Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99446 gånger)

Margit

• Gäst
SV: Vargar
« Svar #540 skrivet: 30 aug-08 kl 16:57 »
Jag menar inte heller att det är hans eget fel, men när du nu tar fram statistik som t.o.m stöder min hypotes, så är det ju snarast än mer märkligt. Hur många kineser och andra bärplockare rör sig t.ex inte i skogarna just nu? Och hur ofta är dom anfallna av rovdjur???

Men det är ju inte märkligt...en älgjägare som jagar med löshund smyger såklart i skogen för att inte skrämma älgen, älghunden drar till sig varg alt. söker upp björn - återvänder till husse/matte med björnen efter sig.

Den man som blev dödad av björn utanför sin stuga förra året var ute halvnaken, att han råkade vara jägare och kanske även frimärkssamlare hör inte till saken.
Statistik är lurigt, inget att lita på.

Charlotte

• -
« Svar #541 skrivet: 30 aug-08 kl 22:16 »
  Den första björndödade i "nutid" var en finsk joggare... Men antagligen var han också jägare så björnen kände det på lukten...
mannen i Jämtland var som sagt också helt obeväpnad, men det skrevs t o m insändare att han fick skylla sig själv eftersom han var i Jämtland för att döda älgar...
                                                         Mvh
                                                     Charlottte

"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

ekotripp

« Svar #542 skrivet: 31 aug-08 kl 09:49 »
Det är ju inte så många som blivit attackerade ännu, men med fler rovdjur så kommer också andra "titlar" att förekomma bland offren, t.e.x. skolflicka, sjukpensionär, bärplockare, skogsarbetare, svampplockare, eller bara människor som vistas i naturen. Fast media måste titulera dom som om det var allt de stod för ex. jägare, 42-åringen etc.

Vad vi däremot inte kommer att få se är att ngn. "rovdjursförespråkare" hamnar i statistiken.
Eftersom de flesta av dom aldrig sätter sin fot i skogen, annat än möjligen i slottsskogen o dyl. platser.

Personligen är jag iallafall extremt glad över beslutet  om skyddsjakt, tillika fällandet av Bredfjällsvargen nu sist. Fast det stör mig våldsamt att det sker så fort en varg söker sig söderöver och ställer till, då drabbas etablissemanget och som ett brev på posten agerar naturvårdsverket.
Naturligtvis för att det är i dessa områden rovdjursförespråkarna finns och man vill ju inte att de ska ändra uppfattning om hur trevligt det är med varg(rovdjur).

Fortfarande tycker stollarna på naturvårdsverket m.fl. att värmlänningar, dalmasar, jämtar och andra glesbygder ska ha varg, björn, lo och då gärna i stora antal. Glesbygden kan man köra över!

Jag funderar just nu mycket på min egen titel, jägare kan jag iallafall inte kallas eftersom jag hade möjlighet redan förra hösten att fälla Bredfjällsvargen i lönndom och med all säkerhet undkommit lagens långa arm, men jag gjorde det inte.....

Tjåkkå

« Svar #543 skrivet: 31 aug-08 kl 13:34 »
He va då ett oändligt gnäll på de stackars små rovdjuren som har förmodligen mer rätt än ni människor att bevandra våra skogar. Ta å prov nalta sunt bondförnuft.

Om man har bestämt sig för å lev i samklang med vår Nordiska vildmark så torde man väl förstå vad man kan träffa på å int träffa på vid färder i skog & mark. Duger ej det så flytt åt Stockholm och lev i er ytliga materiell-dyrkande värld.

Jag har mitt hem i Västerbottens inland, mark i Lappland och stolt över vår Norrländska fauna med det djurliv som ingår.
Ni så kallade Jägare vet ju vad som finns där ni jagar och man kan int ha garantier för allt här i livet. Är ni så rädda om era hundar, vilka en del av er verkar skita fullständigt i förutom hur dom sköter sin jakt, så ge er int ut i vildmarken om ni int kan hantera tanken med ett björn eller varg möte.

Margit

• Gäst
« Svar #544 skrivet: 31 aug-08 kl 15:42 »
He va då ett oändligt gnäll på de stackars små rovdjuren som har förmodligen mer rätt än ni människor att bevandra våra skogar. Ta å prov nalta sunt bondförnuft.

Om man har bestämt sig för å lev i samklang med vår Nordiska vildmark så torde man väl förstå vad man kan träffa på å int träffa på vid färder i skog & mark. Duger ej det så flytt åt Stockholm och lev i er ytliga materiell-dyrkande värld.

Jag har mitt hem i Västerbottens inland, mark i Lappland och stolt över vår Norrländska fauna med det djurliv som ingår.
Ni så kallade Jägare vet ju vad som finns där ni jagar och man kan int ha garantier för allt här i livet. Är ni så rädda om era hundar, vilka en del av er verkar skita fullständigt i förutom hur dom sköter sin jakt, så ge er int ut i vildmarken om ni int kan hantera tanken med ett björn eller varg möte.

Det handlar inte om att björn och varg inte ska få vara i skogen och jaga, det handlar om att få skjuta de vargar som attackerar tamdjur upprepade ggr och att få skjuta närgångna björnar. Rovdjuren platsar bäst långt uppe i norr ute i vildmarken.

Vargerik

• Gäst
« Svar #545 skrivet: 31 aug-08 kl 18:56 »
Det handlar inte om att björn och varg inte ska få vara i skogen och jaga, det handlar om att få skjuta de vargar som attackerar tamdjur upprepade ggr och att få skjuta närgångna björnar. Rovdjuren platsar bäst långt uppe i norr ute i vildmarken.

Jag skulle vilja ta det ett steg längre och påstå att det är de människor som inte klarar att leva med rovdjur som inte platsar. Givetvis inom rimliga gränser. Bredfjällsvargens borttagande var ett klokt beslut även om jag inte gillar det.

Nässelhäxan - babsan

• Nässlor - naturens gåva
    • -
    • Nässelhäxan
« Svar #546 skrivet: 31 aug-08 kl 19:04 »
Om man har bestämt sig för å lev i samklang med vår Nordiska vildmark så torde man väl förstå vad man kan träffa på å int träffa på vid färder i skog & mark. 

... och stockholmarna som absolut ska bo inne i stan får skylla sig själva när de blir våldtagna, rånade eller överkörda av bilarna.

det är ju ett medvetet val ...

eller?

Vargerik

• Gäst
« Svar #547 skrivet: 31 aug-08 kl 19:07 »
... och stockholmarna som absolut ska bo inne i stan får skylla sig själva när de blir våldtagna, rånade eller överkörda av bilarna.

eller?
Trist jämförelse, vi kanske ska utrota oss män?
Självklart inte, men man måste alltid vidta de säkerhetsåtgärder som ens kringmiljö kräver, tråkigt och obekvämt men sant.

Rosten

• Närke
« Svar #548 skrivet: 31 aug-08 kl 19:39 »
Självklart inte, men man måste alltid vidta de säkerhetsåtgärder som ens kringmiljö kräver, tråkigt och obekvämt men sant.
På landet så är det elstaket med kärnkraftel som gäller.
I storstaden så är det att vara inne på kvällarna när det är mörkt eller att beväpna sig och skjuta först.

Margit

• Gäst
« Svar #549 skrivet: 31 aug-08 kl 21:08 »
Jag skulle vilja ta det ett steg längre och påstå att det är de människor som inte klarar att leva med rovdjur som inte platsar. Givetvis inom rimliga gränser. Bredfjällsvargens borttagande var ett klokt beslut även om jag inte gillar det.

Det där var väl lite motsägelsefullt?

Vargerik

• Gäst
« Svar #550 skrivet: 31 aug-08 kl 21:26 »
Det där var väl lite motsägelsefullt?
Så sant Margit. Hela vargfrågan är ju motsägelsefull så jag får utveckla mig lite. Rimliga gränser, då menar jag att 50-60 får på en kort tid inte är rimligt. Som vargvän gör det mig ont att ta bort ett djur men i det här fallet var det nödvändigt. Som jägare vill jag ju ha tillgång till en fin viltstam, med varg blir denna mindre även om jag tror att man kan bedriva en givande jakt även i ett revir när läget stabiliserats.

Har man tamdjur i ett revir måste man ta till alla rimliga medel för att skydda sina djur, orkar man inte det så platsar man inte...

Rosten

• Närke
« Svar #551 skrivet: 31 aug-08 kl 21:37 »
Så sant Margit. Hela vargfrågan är ju motsägelsefull så jag får utveckla mig lite. Rimliga gränser, då menar jag att 50-60 får på en kort tid inte är rimligt. Som vargvän gör det mig ont att ta bort ett djur men i det här fallet var det nödvändigt. Som jägare vill jag ju ha tillgång till en fin viltstam, med varg blir denna mindre även om jag tror att man kan bedriva en givande jakt även i ett revir när läget stabiliserats.

Har man tamdjur i ett revir måste man ta till alla rimliga medel för att skydda sina djur, orkar man inte det så platsar man inte...
Ännu en vargvän som inte bor bland vargarna. ;)

Vargerik

• Gäst
« Svar #552 skrivet: 31 aug-08 kl 22:06 »
Men det gör jag ju! ;D

Margit

• Gäst
« Svar #553 skrivet: 31 aug-08 kl 22:28 »

Bredfjällsvargen lämnade fru och ett gäng valpar efter sig, så återväxten är säkrad  ;)

Rosten

• Närke
« Svar #554 skrivet: 31 aug-08 kl 22:28 »
Men det gör jag ju! ;D
Det kan du knappast göra då du "tror" att det går att bedriva en givande jakt.

Vill du jaga i närheten av vargrevir så är du välkommen hit. ;)
Här kan du få se både varg och lodjur.
Men tyvärr så får man åka en bit från marken om man vill se andra djur. ;)

Tjåkkå

« Svar #555 skrivet: 31 aug-08 kl 23:05 »

eller?

Jag hoppas för din egen skull att du ej var seriös i denna jämförelse. Min slutsats angående DU och hur DU tänker är då att DU menar när exempelvis en Varg ger sig på en hund i skogen gör han det på samma grunder som när en gubbe våldtar en 17-årig flicka vid en park någonstans i Stockholm? Du är ju int riktigt klok männska!

Vargerik

• Gäst
« Svar #556 skrivet: 31 aug-08 kl 23:12 »
Dyra Rosten. När läget stabiliserats sa jag. I början av en etablering dyker viltstammen.

Rosten

• Närke
« Svar #557 skrivet: 01 sep-08 kl 17:20 »
Dyra Rosten. När läget stabiliserats sa jag. I början av en etablering dyker viltstammen.

Vargen flyttar när det blir tillräckligt lite kvar att äta. Men då finns det inte helle något att jaga på.
Om vargen inte skrämmer hit djur från andra ställen.

Så har vi haft det förut. Men förra året så ställde jag in älgjakten helt. Blir nog samma sak i år.

Annars så går det till så här. Man slänger ut äpplen, morötter mm. Några på varje ställe på hela marken. (inte en stor hög)
Så åker man förbi marken och kollar några gånger i veckan.
Helt plötsligt så har några äpplen försvunnit. Då samlar man hela jaktlaget blixtsnabbt. För då är vargen på andra sidan berget och någon eller några älgar har då gått runt.
Så man jagar i ett par tre dagar. Är det ingen som ser något så avbryter man och väntar på nästa tillfälle när någon har betat i äpplena.
Då är det samma panik igen.

Den nya "trevliga" jakten. ;D

guba

• Gäst
« Svar #558 skrivet: 01 sep-08 kl 17:25 »
Man slänger ut äpplen, morötter mm. Helt plötsligt så har några äpplen försvunnit. Då samlar man hela jaktlaget blixtsnabbt.

Hehe, de där foderplatserna är uppskattade av mina hästar när jag är ute och kör, lagom utspridda så blir de till perfekta mellanmål för dem.

ekotripp

« Svar #559 skrivet: 01 sep-08 kl 22:30 »

eller?

Mycket bra skrivet, det är ju just detta det handlar om. De problem som finns lokalt/regionalt ska också hanteras lokalt/regionalt. I rovdjurspolitiken har ju det helt uteblivit. Över våra huvuden har rovdjursstammarna släppts upp till lokalt/regionalt orimliga nivåer.

Dessutom finns ingen som helst riskanalys(på vetenskaplig nivå) vart detta tar vägen, eller hur mycket individer av varje rovdjursart som kan rymmas var, och den påverkan det har på andra arter, det blir som det blir.
Ska det uttag vi människor kan göra av naturens skafferi(överskottet) bli vargmat, och vi sitta och vänta på att det "balanseras", för att sedan se om det blir något över efter många år.... befängt. Viltkött är alldeles för bra, ekologiskt, nära och etiskt rätt för att käkas upp av rovdjur i alltför stora antal.
Lokalt/regionalt vet vi ju idag att vissa arter helt försvunnit under predationen av varg/lo. Vem fan tycker att det är ok? Jag kan inte äta varg!

Det är förvånande många i detta forum som uppenbarligen inte heller förstår den kapacitet till dåd som vargen har, det blir rent i skogen! Någon uttryckte att "skogen blir elektrifierad" och det är precis vad som händer, det blir tyst och dött då andra arter försvinner.
Idag är ju våra skogar som stora hägn p.g.a. alla viltstängsel och bebyggelse. En uppskattning är enkel, vad sätter ett vargpar med 6-8 fullvuxna valpar i sig per år? Vår älgstam = 2,5 älgar per 1 000 ha? Det är ju som att släppa in mården i hönshuset, fast över en längre period.

Nä, varg i en gigantisk nationalpark i nordligaste sverige är det enda rätta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

479 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser