 skrivet: 05 jan-11 kl 19:33 »
skyddsjakt ;D

jovisst, men det finns vissa krav att uppfylla enligt jaktförordningen bilaga 4.

Punkt 9:
Citera
Rödräv och korp får jagas, om det
behövs för att skydda ungar
av tamdjur inom område för upp-
födning av tamdjur och i
renskötselområdets kalvningsland        den 1 juli-den 30 juni.

tyvärr inga ungar just nu, däremot punkt 18:
Citera
Rödräv, grävling,
hermelin, vessla, iller,
mård och korp får
jagas inom område för
viltuppfödning, hönsgård
eller liknande
anläggning samt inom ett
avstånd av 200 meter
från sådana anläggningar,
om det behövs för att
förhindra skada inom
anläggningarna                          den 1 juli–den 30 juni

definitivt mindre än 200 m mellan min hönsgård och de platser där jag brukar se korpar. I morses satt 12 korpar i eken invid fårens ensilagebal, den står 55 m från hönsgården....

Magnus73

• Västerbotten
« Svar #46 skrivet: 05 jan-11 kl 19:38 »
Skjut då   o:)

betsla

• Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
« Svar #47 skrivet: 05 jan-11 kl 20:09 »
Ja, vad väntar du på?  >:D
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.

grimbart

• Västergötland
« Svar #48 skrivet: 05 jan-11 kl 20:09 »
solklart att det är skyddsjakt då ;D...
Fjäderfän och kaniner

LasseDalom

• -
« Svar #49 skrivet: 05 jan-11 kl 23:37 »
Sketen nöjesjakt, på gränsen till djurplågeri.

Rosten

• Närke
« Svar #50 skrivet: 06 jan-11 kl 00:19 »
Har du hönsen ute nu så kan du nog hävda skyddjakt.
Men har du hönsen inlåsta som jag har på vintern så är det helt kört om du vill kalla det för skyddjakt.
Eftersom det inte finns något att skydda som korpen kan komma åt.
Det räcker ju inte bara med att korpen är inom 200 meter utan du måste påvisa vilken skada som du förhindrade genom att döda den.

Själv så skjuter jag korp när fåren har små lamm.
För då kommer korpen som ett brev på posten.
« Senast ändrad: 06 jan-11 kl 00:22 av Rosten »

ieenilorac

• www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
« Svar #51 skrivet: 06 jan-11 kl 08:30 »
Jo, men det är väl bara att släppa ut hönsen nu och då, när det är lite blidväder.

Jag är helt för att vi ska ha mångfald, både räv och korp hör hemma i vår natur, det gör även iller och vessla. Men om de kommer in på gården bland djuren, trots att det finns flera hus, människor och hundar här, då blir de avlivade på ett eller annat lämpligt sätt. Att lära djur att det finns god mat nära människor är ett otyg, de kommer att lära sina ungar i generationer.

Visst ska man stänga in sina tamdjur bra, men vill man låta dem få röra sig över stora ytor och bete sig så naturligt som möjligt går det inte att ha hela inhägnaden 100% rovdjurssäkrad. De typ 7000 m2 som mina djur går på nu skulle kosta en förmögenhet i tid och material att gräva ner nät och täcka över. Jag har så bra inhägnad att det tar tid för räv eller grävling att ta sig in, så att de ska tänka sig för innan de försöker sig på det dagtid. Nattetid är djuren instängda på ett sätt som förhoppningsvis är helt rovdjurssäkert.

Korpar och för den delen råkor, som det fanns mängder av när jag bodde i Lund, är ett otyg. De flyger i stora flockar ibland, skitar ner och stjäl sopor. Och ju fler som samlas på ett ställe, desto mer kreativa får de bli för att hitta tillräckligt med mat.

Vårt "moderna" levnadssätt gör att vi gynnar vissa arter på ett onormalt sätt, vilket gör att för många, även av de svagare individerna, överlever. Det innebär problem för arten på lång sikt, och därför är det enligt min mening nödvändigt att jaga dem. De konkurrerar också ut mindre konkurrenskraftiga arter, och då får vi en ekologisk obalans som vi borde vara skyldiga att försöka åtgärda.

Lagom många djur av varje art skapar en ekologisk mångfald och långsiktigt hållbara system. Det är vår skyldighet att skaffa oss kunskaper så att vi kan kompensera för de problem vi skapar.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rosten

• Närke
« Svar #52 skrivet: 06 jan-11 kl 23:38 »
Lagom många djur av varje art skapar en ekologisk mångfald och långsiktigt hållbara system. Det är vår skyldighet att skaffa oss kunskaper så att vi kan kompensera för de problem vi skapar.
Problemet är att vissa djur är fridlysta för vanlig jakt.
Vilket skapar obalans och problem.
Korp är en av dom djuren som har ökat väldigt mycket på några år.
Tranor, svanar, sädgäss mm är andra som ställer till stora problem för vissa gårdar.

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #53 skrivet: 07 jan-11 kl 19:03 »
Grillade knöl svan en gång för länge sedan och det smakade kanon ;D

Rosten

• Närke
« Svar #54 skrivet: 08 jan-11 kl 10:42 »
Grillade knöl svan en gång för länge sedan och det smakade kanon ;D
Jag vet också folk som har ätit ungsvan och dom sa att det var gott.

Förr var det bara adeln som fick äta svan.
Efter det så fick ingen äte svan.

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 3 användare (1 dolda)
Ollefund, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser