Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund i bilar varma dagar  (läst 13074 gånger)

Snoken

  • Gäst
Hund i bilar varma dagar
« skrivet: 25 maj-10 kl 12:49 »
Jag hör till skaran människor som blir väldigt ledsen och störd när jag ser hundar som lämnats i bilar på parkeringar när det är hett ute och utan tvekan inne i bilen. Jag skulle vilja stanna kvar vid en sån bil tills ägaren kommer ut från affären och berätta vad jag tycker, men jag skulle bara ha så svårt att behärska mig så nu funderar jag på att kopiera upp lappar att ha med mig i bilen som jag kan sätta på vindrutan åt folk istället som inte begriper bättre.
Vet någon om det finns färdiga mallar, eller har nån förslag på hur man kunde formulera meddelandet? Jag tänkte att man kunde ha med en sån där tabell som visar hur många grader det blir i en bil beroende på hur många grader det är utanför.
Fast man blir förbannad och undrar varför det inte finns fängelsestaff till folk som lämnar hundar (eller sovande BARN!!!  :o), så måste det ju formuleras på ett sånt sätt att personen i fråga inte vänder taggarna utåt, utan blir att tänka efter lite och förhoppningsvis inser hur idiotiskt man betett sig och genast slutar ta med hundar och ungar på sina ärenden om dom ändå bara ska få sitta i bilen...
Det tokiga är väl AC:n som många bilar har nuförtiden, man har svalt och skönt i bilen medan man kör och tänker att hunden ska ha det fint en stund i bilen medan man springer in och köper mjölk, men det blir ju hett som fan direkt fläkten stannat... Och det ska blåsa ganska friskt om en liten nervevad springa i ett fönster ska ha nån effekt.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 13:06 »
jag skulle personligen krossa rutan om jag såg en hund i nöd...

utanför på ullaredsparkeringen sitter det alltid hundar i bilarna på sommaren... folk stjäl hundar och går in i bilar så det är en avvägning hur mycket folk öppnar sina rutor oxå...

ringer man polisen så kan man säkert få OK att krossa rutan...
Fjäderfän och kaniner

KjellX

  • Inlägg: 291
    • Västergötland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 13:51 »
Håller med Grimbart, krossa rutan efter samtal till polis.

Själv lämnar vi aldrig våra hundar i bilen, skulle det hända nångång är det en sval dag, och alla fönster fullt öppna. Eftersom det är två Rottisar, så tror jag bilen lämnas ifred även om rutorna är vidöppna  :)

Sano

  • Inlägg: 851
    • Bohuslän
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 14:41 »
Om du ser att hunden är märkbart påverkad = lider illa av värmen har du rätt att krossa rutan, även utan att ringa polis. Men det blir nog enklare om man ringer...
Vad du gör gör fullt och helt, icke styckevis och delt.

Attes matte

  • Inlägg: 4331
    • Jämtland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #4 skrivet: 25 maj-10 kl 14:57 »
Det bästa stället jag vet när det gäller hundar i bilar är Fäviken Game Fair (fiske/hund/jakt-mässa). Där är det strängeligen förbjudet att lämna hundar i bilarna, vakter går och kollar alla bilar, om någon hund sitter i en bil ropas ägaren upp med för- och efternamn, och kommer man inte på "inkallningen" så krossas rutan och polis tillkallas omedelbart (om hunden ser ut att lida av värmen, annars kan man få ett par chanser till med upprop i högtalarna). Dom har senaste åren även haft temporära hund"stall" där man kunnat lämna sin hund under övervakning om man inte kan/vill ta med den in på mäss-området. Det finns även allt som oftast veterinärer bland utställarna (bland annat distriktsveterinärerna brukar ha en monter), så om olyckan skulle vara framme så finns det hjälp att få snabbt.

Så borde det vara överallt tycker jag!

Jag kan förstå om man kanske av en eller annan anledning måste ha med sig hunden när man åker och handlar eller sånt, men då väljer man ju ett ställe där man vet att hunden mår bra, även om det är varmt. Parkeringsgarage är min favorit, särskilt dom som är under jord, för dom är svala oavsett vilken temperatur det är utomhus.

Men detta blev ju lite OT känner jag...  ::)

Att utforma en bra info-lapp till bilägare som lämnat hunden i bilen kan vara svårt tror jag... Antingen går man på med storsläggan och skriver argt att nästa gång du ser den hunden sitta i bilen en solig dag så polisanmäler du för djurplågeri.
Eller så går man mjukt fram och informerar om vilken temp bilen kommer upp i på kort tid, och vad som händer i hundens kropp när den blir överhettad. Gärna på ett lite otäckt sätt så ägaren blir lite rädd.  ;)

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #5 skrivet: 25 maj-10 kl 15:11 »
Till och med på hundutställningar är  vissa hundar inlåsta i bilarna. Det är hemskt att se  >:(
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Ägghuvudet

  • Inlägg: 227
    • Halland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #6 skrivet: 25 maj-10 kl 15:48 »
Till och med på hundutställningar är  vissa hundar inlåsta i bilarna. Det är hemskt att se  >:(

Förjävligt!

Ägghuvudet

  • Inlägg: 227
    • Halland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #7 skrivet: 25 maj-10 kl 15:51 »
Jag hör till skaran människor som blir väldigt ledsen och störd när jag ser hundar som lämnats i bilar på parkeringar när det är hett ute och utan tvekan inne i bilen. Jag skulle vilja stanna kvar vid en sån bil tills ägaren kommer ut från affären och berätta vad jag tycker, men jag skulle bara ha så svårt att behärska mig så nu funderar jag på att kopiera upp lappar att ha med mig i bilen som jag kan sätta på vindrutan åt folk istället som inte begriper bättre.
Vet någon om det finns färdiga mallar, eller har nån förslag på hur man kunde formulera meddelandet? Jag tänkte att man kunde ha med en sån där tabell som visar hur många grader det blir i en bil beroende på hur många grader det är utanför.
Fast man blir förbannad och undrar varför det inte finns fängelsestaff till folk som lämnar hundar (eller sovande BARN!!!  :o), så måste det ju formuleras på ett sånt sätt att personen i fråga inte vänder taggarna utåt, utan blir att tänka efter lite och förhoppningsvis inser hur idiotiskt man betett sig och genast slutar ta med hundar och ungar på sina ärenden om dom ändå bara ska få sitta i bilen...
Det tokiga är väl AC:n som många bilar har nuförtiden, man har svalt och skönt i bilen medan man kör och tänker att hunden ska ha det fint en stund i bilen medan man springer in och köper mjölk, men det blir ju hett som fan direkt fläkten stannat... Och det ska blåsa ganska friskt om en liten nervevad springa i ett fönster ska ha nån effekt.



ska du lämna ett sådant medelande kan jju den där statestiken vara bra att ha med. Det finns säkert några som inte har en aning om hur fruktansvärt varmt det blir i bilen, och hur snabbt det faktiskt blir det. Skriv gärna lappen lite argt, så kanska de inte vågar göra det igen. Ta även med rättigheterna om att krossa fönstret =)

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #8 skrivet: 25 maj-10 kl 17:51 »
En vän till mig har fin info på sin hemsida.

Klicka här Den sidan går att skriva ut. (så kallat utskriftvänligt)

Vildrosen.

  • Inlägg: 408
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #9 skrivet: 25 maj-10 kl 20:21 »
Sedan ett tag tillbaka är det enligt lag totalt förbjudet att lämna en ensam hund i bilen - även om det rör sig om 2 minuter för att köpa mjölk. Det tyvärr inte många som vet ännu.

Jag har för mig att det även gäller om man har bakluckan öppen eller ett fönster. Hunden får inte vara själv i bilen oansett.
Inget eller ingen kan få mig att ramla - jag bara vinglar till innan jag återfår balansen, igen.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #10 skrivet: 25 maj-10 kl 21:22 »
Sedan ett tag tillbaka är det enligt lag totalt förbjudet att lämna en ensam hund i bilen - även om det rör sig om 2 minuter för att köpa mjölk. Det tyvärr inte många som vet ännu.

Jag har för mig att det även gäller om man har bakluckan öppen eller ett fönster. Hunden får inte vara själv i bilen oansett.

 Om det är möjligt att det blir varmare än + 25 grader eller kallare än -5 får man inte lämna hunden utan tillsyn i bilen.http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/hundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html
                                                      Mvh
                                                 Charlotte
« Senast ändrad: 25 maj-10 kl 21:25 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Ägghuvudet

  • Inlägg: 227
    • Halland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #11 skrivet: 25 maj-10 kl 22:04 »
Om det är möjligt att det blir varmare än + 25 grader eller kallare än -5 får man inte lämna hunden utan tillsyn i bilen.http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/transporter/hundar.4.207049b811dd8a513dc80001498.html
                                                      Mvh
                                                 Charlotte


OM man ser en hund i en bil då ändå, vad ska man göra då?

ThinaA

  • Inlägg: 161
    • Västergötland
    • HjulTantens hemsida
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #12 skrivet: 26 maj-10 kl 16:15 »
har precis varit vittne i en rättegång där det här problemet uppstod.Jag vittnade för den tilltalade.

Jag har varit me dom att rädda ett antal hundar o det är inte så enkelt som att dne flämtar eller ser död ut.

Vad folk inte tänker på är att -luftfuktigheten-har en avgörande roll också för hur snabbt hunden överhettar!

Det finns vissa saker man som privatperson kan lära sig att kolla för att vara på dne säkra sidan.
Likaså förstår folk kanske inte hur  extremt aggressivt man måste kyla för att kunna eventuellt rädda livet på en överhettad hund.
Disability is an attitude

Snoken

  • Gäst
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #13 skrivet: 26 maj-10 kl 20:17 »
Tyvärr är vår polis här väldigt bekväm av sig, jag tvivlar på att dom skulle vilja komma om jag ringde och anmälde en hund i varm bil.
Det där med vakter som kollar parkeringen och sedan ropar upp bilägaren i högtalarna om en hund hittas i bilen, låter ju helt underbart!  Själv skulle jag gärna betala en extra slant i parkeringsavgift om det fanns ett tak med stora fläktar under man fick ställa bilen vid om man måste ha hunden med sig nån gång och lämna den. Men sån lyx finns det ju inte här iallafall, alla parkeringar är i gassande sol... Varför kan man inte ens lämna lite skog här och där på parkeringen som ger skugga?
Med våra korta avstånd så är det ännu jobbigare när man ser en hund sitta i faststängd bil och flåsa, när man vet att ägaren har max en halvtimme hem om han/hon bor längst bort på holmen. Man tycker att hunden borde haft det bättre hemma eller att man kan planera sina inköp bättre så hunden slipper vara med sommarhalvåret och när det är som kallast på vintern.

Ägghuvudet

  • Inlägg: 227
    • Halland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #14 skrivet: 26 maj-10 kl 20:23 »
Tyvärr är vår polis här väldigt bekväm av sig, jag tvivlar på att dom skulle vilja komma om jag ringde och anmälde en hund i varm bil.
Det där med vakter som kollar parkeringen och sedan ropar upp bilägaren i högtalarna om en hund hittas i bilen, låter ju helt underbart!  Själv skulle jag gärna betala en extra slant i parkeringsavgift om det fanns ett tak med stora fläktar under man fick ställa bilen vid om man måste ha hunden med sig nån gång och lämna den. Men sån lyx finns det ju inte här iallafall, alla parkeringar är i gassande sol... Varför kan man inte ens lämna lite skog här och där på parkeringen som ger skugga?
Med våra korta avstånd så är det ännu jobbigare när man ser en hund sitta i faststängd bil och flåsa, när man vet att ägaren har max en halvtimme hem om han/hon bor längst bort på holmen. Man tycker att hunden borde haft det bättre hemma eller att man kan planera sina inköp bättre så hunden slipper vara med sommarhalvåret och när det är som kallast på vintern.
Håller med!

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #16 skrivet: 30 sep-10 kl 07:25 »
Jag jobbar på en nöjespark i Norge och jag är otroligt glad över att vi på arbetsplatsen har stenhård pollecy på hund i bil.

Vi har kom-radios och konstant kontakt med vakterna på jobbet. Ser man en hund i en bil på parkeringen tillkallar man vakt som omedelbart ropar upp regnr i högtalarna i parken. Den skamsne ägaren får sen ta sin hund till baksidan av parken där de satt upp rymliga hundburar i skuggan där de har fri tillgång till vatten. (De markndsför det som hundparkering så de flesta som lämnar sina hundar i bilen vet redan att alternativet finns men väljer ändå att ha hunden i bilen av olika anledningar)
Själv förtår jag inte VARFÖR man tar med sig hunden överhuvudtaget?! Kan inte en hund vara hemma en stund själv medan man åker och handlar, går i nöjjespark etc så har man ju ett stort problem som måste tas tag i!


Vilse

  • Gäst
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #17 skrivet: 30 sep-10 kl 07:39 »
Sedan ett tag tillbaka är det enligt lag totalt förbjudet att lämna en ensam hund i bilen - även om det rör sig om 2 minuter för att köpa mjölk. Det tyvärr inte många som vet ännu.

Jag har för mig att det även gäller om man har bakluckan öppen eller ett fönster. Hunden får inte vara själv i bilen oansett.

Kollade länken till jordbruksverket och hittar inget om 2 minuter.
2 minuter kan inte vara mäjligt för då kan man ju inte alls resa med hund och ens gå in och köpa lunch nånstans på vägen.
Jag lämnar hund i bilen med takulcka öppen och alla rutor nedragna ca 15 cm,,vinden kan gå genom bilen och hunden ska inte kunna hoppa ut och bli skadad. Parkerar i skugga och aldrig alls varma dagar. Borta in och ut ur affär på någon minut och hund är rastad och har vatten i bilen.


torbjorn

  • Inlägg: 13768
    • Medelpad
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #18 skrivet: 30 sep-10 kl 07:43 »
Kollade länken till jordbruksverket och hittar inget om 2 minuter.
2 minuter kan inte vara mäjligt för då kan man ju inte alls resa med hund och ens gå in och köpa lunch nånstans på vägen.
Jag lämnar hund i bilen med takulcka öppen och alla rutor nedragna ca 15 cm,,vinden kan gå genom bilen och hunden ska inte kunna hoppa ut och bli skadad. Parkerar i skugga och aldrig alls varma dagar. Borta in och ut ur affär på någon minut och hund är rastad och har vatten i bilen.

Och för den delen, om nu den där tvåminutersgränsen hade funnits (vilket ingen har kunnat belägga, det har varit upp i en annan tråd där ingen kunde uppvisa någon länk till lagtext som styrker påståendet), vad skulle man i så fall göra med hundar som vägrar hoppa ur bilen? Varför skulle just en bil betraktas annorlunda än något annat skydd (t ex hundkoja) som hunden kan vistas i?

Nina W

  • Inlägg: 4018
    • Värmland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #19 skrivet: 30 sep-10 kl 08:57 »
Jag har sett en bil stå med en stor hund i en stor, låst hundbur bak. Bakluckan helöppen. Det går väl an om det inte är soligt för då kan det bli för varmt ändå. Hunden känner sig trygg i bilen för den är van att vara där, bilen hör till reviret. Den vet att den inte blir bortglömd. Om man sätter den på en "hundparkering" så kan den bli jätterädd och börja yla.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

433 gäster, 6 användare (1 dolda)
Olofssonskan, Anna JohanssonJönsson, fri, Tur-Johan, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser