Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket stängsel ska man välja?  (läst 12404 gånger)

Nattfrost

• Nattfrostens Kennel
Vilket stängsel ska man välja?
« skrivet: 31 aug-09 kl 10:30 »
Vi tänkte införskaffa 4-5 hälsinge eller gästrikefår och undrar vilken stängseltyp vi ska välja. Vi tänkte göra 2 hagar. Den ena blir skogshage på ca 1 ha och den andra är sly och ängshage även den på ca 1 ha. Problemet vi har är att vi har björn och lo boende permanent runt oss och varje år ser folk spår av vandringsvarg i området.

Birgit

SV: Vilket stängsel ska man välja?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-09 kl 10:49 »
Först, om du bor i län där du kan få rovdjursstängsel, ansök om det hos Länsstyrelsen. Kolla sedan med rovdjursföreningen om de har folk som kan hjälpa till att sätta upp det.
Efter att ha rest runt och kikat på olika typer av rovdjursskydd i sommar, så måste jag framhålla att min teori med rejält fårnät kompletterat med en eltråd över på utsidan och en 20 - 30 cm över backen, också på utsidan, verkar funka bäst. Har pratat med flera som haft angrepp och de som har  5 eltråd och lantraser har upplevt att de egna djuren tar sig igenom (även vid rek. strömstyrka) och att rovdjur går igenom.
 Använd fårnät på minst 1 m. gärna högre. Har själv boskapsvaktare och de kan lätt hoppa över ett fårnät, vilket innebär att varg och lo också enkelt gör det. Lo kan ju klättra upp i träd och hoppa in också, så se till att inte lämpliga klätterträd står precis utanför hagen.

ulfg

« Svar #2 skrivet: 31 aug-09 kl 20:13 »
För att komplettera Birgits inlägg ser därmed ganska mörkt ut för att kunna rovdjurssäkra en skogshage som ni var inne på. Kan lon klättra upp på ett träd och bara hoppa över ett stängsel verkar det svårt.
Tuffa gutefår med horn kan värja sig en del mot rovdjur, typ räv. Gränsen går nog dock vid lo och varg, då lär väl  hornen göra varken till eller från.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Birgit

« Svar #3 skrivet: 31 aug-09 kl 20:36 »
Jag skrev just att det var bra att kolla så det inte fanns lämpliga klätterträd precis utanför. Framförallt är det viktigt att inte lära rovdjuren att söka sig till fåren. Jo gutar och även en del andra får kan bjuda rejält motstånd. får med horn som tillsammans attackerar ex. en varg kan mycket väl skrämma den. Det finns ju får som dödat angripande hundar.

Annars funkar det ju med vaktande hundar, om man vill vara säker.

JBF

• Småland
« Svar #4 skrivet: 31 aug-09 kl 22:47 »
Just nu önskar jag att jag hade haft haft en av Birgits hundar hos fåren. Vargen som vandrat ner genom Småland till Blekinge har ju som bekant vänt norrut igen, och sågs i morse 1 mil härifrån mig... Jag kom nyss hem från jobbet och tog ficklampan och kollade till min lilla flock som lugnt låg och vilade i sitt skjul (vilade tills de såg mig vill säga, de vaknade snabbt..) Hoppas vargen inte kommer hitåt.. Även om mina små får verkar väldigt tysta och ursprungliga kan de ju överrumplas av vargen. Ett riktigt rejält rovdjursstängsel hade jag nog satsat på om jag hade varg inpå knuten för jämnan.

//JBF
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

trädman

« Svar #5 skrivet: 01 sep-09 kl 01:47 »
Först, om du bor i län där du kan få rovdjursstängsel, ansök om det hos Länsstyrelsen. Kolla sedan med rovdjursföreningen om de har folk som kan hjälpa till att sätta upp det.
Efter att ha rest runt och kikat på olika typer av rovdjursskydd i sommar, så måste jag framhålla att min teori med rejält fårnät kompletterat med en eltråd över på utsidan och en 20 - 30 cm över backen, också på utsidan, verkar funka bäst. Har pratat med flera som haft angrepp och de som har  5 eltråd och lantraser har upplevt att de egna djuren tar sig igenom (även vid rek. strömstyrka) och att rovdjur går igenom.
 Använd fårnät på minst 1 m. gärna högre. Har själv boskapsvaktare och de kan lätt hoppa över ett fårnät, vilket innebär att varg och lo också enkelt gör det. Lo kan ju klättra upp i träd och hoppa in också, så se till att inte lämpliga klätterträd står precis utanför hagen.

Har aldrig varit med om att fåren gått igenom 5-trådsstaketen när de varit i drift och fungerat (ej kortslutning el dylikt). Vi har heller hittills inte drabbats av några varg eller lodjursangrepp de senaste 5 åren trots att området är ett av de vargrikaste i landet och vargar åtskilliga gånger setts passera i närheten av hagarna. Jag iakttog här om kvällen en älg som hoppat in på en med "vargstängsel" stängslad åker. Han hade fått ordentlig respekt för staketet, trots att det egentligen knappast var något problem för honom att hoppa över. Personligen gillar jag inte fårnät, eftersom djur då och då fastnar. Kombinationen nät och eltrådar är jag än mer tveksam till. Dels på grund av risken att djur fastnar, dels på grund av stängselkostnaden. Det går betydligt snabbare att bygga ett bra elstängsel än att bygga nätstaket.

Birgit

« Svar #6 skrivet: 01 sep-09 kl 12:48 »
Jag skrev inte att det var vanligt att djuren gick igenom, men under min resa norrut (Dalarna, Jämtland, Härjedalen) har jag både pratat med, och sett ett antal fårägares stängsel i rovdjurs rika områden. Det var mer än en som upplevt att djuren gått igenom. Någon hade fått in rovdjur också, som inte vågade sig ut 8) Dessutom förekommer elavbrott och så vidare. Rovdjuren tar inte hänsyn till detta.
Dessutom ger ett väl spänt fårnät ett ordentligt motstånd. Har du dessutom el (ska sitta på distans) utanför så är det svår angripligt.
Har man problem med att fåren hänger i nätet, får man väl sätta en på insidan också (tråd alltså). Har själv inte haft de problemen annat än med nät som varit dåligt uppsatta, trots att jag har gutefår. (Har att göra med betestillgången också och att välja ett bra nät med hyfsat täta trådar)

Vattnadal

• Nattfrostens
« Svar #7 skrivet: 01 sep-09 kl 21:21 »
Min (hustru till trådskaparen) tanke är att det även hamnar några afrikanska dvärggetter med fåren. Gör det till eller från angående era tankar?
Nyinflyttad på lantgård. Har kennel med siberian husky och golden retriever, har hedemorahöns, gestrikefår och mellerudskaniner, samt en hel drös smådjur, mest möss, men även akvarier och div terrariedjur. Håller en del hundkurser.

trädman

« Svar #8 skrivet: 02 sep-09 kl 00:34 »
Har man problem med strömavbrott kan man hantera det genom att välja ett stängselaggregat som går både på nätspänning och batteri och som själv ser till att batteriet är laddat och använder det om nätspänningen faller bort.

De nätstängsel där får fastnat för oss var väl spända, i gott skick och det fanns mat i hagen. Jag tycker inte  kombinationen av nät och elstängsel, även om eltråden sitter på distanser, är något att satsa på vid nybyggnad, både av ekonomiska skäl och i omsorg om djuren. Har man redan bra nätstängsel och vill komplettera med eltrådar på grund av rovdjur kommer saken i ett annat läge.

morellen

• Västergötland
« Svar #9 skrivet: 02 sep-09 kl 09:59 »
Jag tycker inte  kombinationen av nät och elstängsel, även om eltråden sitter på distanser, är något att satsa på vid nybyggnad, både av ekonomiska skäl och i omsorg om djuren. Har man redan bra nätstängsel och vill komplettera med eltrådar på grund av rovdjur kommer saken i ett annat läge.

eller om fåren glatt struntar i eltrådarna, tar smällen o springer igenom... för oss är alternativen nät + el eller får som inte är kvar i hagen (något grannarna inte uppskattar i längden). 

Birgit

« Svar #10 skrivet: 02 sep-09 kl 16:29 »
Precis morellen, det finns får och får. Vissa är experter på att gå ut, andra går snällt på två eltrådar eller ett halvdant nät.

Igen, väl spända fårnät, där det är svårt att sticka ut även lammhuvuden är en bra början.

blizzard

« Svar #11 skrivet: 02 sep-09 kl 23:30 »
Mitt tips till dig är att köpa Bole stolpar av plast.
I dessa stoppar du sedan 2 eller 3 varv med vit stängseltråd/band går också bra. Bole stolpen har bra lägen för tråden oavsett terängen.
Detta kommer att stoppa invasion utifrån och dessutom stoppa alla försök till flykt, detta förutsatt att det finns något för djuren i fråga att äta i hagen .
Du måste veta vad djuren äter/tycker om annars kan det innebära att djuren inte hat något att äta och då kommer de att försöka rymma till varje pris.
Är du osäker på vad djurena äter så fråga någon djurägare i närheten så kommer det att bespara dig och djurena mycket lidande.

JBF

• Småland
« Svar #12 skrivet: 02 sep-09 kl 23:35 »
Ja, i rovdjurstäta trakter behöver man nog dessvärre mer än Bolestolpar och 2-3 varv med plastband... Rejäla rovdjursstängsel ā la Viltskadecenter krävs nog, antingen nät+el eller enbart eltrådar! Båda har ju sina för- & nackdelar!
Roslagsfår, Ölandshöns, Fjällnära boskap och ett par Shetlandsponnier på gård i inre Småland.

blizzard

« Svar #13 skrivet: 02 sep-09 kl 23:55 »
Med tre trådar stoppar du då iallafall björn. Hur det är med varg törs jag inte uttala mig om.
Ang björn har jag mycke erfarenhet och såvida du har ett prima elstängsel , minst 5-6000 kv i tråden så undviker björnen dessa.
Han kan försöka gräva innunder men det är allt.
Detta gäller elstängsel där srtömstyrkan är konturnuelig och spänningen på jord är NOLL i alla lägen.
Även under långvarig torka ....

Birgit

« Svar #14 skrivet: 03 sep-09 kl 07:19 »
Ståltråd leder ström bättre än band och snören. Hur hållbarheten är på plaststolpar vet jag inte, men tycker trä ser trevligare ut. Angående vad fåren äter, så ser man det om man iakttar dem. Olika får föredrar lite olika saker, så att fråga grannen vad mina får äter ger inte så mycket. Det måste man själv lära sig. Normalt visar också fåren när de tycker betet är slut, genom att vara oroliga och ibland gapiga. Då bor man flytta dem. Själva kan vi hålla gutarna kvar i deras hage upp till två veckor efter det att de tyckt betet vara klart, genom att dagligen såga sly åt dem. Dels röjer vi nya beten och jag bygger hasselstängsel. ( De, kompletterat med el funkar mot det mesta ;)) När gubben startar sågen kommer alla fåren springande och käkar löv i mängder.

JBF

• Småland
« Svar #15 skrivet: 03 sep-09 kl 10:09 »
Jag kan rekommendera BMS Turbostolpen, tror jag gav ca 11 spänn styck, inkl moms för dessa i våras. Diskreta vita glasfiberstolpar med tre isolatorer man får sätta på själv. Jag köpte till en isolator till varje stolpe, men får mina fårs del hade det nog räckt med tre! Spänd ståltråd med båtfjädrar från rusta (29:- styck jämfört med 99:- på Granngården  ;D) Trästolpar i varje hörn och i sänkor, toppar och lite här och där.. Avdelningar i hagen kan jag göra med ett par eltrådar. Just nu går mina små sötnosar på ladugårdsbacken och potatisåkern med endast 2 trådar (Till för två dagar sen då vargen gjorde att jag satte upp 4 trådar till.. Plus att jag stänger in dem i vinterhagen med nät+5 tillfälliga eltrådar). Bra kräm i tråden är ju alltid ett måste för får, jag hatar rymmande får! Speciellt om de rymmer bara för att... Jag har inte haft under 7000 volt på tråden. www.viltskadecenter.com rekommenderas när man skall stängsla i rovdjurstäta trakter!

//JBF

todde

« Svar #16 skrivet: 03 sep-09 kl 11:29 »
Vi har visserligen inga vargar i skåne men ändå. Som tillfälliga häststängsel kan man använda plaststolpar och plastband, med eller utan el i. Fast man ska då tänka på att stängslet då måste repareras några ggr varje år... Nya stolpar och tråd måste hela tiden införskaffas. Inköpspriset är lägre än för ståltråd/nät fast det måste som sagt repareras för jämnan. Ser hemskt ut efter några månader dessutom.

Vi har idag inga plaststängel alls eftersom vi inte har så gott ställt att vi har råd att reparera det hela tiden. Plasten ifråga är inte gjord för att hålla heller utomhus, vad som än sägs. Numera har vi bara ståltråd och stålnät med trästolpar. Hörnstolpar av gamla telefonstolpar, svarvade inpregnerade norrlandsstolpar vart 5m. Eller som i den hagen på 25tunnland vi har som är elektrifierad med eukalyptusstolpar mellan hörnstolparna. Den sistnämda hagen har hållit sedan 1992 och vi har bara bytt några hörnstolpar/grindstolpar som råkat ha körts ned av traktor.

Vi har eller har haft highland cattle, hästar, får i våra hagar.

JBF

• Småland
« Svar #17 skrivet: 03 sep-09 kl 13:47 »
Todde: Hur fungerar eukalyptusstolparna under långvarit regn? Blir ytan så pass fuktig att stolpen läcker lite ström eller isolerar den lika bra ändå? Himla fiffigt stängsel annars, insultimber, men synd att stolparna kostar typ 30-40 spänn styck.. I småländska hagar kan man glömma 10 meters avstånd mellan stolparna... Här är det snarare 2-3 meter, eller ibland ännu tätare, t o m på elstängsel...

todde

« Svar #18 skrivet: 27 jan-10 kl 10:04 »
klipp gräset under trådarna så läcker det inte något. Eller låt fåren göra jobbet.
Är det torrt så kan det vara problem med att få fräs på stängslet men aldrig problem när det är fuktigt/blött. Det är då det fungerar som bäst.
Avståndet får varieras med markförhållandena. I Australien kan man har större avstånd men hemma har vi 5m vilket passar hos oss. Men det får som sagt anpassas.

ulfg

« Svar #19 skrivet: 27 jan-10 kl 21:02 »
Nu var det inte riktigt tillfälliga häststängsel eller fiffiga nya material och band som den här tråden skulle handla om utan hur man rovdjursssäkrar hagar i varg-.lo- och björnrika områden. Kontentan av diskussionen tycker jag är nät i kombination med eltråd på distans a´la Birgit eller helt och hållet el med upp till 6 trådar. Alternativt fårvakthundar. Det som avgör vilken metod man till slut väljer måste väl ha med kostnadseffektivitet och ens särskilda förutsättningar. Hur bra nät än är så är det mer eller mindre omöjligt att jobba med fårnät i kuperad, blockig skogsmark till exempel. Jag är lite pessimist faktiskt. Jag tror inte att det är möjligt att effektivt skydda en liten fårflock i ett viltrikt område i skogsmark. Inte utan en fårvakthund. Vilket är en lite väl avancerad lösning för en flock under ett dussion djur. Vill man ha djur i ett rovdjursrikt område i framtiden tror jag man måste begränsa sig till öppen mark nära bostaden eller skaffa typ tibetansk mastiff. Så det rätta svaret till den som startade den här tråden kanske faktiskt är att de skall fundera en gång till på om de verkligen skall skaffa får i ett rovjdursrikt skogsområde och försöka stängsla skogsmark. Tyvärr.
Mångsysslare med 12 gutefår norr om Varberg.

Dela detta:

* Inloggade just nu

595 gäster, 1 användare
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser