Ja trode att vi disutera jakt pådag tid och skymning men vad ja än skriver såvet ju du best även en okunig begriper att det är betre å skuta dagtid det kan du vell inte för neka eller att hålla på skotett tills du ve t va du siktar på mvh
När man läser polisrapporterna så är det i princip aldrig någon som har skjutit utan att veta vad han siktade på.
Det är en sned uppfattning som media sprider att jägarna slänger skott hur som helst utan att veta vad dom skjuter på.
Men eftersom det är människor som finns med i bilden så kan 2 olika personer uppfatta samma sak på olika sätt och tyvärr så går det snett ibland.
Jag har vid flera tillfällen sett räv i mörker som sedan visade sig vara en stubbe efter att molnen skymt månen och skapat knepiga skuggor som gjorde att det såg ut som räven grävde efter sork.
Om vi tar den senaste dödsskjutningen som jag läste rapport på så hade den ena skytten ställt sig på fel ställe så att han stod på ena sidan av en älgen och den andra skytten som stod rätt utplacerad stod på andra siden av älgen när dom sköt. En av dom dog när dom sköt på älgen från var sitt håll.
Jag har själv varit med om en sak som hade kunnat sluta illa.
I mitt förra jaktlag så skulle vi jaga rådjur. Jaktledaren placerade ut skyttar efter vilka vapen vi hade. (olika säkerhetsavstånd)
Skyttarna står i en linje och får skjuta i en riktning.
Jag som har en drilling med både kula och hagel har det längsta säkerhetsavståndet. Drevet går långt ute på höger kant. Jaktledarens kompis som står på vänster kant tröttnar då han inte får någon spänning så han bestämmer sig för att gå till ett annat ställe närmare hundarnas skall utan att någon annan vet om det. Problemet är så att han kommer att gå i skjutriktningen. Men han tycker att det är helt okej eftersom han är en bra bit in i skogen!
Nu går han lite vilse och kommer tillslut in i en riktigt tät ungskog. När han kommer ur ungskogen så är han 5 meter från närmaste passkytt.
Den killen hör hur hundarna skäller och sedan hör han hur det prasslar i ungskogen, grenarna knäcks och ”rådjuret” kommer närmare. När han står på helspänn så dyker våran ”vilsna idiot” upp mitt i skottfältet.
Killen bryter ögonblickligen sitt vapen och tar ut skotten samt stoppar dom i fickan.
Om det hade kommit ett rådjur några meter framför idioten så hade det killen förmodligen skjutit och vi hade haft en död idiot i jaktlaget.
Om idioten hade gått vilse åt andra hållet så hade han kommit på mitt pass istället. Eftersom mitt uppdrag var att skjuta älg och jag visste att det inte skulle vara någon i den änden av skogen som han var på väg till. Fast att han visste att jag satt där med min ”kanon”
Så ökade chanserna att jag hade varit inblandad i en olycka.
Slutet blev i alla fall att idioten vart portad från sammjakterna pga att han inte lydde dom säkerhetsföreskrifter som fanns.
Så han bytte jaktlag till ett annat som inte visste att han inte fick jaga med oss.