Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vargar  (läst 99451 gånger)

guba

• Gäst
SV: Vargar
« Svar #240 skrivet: 26 jun-08 kl 23:49 »
Annars så är det ju katastrof om 200 vargar dödar mer hundar än vad 300 000 jägare lyckas med. ;)
En märklig kommentar i mina öron, självklart skulle vargen ta fler hundar än vad jägarna skjuter. Självklart!!
Går man ut i skogen skall man veta vad man har framför pipan innan man trycker av, allt annat är grov vårdlöshet.

Sen är det rent patetiskt att gång på gång se och höra jägare snyfta och gråta rödögda när vargen ätit upp deras kompis som de medvetet släppt ut i skogen, i vargens hem ::)

När de sen skjutit sin egen hund är det andra toner, inga rödgråtna ögon då inte utan allsköns förklaringar om hur det kunde ske, bortförklaringar.

För varje hund som tas av en varg står det tre jägare och skjuter sin bäste kompis....

Moraggarn

• -
« Svar #241 skrivet: 27 jun-08 kl 10:18 »
Det fanns ju en anledning till att man fick bort vargen en gång i tiden. Hade den inte ställt till besvär hade den ju fått vara kvar. Och vad det gäller detta med att man skjuter fler hundar än vargen tar så är det bara ren och skär"bullshit". Under September månad ifjol skadade och dödade vargen 17 hundar i Värmland och Dalsland,så många hundar blev inte skjutna om det ens var nån.Nä!! fram för lite hårdare tag mot gråben,men man behöver ju för den skull inte utrota den,det gäller samma för björn och lo också dom tål ett högre jakttryck än i dagsläget.Att man inte har licensjakt på varg är m k t märkligt

Rosten

• Närke
« Svar #242 skrivet: 27 jun-08 kl 10:28 »
Vargen sprider sig nu mot skåne.
Desto mera kommer motståndet att öka.
Så jag tror att jakten har börjat inom 3år.

Moraggarn

• -
« Svar #243 skrivet: 27 jun-08 kl 10:35 »
Precis vad jag också tror, ju längre söderut den kommer dessto mer människor blir utsatt för dess härjningar.Men jakten skulle helst ha börjat igår :)

Rosten

• Närke
« Svar #244 skrivet: 27 jun-08 kl 12:08 »
Precis vad jag också tror, ju längre söderut den kommer dessto mer människor blir utsatt för dess härjningar.Men jakten skulle helst ha börjat igår :)
Svårt att säga när man skall börja jaga vargen.
Vargstammen är idag låg. Men på vissa ställen så är den hög.
Skulle vargstammen ha samma täthet över hela landet som den har i värmland och närke så skulle vi ha ca 7000 vargar i sverige.

Så jag har full förståelse att vissa klagar. För det har dom rätt till. Men jag förstår också att folk som bor i storstäder och tittat på statestiken som säger 200 vargar undrar varför vi inte kan låta vargen få vara i fred också klagar. För det har dom också rätt.

För det finns alltid minst 2 olika sidor.
För min del så har jakten varit det som har påverkats mest.
Från att ha jagat mycket klövvilt till i princip noll.
Min bror och jag hade förut 550 hektar mark att jaga på. Nu har jag själv 24 hektar. Vilket är en avsevärd försämmring. Men istället för att sitta bitter hemma så har jag försökt att ändra inriktning på jakten till fågeljakt och skyddsjakt. Så idag har jag det okej ändå. Men nu blir det väldigt lite kött i frysen men betydligt mera skott-tillfällen. ;) Vilket har gjort jakten kul på ett annat sätt än förut.

Moraggarn

• -
« Svar #245 skrivet: 27 jun-08 kl 13:14 »
Än så länge får ja lov att säga att jag har själv inte varit utsatt eller märkt direkt mycket av de vargar jag har vid mina marker,mer än att vi i höstas fann 6 älgkadaver.Har sett dom vid några tillfällen senast var på älgjakten och då kom det först ko 2kalvar och en tjur i en rasande fart och 2-3 min senare en varg i deras spår. Har även sett en av dom vid några tillfällen på en åker jag har utanför huset,ena gången uppehöll den sig en hel förmiddag där som närmast 100m bort.Det vargpar som finns där fick 2 valpar ifjol,har inte sett dom själv men hört andra som gjort det.Vargen är ett mäktigt djur att se på men dom ställer till skada där dom blir för många på en liten yta.För mig får det gärna finnas varg och andra rovdjur men i en begränsad upplaga och inte som i tex Värmland och Dalarna,där borde det skjutas undan en del

guba

• Gäst
« Svar #246 skrivet: 27 jun-08 kl 22:34 »
Och vad det gäller detta med att man skjuter fler hundar än vargen tar så är det bara ren och skär"bullshit". Under September månad ifjol skadade och dödade vargen 17 hundar i Värmland och Dalsland,så många hundar blev inte skjutna om det ens var nån.

Innan man tar till ord som "bullshit" om något bör man ha lite på fötterna, inget är enklare än att ringa till försäkringsbolagen som betalar ut pengar till jägaren som skjutit sin hund.
Inget bullshit bara ren och skär fakta att för varje hund som vargen tar så skjuter jägare lite drygt tre hundar själva. Ibland bör man lätta på skygglapparna och se lite nyktert på verkligheten istället för att blunda för den och leva sin egen verklighet fjärrmad från sanningen.

Själv bor jag mitt emellan minst tre stycken revir och har inget större behov av att ha en massa vargar runt mig men för den skull så ställer jag inte upp på osakliga argument och debatter mot vargen, den har sitt berättigande likaväl som du och jag på denna jord.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #247 skrivet: 27 jun-08 kl 22:45 »
Denna statistik vargar vs. jägare, avser den hela Sverige eller endast områden där det faktiskt finns varg? Man får ju förmoda att där det inte finns några vargar blir inga hundar alls dödade av sådana.

guba

• Gäst
« Svar #248 skrivet: 27 jun-08 kl 22:57 »
Denna statistik vargar vs. jägare, avser den hela Sverige eller endast områden där det faktiskt finns varg? Man får ju förmoda att där det inte finns några vargar blir inga hundar alls dödade av sådana.
Det gäller hela sverige och visst är det korrekt att varg som inte finns inte heller dödar hundar.
Där stryker en och annan hund med av Lo, trafik och järnväg medans en del drunknar eller får hjärtstopp, hjärnblödning eller "bara" dör.

Det är ett hårt liv jägarna utsätter sina hundar för med stora risker, att kalla vargen för det största hotet mot jakthundar ter sig bara fånigt i debatten, men som sagt, stirrar man sig blind på en liten del av problematiken med trångsyntheten som ledstjärna så blir alla debatter oerhört snedvridna och osakliga.

mr

• Bohuslän
« Svar #249 skrivet: 28 jun-08 kl 11:01 »
Det finns ju skyddsvästar till hundar som ska funka mot varg och vid vildsvinsjakt. Säkert inte 100%iga men bättre än inget mot vargen.

http://www.hundskydd.se/produkt_body.htm

Moraggarn

• -
« Svar #250 skrivet: 01 jul-08 kl 15:44 »
Visst finns fler hot än vargen mot våra jakthundar.Varje gång jag släpper vovven i skogen så kan det ju hända något som gör att jag mister den såsom att den blir påkörd eller drunknar,att hundar skjuts under jakt är bara slarv och oförsiktighet visst förekommer vådaskott men inte ofta.Det är allt det andra den ställer till med som irriterar mig som tex alla dessa får den river och har ihjäl,inte konstigt att den blir hatad.Men skulle en viss jakt tillåtas åtminstone där det finns som mest med varg så skulle nog varghatet och den illegala jakten minska,så tror jag ialla fall.Jag tycker inte vargen ska bort helt men man borde ha lite balans på stammen,vargarna förökar sig fort.

guba

• Gäst
« Svar #251 skrivet: 01 jul-08 kl 23:18 »
Men skulle en viss jakt tillåtas åtminstone där det finns som mest med varg så skulle nog varghatet och den illegala jakten minska,så tror jag ialla fall.Jag tycker inte vargen ska bort helt men man borde ha lite balans på stammen,vargarna förökar sig fort.

Se där lite nyansering, visst är det så att jakt på varg ger skyggare djur som drar sig från att komma människan och dennes tamdjur alltför nära, inte helt men klart bättre än en ojagad stam.
Men för att det skall finnas utrymme för jakt så måste antalet öka ganska rejält först, dagens ynka stam med inavelsdefekter tål ingen jakt. Som det är nu så ökar inte stammen så mycket på grund av inavel och nedsatt immunförsvar med följden att många dör av skabb till exempel.

Om vi däremot kunde komma så långt i förståelsen hur en friska stam fungerar och acceptera ett betydligt större antal vargar än de som finns idag så tror jag att de allra flesta skulle bli nöjda. Jägarna skulle få skjuta varg, en trofé som vida överstiger en älg, tamdjursägarna skulle få färre besök i sina hagar med en jagad stam, stadsborna skulle kunna få se varg på safaris och vargen skulle, trots att den jagas, finnas i ett stort antal som säkerställer en frisk stam.

Ja, jag tror faktiskt att ett betydligt större antal vargar än de vi har idag skulle lösa de flesta "problem" som följer i vargens spår.

Rosten

• Närke
« Svar #252 skrivet: 01 jul-08 kl 23:30 »
Ja, jag tror faktiskt att ett betydligt större antal vargar än de vi har idag skulle lösa de flesta "problem" som följer i vargens spår.
Eller att vi låter importera några stycken. Så har vi direkt löst problemet med inavel och kan då också börja fundera över förvaltingen.

guba

• Gäst
« Svar #253 skrivet: 02 jul-08 kl 00:05 »
Eller att vi låter importera några stycken. Så har vi direkt löst problemet med inavel och kan då också börja fundera över förvaltingen.
Visst vore det det snabbaste sättet att komma tillrätta med inaveln samtidigt som det är det mest kontroversiella man kan säga i vargdebatten, importera varg.

Men så länge varghatarna inte vill se längre än sin egen näsaslängd så står vi och trampar på samma ställe när en lösning inte är svårare att få till stånd.

Rosten

• Närke
« Svar #254 skrivet: 02 jul-08 kl 00:10 »
Visst vore det det snabbaste sättet att komma tillrätta med inaveln samtidigt som det är det mest kontroversiella man kan säga i vargdebatten, importera varg.

I jägarförbundets led så börjar import av varg vara något som fler och fler förespråkar.
Då skulle vi kunna hålla en vargstamm på ca 10 vargar i hela landet utan problem med inavel. ;)

guba

• Gäst
« Svar #255 skrivet: 02 jul-08 kl 00:22 »
Enda säkra antalet för att totalt undvika inavel är väl en varg då, om vi överhuvudtaget skall ha någon ::)

Nej sikta på 1000 stycken, då har vi ett tillräckligt stort underlag för riktig jakt som kommer att generera mer pengar totalt sett än älgjakten med sina 70 - 90 000 skjutna älgar.

Rosten

• Närke
« Svar #256 skrivet: 02 jul-08 kl 00:23 »
Nej sikta på 1000 stycken, då har vi ett tillräckligt stort underlag för riktig jakt som kommer att generera mer pengar totalt sett än älgjakten med sina 70 - 90 000 skjutna älgar.

Vargjakten kommer aldrig att generera några stora pengar i Sverige.

guba

• Gäst
« Svar #257 skrivet: 02 jul-08 kl 00:28 »
Vargjakten kommer aldrig att generera några stora pengar i Sverige.
Klart den kommer att göra om den finns, allt exotiskt som går att skjuta betalas det bra för.
 I jämförelsen mellan varg och älg är inte älg exotiskt alls.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #258 skrivet: 02 jul-08 kl 07:11 »
Klart den kommer att göra om den finns, allt exotiskt som går att skjuta betalas det bra för.

Jo, älgen är exotisk värre. Det är i princip bara i Skandinavien man någonsin får se älg, för det är här vi har stor population.

Älgturismen omsätter flera miljarder kronor varje år.

Skall 1000 vargar kunna generera miljarder kronor och man skall skjuta 300 om året, så måste varje varg kosta 3.33 miljoner att skjuta för att generera en enda miljard.

Dessutom kan man skjuta varg nästan gratis i Ryssland.

Varg är inte unikt för Sverige, älg är det däremot, och på älgsidan finns det inga andra länder att konkurrera med. Men för vargturism så söker man sig till Kanada eller Ryssland, där man kan få se riktiga vargflockar om 20-30 djur och höra dem yla tillsammans. Det kommer aldrig ske i Sverige. Det är bara en naiv ursäkt att vargen någonsin skall kunna dra in några pengar till Sverige. Hittills kostar den flera miljoner för staten varje år.

Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Rosten

• Närke
« Svar #259 skrivet: 02 jul-08 kl 07:14 »

300 000 jägare skjuter nästan 100 000 älgar. Vilket gör att varje jägare skjuter en älg vart tredje år.
Om 300 000 jägare skall skjuta några få vargar så blir det en vart 30 år eller liknade. Samtidigt kommer den vanliga klövviltstammen att minska. Vilket också kommer att göra att man får skjuta mindre. Hur många kommer att fortsätta jaga om man får skjuta ett vilt vart 10 år? Då kommer det helt plötsligt finnas gott om mark. Så då kommer arrendepriserna att minska.

Se bara på björnjakten. Ett "exotiskt" djur men ändå så har inte priserna ökat.

Vi har gått om varg i vissa öststater. Ändå åker inte jägare dit och jagar. Utan man väljer länder på samma avstånd med stor vildsvin eller hjortstam för sina jaktresor.
« Senast ändrad: 02 jul-08 kl 07:15 av Rosten »

Dela detta:

* Inloggade just nu

487 gäster, 2 användare (1 dolda)
mulle mullvad

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser