Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket stängsel ska man välja?  (läst 10882 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #40 skrivet: 10 feb-10 kl 20:55 »
Om med närke avses Örebro län sp känner jag till många som fått bidrag till rovdjursstängsel som har väsentligt mindre än 200 tackor. I något fall för knappt en handfull. Jag vet inte om det har ändrats de sista åren, men fram till relativt nyligen gick det att få bidrag även till ett fåtal får.
Jag kontaktade länstyrelsen i sommras och blev informerad att dom nu enbart gav bidrad till produktionsgårdar över 200 tackor. Pga att bidraget har sänkts med 60% sedan 2005.
Enligt dom skulle bidraget fasas ut till noll kronor om några år.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #41 skrivet: 11 feb-10 kl 11:22 »
Och varför skriker vi inte lika högt som jägarna då?
Det är väl ytterst sällan någon med utrotningshotade raser t.ex har så många djur. Allt hänger på ek. värde, men jag är inte säker på att EU-reglerna stöttar denna politik.
Varför finna ingen kommunikation och samarbete för att driva frågor? Inse att organ som LRF skiter i såna som oss.

trädman

  • Inlägg: 1272
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #42 skrivet: 11 feb-10 kl 14:44 »
Jag kontaktade länstyrelsen i sommras och blev informerad att dom nu enbart gav bidrad till produktionsgårdar över 200 tackor. Pga att bidraget har sänkts med 60% sedan 2005.
Enligt dom skulle bidraget fasas ut till noll kronor om några år.

Tidigare har de prioriterat de områden där det finns etablerade vargrevir. Innom dessa områden har jag svårt att tro att de satt gränsen vid 200 tackor. Antalet fårgårdar i vargreviren inom Örebro län med  över 200 tackor är nästan inga alls.

Från och med i år finns rovdjursstängsel med inom EUs landsbygdsprogram. Den vägen ska det gå att få stöd för merkostnaden för att bygga rovdjursstängsel. Det finns (än så länge) lite info på jordbruksverkets hemsida

Fåraherden

  • Inlägg: 485
    • -
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #43 skrivet: 12 feb-10 kl 11:31 »
Det är nog riktigt att järntråd håller lite bättre. På senare år har jag haft en massa vrickade hjortar som plöjer igenom staketet ibland. De hoppar in och plöjer staketet på utvägen. Plastråden är billigare och lättare att byta då.
Myndigheternas vilja att stötta fårstängsel har kraftigt minskat. Man har väl i princip kommit på att man inte ska stötta stängsel förrän man råkat ut för angrepp.
Om varg:
Varg, även ensamma, kan riva älg. Älgen är deras huvudföda. Har sett vargdödad älg med spår av en enda varg med egna ögon.
Familjefåraherde med totalt cirka 30 tackor. Blandras och renrasig gute. Också delaktig i vallodling och skötslen av cirka 15 herefordkossor.

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #44 skrivet: 13 feb-10 kl 11:33 »
Och varför skriker vi inte lika högt som jägarna då?
Det är väl ytterst sällan någon med utrotningshotade raser t.ex har så många djur. Allt hänger på ek. värde, men jag är inte säker på att EU-reglerna stöttar denna politik.
Varför finna ingen kommunikation och samarbete för att driva frågor? Inse att organ som LRF skiter i såna som oss.
För att jägarna är ca 500 000 stycken.

Då skulle det vara bättre om man skrek som Rovdjursföreningen med sina 3500 medlemmar.
Tyvärr så kan man inte få någon hjälp av dom.
Då dom endast hjälper stora produktionsgårdar.

Jag kontaktade också Miljöpartiets starka man här i Örebro för att få lite hjälp att uppmärksamma oss med genbank.
Men han var endast intresserad av att skriva om dom stackars vargarna i lokaltidningens insändarsidor.
Han var imot jakt och tyckte att rovdjuren skulle sköta om all jakt.
Så enligt honom borde vi ha en vargstamm på 20 000 vargar i Sverige!
Vilket knappas skulle vara till någon hjälp för oss med genbank.
« Senast ändrad: 13 feb-10 kl 11:36 av Rosten »

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #45 skrivet: 13 feb-10 kl 11:40 »
Jag har sökt förra året I Örebro län, men inte fått. Vi bor vid gränsen till vargrevier, dem går här hela tiden plus lodjur, desutom är våra får rödlistat. Men inget hjälpte bara dem som bedriver poffessionelt vinstbringande fårskötsel (stora etablerade företag) och bor i själva revieren har fått!
Enlig lässtýrelsen så kunde jag få hjälp om jag fick ett vargangrepp.
Men inte tidigar.
Och det var inte säkert att jag ens då skulle få hjälp.
Produktionsgårdarna gick före allt.

ulfg

  • Inlägg: 1006
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #46 skrivet: 18 feb-10 kl 19:20 »
Jag lider med alla som sökt men inte fått bidrag till rovdjursstängsel för att de är för små och har för få djur. Samtidigt tycker jag att det är rätt att man inte slösar bort skattemedel på "bidrag åt alla". Bidragen delas ut i mån av tillgång. Men jag skulle också gissa på att bidragen inte alls kommer att fasas ut med tiden utan tvärtom öka.
Man behöver få acceptans för den rovdjurspolitik man driver och då kan man inte låta antalet rivna djur åka i höjden alltför mycket. Det är nog tyvär ett faktum att politiken om öppna marker, mycket betesdjur och samtidigt alla de fem stora rovdjuren representerade i större delen av landet ligger i konflikt med varandra. Men jag tror att det är viktigare att skydda en välarronderad fårbesättning som representerar åtminstone en halvtidsinkomst än den lilla besättningen med upp till 20 djur. Tyvärr.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #47 skrivet: 19 feb-10 kl 11:59 »
Jordbruksverket ska ju anslå en pott om 20 extra miljoner till förebyggande åtgärder. Borde väl vara läge nu då?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 4 användare (2 dolda)
Gröfre Slissing, Anna Skogsberg

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser