Jo, men det är väl bara att släppa ut hönsen nu och då, när det är lite blidväder.
Jag är helt för att vi ska ha mångfald, både räv och korp hör hemma i vår natur, det gör även iller och vessla. Men om de kommer in på gården bland djuren, trots att det finns flera hus, människor och hundar här, då blir de avlivade på ett eller annat lämpligt sätt. Att lära djur att det finns god mat nära människor är ett otyg, de kommer att lära sina ungar i generationer.
Visst ska man stänga in sina tamdjur bra, men vill man låta dem få röra sig över stora ytor och bete sig så naturligt som möjligt går det inte att ha hela inhägnaden 100% rovdjurssäkrad. De typ 7000 m2 som mina djur går på nu skulle kosta en förmögenhet i tid och material att gräva ner nät och täcka över. Jag har så bra inhägnad att det tar tid för räv eller grävling att ta sig in, så att de ska tänka sig för innan de försöker sig på det dagtid. Nattetid är djuren instängda på ett sätt som förhoppningsvis är helt rovdjurssäkert.
Korpar och för den delen råkor, som det fanns mängder av när jag bodde i Lund, är ett otyg. De flyger i stora flockar ibland, skitar ner och stjäl sopor. Och ju fler som samlas på ett ställe, desto mer kreativa får de bli för att hitta tillräckligt med mat.
Vårt "moderna" levnadssätt gör att vi gynnar vissa arter på ett onormalt sätt, vilket gör att för många, även av de svagare individerna, överlever. Det innebär problem för arten på lång sikt, och därför är det enligt min mening nödvändigt att jaga dem. De konkurrerar också ut mindre konkurrenskraftiga arter, och då får vi en ekologisk obalans som vi borde vara skyldiga att försöka åtgärda.
Lagom många djur av varje art skapar en ekologisk mångfald och långsiktigt hållbara system. Det är vår skyldighet att skaffa oss kunskaper så att vi kan kompensera för de problem vi skapar.