Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket stängsel ska man välja?  (läst 10914 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #20 skrivet: 28 jan-10 kl 19:33 »
Vi tänkte införskaffa 4-5 hälsinge eller gästrikefår och undrar vilken stängseltyp vi ska välja. Vi tänkte göra 2 hagar. Den ena blir skogshage på ca 1 ha och den andra är sly och ängshage även den på ca 1 ha. Problemet vi har är att vi har björn och lo boende permanent runt oss och varje år ser folk spår av vandringsvarg i området.
1. Börja med att ringa länstyrelse och fråga om ni  har någon chans att får hjälp till vargstängsel.
Här i Närke är det tvärkört för alla som har mindre än 200 tackor.
2. Börja räkna på vad ett vargstaket kostar. Dom tre hörnstolparna i varje hörn måste grävas ner med hjälp av grävmaskin eller om någon har en stor jordborr som man kan koppla till traktorn.
3. På sommaren så måste ni slå gräset runt stängslet. På vintern så måste ni skotta bort snön på båda sidorna om staketet om ni har fåren ute.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #21 skrivet: 28 jan-10 kl 20:46 »
Rostens svar är väl tyvärr ganska förödande i all sin klarhet. Så mycket jobb för 4-5 får?
Jag själv har 20 gutefår i stängslad skogsmark, Norra Halland. Jag räknar inte med att kunna skydda dem från rovdjur, framförallt lo. Även om jag sätter upp ett viltstängsel med  6 trådar efter alla konstens regler tror jag inte på det. Det finns för mycket block och träd som ett lo hoppar över från om den verkligen vill in. Ett eller ett par lamm/får om året är jag beredd att förlora. Ett lo slår ett enstaka djur snabbt, äter upp det och vandrar förhoppningsvis vidare efteråt. Det är jag beredd att leva med. Blir lodjuren permanenta i området eller det dyker upp varg tror jag att jag måste ha en fårvakthund för att kunna fortsätta med utegångsdrift av får. Vad säger ni andra?
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #22 skrivet: 29 jan-10 kl 08:51 »
Det blir mycket arbete och dyrt hur man än gör.
Mitt förslag är en kompromiss, ett lite enklare elstängsel med tvinnad plasttråd.

Rejäla hörnstolpar av impregnerat virke, gärna monterade i H-form. Sedan ipregnerade stolpar glest. Emellan dem lite billigare plaststolpar, exvis från Nima. Sedan 4-5 väl spända plastrådar. Betydligt billigare än "godkänt" viltstängsel. Har funkat för mig, trots lo och vandringsvargar.
Har bortåt sju hektar sådant stängsel. Kräver lite underhåll, någon dag på våren. Men annars ok.

För att stoppa björnen antar jag att man behöver något i stil med träplank eller så, det är ju inte rimligt.

Elnät är rätt dyrt men kan fungera. Vanligt nät gör det inte. Lo tar sig in.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #23 skrivet: 30 jan-10 kl 11:00 »
Rejäla hörnstolpar av impregnerat virke, gärna monterade i H-form. Sedan ipregnerade stolpar glest. Emellan dem lite billigare plaststolpar, exvis från Nima. Sedan 4-5 väl spända plastrådar. Betydligt billigare än "godkänt" viltstängsel. Har funkat för mig, trots lo och vandringsvargar.
Har bortåt sju hektar sådant stängsel. Kräver lite underhåll, någon dag på våren. Men annars ok.
Kräver lite arbete!
Har du fåren instängda på vintern?

Just nu har jag 70 cm höga drivor mot tråden.
Skaren är så hård att en varg med lätthet kan gå på den. Så lyfter han benet 40 cm så kliver han över tråden.
Frågan som mal i huvudet är.
Skall man ha får om man inte kan låsa in dom på vintern?
Jag tyckte från början att fåren skall kunna gå ut på vintern också.
Nu har jag svängt. Det är för mycket jobb att skotta runt staketet så fort det snöar eller blåser.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #24 skrivet: 30 jan-10 kl 14:33 »
Nu har jag inga vargar runt knuten än i alla fall, men ett alternativ är ju att ha en vinterhage med ett högre får/viltstängsel som man kan komplettera med el på insidan eller utsidan, om man vill hålla objudna utanför... Vinterhagen behöver ju inte vara så hemskt stor efter det att snön fallit, mina går väl max 40 meter från fårskjulet till favoritgranen där de kliar sig så hela granen skakar..   ;D
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #25 skrivet: 30 jan-10 kl 22:58 »
Kräver lite arbete!
Har du fåren instängda på vintern?

Just nu har jag 70 cm höga drivor mot tråden.
Skaren är så hård att en varg med lätthet kan gå på den. Så lyfter han benet 40 cm så kliver han över tråden.
Frågan som mal i huvudet är.
Skall man ha får om man inte kan låsa in dom på vintern?
Jag tyckte från början att fåren skall kunna gå ut på vintern också.
Nu har jag svängt. Det är för mycket jobb att skotta runt staketet så fort det snöar eller blåser.

Nej de går ute. Nu ska det ju erkännas att under de cirka 15 år jag haft får inte varit sådan vinter som det är i år, drivorna över tråden. Det har peppar peppar gått bra. De lokala rovdjuren har väl respekt för tråden. Värre om det kommer en vandrare.
Grejen är väl att man någonstans måste dra gränsen får hur mycket arbete saker och ting är värda. Visst, jag kan ha fåren, med mer gödsel som följd. Jag kan skotta under tråden, men är det värt jobbet.
Men som sagt, så här långt inget svinn till rovdjur
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

todde

  • Inlägg: 63
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #26 skrivet: 31 jan-10 kl 18:41 »
Om ni har det intresset så kanske Lama djur kan vara något som vaktdjur!?

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #27 skrivet: 31 jan-10 kl 22:16 »
Om ni har det intresset så kanske Lama djur kan vara något som vaktdjur!?
Visst kan det vara ett vaktdjur.
Men kan den försvara sig mot en varg?
Som utan större problem dödar en älg.

ieenilorac

  • Inlägg: 8434
  • www.sonnarpsnaturbruk.n.nu
    • Skåne
    • Sonnarps naturbruk
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #28 skrivet: 31 jan-10 kl 22:21 »
EN varg dödar inte en frisk älg, eller ett friskt lamadjur. En vargflock kanske, men inte en ensam varg. Så om man bara har vandringsvargar och inte några vargflockar i närheten är nog en lama ganska effektiv. De är inte dyra i foder heller, och äter samma som fåren.
Har nyligen köpt en liten gård på landet. Stora renoveringsbehov, stora möjligheter. Grönsaker, örter, träd och buskar. Bin. Amerikanska gula gäss, peking-, cayuga, welsh harlekin o myskankor, höns av diverse raser o vaktlar.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #29 skrivet: 31 jan-10 kl 22:24 »
EN varg dödar inte en frisk älg, eller ett friskt lamadjur. En vargflock kanske, men inte en ensam varg. Så om man bara har vandringsvargar och inte några vargflockar i närheten är nog en lama ganska effektiv. De är inte dyra i foder heller, och äter samma som fåren.
En varg har inga problem att döda våra små älgar i Sverige.
Ett bett i ljumsken och så motar man älgen till den förblöder.
Sen är det klart.

Charlotte

  • Inlägg: 5285
    • -
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #30 skrivet: 31 jan-10 kl 22:48 »
 Nu ska jag inte svära på Lamans effektivitet mot svenska vargar, jag har inte erfarenhet av den :-[
 Men att den fungerar som vakt har jag förstått beror på att den inte flyr som andra bytesdjur utan den försvarar sig, sen beror det väl på hur hungriga vargarna är om dom ger sig på ett mer "kaxigt" byte som en lama eller istället letar reda på något "lättare"?
                          Mvh
                        Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #31 skrivet: 01 feb-10 kl 17:44 »
Gutefår försvarar sig också och kanske har de lyckats jaga någon varg på flykten, men i regel funkar det inte.
Om man nu ändå ska skaffa vaktdjur kan man väl lika väl direkt skaffa hund ??? De håller rovdjuren på avstånd och kan försvara sig och fårflocken på samma premisser som rovdjuren.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #32 skrivet: 07 feb-10 kl 11:12 »
Gutefår försvarar sig också och kanske har de lyckats jaga någon varg på flykten, men i regel funkar det inte.
Om man nu ändå ska skaffa vaktdjur kan man väl lika väl direkt skaffa hund ??? De håller rovdjuren på avstånd och kan försvara sig och fårflocken på samma premisser som rovdjuren.
Och om man är pälsdjursallergiker som vi så går hunden bort direkt.

Hur funkar hunden om man får objudna kötttjuvar på besök?
Anfaller den människor också?

Jan lindgren

  • Inlägg: 1193
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #33 skrivet: 07 feb-10 kl 17:09 »
Hej!
Som lamaägare tvivlar jag på att en 150kg lama klarar att jaga bort en agressiv svensk varg. Mot lodjur bör den däremot vara effektiv.
 Det är säkert bra att ha en hund men alla vill inte vara hundägare och ta sig den tid det kräver att dressera en bra hund. Det är betydligt enklare att tämja och hantera en lama.
MVH
Jan

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #34 skrivet: 07 feb-10 kl 17:16 »
I utländsk litteratur rekommenderas man att ha fåren betande tillsammans med större djur som hästar eller nötkreatur, deras närvaro kan skrämma vargen lite. ( i alla fall ensamma vargar) Vidare rekommenderades åsnor, som åtminstone håller undan coyoten i USA. Man får väl gardera med både hängslen och livrem och ha ett bra rovdjursstängsel samt hund/lama/åsna eller hästar/kor.. Med tanke på att ett sk lapptyg som man sätter upp vid akuta fall kan hålla undan vargen så bör det ju inte vara en omöjlighet att kunna optimera sina chanser att hålla rovdjuren på håll utan bössa.
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #35 skrivet: 08 feb-10 kl 17:57 »
Med tanke på att ett sk lapptyg som man sätter upp vid akuta fall kan hålla undan vargen så bör det ju inte vara en omöjlighet att kunna optimera sina chanser att hålla rovdjuren på håll utan bössa.
Det går inte att hålla borta rovdjur med bössa.
Man måste ha en bättre lösning eller sluta med djur.
Problemet är att jag inte riktigt har hittat en bra lösning som funkar till 100% när jag är på jobbet eller ligger och sover.

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #36 skrivet: 08 feb-10 kl 21:18 »
Det går inte att hålla borta rovdjur med bössa.
Man måste ha en bättre lösning eller sluta med djur.
Problemet är att jag inte riktigt har hittat en bra lösning som funkar till 100% när jag är på jobbet eller ligger och sover.
Självklart menar jag inte att man på något sätt skall/kan hålla rovdjuren borta med hjälp av bössa. Jag menar bara att det finns många olika alternativ. (Varav bössa INTE förespråkas av mig!!!) Alla kanske inte kan ha boskapsvaktande hund, utan hellre en lama, eller ett par åsnor, eller ett 6 trådigt elstängsel, eller alltihop... Det var det jag menade, hoppas att inga andra tror att jag förespråkar utrotning... :( Problemet som du säger är ju att man faktiskt jobbar, och sover, och måste ha något som fungerar så nära 100% som möjligt.
//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #37 skrivet: 09 feb-10 kl 23:41 »
1. Börja med att ringa länstyrelse och fråga om ni  har någon chans att får hjälp till vargstängsel.
Här i Närke är det tvärkört för alla som har mindre än 200 tackor.
2. Börja räkna på vad ett vargstaket kostar. Dom tre hörnstolparna i varje hörn måste grävas ner med hjälp av grävmaskin eller om någon har en stor jordborr som man kan koppla till traktorn.
3. På sommaren så måste ni slå gräset runt stängslet. På vintern så måste ni skotta bort snön på båda sidorna om staketet om ni har fåren ute.

Om med närke avses Örebro län sp känner jag till många som fått bidrag till rovdjursstängsel som har väsentligt mindre än 200 tackor. I något fall för knappt en handfull. Jag vet inte om det har ändrats de sista åren, men fram till relativt nyligen gick det att få bidrag även till ett fåtal får.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #38 skrivet: 09 feb-10 kl 23:48 »
Det blir mycket arbete och dyrt hur man än gör.
Mitt förslag är en kompromiss, ett lite enklare elstängsel med tvinnad plasttråd.

Rejäla hörnstolpar av impregnerat virke, gärna monterade i H-form. Sedan ipregnerade stolpar glest. Emellan dem lite billigare plaststolpar, exvis från Nima. Sedan 4-5 väl spända plastrådar. Betydligt billigare än "godkänt" viltstängsel. Har funkat för mig, trots lo och vandringsvargar.
Har bortåt sju hektar sådant stängsel. Kräver lite underhåll, någon dag på våren. Men annars ok.

För att stoppa björnen antar jag att man behöver något i stil med träplank eller så, det är ju inte rimligt.

Elnät är rätt dyrt men kan fungera. Vanligt nät gör det inte. Lo tar sig in.

Om man bygger ett så pass rejält staket som du beskriver och ser till att staga hörnen ordentligt, exempelvis med ett paralellogram, så går det bra att använda 1,6 mm eller 2 mm "high tensile" ståltråd. Ståltråden är nog något dyrare än plastsnören, men håller längre och leder bra. Jag har noterat att det är mycket stora prisskillnader på ståltråd, även med motsvarande "prestanda"

JBF

  • Inlägg: 1568
    • Småland
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #39 skrivet: 10 feb-10 kl 18:38 »
Jag har noterat att det är mycket stora prisskillnader på ståltråd, även med motsvarande "prestanda"
Ja, köp för guds skull inte på Granngården, där ligger ju en rulle på 995 spänn. Man hittar HT tråd för 600 spänn på andra ställen, dock inte på rulle, vilket kan vara en nackdel..
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

426 gäster, 1 användare
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser