Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99445 gånger)

Rosten

• Närke
SV: Vargar
« Svar #560 skrivet: 01 sep-08 kl 22:51 »
Hehe, de där foderplatserna är uppskattade av mina hästar när jag är ute och kör, lagom utspridda så blir de till perfekta mellanmål för dem.
Man kan bara slänga ett eller två äpplen på varje plats då man måste täcka in en massa hektar.
Så man kan knappast kalla det för foderplats. Möjligtvis för en hare.

Kajsa Kavat

• Värmland
« Svar #561 skrivet: 10 okt-08 kl 09:22 »
Detta är en fråga som ständigt är lika infekterad.Jag tycker som många andra,att vargen är ett ståtligt och fint djur,men att gå så långt som trådskaparen har gjort och påstå att vargen har ett större värde och därmed mer rätt att leva än människan,är väl att ta i.Om det uttalandet beror på okunskap om rådande situation eller ren dumdristighet,vill jag låta vara osagt.
Det finns säkert de som vill ha vargen helt utrotad,men det är inte det diskussionen handlar om,utan att BEGRÄNSA vargstammen.Och visst ska frågan behandlas i de områden där föryngringen är som störst och där vargen går till angrepp på hundar och tamboskap.
Sedan har jag en fundering till de som anser att vi helt ska utrota vargen.Hur ska det gå till??!!Ska vi sätta stängsel runt hela sveriges land som förhindrar att vargar kommer från norge och finland?Vargstammen har väl uppnått det antal djur som det beslutats om får finnas och mer där till,så nu är det väl dax att införa jakt även på den precis som med björn och lo.
Vi måste ju även reducera både älg och rådjursstammen,men därav inga reaktioner från ickejägare.Varför är vargen mer värdefull i deras ögon än annat vilt som också orsakar stora skador både i skog och mark men även på våra vägar genom de trafikolyckor de orsakar?

Helena

Rosten

• Närke
« Svar #562 skrivet: 10 okt-08 kl 11:07 »
Vargstammen har väl uppnått det antal djur som det beslutats om får finnas och mer där till,så nu är det väl dax att införa jakt även på den precis som med björn och lo.
Vargstammen har inte uppnått något förutbestämmt antal.
Vargstammen har uppnått ett etappmål. Vilket inte gör att den automatiskt skall hållas kvar på det etappmålen.

Se bara på Finland. Dom hade också 200 som etappmål.
När dom kom dit så stoppades jakten av EU som satte ett nytt etappmål till 1000 vargar.

leifhh

• Gäst
« Svar #563 skrivet: 10 okt-08 kl 12:52 »
Vad vill vi se och uppleva för djur i vårt landskap?

Oavsett hur många vargar och andra rovdjur vi har i vårt land så kommer majoriteten svenskar aldrig att få skymten av dem. De är lite väl skygga. Chansen att få se ett hjortdjur minskar också i takt med att rovviltstammarna ökar.

Så vill man ha chansen att se och uppleva vilda medelstora och stora däggdjur något så när ofta så får man välja en linje där det inte tillåts speciellt stora rovviltstammar.
Vill man däremot slippa hjortdjuren med all skada de för med sig i form av betning på skog, bilolyckor mm så kan man ju låta rovvilten öka.

Det man måste vara medveten om är att vilket val man än gör så får det ekologiska, ekonomiska och sociala effekter.

Rosten

• Närke
« Svar #564 skrivet: 10 okt-08 kl 13:04 »
Vad vill vi se och uppleva för djur i vårt landskap?

Oavsett hur många vargar och andra rovdjur vi har i vårt land så kommer majoriteten svenskar aldrig att få skymten av dem. De är lite väl skygga. Chansen att få se ett hjortdjur minskar också i takt med att rovviltstammarna ökar.

Så vill man ha chansen att se och uppleva vilda medelstora och stora däggdjur något så när ofta så får man välja en linje där det inte tillåts speciellt stora rovviltstammar.
Vill man däremot slippa hjortdjuren med all skada de för med sig i form av betning på skog, bilolyckor mm så kan man ju låta rovvilten öka.

Det man måste vara medveten om är att vilket val man än gör så får det ekologiska, ekonomiska och sociala effekter.
Exakt.

LasseDalom

• -
« Svar #565 skrivet: 15 okt-08 kl 10:13 »
Citat från: leifhh

Är det inte så att jakten tar betydligt fler hjortdjur än vad rovdjuren gör?

Moraggarn

• -
« Svar #566 skrivet: 15 okt-08 kl 16:07 »
Är det inte så att jakten tar betydligt fler hjortdjur än vad rovdjuren gör?

Jovisst är det så,men så finns det flera hundra tusen jägare jämfört med ca 200 vargar.Av dessa "flera hundra tusen jägare" finns det åtskilliga som enbart är med och jagar älg max en vecka om året sen så jagar dom inget mer,så där kan vi minska antalet jägare med X antal.Men ser man till vad varje jägare skjuter/år jämfört med vad varje varg fäller/år så vinner vargen med många poäng.Det är därför det gäller att börja beskatta vargstammen i ett tidigt skede så att både jägare och varg kan få ut nåt av att vara i skogen.Jag som jägare skjuter i snitt/år 3-4 rådjur och en älg,det antalet djur skulle inte räcka som föda åt en varg värst länge,finns det sen ett etablerat revir på markerna kan man lätt räkna ut att älg rådjur och andra hjortdjur försvinner ganska snart

Pirr

« Svar #567 skrivet: 15 okt-08 kl 20:48 »
Håller med till 102 procent
Det finns 9,5 miljoner människor och 500 -2000 vargar därom tvistas det
Vilka finns det för mycket av?
Det är så löjligt att det finns rädsla för varg,det är ungefär som att gå o vara rädd för att få en meteor i huvudet

Rivna djur ja inte konstigt men dom borde ersättas utan strul från staten,den summan uppgår antagligen tiil en tiondel
av någon direktörs års pension,så det borde det finnas pengar till.
Förövrigt är det ganska lätt att skydda sin djur från vargangrepp,om,man orkar'

oroa er för glutamat ,självmord ,bilar o annat relevant i denna sjuka värld
Om mina barn är jag rädd givetvis,o det finns mycket att förbättra för att skydda dom.
Men!!!!!! Vargrädsla!!!!!! Jag bor i skogen o inte är det vargen som skrämmer mig
 ;)
53 fd hppie
husrestaurerare sen 30 år
Gillar  det gamla

Vargerik

• Gäst
« Svar #568 skrivet: 15 okt-08 kl 23:08 »
Jamenjo...
Jag är rovdjursvän OCH jägare. Men man får inte blunda för de problem som vargen faktiskt medför...

Vilse

• Gäst
« Svar #569 skrivet: 15 okt-08 kl 23:21 »
har inte set det haer aemnet tidigare och saaa maanga svar,,maaste laesa naan annan dag naer jag har tid,,

vargar e fina :)
vargar goer skada ibland :(

jag e inte raedd foer vargen.
men skulle bli arg ledsen om vargen tog mina faar eller naatt av mina andra djur.

saa det gaeller att haalla balans mellan staket foer att separera vilda djur o tama djur.

aer mera raedd foer manniskor aen vargar.

Eleganten

• Västmanland
« Svar #570 skrivet: 18 okt-08 kl 09:47 »
Finns det varg så finns det en risk att tex skolbarn på väg till skolan blir angripna. Högre antal varg = högre risk.  Å ja vet att det inte har skett i modern tid men vem vill ta risken?
Konungen har iaf vädrat sin åsikt med ett jävla liv som följd för åsiksfrihet gäller ju inte honom.
Ett del mål på 200 individer låter ju löjligt lite men tyvärr är dom inte lokaliserade över hela landet utan rör sig på relativt små arealer och ser man till dom arealerna så blir antalet ganska betydande.
Estetiken framför allt

Pirr

« Svar #571 skrivet: 18 okt-08 kl 11:03 »
Finns det varg så finns det en risk att tex skolbarn på väg till skolan blir angripna. Högre antal varg = högre risk.  Å ja vet att det inte har skett i modern tid men vem vill ta risken?
Konungen har iaf vädrat sin åsikt med ett jävla liv som följd för åsiksfrihet gäller ju inte honom.
Ett del mål på 200 individer låter ju löjligt lite men tyvärr är dom inte lokaliserade över hela landet utan rör sig på relativt små arealer och ser man till dom arealerna så blir antalet ganska betydande.
Herregud det finns cancer,kärnkraftvek,bilar,glutamat,trappor,o även metioriter noja på något relevant istället.
Vargars huvudsakliga föda består av sork o andra små djur iblan lyckas dom fälla en svag älg eller något annat större djur
För övrigt vad ? säger att vi människor som håller på att förinta vår jord har större rätt att lev än en varg.
Kungen !! har alltid varit en aning förvirrad dock ganska oskyldig o gullig men ska nog inte utala sig så mycket
Han kan behöva sina få små grå till annat
Länge leve Vargen Björnen o Lon
53 fd hppie
Gillar  det gamla

Charlotte

• -
« Svar #572 skrivet: 18 okt-08 kl 11:43 »
 Vad träligt det är med människor som tror att dom har rätt till (och kan) avgöra vad andra ska oroa sig för och inte...
Jag är inte rädd att en knarkare ska ta död på mina får, men björnarna som vandrar runt hagen skrämmer mig ibland, speciellt när jag är ute och går med hundarna...
 Jag känner inget behov av att säga att någon som bor i stan är löjlig om den är rädd för att bli våldtagen eller nerslagen (procenten av människor i stan som skulle kunna tänkas begå såna brott är ju SÅ  liten), så varför oroa sig? jag har aldrig råkat ut för något farligt i stan!
 För varje sådant inlägg i Rovdjursdebatten blir jag faktiskt bara mer och mer förstående varför någon som  HAR råkat utför varg eller björn i sina djurflockar eller fått hunden dödad eller "bara" känner en oro för att skicka sina barn genom skogen i vintermörker i vargrevir faktiskt kan bli rovdjurshatare.
                                Mvh
                            Charlotte
« Senast ändrad: 18 okt-08 kl 11:48 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Pirr

« Svar #573 skrivet: 18 okt-08 kl 13:49 »
Vad träligt det är med människor som tror att dom har rätt till (och kan) avgöra vad andra ska oroa sig för och inte...
Jag är inte rädd att en knarkare ska ta död på mina får, men björnarna som vandrar runt hagen skrämmer mig ibland, speciellt när jag är ute och går med hundarna...
 Jag känner inget behov av att säga att någon som bor i stan är löjlig om den är rädd för att bli våldtagen eller nerslagen (procenten av människor i stan som skulle kunna tänkas begå såna brott är ju SÅ  liten), så varför oroa sig? jag har aldrig råkat ut för något farligt i stan!
 För varje sådant inlägg i Rovdjursdebatten blir jag faktiskt bara mer och mer förstående varför någon som  HAR råkat utför varg eller björn i sina djurflockar eller fått hunden dödad eller "bara" känner en oro för att skicka sina barn genom skogen i vintermörker i vargrevir faktiskt kan bli rovdjurshatare.
                                Mvh
                            Charlotte
[/quoteVisst jag utrycker mig grovt det är min natur.
Men faktum kvarstår bilar dödar 600 700 om året självmord ca 10000 knark ca2000 alkohol 15000-20000 tobak lika många eller fler.
Hur tror du att en varg känner han har verkligen anledning att vara rädd och om du har får som är som tårta för varg o björn o ställer ut den
oskyddad hur kan du kräva deras liv för att dom tar för sig,vems skog är det ? vem var där först.

Människan är en bedrövlig parasit som försöker ta kål på den finaste planet jag känner till.
vi människor hsr helt uppenbart fått för sig att denna planet är tilkl för att vi ska missbruka den.
Vi kan ta det religons mässigt också fast det inte ligger för mig,det står i bibeln att vi ska vårda och ta ansvar för alla varelser o växter gör vi det ?
Egoism Vandalism är det vi håller på med varg o björn dödar inte för nöjes skull dom dödar för mat det är deras natur,o människor ingår icke på matsedeln.

Björn ja visst har den anfallit människor när dom skjutit på den ,det skulle jag också.
Eller när hundar har retat upp dom o sedan sprungit o ställt sig mellan bena på husse.
Hundar ja ,lösa i skogen ,hmm är det rätt? mot dom andra djuren.Okey då men då får dom vara där på samma villkor att ätas eller äta.
Jag kanske tar i som sagt ,men har jag inte rätt? Ingen kan väl påstå att människan har rätt att bestämma vad för djur som skall finnas eller ej.
ALLA LEVANDE VARELSER HAR RÄTT ATT FINNAS
53 fd hppie
Gillar  det gamla

Eleganten

• Västmanland
« Svar #574 skrivet: 18 okt-08 kl 15:43 »
Herregud det finns cancer,kärnkraftvek,bilar,glutamat,trappor,o även metioriter noja på något relevant istället.

För övrigt vad ? säger att vi människor som håller på att förinta vår jord har större rätt att lev än en varg.

Som Kärnkraft då eller? Det är vi människor som säger att vi människor har större rätt att leva än andra arter. Kunde dom andra ha en åsikt skulle den nog vara samma fast gälla just deras art. Alla kämpar för sin rätt att leva, även vi. Man kan blavera hur mycket man vill om att alla arter har samma rätt att leva men när det kommer till kritan är nog ingen beredd att rucka på sin.
Estetiken framför allt

Moraggarn

• -
« Svar #575 skrivet: 18 okt-08 kl 15:52 »
Ja du Pirr,det där med att vargen"ibland tar någon svag älg" är helt fel.Vargen tar inte enbart svaga älgar, den tar även friska djur.Att kungen uttatlar sig i denna fråga tycker jag ska ses som att något bör göras åt saken,för det han säger är till 100% rätt.Där vargen är etablerad är den ett STORT problem men det är väldigt många och däribland du som inte fattar det,för er är vargen ett gulligt djur som har lika stor rätt att finnas som allt annat,VISST!! har den det, men med tanke på den skada den åsamkar så tycker jag att dess existensberättigande är ganska lågt.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #576 skrivet: 18 okt-08 kl 16:23 »
Ja du Pirr,det där med att vargen"ibland tar någon svag älg" är helt fel. Vargen tar inte enbart svaga älgar, den tar även friska djur.
Vargen tar nästan uteslutande bara kalvar..

Pirr

« Svar #577 skrivet: 18 okt-08 kl 16:26 »
Vargen tar nästan uteslutande bara kalvar..
Helt riktigt den tar kalvar det förnekar jag inte.
Men hur många älgar dödas av människor o hur många av vargar ?
53 fd hppie
Gillar  det gamla

Charlotte

• -
« Svar #578 skrivet: 18 okt-08 kl 16:36 »
Visst jag utrycker mig grovt det är min natur.
Jag kanske tar i som sagt ,men har jag inte rätt?
Du får uttrycka dig hur grovt du vill.
Men faktum kvarstår: Jag tycker INTE du har rätt att bestämma vad jag eller någon annan behöver oroa oss över.
 Förlöjligandet av vad många människor som lever i närheten av rovdjur tycker leder förmodligen till ännu mer Rovdjursmotstånd.
                                             Mvh
                                           Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Pirr

« Svar #579 skrivet: 18 okt-08 kl 16:55 »
Du får uttrycka dig hur grovt du vill.
Men faktum kvarstår: Jag tycker INTE du har rätt att bestämma vad jag eller någon annan behöver oroa oss över.
 Förlöjligandet av vad många människor som lever i närheten av rovdjur tycker leder förmodligen till ännu mer Rovdjursmotstånd.
                                             Mvh
                                           Charlotte
[/quoteJ
Jag blir så trött
Det är synd om människan som strindberg sa.
Inte konstigt att jorden ser ut som den gör :'(
53 fd hppie
Gillar  det gamla

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser