Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund i bilar varma dagar  (läst 13075 gånger)

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #20 skrivet: 30 sep-10 kl 09:30 »
alltså, man kan ha en hund i bilen. Klart det går.  Men kanske inte så bra om det är super varmt ute så de mår dåligt av det. det finns idioter som har alla rutor stängda och det är super varmt och alla fönsterna är immiga. Det är inte bra !!!! har man hunden i bilen och man bara ska gå och handla lite snabbt, så skadar det inte hunden.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #21 skrivet: 30 sep-10 kl 09:37 »
Jag har sett en bil stå med en stor hund i en stor, låst hundbur bak. Bakluckan helöppen. Det går väl an om det inte är soligt för då kan det bli för varmt ändå. Hunden känner sig trygg i bilen för den är van att vara där, bilen hör till reviret. Den vet att den inte blir bortglömd. Om man sätter den på en "hundparkering" så kan den bli jätterädd och börja yla.

Rädda blir de, och ylar konstant de flesta av dem. Det är ett otroligt stressmoment att bli lämnad på en hundparkering där främande hundar är tätt inpå.
Men, när solen ligger på och någon lämnat hunden i en varm bil för att gå på nöjesfält, så är det inte  några minuter man är borta. Man betalar dyrt för att komma in, så mindre än 3-4 timmar tror jag ingen stannar.
Att då inte kunna lämna hunden hemma tycker jag är vansinnigt och jag är glad att vi kan erbjuda hundparkeringen, även om det inte är bra för hunden.
Det är bättre än värmeslag.

vad gäller polisen brukar de alltid rycka ut om de inte har annat som måste prioriteras. Man får som polis dock inte slå sönder en ruta om man inte kan se symptom på värmeslag. Tyävärr kommer de symptomen ofta sent vilket leder till att hunden är illa däran innan de kan slå sönder rutan.
Så var det för några år sedan i alla fall.

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #22 skrivet: 30 sep-10 kl 10:12 »
Detta hemska problem med hundar i varma bilar har jag funderat på länge. Jag tycker att butiksinnehavare, i byn eller pá stormarknaden, skulle kunna anställa sommarjobbande ungdomar till att rasta/passa kunders hundar under tiden man handlar!
Visst, skulle kanske inte funka för alla hundar, men för många iaf!
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #23 skrivet: 30 sep-10 kl 10:29 »
Detta hemska problem med hundar i varma bilar har jag funderat på länge. Jag tycker att butiksinnehavare, i byn eller pá stormarknaden, skulle kunna anställa sommarjobbande ungdomar till att rasta/passa kunders hundar under tiden man handlar!
Visst, skulle kanske inte funka för alla hundar, men för många iaf!

Men varför sa man ha med hunden överhuvudtaget?
Varför kan man inte lägga storhandlingen så att man kan lämna hunden hemma.
Jag själv kan handla någon liter mjölk eller liknande med hunden med men då tar jag ut hunden och knyter den på ett skuggigt område. Vad är det som är så svårt med det?

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #24 skrivet: 30 sep-10 kl 10:36 »
Jag har inte bil, men jag skulle inte ta med min  hund och binda den utanför. alldelse för riskabelt. Många hundar har blivit stulna. Men nu har jag små hundar (chihuahua, papillon osv)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Johanna Sareklint

  • Inlägg: 615
    • Blekinge
    • Johannas hörna
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #25 skrivet: 30 sep-10 kl 10:38 »
Men varför sa man ha med hunden överhuvudtaget?
Varför kan man inte lägga storhandlingen så att man kan lämna hunden hemma.
Jag själv kan handla någon liter mjölk eller liknande med hunden med men då tar jag ut hunden och knyter den på ett skuggigt område. Vad är det som är så svårt med det?
Ingen aning, jag har inte hund själv, men ser ju att folk har med sig sina hundar! Det bästa vore ju om hunden kunde vänta hemma, men sá är det inte alltid
Tapetsararlärling. Genbank nr 7089 för Bohus-dals-svarthöns. Bronzekalkoner.  Sibirisk kattägare. Odlar-freak med kameran fastvuxen i handen :)
Titta gärna in i min nätbutik www.tildawinge.se och min websida www.sareklint.se/johanna

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #26 skrivet: 30 sep-10 kl 10:40 »
Jag har inte bil, men jag skulle inte ta med min  hund och binda den utanför. alldelse för riskabelt. Många hundar har blivit stulna. Men nu har jag små hundar (chihuahua, papillon osv)

Jag hade hänglås på min hund, och en speciell sele med vajer i. Finns på nätet att köpa.
Jag hade dock en pitbull, var rädd att den skulle hamna i fel händer om den blev stulen. Och så bodde jag i ett område där det nog nästan aldrig förekommit stölder, i en liten stad på landet.

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #27 skrivet: 30 sep-10 kl 10:51 »
Ingen aning, jag har inte hund själv, men ser ju att folk har med sig sina hundar! Det bästa vore ju om hunden kunde vänta hemma, men sá är det inte alltid

Hundar i bilar varma dagar .. eller bara soliga vårdagar kan det jo blir jättevarm i bilen när den står i solen längre tid. Många glömmer att skuggan vandrar...

Men jag är helt emot att lämmna hundar hemma hela tiden. För hunden är det nyttigt med andra miljöer och hundar/människor. Den lär sig att vänta framför en affär utan större problem om man bara börjar träna det tidigt. Och sedan är jag absolut övertygad om att det skulle finnas färre hundrädda människor om hundar vore mera synligt i vardagen. Det är absolut slående när man kommer från kontinenten där hundar bara tillhör gatubilden och jag har aldrig påträffad aen hundrädd människa.

Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #28 skrivet: 30 sep-10 kl 10:59 »
ja det beror på vilket ansvar och vilka konsekvenser man vill ta, lämnar man hunden utanför affären, får man ju räkna med att den kan bli stulen.  osv.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #29 skrivet: 30 sep-10 kl 11:04 »
Undrar hur vanligt det är i Sverige att hundar blir stulna?

Med all tatuering, chipsmärkning och pappersexercis kan jo det inte vara vanligt om man inte skaffa hunden till utlandet?

Sedan är förmodligen vissa hundar mera utsatt än andra.. har alltid stora vovvar som inte reagera på svenska kommando  (:) Men hur mycket om det är med stölder är rädsla, hur mycket är risken?

Undrar
Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #30 skrivet: 30 sep-10 kl 11:17 »
har hör hur många som helst som har blivit av med sina hundar "stulna".  har hört det flera gånger på nyheterna osv. vet inte vart du bor. Men för en tid sen så stals det många hundar för att  de kulle vara en "leksak " till deras kamphundar. Även katter stals från gårdar osv. De har de varnat om. Visserligen var detta för ca 1 år sedan. men det händer även nu.
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #31 skrivet: 30 sep-10 kl 11:20 »
ja det beror på vilket ansvar och vilka konsekvenser man vill ta, lämnar man hunden utanför affären, får man ju räkna med att den kan bli stulen.  osv.

För mig är valet enkelt, jag ndviker att lämna hunden alls. Måste jag så väljer jag hellre en stulen hund än en död hund.

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #32 skrivet: 30 sep-10 kl 11:29 »
jag menar dock inte att du ska ha hunden i bil heller,  men man får planera lite om man ska gå och handla osv. Tycker det var en dum jämförelse. En stulen hund är = kaos. Vad tror du händer med en stulen hund. Tror du den mår bra? tror du den får vatten?  tror du att du ens får tillbaka hunden. Och hur tror du  den mår där?

Jag har haft en hund som har smitit en gång. Jag har aldrig mer sett den. Vad tror du att det har hänt med den? Lever den lyckligt hos en främmande människa?
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #33 skrivet: 30 sep-10 kl 11:36 »
jag menar dock inte att du ska ha hunden i bil heller,  men man får planera lite om man ska gå och handla osv. Tycker det var en dum jämförelse. En stulen hund är = kaos. Vad tror du händer med en stulen hund. Tror du den mår bra? tror du den får vatten?  tror du att du ens får tillbaka hunden. Och hur tror du  den mår där?

Jag har haft en hund som har smitit en gång. Jag har aldrig mer sett den. Vad tror du att det har hänt med den? Lever den lyckligt hos en främmande människa?

Jag själv menar att det är ganska onödigt att oroa sig för att hunden kommer bli stulen om man lämnar den utanför en affär när man ska handla mjölk. Jag känner en enda människa som fått sin hund stulen, en liten valp. Den stals under ett inbrott i deras hus. Det var efter hennes upplevelse jag köpte stöldselen till min pitbull.
Jag vill helt enkelt mena att det är ett bättre alternativ OM man nu vill envisas med att ha med hunden. För stöld är ingen överhängande fara. Det är däremot ett värmeslag om du lämnar den i en het bil.

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #34 skrivet: 30 sep-10 kl 11:43 »
Ja jag förstår det hela detta med att hundarna kan dö av värmeslag. Vart någonstans kan man köpa dessa selar?  ;)
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #35 skrivet: 30 sep-10 kl 11:50 »
Ja jag förstår det hela detta med att hundarna kan dö av värmeslag. Vart någonstans kan man köpa dessa selar?  ;)


http://www.anicare.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=294&artnr=022767r&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

En jag hittade när jag googlade, inte den jag använde för några år sedan men verkar väldigt lik.

pålle

  • Gäst
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #36 skrivet: 30 sep-10 kl 11:56 »
En lite fråga var för måste man släpa med sig huden över huvet taget ut på stan och springa i affärer  det får ja bara inte att gå i hop om man är räd om hunden? för mej värkar det handla  att visa upp  sin hud typ för inte är det att bry sig om hunden  då man ut sätter den för olika faror och kanske folk med ?

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #37 skrivet: 30 sep-10 kl 11:58 »
Det är fortfarande olagligt att lämna hunden i bilen om det kan bli varmare än 25 grader i den. Och så vitt jag vet är det i princip bara på vintern det inte blir det.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #38 skrivet: 30 sep-10 kl 11:59 »
En lite fråga var för måste man släpa med sig huden över huvet taget ut på stan och springa i affärer  det får ja bara inte att gå i hop om man är räd om hunden? för mej värkar det handla  att visa upp  sin hud typ för inte är det att bry sig om hunden  då man ut sätter den för olika faror och kanske folk med ?

Om du läser så ska du se att de flesta i tråden ställt sig frågan. Men sen måste jag tillägga att jag tror knappast en hund far illa av att bli lämnad utanför affären. Min tidigare hund kunde inte ha brytt sig mindre. Och jag handlade mycket sällan lokalt, det hanldade som mest om bröd och mjölk på ett litet konsum. Men jag valde ändå en säkerhets-sele, främst för att det var en pitbull eftersom de hundarna kan hamna i orätta händer och få ett helvete till liv.
Sen tror jag de flesta håller med om att om man nu envisas med att ta med hunden, vilket många av en oförklarlig anledning gör, så är det att föredra att man tar ut hunden ur bilen och knyter den på en skuggig plats än att lämna i en het bil.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #39 skrivet: 30 sep-10 kl 12:00 »
Det är fortfarande olagligt att lämna hunden i bilen om det kan bli varmare än 25 grader i den. Och så vitt jag vet är det i princip bara på vintern det inte blir det.

Stämmer det verkligen? Kom den när man gjorde om djurskyddslagen kring husdjur? För tidigare har det varit olagligt om man utsätter hunden för fara eller lidande, vilket är extremt flummigt och gjort det omöjligt fr polis att ingripa. Hoppas i alla fall du har rätt!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

231 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser