Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadeskjutningar  (läst 18863 gånger)

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Skadeskjutningar
« Svar #120 skrivet: 03 aug-09 kl 23:14 »
"våra" vargar har en jaktmetod som går ut på att de hugger ett stycke ur låret eller hugger av ett ben på älgen sedan kan de lugnt vänta en dag eller flera eftersom bytet håller sig lugnt och färskt.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Rosten

• Närke
« Svar #121 skrivet: 04 aug-09 kl 00:06 »
Ja trode att vi disutera jakt pådag tid och skymning men vad ja än skriver såvet ju du best även en okunig begriper att det är betre å skuta dagtid det kan du vell inte för neka eller att hålla på skotett tills du ve t va du siktar på mvh

När man läser polisrapporterna så är det i princip aldrig någon som har skjutit utan att veta vad han siktade på.
Det är en sned uppfattning som media sprider att jägarna slänger skott hur som helst utan att veta vad dom skjuter på.
Men eftersom det är människor som finns med i bilden så kan 2 olika personer uppfatta samma sak på olika sätt och tyvärr så går det snett ibland.

Jag har vid flera tillfällen sett räv i mörker som sedan visade sig vara en stubbe efter att molnen skymt månen och skapat knepiga skuggor som gjorde att det såg ut som räven grävde efter sork.

Om vi tar den senaste dödsskjutningen som jag läste rapport på så hade den ena skytten ställt sig på fel ställe så att han stod på ena sidan av en älgen och den andra skytten som stod rätt utplacerad stod på andra siden av älgen när dom sköt. En av dom dog när dom sköt på älgen från var sitt håll.

Jag har själv varit med om en sak som hade kunnat sluta illa.
I mitt förra jaktlag så skulle vi jaga rådjur. Jaktledaren placerade ut skyttar efter vilka vapen vi hade. (olika säkerhetsavstånd)
Skyttarna står i en linje och får skjuta i en riktning.
Jag som har en drilling med både kula och hagel har det längsta säkerhetsavståndet. Drevet går långt ute på höger kant. Jaktledarens kompis som står på vänster kant tröttnar då han inte får någon spänning så han bestämmer sig för att gå till ett annat ställe närmare hundarnas skall utan att någon annan vet om det. Problemet är så att han kommer att gå i skjutriktningen. Men han tycker att det är helt okej eftersom han är en bra bit in i skogen!
Nu går han lite vilse och kommer tillslut in i en riktigt tät ungskog. När han kommer ur ungskogen så är han 5 meter från närmaste passkytt.

Den killen hör hur hundarna skäller och sedan hör han hur det prasslar i ungskogen, grenarna knäcks och ”rådjuret” kommer närmare. När han står på helspänn så dyker våran ”vilsna idiot” upp mitt i skottfältet.
Killen bryter ögonblickligen sitt vapen och tar ut skotten samt stoppar dom i fickan.
Om det hade kommit ett rådjur några meter framför idioten så hade det killen förmodligen  skjutit och vi hade haft en död idiot i jaktlaget.

Om idioten hade gått vilse åt andra hållet så hade han kommit på mitt pass istället. Eftersom mitt uppdrag var att skjuta älg och jag visste att det inte skulle vara någon i den änden av skogen som han var på väg till. Fast att han visste att jag satt där med min ”kanon”
Så ökade chanserna att jag hade varit inblandad i en olycka.

Slutet blev i alla fall att idioten vart portad från sammjakterna pga att han inte lydde dom säkerhetsföreskrifter som fanns.
Så han bytte jaktlag till ett annat som inte visste att han inte fick jaga med oss.
« Senast ändrad: 04 aug-09 kl 00:11 av Rosten »

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 04 aug-09 kl 01:26 »
Jag har aldrig haft föreställningen att jägare skjuter på folk i skogen eller något sådant, men efter att ha läst din skildring Rosten så verkar ju idioten ändå vara farligt ute pga sin egen dumhet. Han visste ju att ni var där och borde inte ha gjort som han gjorde. Han kunde ha unvikit att komma i en farlig situation. Men då kan det inte hjälpas att man undrar vad som hänt om en helt ovetande svamp/lingonplockare var  på samma plats vid samma tid. Då hade väl svamp/lingonplockaren också varit farligt ute? eller kunde svamp/lingonplockaren också ha undvikit att komma i en farlig situation? Och i så fall hur?
(Bra att veta inför kommande svamp/lingonsäsong).

Rosten

• Närke
« Svar #123 skrivet: 04 aug-09 kl 07:35 »
Han kunde ha unvikit att komma i en farlig situation. Men då kan det inte hjälpas att man undrar vad som hänt om en helt ovetande svamp/lingonplockare var  på samma plats vid samma tid. Då hade väl svamp/lingonplockaren också varit farligt ute? eller kunde svamp/lingonplockaren också ha undvikit att komma i en farlig situation? Och i så fall hur?
(Bra att veta inför kommande svamp/lingonsäsong).

Du har helt rätt. En svampplockade hade också kunnat hamna i en farlig situation.
Men i detta fall så var han inte ovetandes om jakten utan fullt medveten hur jakten fungerar. Han är inte heller någon nybörjare då han har jagat i många år och även håller jägarexamenskurser vart enda år.
Men tyvärr så hjälper inte det. Vissa människor måste köra för fort med bilen utanför en skola. Andra måste klättra i berg utan säkerhetslinor. Någon måste dyka i grottor utan extra luftflaskor och några jägare måste tydligen köra sitt eget race och frångå dom regler som finns för att jakten skall vara så säker som möjligt för alla.

För att undvika sånt så jagar vi med hund sent på året när svamp och bärplockningen är över. I vanlig jakt så har man oftast gott om tid att fundera. Vid hundjakt så går jakten fortare och beslutena måste tas på en gång om det går att skjuta eller ej.

Enklast för oss jägare är om svampplockare/bärplockare parkerar sin bil/cykel väl synlig ute vid vägen.
Då vet man att det är folk där så oftast jagar man på ett annat ställe eftersom djuren redan är bortskrämda. ;)

Ser du en jägare så göm dig inte utan visa dig ordentligt. Låt bli att smyga sakta och försiktigt så att jägarna inte ser dig utan hälsa gärna genom att göra en riktigt stor vink med handen. Så har vi också lättare att se dig. Sedan kan du fortsätta med ditt. Du har företräde till skogen. Det är vi jägare som skall ta hänsyn till dig. Inte tvärt om.
När jag märker att det är folk i skogen så flyttar jag till en annan ände av skogen. För jag vill jaga i lugn och ro när jag jagar.. ;)

pålle

• Gäst
« Svar #124 skrivet: 04 aug-09 kl 08:02 »
När man läser polisrapporterna så är det i princip aldrig någon som har skjutit utan att veta vad han siktade på.
Det är en sned uppfattning som media sprider att jägarna slänger skott hur som helst utan att veta vad dom skjuter på.
Men eftersom det är människor som finns med i bilden så kan 2 olika personer uppfatta samma sak på olika sätt och tyvärr så går det snett ibland.

Jag har vid flera tillfällen sett räv i mörker som sedan visade sig vara en stubbe efter att molnen skymt månen och skapat knepiga skuggor som gjorde att det såg ut som räven grävde efter sork.

Om vi tar den senaste dödsskjutningen som jag läste rapport på så hade den ena skytten ställt sig på fel ställe så att han stod på ena sidan av en älgen och den andra skytten som stod rätt utplacerad stod på andra siden av älgen när dom sköt. En av dom dog när dom sköt på älgen från var sitt håll.

Jag har själv varit med om en sak som hade kunnat sluta illa.
I mitt förra jaktlag så skulle vi jaga rådjur. Jaktledaren placerade ut skyttar efter vilka vapen vi hade. (olika säkerhetsavstånd)
Skyttarna står i en linje och får skjuta i en riktning.
Jag som har en drilling med både kula och hagel har det längsta säkerhetsavståndet. Drevet går långt ute på höger kant. Jaktledarens kompis som står på vänster kant tröttnar då han inte får någon spänning så han bestämmer sig för att gå till ett annat ställe närmare hundarnas skall utan att någon annan vet om det. Problemet är så att han kommer att gå i skjutriktningen. Men han tycker att det är helt okej eftersom han är en bra bit in i skogen!
Nu går han lite vilse och kommer tillslut in i en riktigt tät ungskog. När han kommer ur ungskogen så är han 5 meter från närmaste passkytt.

Den killen hör hur hundarna skäller och sedan hör han hur det prasslar i ungskogen, grenarna knäcks och ”rådjuret” kommer närmare. När han står på helspänn så dyker våran ”vilsna idiot” upp mitt i skottfältet.
Killen bryter ögonblickligen sitt vapen och tar ut skotten samt stoppar dom i fickan.
Om det hade kommit ett rådjur några meter framför idioten så hade det killen förmodligen  skjutit och vi hade haft en död idiot i jaktlaget.

Om idioten hade gått vilse åt andra hållet så hade han kommit på mitt pass istället. Eftersom mitt uppdrag var att skjuta älg och jag visste att det inte skulle vara någon i den änden av skogen som han var på väg till. Fast att han visste att jag satt där med min ”kanon”
Så ökade chanserna att jag hade varit inblandad i en olycka.

Slutet blev i alla fall att idioten vart portad från sammjakterna pga att han inte lydde dom säkerhetsföreskrifter som fanns.
Så han bytte jaktlag till ett annat som inte visste att han inte fick jaga med oss.

Det är vel klart att man nte skuter folk av siktligt menja begriper inte hur en sådan per son kan komma undan det skulle ju vara almäningsplikt påså dan a individer . men du svarade inte på frågan somm du har strykeunder så vem ändrar förut setningarna nu  ;) mvh

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #125 skrivet: 04 aug-09 kl 10:26 »
"idioten" som Rosten skriver om finns tyvärr bland jägare. Jaktledarens hänvisningar och utposteringar måste ovillkorligen lydas, det är därför jaktledaren finns för att förebygga bla. olyckor. Att gå ifrån sin postering är ABSOLUT förbjudet och den som gör det ska genast uteslutas ur jaktlaget, men tyvärr kan en olycka redan ha hänt. "idioterna" som Rosten pratar om är sådan jägare som övrigt folk hör talas om, "kötthungriga" som skiter i lagar, jaktlaget och viltvården. Dom är inte önskvärda i några jaktlag med självaktning.

Sedan skulle jag vilja att "skogsmullan" svarar på mitt tidigare inlägg igår vilken skillnad det är mellan vanliga jägare och en "elit". Eftersom du startad tråden skulle det vara intressant om du bemöter övrigas åsikter i den här diskussionen.

pålle

• Gäst
« Svar #126 skrivet: 04 aug-09 kl 11:00 »
"idioten" som Rosten skriver om finns tyvärr bland jägare. Jaktledarens hänvisningar och utposteringar måste ovillkorligen lydas, det är därför jaktledaren finns för att förebygga bla. olyckor. Att gå ifrån sin postering är ABSOLUT förbjudet och den som gör det ska genast uteslutas ur jaktlaget, men tyvärr kan en olycka redan ha hänt. "idioterna" som Rosten pratar om är sådan jägare som övrigt folk hör talas om, "kötthungriga" som skiter i lagar, jaktlaget och viltvården. Dom är inte önskvärda i några jaktlag med självaktning.

Sedan skulle jag vilja att "skogsmullan" svarar på mitt tidigare inlägg igår vilken skillnad det är mellan vanliga jägare och en "elit". Eftersom du startad tråden skulle det vara intressant om du bemöter övrigas åsikter i den här diskussionen.

Allt det du har skrive för stårja .Men det måstte ju stoppas pånågot vis det ligger ju i allas intrese ? och vad kan ja somm ike jägare jöra mer än prata med jaktledaren  mvh

Rosten

• Närke
« Svar #127 skrivet: 04 aug-09 kl 11:09 »
Det är vel klart att man nte skuter folk av siktligt menja begriper inte hur en sådan per son kan komma undan det skulle ju vara almäningsplikt påså dan a individer . men du svarade inte på frågan somm du har strykeunder så vem ändrar förut setningarna nu  ;) mvh
Jag hänger inte riktig med nu?
Vilken fråga är det som jag inte har svarat på?

Vilket person är det som kommer undan? Menar du dom som sköt på samma älg från var sitt håll eller idioten som vi hade med i jaktlaget?

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #128 skrivet: 04 aug-09 kl 11:40 »
Jag vet ingen annan lösning än utbildning regler och annat som vi redan belyst. Det enda idiotsäkra vore att sluta helt med jakt i så fall. Kvalitetssäkring krävs faktiskt inom alla områden men ändå händer olyckor och fel. (För att inte tala om sjukvården som tar livet av ett stort antal patienter varje år pga. slarv, feldiagnoser och inkompetent personal)

pålle

• Gäst
« Svar #129 skrivet: 04 aug-09 kl 13:22 »
Jag hänger inte riktig med nu?
Vilken fråga är det som jag inte har svarat på?

Vilket person är det som kommer undan? Menar du dom som sköt på samma älg från var sitt håll eller idioten som vi hade med i jaktlaget?
Du får läsa det du siterar mvh

Rosten

• Närke
« Svar #130 skrivet: 04 aug-09 kl 16:23 »
Du får läsa det du siterar mvh
Eftersom jag inte riktig förstod vad du menade med frågan så gissar jag att det var frågan som du ställde till Kålrabbis Mamma som du vill ha svar på.

Om du som icksjägare ser något fel i skogen så föreslår jag att du polisanmäler det inträffade.
Så blir det en utredning som förmodligen läggs ner pga att idioten kommer att hänvisa till allemansrätten att han precis som bärplockaren har rätt att gå vart han vill och jaktledaren inte är en myndighetsperson som kan tvinga honom att lyda jaktledarens regler.

I jaktlaget så fryser man ut honom. När vi skall jaga så är det ingen som ringer till honom.
Är han med så kan snacket vara rätt brutalt när man pratar med honom. (ren mobbing)
Efter en liten tid så brukar han byta jaktlag eller sluta jaga.
Byter han jaktlag så tar det inte många sekunder förän någon har skvallrat till det nya jaktlaget.
Vid nästa jakt så får han hård instruktioner. Placeras oftast på ett pass där det aldrig kommer några djur.
Eller så får han i uppdrag att driva fram djur till andra. Givetvis så får han inte ha vapen med sig.

Hade han därimot skjutit ett skott från fel ställe (vilket våran idiot lät bli att göra) och på så sätt riskerat att träffa en annan jägare/bärplockare/svampplockare så räknas det som försök till grov kroppsskada alternativ försök till mord.
Då polisanmäler man och polisen hämtar hans vapen. Oftast drar jaktledaren in vapnen på plats.
När polisen drar in vapnen så gör  det på obestämmd tid.
Polisen bestämmer själva när han skall få tillbaka vapnen. Du kan inte få ett tidsbestämd indragning utan den kan vara på livstid utan att du kan göra ett dugg.

lillfarmarn

• Småland
« Svar #131 skrivet: 04 aug-09 kl 16:35 »
Allt det du har skrive för stårja .Men det måstte ju stoppas pånågot vis det ligger ju i allas intrese ? och vad kan ja somm ike jägare jöra mer än prata med jaktledaren  mvh

Pålle,  jag kan inte för mitt liv begripa vad olyckor under jakt kan vara så viktigt för dig när du uppenbarligen inte kan/vet någonting om det!
du kan inte ha varit på många jakter dom senaste 25 åren. personligen har jag inte varit på en enda gemensamhetsjakt där genomgången inte inehållit säkerhetsregler och ordningsföreskrifter, att sen en del idoter väljer att strunta i dom och bli ivägskickade betyder att säkerhetsarbetet faktiskt fungerar och blir bättre och bättre,

om jag vore lika orolig för mina medmäniskors säkerhet skulle jag nog koncentrera mig på något där man verkligen kunde göra en insats för att rädda liv som e.x rattfylleri och narkotikasmuggling, eller det faktum att brottslingar är beväpnade och antagligen skjuter ihjäl mer folk än jägare,

men det spelar egentligen ingen roll vad vi jägare skriver för du har bestämt dig för att vi e förbannade mördare hela bunten och inget vi säger kan få dig att ändra dig.

pålle

• Gäst
« Svar #132 skrivet: 04 aug-09 kl 16:55 »
Pålle,  jag kan inte för mitt liv begripa vad olyckor under jakt kan vara så viktigt för dig när du uppenbarligen inte kan/vet någonting om det!
du kan inte ha varit på många jakter dom senaste 25 åren. personligen har jag inte varit på en enda gemensamhetsjakt där genomgången inte inehållit säkerhetsregler och ordningsföreskrifter, att sen en del idoter väljer att strunta i dom och bli ivägskickade betyder att säkerhetsarbetet faktiskt fungerar och blir bättre och bättre,

om jag vore lika orolig för mina medmäniskors säkerhet skulle jag nog koncentrera mig på något där man verkligen kunde göra en insats för att rädda liv som e.x rattfylleri och narkotikasmuggling, eller det faktum att brottslingar är beväpnade och antagligen skjuter ihjäl mer folk än jägare,

men det spelar egentligen ingen roll vad vi jägare skriver för du har bestämt dig för att vi e förbannade mördare hela bunten och inget vi säger kan få dig att ändra dig.
                Ja bryr mej knappat omm jägaarna uta det somm störmej är att det går skallade jägare ocj skuter på ena med det andra såsomm hudar grållar och såvidare domm får vell för fan hålla på skottet tills domm vet vad det är skadet vara så svårt att fatta mvh

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #133 skrivet: 04 aug-09 kl 17:39 »
Var det mig du menade "pålle" så skrev jag ett inlägg kl.11:40:48. Annars får du gärna vara mera specifik i frågan.

pålle

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 04 aug-09 kl 18:24 »
Var det mig du menade "pålle" så skrev jag ett inlägg kl.11:40:48. Annars får du gärna vara mera specifik i frågan.
Nej lill frmaren mvh

lillfarmarn

• Småland
« Svar #135 skrivet: 04 aug-09 kl 18:54 »
Pålle!  djur har hudar! om man nu skjuter på den så är det väl bra?? 
tyvärr känner jag inte till vad "grållar" är för vilt, kan det vara lokal slang för något fyrfota?

lillfarmarn

• Småland
« Svar #136 skrivet: 04 aug-09 kl 19:12 »
Pålle!  läs vad rosten skriver! om någon skjuter på något så blir det en rättsak! om nu någon går fri från att ha skjutit en "grålle" så måste det bero på att personen blivit frikänd i rätten,

personer som skjuter hästar och kor och från fel plats åt fel håll brukar som rosten säger gallras bort ganska omgående.
sådant beteende är inte ok i något jaktlag jag känner till,

att det inte är ok att släppa ett skott om man inte vet vad man skjuter på är helt korrekt

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #137 skrivet: 04 aug-09 kl 19:48 »
Är inte "grålle" en traktor? en sådan har min svåger i alla fall, ett grått gammalt skrälle.

pålle

• Gäst
« Svar #138 skrivet: 04 aug-09 kl 20:13 »
Pålle!  djur har hudar! om man nu skjuter på den så är det väl bra?? 
tyvärr känner jag inte till vad "grållar" är för vilt, kan det vara lokal slang för något fyrfota?
Omm någon skulle skuta något av mina djur  så skulle ja råda det pukott att lägga benen på ryggen och dra fort somm fan .grållar är vell sådana tingest somm vissa får björn fråssa av eller var det älj fråssa det kansche vr både och mvh

lillfarmarn

• Småland
« Svar #139 skrivet: 04 aug-09 kl 20:39 »
Omm någon skulle skuta något av mina djur  så skulle ja råda det pukott att lägga benen på ryggen och dra fort somm fan .grållar är vell sådana tingest somm vissa får björn fråssa av eller var det älj fråssa det kansche vr både och mvh

om jag får bli något dryg i tonen men, vad svamlar du om egentligen? kan du läsa en fråga och svara på den?

Dela detta:

* Inloggade just nu

593 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser