Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  åtel  (läst 10420 gånger)

esten

• -
SV: åtel
« Svar #20 skrivet: 28 okt-10 kl 11:17 »

Har dvärgbandmasken nått Sverige nu ? Eftersom man kollar ?
Ok , fanns / finns / har funnits i vissa delar av landet sporadiskt , men ....

Här hos mig är den mycket vanlig .Så jag är rädd att tex plocka bär i skogen , ska väl gå bra att koka sylt och saft , men inte äta färska .
Tror jag ska köpa både blåbär och lingon till trädgårn .
« Senast ändrad: 28 okt-10 kl 11:22 av esten »

regnpipan

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 29 okt-10 kl 09:39 »
Har dvärgbandmasken nått Sverige nu ? Eftersom man kollar ?
Ok , fanns / finns / har funnits i vissa delar av landet sporadiskt , men ....

man håller koll. egentligen är det väl bara en tidsfråga innan den kommer ordentligt, men eftersom rävens dvärgbandmask är rätt farlig så vill man veta. jag har inte lyckats vaska fram några vederhäftiga uppgifter om läget just nu, men för ett halvår sedan hade man så vitt jag kan förstå fortfarande inte verifierat att rävens dvärgbandmask etablerat sig i Sverige.

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #22 skrivet: 29 okt-10 kl 10:53 »
dvärgbandmasken kommer till sverige med hjälp av mårdhund som vandrar in från finland... ca 50miljoner satsas på att utrota mårdhunden innan den etablerar sig i Sverige..
dessutom sprids smittan via smuggelhundar från öst..
i framtiden går det inte äta blåbär i naturen om vi har otur...
Fjäderfän och kaniner

esten

• -
« Svar #23 skrivet: 29 okt-10 kl 10:59 »
Jag tänker på alla bärplockare (människor) från ÖST , de kan ju också sprida smittan .

grimbart

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 29 okt-10 kl 11:02 »
Jag tänker på alla bärplockare (människor) från ÖST , de kan ju också sprida smittan .
ja du.. de bajsar säkerligen i naturen...
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 27 nov-10 kl 11:44 »
vakade igår...räven kom 23.45 men hörde mig förmodligen då golvbrädorna på vakloftet var stelfrusna och knakade av minsta rörelse...-9grader..inte lätt att sitta still när tårna behöver tinas... räven stannade upp 100meter bort..sprang iväg över åkern... kom tillbaka efter en stund på ett annat ställe..sen stack den....hade hagel så hållet blev för långt... nästa gång tar jag den....
Fjäderfän och kaniner

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #26 skrivet: 27 nov-10 kl 11:52 »

;D ;D Jo då....,därför finns det så mycket skit här ute i skogen. Och vi trode att björnstammen hade vuxit rejält i år...........

grimbart

• Västergötland
« Svar #27 skrivet: 02 dec-10 kl 17:19 »
plockade en kråka och en skata imorse på åteln...nu börjar den funka som den ska när termometern visar -15...många rävspår...
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #28 skrivet: 20 dec-10 kl 21:10 »
fullmåne och massa snö...åteln fylld i lördags... imon tar jag räven ;D
Fjäderfän och kaniner

grimbart

• Västergötland
« Svar #29 skrivet: 22 dec-10 kl 10:59 »
igår kväll blev det bingo...00.30 kom räven springandes...ställde sig på bakbenen och nosade.. sprang några meter...nosade ut över åkern.. när den vred upp bredsidan small det.. en liten fullpälsad räv :D... . ..
Fjäderfän och kaniner

Nena

• Dalsland
« Svar #30 skrivet: 22 dec-10 kl 15:53 »
igår kväll blev det bingo...00.30 kom räven springandes...ställde sig på bakbenen och nosade.. sprang några meter...nosade ut över åkern.. när den vred upp bredsidan small det.. en liten fullpälsad räv :D... . ..
Grattis! Min man tänkte ta räven i helgen som var men snöovädret satte stopp för det. Han hoppas på nyårshelgen i stället. Själv har jag lite svårt för rävjakten eftersom vi inte tar tillvara ngt på den mer än svansen. Jag får väl gå en kurs i skinnberedning :)
Lev livet grönare så blir jorden skönare

Johannes i Stavre

• Jämtland
    • Revsunds Honung
« Svar #31 skrivet: 23 dec-10 kl 07:49 »
Grattis! Min man tänkte ta räven i helgen som var men snöovädret satte stopp för det.

Samma här. Jag hade 2 rävar på gång på åtelplatsen men efter 35 cm. snö tog det slut.

Defender

« Svar #32 skrivet: 23 dec-10 kl 10:27 »

Kom han längs skoterspåret? råkade ju köra över din åtel häromdagen.

grimbart

• Västergötland
« Svar #33 skrivet: 23 dec-10 kl 13:09 »
Kom han längs skoterspåret? råkade ju köra över din åtel häromdagen.
räven kom från gärdesgården till höger... verkade inte bry sig om några skoterspår.. mvh
Fjäderfän och kaniner

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #34 skrivet: 24 dec-10 kl 09:58 »
Kör gärna och gör spår från åtel till skogen så kommer räven som på fat ;D

LasseDalom

• -
« Svar #35 skrivet: 27 dec-10 kl 13:44 »
Man kan också åtla för räv utan med den baktanken att räven skall dödas. Själv har jag anlagt en rävåtel på andra sidan åkern där jag vet att räven går. Man kan lägga lite olika matrester där för räven, speciellt när det är som kallast och då djuren har som svårast. För mig personligen så är räven ett nyttodjur då den håller efter åkersork, råttor och gnagare.

fjällfäll

• Härjedalen
    • Härjedalens Fjällfäll
« Svar #36 skrivet: 27 dec-10 kl 14:35 »
Heder åt en sådan man!  ;D

Jag jagar inte själv, men får räv och andra smådjur ibland av bekanta.
Jag tycker att har man dödat, så ska man ta tillvara på djuret också. Så mycket respekt ska man ha för djuret.
Jag pälsbereder räv, ekorrar, mink och mård. Bra att ha...

Nena

• Dalsland
« Svar #37 skrivet: 27 dec-10 kl 15:10 »
Heder åt en sådan man!  ;D

Jag jagar inte själv, men får räv och andra smådjur ibland av bekanta.
Jag tycker att har man dödat, så ska man ta tillvara på djuret också. Så mycket respekt ska man ha för djuret.
Jag pälsbereder räv, ekorrar, mink och mård. Bra att ha...
Är det svårt? Skulle gärna vilja kunna ta hand om skinnen å kunna använda dem. Tycker precis som du att man ska ta tillvara på djuret man nedlagt. Enligt min moral iaf.
Lev livet grönare så blir jorden skönare

grimbart

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 27 dec-10 kl 22:14 »
fick besked av markägaren att de synts varg på åteln igår...   får åtla lite rejälare om det ska räcka åt den med... bara den inte skrämmer bort rävarna...
Fjäderfän och kaniner

Blekslättens Gård

• Blekslatten gard.se
    • Dalsland
« Svar #39 skrivet: 28 dec-10 kl 14:27 »
Sätt ut en åtel kamera ,Skulle vara kul att se den men den är nog bara på genom resa.

Dela detta:

* Inloggade just nu

459 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser