Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99449 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Vargar
« Svar #780 skrivet: 01 mar-09 kl 11:32 »
Det där med att "vargarna tar så många älgar så älgstammen riskerar att dö ut på vissa ställen" är totalt skitsnack!! Jag lever själv i en "jaktfamilj" med en jaktgalen pappa och farfar, vi har egna marker osv. I Sverige tar vargarna i snitt 500 älgar per år, medans jägarna skjuter 100 000. Känns de rättvist att säga att det är vargarna som står för hotet mot älgstammen? Där vargar finns, har man sett att älgarna efter ett tag bli mer vaksamma mot faror, och klarar sig därmed bättre. I början går det ju säkert åt en del, men så småningom kommer det hela i balans.

Hur förklarar du då att Kilsbergsreviret som jag bor vid har splittrats och flyttat här ifrån?
Enligt Länsstyrelsen så splittrades reviret för att det inte fanns tillräckligt med mat kvar så alfaparet gått söderut och ungarna gått norrut.

Vårat jaktlag på sju personer har skjutit 1 tjur och en kalv på 6 år!
Innan sköt vi älg vartenda år.

Så inte har vi sett att älgarna blir mer vaksamma. Utan älgarna flyttade helt enkelt här ifrån pga att det luktade varg.
Nu i vinter så har det varit gott om snö. Men inte ett spår efter älg.

Du som lever i en jaktfamilj. Hur långt har ni till närmaste vargrevir?
Där du bor så är ju vargen utrotad! Hur kan du då vara sån expert vad som händer med älgstammen här nere i närke /värmlandsområdet?

Sen har du några faktafel i dina påståenden. Så du får nog läsa på lite.

1: Det var många år sedan jägarna sköt 100 000 älgar om året. Nu för tiden är det betydligt mindre.
2. Vi har närmare 300 vargar idag med dom 27 föryngringarna som vi har haft i år. Så du menar att dom vargarna klarar sig på mindre än 2 älgar var/året?
Hur tror du att dom förvarar sina byten? I frysbox?
För en vargdödad älg är snart uppäten. Enligt dina (500 vargdödade älgar om året)  så skulle den behöva ligga kvar i 6 månader i skogen.
« Senast ändrad: 01 mar-09 kl 11:57 av Rosten »

_olfi_

• Medelpad
« Svar #781 skrivet: 01 mar-09 kl 12:43 »
Hur förklarar du då att Kilsbergsreviret som jag bor vid har splittrats och flyttat här ifrån?
Enligt Länsstyrelsen så splittrades reviret för att det inte fanns tillräckligt med mat kvar så alfaparet gått söderut och ungarna gått norrut.

Så inte har vi sett att älgarna blir mer vaksamma. Utan älgarna flyttade helt enkelt här ifrån pga att det luktade varg.
Nu i vinter så har det varit gott om snö. Men inte ett spår efter älg.

Du som lever i en jaktfamilj. Hur långt har ni till närmaste vargrevir?
Där du bor så är ju vargen utrotad! Hur kan du då vara sån expert vad som händer med älgstammen här nere i närke /värmlandsområdet?

Sen har du några faktafel i dina påståenden. Så du får nog läsa på lite.

1: Det var många år sedan jägarna sköt 100 000 älgar om året. Nu för tiden är det betydligt mindre.
2. Vi har närmare 300 vargar idag med dom 27 föryngringarna som vi har haft i år. Så du menar att dom vargarna klarar sig på mindre än 2 älgar var/året?
Hur tror du att dom förvarar sina byten? I frysbox?
För en vargdödad älg är snart uppäten. Enligt dina (500 vargdödade älgar om året)  så skulle den behöva ligga kvar i 6 månader i skogen.

Återigen så var dessa faktan från Mitt i naturen, och ioförsig så var vargarna färre vid den tidpunkten, men om det är 500 eller tusen det kvittar i det stora hela - framförallt då man jämför med den stora mängd som jägarna skjuter. Och personligen så tycker jag i alla fall att vargarna har bättre nytta av älgarna än vad vi har, att utrota vargarna  så vi kan jaga några extra älgar är en dum ursäkt.
Det var ju tur att du visste precis vart jag bor. Just på våra marker finns inga permanenta vargrevir, men ett revir gränsar nån mil härifrån och vi känner folk där så tro inte att jag är helt bakom flötet. Sen fattar du väl att de inte bara dödar älgar, de lever ju på allt möjligt dom hittar!!! Och undra varför älgstammen har minskat, inte är det p g a vargarna i alla fall... Det är ett fakta att de bli mer vaksamma, visst tar de säkert det säkra för det osäkra och sticker innan dess, men så småningom tror jag att älgstammen vänjer sig även om det tar tid. Vi måste också vänja oss vid tanken på vargar i detta land, även om det tar emot. Som sagt, vill man inte ha vargar här då kan man inte tycka det är dåligt att alla världens andra rovdjur utrotas i en snabbare takt än nånsin heller. Men det tycker du kanske är okej?
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #782 skrivet: 01 mar-09 kl 13:34 »
Bara några fakta kring vargarnas aptit:
1 varg äter ca 25-40 älgar/år. (Differensen beror på ålder och storlek på flocken.)

Du har helt rätt i att det inte bara är vargarna som äter upp viltet. Hos oss har vi ännu inget fast vargrevir, men istället en stor andel lodjur. Det har fått till följd att rådjuren numera strövar runt i flockar på 5-10 individer. De flyr socknen när lodjuren är här och jagar, och kommer tillbaka när lodjuren är i grannsocknen. Det kan gå veckor mellan kontakterna. Och ännu värre kommer det bli när vargen etablerar ett fast revir hos oss.
Vår familj försöker leva utan alltför mycket påverkan på naturen. Det innebär att vi istället för att köpa kött och annat, tar det direkt från naturen i form av vilt, bär, frukt och grönsaker. Om vargarna blir för många kommer vi inte att kunna ta hand om något viltkött ...
Men, det är förstås bättre för naturen att vi flyttar in till stan och tar tunnelbanan till jobbet på fabriken/kontoret ... eller?  ::)

_olfi_

• Medelpad
« Svar #783 skrivet: 01 mar-09 kl 14:28 »
Bara några fakta kring vargarnas aptit:
1 varg äter ca 25-40 älgar/år. (Differensen beror på ålder och storlek på flocken.)

Du har helt rätt i att det inte bara är vargarna som äter upp viltet. Hos oss har vi ännu inget fast vargrevir, men istället en stor andel lodjur. Det har fått till följd att rådjuren numera strövar runt i flockar på 5-10 individer. De flyr socknen när lodjuren är här och jagar, och kommer tillbaka när lodjuren är i grannsocknen. Det kan gå veckor mellan kontakterna. Och ännu värre kommer det bli när vargen etablerar ett fast revir hos oss.
Vår familj försöker leva utan alltför mycket påverkan på naturen. Det innebär att vi istället för att köpa kött och annat, tar det direkt från naturen i form av vilt, bär, frukt och grönsaker. Om vargarna blir för många kommer vi inte att kunna ta hand om något viltkött ...
Men, det är förstås bättre för naturen att vi flyttar in till stan och tar tunnelbanan till jobbet på fabriken/kontoret ... eller?  ::)

Sen beror det väl förstås på var i landet man pratar om, helst ska det väl vara en stor variation av bytesdjur. Älg, kronhjort, vildsvin m.m hör ju alla till vargarnas naturliga bytesdjur. Jag tycker att man mycket väl kan jaga, men det får inte gå så långt att vi knuffar ut andra vilda djur helt när vi gör det. För då gör man ju mer skada än nytta, tänker jag, om det nu är ur miljösynpunkt man gör det. Vilket alla ska ha klart för sig att jakten oftast inte bedrivs för, ur miljösynpunkt menar jag...

SCA vill helst utrota älgen, så inte deras små träådplantor ska ätas upp, en del jägare och många andra, vill utrota vargen och lon, björnen och järven och räven och helst alla rovdjur. Så vi människor ska få jaga resten av skogens djur. Ja, jakt ska vi ha med som sagt får det inte gå för långt!
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Pong

« Svar #784 skrivet: 01 mar-09 kl 17:58 »
Återigen så var dessa faktan från Mitt i naturen, och ioförsig så var vargarna färre vid den tidpunkten, men om det är 500 eller tusen det kvittar i det stora hela - framförallt då man jämför med den stora mängd som jägarna skjuter. Och personligen så tycker jag i alla fall att vargarna har bättre nytta av älgarna än vad vi har, att utrota vargarna  så vi kan jaga några extra älgar är en dum ursäkt.
Det var ju tur att du visste precis vart jag bor. Just på våra marker finns inga permanenta vargrevir, men ett revir gränsar nån mil härifrån och vi känner folk där så tro inte att jag är helt bakom flötet. Sen fattar du väl att de inte bara dödar älgar, de lever ju på allt möjligt dom hittar!!! Och undra varför älgstammen har minskat, inte är det p g a vargarna i alla fall... Det är ett fakta att de bli mer vaksamma, visst tar de säkert det säkra för det osäkra och sticker innan dess, men så småningom tror jag att älgstammen vänjer sig även om det tar tid. Vi måste också vänja oss vid tanken på vargar i detta land, även om det tar emot. Som sagt, vill man inte ha vargar här då kan man inte tycka det är dåligt att alla världens andra rovdjur utrotas i en snabbare takt än nånsin heller. Men det tycker du kanske är okej?

Du menar att vargen är utrotningshotad då eller? Usel jämförelse.

Margit

• Gäst
« Svar #785 skrivet: 01 mar-09 kl 19:59 »
Det där med att "vargarna tar så många älgar så älgstammen riskerar att dö ut på vissa ställen" är totalt skitsnack!! Jag lever själv i en "jaktfamilj" med en jaktgalen pappa och farfar, vi har egna marker osv. I Sverige tar vargarna i snitt 500 älgar per år, medans jägarna skjuter 100 000. Känns de rättvist att säga att det är vargarna som står för hotet mot älgstammen? Där vargar finns, har man sett att älgarna efter ett tag bli mer vaksamma mot faror, och klarar sig därmed bättre. I början går det ju säkert åt en del, men så småningom kommer det hela i balans.

Totalt skitsnack kan jag inte hålla med om, allt beror på älgtätheten i de vargetablerade områdena. 500 älgar per år låter lite, man brukar säga att en vargflock "gör åt" c:a 90 älgar/år och med 130-150 vargar i Sverige så går det nog åt mer än 500 älgar.

För egen del ser jag inte att vargarna står för hotet mot älgstammen, än, däremot skuggas hundjakten på älg av vargförekomst då vistelsen i skogen blir mer osäker på grund av oro för hunden. Tyvärr verkar vargen ha en förkärlek för att etablera sig i närheten av människor.

mobben

« Svar #786 skrivet: 01 mar-09 kl 20:30 »
Den genomsnittliga vargflocken i Skandinavien tar en älg med 2,5 till 6,2 dagars (medel 3,9 dagar)mellanrum under vintern.
Under sommarperioden är det kortare tid mellan slagna älgar. Under sommarhalvåret är kalvarna mindre och flocken måste därför döda ett större antal för att ha mat till flocken. I det genomsnittliga vargreviret (800-1 000 km2) i Skandinavien slås i medel 100 – 130 älgar om året.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #787 skrivet: 01 mar-09 kl 21:22 »
Du menar att vargen är utrotningshotad då eller? Usel jämförelse.
Ja i Sverige är dom det.

Alltså, enligt mig spelar det SOM SAGT  ingen roll om de tar 500 eller mer. Jag tycker att vi borde ta vårt ansvar, och fortfarande är det ingen som har vågat svara på det där med tigrar, och andra utrotningshotade djur, eller ja, förutom den där spydiga kommentaren ovan... Rovdjuren går ju inte ens utan tjuvskyttar i de jaktfria parkerna, där det inte ens bor människor.  Då tycker jag att det har gått för långt.
« Senast ändrad: 01 mar-09 kl 21:28 av _olfi_ »

Vargerik

• Gäst
« Svar #788 skrivet: 01 mar-09 kl 21:25 »
Totalt skitsnack kan jag inte hålla med om, allt beror på älgtätheten i de vargetablerade områdena. 500 älgar per år låter lite, man brukar säga att en vargflock "gör åt" c:a 90 älgar/år och med 130-150 vargar i Sverige så går det nog åt mer än 500 älgar.

För egen del ser jag inte att vargarna står för hotet mot älgstammen, än, däremot skuggas hundjakten på älg av vargförekomst då vistelsen i skogen blir mer osäker på grund av oro för hunden. Tyvärr verkar vargen ha en förkärlek för att etablera sig i närheten av människor.

Nja, den tenderar att bli överkörd av skotrar där "det inte bor människor" och där den naturligt skulle etablerat sig ätandes vildren. Men det är fn inte möjligt.

covboy

• Gäst
« Svar #789 skrivet: 01 mar-09 kl 21:35 »
Kanske vargen tänker att bäst att vara vänn med sin fiende :P

_olfi_

• Medelpad
« Svar #790 skrivet: 01 mar-09 kl 21:42 »
Kanske vargen tänker att bäst att vara vänn med sin fiende :P

haha, ja kanske det... :P
Nä men vår vargstam är ju så inavlad så man nästan blir mörkrädd.. (inte rädd för vargen alltså ;D)

mobben

« Svar #791 skrivet: 01 mar-09 kl 22:12 »
Nu kanske man inte ska gämföra varg med tiger, ser man det globalt så är vargen långt ifrån utrotningshotad.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #792 skrivet: 01 mar-09 kl 22:23 »
Nu kanske man inte ska gämföra varg med tiger, ser man det globalt så är vargen långt ifrån utrotningshotad.
I Sverige är vargen i alla fall utrotningshotat, man kan ju inte bara säga "jamen de finns ju på andra ställen" och på detta sätt rättfärdiga deras utrotning. Principen är precis densamma som med tigrar.

mobben

« Svar #793 skrivet: 01 mar-09 kl 22:49 »
Ser man det globalt så är tigern utrotningshotad vargen är det inte.
Antalet vargar i sverige idag uppskatas som lägst till 220 och som mest 285st enligt 2007 års beräkningar.

_olfi_

• Medelpad
« Svar #794 skrivet: 01 mar-09 kl 22:56 »
Ser man det globalt så är tigern utrotningshotad vargen är det inte.
Antalet vargar i sverige idag uppskatas som lägst till 220 och som mest 285st enligt 2007 års beräkningar.

Jag säger fortfarande som i mitt förra inlägg. Och vargen kanske inte är globalt utrotningshotad, men den kanske blir det. Antagligen blir den också det, om vi ska tänka sådär, och med tanke på hur utvecklingen ser ut för i princip alla andra djurarter... Men som sagt, även om den inte är det globalt kan inte vi i Sverige acceptera en utrotning i vårt land. Vårt läge är precis likadant som för de andra länderna där vargar finns, så varför skulle inte vi kunna ta vårt ansvar när de gör det?

mobben

« Svar #795 skrivet: 01 mar-09 kl 23:05 »
Jag säger fortfarande som i mitt förra inlägg. Och vargen kanske inte är globalt utrotningshotad, men den kanske blir det. Antagligen blir den också det, om vi ska tänka sådär, och med tanke på hur utvecklingen ser ut för i princip alla andra djurarter... Men som sagt, även om den inte är det globalt kan inte vi i Sverige acceptera en utrotning i vårt land. Vårt läge är precis likadant som för de andra länderna där vargar finns, så varför skulle inte vi kunna ta vårt ansvar när de gör det?
Hur är det vi tänker.

Vargerik

• Gäst
« Svar #796 skrivet: 01 mar-09 kl 23:08 »
Jakt och hundar är en helig ko, du kan säga precis vad fan som helst till någon bara du inte rackar ner på hunden. Jakt är en sak som kan göra folk till fiender i generationer om något skär sig.
Jakt utövas ofta (iaf de som skriker högst) av folk som lever för jakt och inte har så mycket annat i livet. I vargfrågan kolliderar allt detta sköna på en gång och folk blir så upprörda att det inte längre går att resonera om saken. Detta drabbar ofta ställen i landet som redan är hårt anfrätta av nerlagda skolor, bibliotek, sjukhus, polistationer, arbetsplater osv. Resten av historien vet vi.

Edit: Olfi, du kan vara lugn, vi tar vårt ansvar i Sverige. Samma tongångar hördes när björnen återetablerade sig. Sen var det gnäll när rådjuret kom tillbaka, för då hotades stövarjakten, sen kom lon och reducerade rådjuren, och då blev det gnäll igen...
« Senast ändrad: 01 mar-09 kl 23:12 av Vargerik »

_olfi_

• Medelpad
« Svar #797 skrivet: 01 mar-09 kl 23:10 »
Hur är det vi tänker.

Vad menar du?  :P

mobben

« Svar #798 skrivet: 01 mar-09 kl 23:13 »

_olfi_

• Medelpad
« Svar #799 skrivet: 01 mar-09 kl 23:14 »
Alltså att vargen är inte globalt sett hotad, och att folk då tänker att det inte spelar någon roll vad som händer med våra vargar....

Dela detta:

* Inloggade just nu

491 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser