Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hund i bilar varma dagar  (läst 13521 gånger)

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #40 skrivet: 30 sep-10 kl 12:02 »
Stämmer det verkligen? Kom den när man gjorde om djurskyddslagen kring husdjur? För tidigare har det varit olagligt om man utsätter hunden för fara eller lidande, vilket är extremt flummigt och gjort det omöjligt fr polis att ingripa. Hoppas i alla fall du har rätt!

Ny lag från och med första juni eller juli i år.

pålle

  • Gäst
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #41 skrivet: 30 sep-10 kl 12:06 »
Om du läser så ska du se att de flesta i tråden ställt sig frågan. Men sen måste jag tillägga att jag tror knappast en hund far illa av att bli lämnad utanför affären. Min tidigare hund kunde inte ha brytt sig mindre. Och jag handlade mycket sällan lokalt, det hanldade som mest om bröd och mjölk på ett litet konsum. Men jag valde ändå en säkerhets-sele, främst för att det var en pitbull eftersom de hundarna kan hamna i orätta händer och få ett helvete till liv.
Sen tror jag de flesta håller med om att om man nu envisas med att ta med hunden, vilket många av en oförklarlig anledning gör, så är det att föredra att man tar ut hunden ur bilen och knyter den på en skuggig plats än att lämna i en het bil.
  Va det gäller bilen så håller ja med men ja mena var för släpa mes sig hunde för att den bara ska sitta utan för  affärer och glo  bättre att lämna huden hemma och gå en rejäl runda före  affärs springandet

Natha

  • Inlägg: 428
    • Blekinge
    • http://www.nathalies.n.nu/
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #42 skrivet: 30 sep-10 kl 12:17 »
Håller med
När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

http://nathalies-xenja7.blogspot.com

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #43 skrivet: 30 sep-10 kl 13:24 »
Det är fortfarande olagligt att lämna hunden i bilen om det kan bli varmare än 25 grader i den. Och så vitt jag vet är det i princip bara på vintern det inte blir det.

I svenskt klimat är det ingen större risk vid mulet väder, på natten eller i skugga, oavsett årstid.

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #44 skrivet: 30 sep-10 kl 13:25 »
  Va det gäller bilen så håller ja med men ja mena var för släpa mes sig hunde för att den bara ska sitta utan för  affärer och glo  bättre att lämna huden hemma och gå en rejäl runda före  affärs springandet

Nu är det ju långt ifrån alltid som man beger sig direkt hemifrån för att springa i affärer och sedan direkt hem igen. Vanligtvis passar man ju på att handla på väg till eller från något ställe där man ändå kan ha hunden med.

pålle

  • Gäst
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #45 skrivet: 30 sep-10 kl 13:45 »
Nu är det ju långt ifrån alltid som man beger sig direkt hemifrån för att springa i affärer och sedan direkt hem igen. Vanligtvis passar man ju på att handla på väg till eller från något ställe där man ändå kan ha hunden med.
Så sant men att för ofta  då  folk inte orkar  gå en separat runda och nu tänkte ja inte på dom som flackar och far med hunden   för dom brukar ju bry sig så mycket det bara går utan mes dom som ska ut och handla bara

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #46 skrivet: 30 sep-10 kl 14:44 »
I svenskt klimat är det ingen större risk vid mulet väder, på natten eller i skugga, oavsett årstid.

Jag hävdar med bestämdhet att du har fel. En bil som det sitter en eller flera hundar i blir snabbt uppvärmd även i mulet väder sommartid. Det är väl beprövat det där med hund i bil, allt från en liten ulltott till sex stora brukshundar i samma bil och i alla möjliga väder och tider på dygnet både sommar och vinter ute på brukshundsklubbarna.
Det når tämligen snabbt 25 grader i bilen. Och det gäller att förstå det för att inte råka ut för att hunden mår dåligt eller till och med avlider. Det senare har hänt en av mina träningskompisar.  :-\

Lagen gäller alltså temperaturen i bilen, inte utomhustemp.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #47 skrivet: 30 sep-10 kl 14:55 »
Jag hävdar med bestämdhet att du har fel. En bil som det sitter en eller flera hundar i blir snabbt uppvärmd även i mulet väder sommartid. Det är väl beprövat det där med hund i bil, allt från en liten ulltott till sex stora brukshundar i samma bil och i alla möjliga väder och tider på dygnet både sommar och vinter ute på brukshundsklubbarna.
Det når tämligen snabbt 25 grader i bilen. Och det gäller att förstå det för att inte råka ut för att hunden mår dåligt eller till och med avlider. Det senare har hänt en av mina träningskompisar.  :-\

Lagen gäller alltså temperaturen i bilen, inte utomhustemp.

Ja inte behövs det mycket för att det ska bli 25 grader varmt.
Mins en gång när jag körde med min hund från en strand. vi hade aircon. och det kändes behagligt fram där jag satt och körde. Han satt längst bak. När jag stannade för att ge honom vatten var det kokhett där bak i bilen!
Resten av resan låg han på golvet framför passagerarstolen fram med kall luft på sig och sen dess har jag haft hunden i bilen med bilbälte+sele. Litar inte på att AC når längst bak i bilen :(

torbjorn

  • Inlägg: 13773
    • Medelpad
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #48 skrivet: 30 sep-10 kl 20:54 »
Jag hävdar med bestämdhet att du har fel. En bil som det sitter en eller flera hundar i blir snabbt uppvärmd även i mulet väder sommartid. Det är väl beprövat det där med hund i bil, allt från en liten ulltott till sex stora brukshundar i samma bil och i alla möjliga väder och tider på dygnet både sommar och vinter ute på brukshundsklubbarna.
Det når tämligen snabbt 25 grader i bilen. Och det gäller att förstå det för att inte råka ut för att hunden mår dåligt eller till och med avlider. Det senare har hänt en av mina träningskompisar.  :-\

Lagen gäller alltså temperaturen i bilen, inte utomhustemp.

Om värmen ska kunna stiga vid mulet väder så är ju en förutsättning att ventilationen inte räcker till - rutorna inte tillräckligt öppna eller så. Har man 5 cm öppning på alla sidorutor och bara någon enstaka hund i bilen så stiger, vid mulet väder, temperaturen inne i bilen knappast till mer än några enstaka grader över utetemperaturen.
Om någon tvivlar, lämna en digitaltermometer med max/min-funktion i bilen och läs av den efteråt.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #49 skrivet: 30 sep-10 kl 22:49 »
Om värmen ska kunna stiga vid mulet väder så är ju en förutsättning att ventilationen inte räcker till - rutorna inte tillräckligt öppna eller så. Har man 5 cm öppning på alla sidorutor och bara någon enstaka hund i bilen så stiger, vid mulet väder, temperaturen inne i bilen knappast till mer än några enstaka grader över utetemperaturen.
Om någon tvivlar, lämna en digitaltermometer med max/min-funktion i bilen och läs av den efteråt.

Jag trodde man kanske kunde lita på de forskningar som gjorts i ämnet men din mätate visar då hel annorlunda?
Lämna inte hunden i bilen, punkt.

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #50 skrivet: 30 sep-10 kl 23:16 »
Det är fortfarande olagligt att lämna hunden i bilen om det kan bli varmare än 25 grader i den. Och så vitt jag vet är det i princip bara på vintern det inte blir det.

Borde det inte vara olagligt att lämna hundar/katter hemma också då om tempen riskerar att stiga över +25 grader inne?
I vår stuga blir det närmare +30 en sommardag om solen lyser, vilket är orsken till att vi tar med hundarna i bilen när vi är ute och åker... Före även om de kan dricka så kan de inte svalka sig... I bilen kan vi ge dem dricka och se till att de svalkar sig ofta.
Vill påpeka att vi INTE lämnar hundarna mer än några minuter ens i svalt väder och inte alls i varmt/kallt väder... Det är det där med inomhus jag undrar över...
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Mysla

  • Inlägg: 1554
    • Norrbotten
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #51 skrivet: 01 okt-10 kl 09:07 »
Borde det inte vara olagligt att lämna hundar/katter hemma också då om tempen riskerar att stiga över +25 grader inne?

I det fallet vet jag inte vad lagen säger, men det vore intressant att veta. Har inte tid att kolla upp det nu direkt men kanske senare.

pålle

  • Gäst
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #52 skrivet: 01 okt-10 kl 09:11 »
Borde det inte vara olagligt att lämna hundar/katter hemma också då om tempen riskerar att stiga över +25 grader inne?
I vår stuga blir det närmare +30 en sommardag om solen lyser, vilket är orsken till att vi tar med hundarna i bilen när vi är ute och åker... Före även om de kan dricka så kan de inte svalka sig... I bilen kan vi ge dem dricka och se till att de svalkar sig ofta.
Vill påpeka att vi INTE lämnar hundarna mer än några minuter ens i svalt väder och inte alls i varmt/kallt väder... Det är det där med inomhus jag undrar över...
kan bara säga det att det bil varmare i en bil tack vare plåten

Whippet

  • Inlägg: 549
  • Fler självhushållare i världen
    • Norrbotten
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #53 skrivet: 01 okt-10 kl 09:21 »
kan bara säga det att det bil varmare i en bil tack vare plåten

Jo det blir det ju, och det är ju liksom en... öh... kvävande, fuktig och 'ocirkulerande' värme i en bil, men mina hundar - och vi människor - brukar absolut inte gilla sommarmorgnar när solen har gassat på stugan hela morgonen och det är över +30 grader där inne... Det är inte det minsta lilla mysigare än att sitta i en varm/het bil  :-\

För information kan jag berätta att vi nu har flyttat in i ny huset, så - helt bortsett från att det är höst - vi slipper den överdrivna hettan nu  :D

Det var som jag skrev tidigare bara en tanke, för det är nog inte bara hos oss som det blir/blev stekhett inne på sommaren... Vår lgh i Luleå är förresten inte det minsta lilla mysig på sommaren, den heller  :-\
Vi är ett par med 2-årig son som har en Hamiltonstövare, en Border Collie, tre bondkatter, 5+1 blandrasfår, 5+2(+1 kyckling) blandrashöns, 2 linderödgyltor. Såsmåningom kommer det Fjällnära Fjällkor och kanske någon get och häst :)

Vintervide

  • Gäst
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #54 skrivet: 07 okt-10 kl 03:49 »
Personligen skulle jag aldrig lämna hund vare sig i bil eller utanför affär eller liknande. Inte bara pga risken för överhettning/stöld, men även för att jag oroar mig för hur hunden reagerar om någon främmande bestämmer sig för att ta saken i egna händer. Även den snällaste lugnaste hund kan bli osäker och vaktig när inte ägaren är i närheten, och om någon krossar rutan för att rädda hunden kan man lika gärna få stå där med sjukhuskostnaderna för stackaren som ingrep (ovanpå allt annat). Eller om hunden är bunden utanför en affär och ett hundovant barn kommer fram med brett leende och ska "kjama vovven" (har många gånger sett folk gå fram till ensamma bundna hundar utanför köpcentret här, ibland gick det bra och ibland inte). Jag vill inte vara ansvarig för att min hund skadat någon, då har han det bättre hemma.

Vilse

  • Gäst
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #55 skrivet: 07 okt-10 kl 07:09 »
Personligen skulle jag aldrig lämna hund vare sig i bil eller utanför affär eller liknande. Inte bara pga risken för överhettning/stöld, men även för att jag oroar mig för hur hunden reagerar om någon främmande bestämmer sig för att ta saken i egna händer. Även den snällaste lugnaste hund kan bli osäker och vaktig när inte ägaren är i närheten, och om någon krossar rutan för att rädda hunden kan man lika gärna få stå där med sjukhuskostnaderna för stackaren som ingrep (ovanpå allt annat). Eller om hunden är bunden utanför en affär och ett hundovant barn kommer fram med brett leende och ska "kjama vovven" (har många gånger sett folk gå fram till ensamma bundna hundar utanför köpcentret här, ibland gick det bra och ibland inte). Jag vill inte vara ansvarig för att min hund skadat någon, då har han det bättre hemma.

Där känner jag samma sak för hundarna hemma,,
hat ju haft idioter som struntat i skylten på grinden som varnar för hund som vaktar,,
dom har tagit sej 50 meter upp för privat inhägnad uppfart till nästa grind där det är mera varningsskyltar och även en skylt som säjer att ring ringklocka och ring mobilnummer innna inträde,,
Likt förbajjat så händer det att folk går raka spåret in!
Vad händer den dagen jag inte är hemma??

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #56 skrivet: 07 okt-10 kl 17:57 »
Där känner jag samma sak för hundarna hemma,,
hat ju haft idioter som struntat i skylten på grinden som varnar för hund som vaktar,,
dom har tagit sej 50 meter upp för privat inhägnad uppfart till nästa grind där det är mera varningsskyltar och även en skylt som säjer att ring ringklocka och ring mobilnummer innna inträde,,
Likt förbajjat så händer det att folk går raka spåret in!
Vad händer den dagen jag inte är hemma??

Var man än lämnar hunden finns det en risk att andra tränger sig på. En skrämd hund kan då bita, eller i vart fall markera, det har de rätt att göra också anser jag.

Det är inget man kan gå omkring och vara konstant rädd för när man har hunden hemma.
Har du den lös i trädgården när du inte är hemma så är det en sak, men inomhus kan du ju inte vara orolig för att främlingar ska kliva rätt in?

Jag var aldrig rädd att barn skulle göra min hund trängd, men jag blev likförbannat riktigt arg när det visade sig att någon stod och klappade hunden när jag knutit den utanför en affär. Trots att min pitbull var väldigt nöjd över uppmärksamheten.
Har syskonbarn som kunde göra allt från att sitta på hans rygg till och dra honom i öronen utan att han så mycket som suckade, det var den egenskapen som gjort att jag nu vet att de här raserna är otroliga familjehundar.

Dock markerade han en gång, när jag stod med honom i kopplet utanför en affär och väntade på en väninna. En väldigt full man så gott som rusade fram till oss och skulle klappa. Då markerade hunden skarpt och jag vet faktiskt inte om han bitit mannen om inte jag dragit kopplet mot mig.

Man kan inte vara konstant rädd att hunden ska skada andra eller att andra ska skada hunden. Tar man sitt ansvar och gör det bästa man kan så får man "nöjja sig" med det.
Media får det ibland att låta som om det hund-bits folk var dag i vårt land men så är det verkligen inte. Och de flesta som blir biten blir det av en lös hund, inte för att de själva gått fram och klappat.

Vintervide

  • Gäst
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #57 skrivet: 12 okt-10 kl 03:47 »
Har man hundarna hemma med skyltar utanför är det ju en sak, i bilen en annan eftersom folk faktiskt FÅR ta sig in om de tycker att hunden ser dålig ut. Har man varningsskyltar vid grind/staket är man väl dessutom inte ansvarig för vad som händer om någon går in trots det?

Jag var aldrig rädd att barn skulle göra min hund trängd, men jag blev likförbannat riktigt arg när det visade sig att någon stod och klappade hunden när jag knutit den utanför en affär. Trots att min pitbull var väldigt nöjd över uppmärksamheten.

Jo, jag skulle också bli arg över det. Man vet ju inte om personerna har något "hundvett". Egentligen borde folk alltid fråga innan de klappar/hälsar, men alla tänker ju inte så långt, tyvärr :-\ Min hund ser ut som en riktig nallebjörn, alla vill fram och klappa men han är nervöst lagd och oftast backar han direkt om någon försöker sig på "otillbörlig kroppskontakt". Man ska hälsa först som civiliserat folk... När han var valp råkade jag ut för en stor karl som smög upp bakom min rygg på stranden och började rufsa i lillvalpens nackskinn utan förvarning när han låg och sov :o Det tog nästan ett år innan hunden vant sig såpass att han kunde ligga kvar lugnt på sin plats när han hörde mansröster, och ännu längre innan han kunde hälsa på män utan att kasta sig åt andra hållet så fort de rörde sig eller talade.

Skulle någon bryta sig in i min bil när hunden är där vet jag inte vad som skulle hända, dessutom skulle han mycket väl kunna hoppa ut och springa sin kos av rena förskräckelsen, och det vill jag ju inte.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #58 skrivet: 12 okt-10 kl 04:49 »
Har man hundarna hemma med skyltar utanför är det ju en sak, i bilen en annan eftersom folk faktiskt FÅR ta sig in om de tycker att hunden ser dålig ut. Har man varningsskyltar vid grind/staket är man väl dessutom inte ansvarig för vad som händer om någon går in trots det?

Jo, jag skulle också bli arg över det. Man vet ju inte om personerna har något "hundvett". Egentligen borde folk alltid fråga innan de klappar/hälsar, men alla tänker ju inte så långt, tyvärr :-\ Min hund ser ut som en riktig nallebjörn, alla vill fram och klappa men han är nervöst lagd och oftast backar han direkt om någon försöker sig på "otillbörlig kroppskontakt". Man ska hälsa först som civiliserat folk... När han var valp råkade jag ut för en stor karl som smög upp bakom min rygg på stranden och började rufsa i lillvalpens nackskinn utan förvarning när han låg och sov :o Det tog nästan ett år innan hunden vant sig såpass att han kunde ligga kvar lugnt på sin plats när han hörde mansröster, och ännu längre innan han kunde hälsa på män utan att kasta sig åt andra hållet så fort de rörde sig eller talade.

Skulle någon bryta sig in i min bil när hunden är där vet jag inte vad som skulle hända, dessutom skulle han mycket väl kunna hoppa ut och springa sin kos av rena förskräckelsen, och det vill jag ju inte.

Min pitbull är tyvärr avlivad pga epilepsi men han blev en gång väldigt illa behandlad som valp och var också rädd för mansröster.
Men han hade trots det väldigt lite "agg" i sig när det väl kom till kritan. Mins en elektriker som gick rätt in i lägenheten trots att vi var hemma och sov (kl 6.30 på morgonen). Han skällde till och var sen överlycklig över sällskapet, trots att killen blev rätt så skärrad när han fick en pitbull i famnen, hehe

Han bet en man en gång, jag blev överfallen av en kille som klev ur en bil. Hunden stod snett bakom mig och morrade men killen var så hög så han såg honom nog inte ens. När han försökte dra in mig i bilen slog jag till  honom i ansiktet och då hoppade min hund upp och bet honom i handen.
Jag var LIVRÄDD efter det. Jag trodde han skulle vara förstörd för livet och börja bita folk eller bli rädd för män. Och min rädsla satte förstås spår på hunden. Vilket en hundvan man sen lyckades få mig att inse.

Nu blev det långt och OT som bara den men det jag vill komma fram till är att det är inte hälsosamt för vare sig ägaren eller hunden att vara rädd och ängslig för vad hunden kommer göra. Självklart ska man alltid ta sitt ansvar och hålla uppsikt på hunden och inte utsätta den för prövande situationer. Men går man och är rädd så kan jag lova att det smittar av sig.

Och man ska deffenetivt inte tro man gör sin hund en tjänst genom att lämna den i bilen (vid varmt väder) istället för att ta ut den och låter den vänta medan man nu köper en liter mjölk eller vad det nu än är.

Vilse

  • Gäst
SV: Hund i bilar varma dagar
« Svar #59 skrivet: 12 okt-10 kl 06:58 »
Det finns ett enkelt sätt,,,
en tydlig skylt som man sätter upp i bilen med sitt gsm nummer.

kanske med tilläggstext om att hundarna är rastade och har vatten och ruta nere och jag är max 5 min bort men kan nås på,,,


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

366 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser