Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Skadeskjutningar  (läst 13811 gånger)

Rosten

  • Inlägg: 4857
    • Närke
SV: Skadeskjutningar
« Svar #140 skrivet: 04 aug-09 kl 20:53 »
Omm någon skulle skuta något av mina djur  så skulle ja råda det pukott att lägga benen på ryggen och dra fort somm fan .grållar är vell sådana tingest somm vissa får björn fråssa av eller var det älj fråssa det kansche vr både och mvh
Tror du verkligen att dina djur löper risk att bli skjutna av jägare?
När läste du senast om det?
Förutom dom gamla skrönor som dyker upp med jämna mellanrum att kor, traktorer mm skulle ha blivit skjutna av jägare .

Jag har läst "skrönor" om tyskar som har varit här och jagat och inte sett skillnad på en älg och en ko.
Enligt rykten så hände det på 70-talet.
Om det är sant så hände det för 30+40 år sedan. Men som vanligt så gör någon jägare fel en gång så drar man upp denna sak om och om igen i årtionden. ::)
När vi sliter massa timmar i hällande regn och mörker för att avliva ett djur som blivit påkört av en bil. Då är det ingen som bryr sig. ::)

I princip är det väldigt sällan som ett tamdjur (hund) blir skjutet. Det händer att jakthundar blir skjutna men oftast är det ägaren som gör det.
För dom gångerna som det har hänt att någon annan råkat döda en hund då blir det ett jäkla liv och polisanmäls direkt.
Så jag skulle gissa att det är försäkringsbedrägeri då en skrupelfri jägare är missnöjd med sin hund och vill ha pengar för att köpa en ny.


Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Skadeskjutningar
« Svar #141 skrivet: 04 aug-09 kl 21:24 »
Kanske man skulle måla ett OK på älgen och ett KO på korna ::)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

pålle

  • Gäst
SV: Skadeskjutningar
« Svar #142 skrivet: 05 aug-09 kl 02:53 »
om jag får bli något dryg i tonen men, vad svamlar du om egentligen? kan du läsa en fråga och svara på den?
somm svammel på ett av dina in lägg  ;)  .Och för övrigt får det vell diskusckonen vara avlutad då ja anser att der finns allt för många dryga typer och till de sakliga får ja tacka för diskusckonen även omm det studum kude bli lite skruvattmvh

Margit

  • Gäst
SV: Skadeskjutningar
« Svar #143 skrivet: 05 aug-09 kl 21:36 »
Det finns avarter överallt i samhället. Personer som faktiskt aldrig blir bra bilförare hur mycket de än körtränar.

Att hålla i ett gevär kräver massor av den som håller i det, i skottögonblicket måste allt stämma. Kulfång, rätt djur, rätt träffbild etc.

Huvuddelen av alla jägare är seriösa och tränar och tar ansvar, det finns dock alltid en klick som av olika orsaker inte fixar dessa bitar. Jag tror att en del är gamla och ser dåligt, eller så har de en skruv lös av någon anledning. I det stora hela tycker jag att de flesta sköter sig utmärkt.

Vi hade en kille i jaktlaget en gång som hade varit alkis i hela sitt liv, han blev nykter och tog jägarexamen och skulle vara med och jaga...han kom i gummistövlar och jeans, han höll på att frysa ihjäl för det första.
 Vid ett par tillfällen small det ett skott när han skulle göra patron ur, han fick faktiskt inte vara med mer.
Det kan tyckas grymt men han var ett praktexempel på en person som inte ska hantera vapen.
Han började snart supa igen och nu är han död.



Kålrabbis Mamma

  • Inlägg: 1136
    • Värmland
SV: Skadeskjutningar
« Svar #144 skrivet: 05 aug-09 kl 21:45 »
Att jakt alltid blir ett så hett ämne till diskussion tror jag mycket beror på okunskap. Om någon sagt till mig när jag var tonåring att jag en dag skulle gifta mig med en jägare skulle jag ha svarat att jag hellre skulle gå i Kloster resten av livet. Nu är jag mer insatt vad det innebär och har fått ändra uppfattning mycket pga. min tidigare okunskap. När vi i jaktlaget jagar är det ofta så att vi sitter vid brasan och grillar korv, sedan kommer haren och då tittar alla upp och konstaterar att där kom haren efter kommer hunden med liknande kommentar från jägarna. Min mans son kunde inte skjuta en killing en gång pga. att hinden hade två killingar, om han sköt den ena skulle den andra bli ensam och skjuta bägge kunde han inte heller för då blev hinden ensam, så "blodtörstiga" är en del jägare ;)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

371 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser