Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får man sparka på andras hundar?  (läst 19711 gånger)

Drutten

• Uppland
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #40 skrivet: 14 jun-09 kl 21:29 »
Har läst igenom alla svar, som du fått, och tänker inte välja sida om vem som gjorde rätt eller fel, men det slår mig att det verkar som ingen har en aning om vad som menas med att vara hundrädd. Ni och alla andra svarar med att "hunden gjorde ingenting", "han är så snäll, han bara nosade"eller "han vill bara hälsa". Det ni inte förstår är att det inte har med hundens beteende att göra utan att det är just en hund. Som en jämförelse så kan ni ju fundera på hur ni skulle reagera om en person kom med en orm, spindel,råtta eller något annat djur som "ni" är rädd för, och som sprang runt era ben och nosade. Dom flesta som jag känner skulle utan tvekan leta efter en spade eller något annat hårt att slå detta djur med så att den antingen blev platt eller djupt nerslagen i marken. Och då just då så skulle jag vilja se eran reaktion när ägaren till denna tex orm, sa, "men han ville ju bara hälsa, han är så snäll, han gjorde ju ingenting"

/Drutten

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #41 skrivet: 14 jun-09 kl 21:36 »
Jag har sagt flera gånger i tråden också att jag respekterar helt o hållet om han är hundrädd. OM JAG BARA HADE VETAT DET! (Nu vet jag ju inte det heller iförsig, han kan ju ha varit en helt vanlig skitstövel också som tyckte han gjorde en tjänst som passade på att fostra min hund litegrann)

Han hade kunnat be mig att hålla hunden innan han klev ur, tex. Det är där i felet ligger tycker jag... >:( Att spela tuffing  >:(

" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vurre

« Svar #42 skrivet: 14 jun-09 kl 21:38 »
Har läst igenom alla svar, som du fått, och tänker inte välja sida om vem som gjorde rätt eller fel, men det slår mig att det verkar som ingen har en aning om vad som menas med att vara hundrädd. Ni och alla andra svarar med att "hunden gjorde ingenting", "han är så snäll, han bara nosade"eller "han vill bara hälsa". Det ni inte förstår är att det inte har med hundens beteende att göra utan att det är just en hund. Som en jämförelse så kan ni ju fundera på hur ni skulle reagera om en person kom med en orm, spindel,råtta eller något annat djur som "ni" är rädd för, och som sprang runt era ben och nosade. Dom flesta som jag känner skulle utan tvekan leta efter en spade eller något annat hårt att slå detta djur med så att den antingen blev platt eller djupt nerslagen i marken. Och då just då så skulle jag vilja se eran reaktion när ägaren till denna tex orm, sa, "men han ville ju bara hälsa, han är så snäll, han gjorde ju ingenting"

/Drutten

Ja inte vet jag vad chaufförer inom Hemglass har att vänta sig, men sitter de med en spade i beredskap för klippa till jyckar eller ormar så har de fel jobb.

Ingen slår någon eller något på min gård, inte ens en råtta, särskilt inte om den som är där för sälja glass.

Hur vanligt är det med vaktormar? Kul idé! Lätta att köra över med traktorn så i längden tror jag mer på jyckar, trots allt.
snus? vad är priset på en pris?

fräsen

• Gäst
« Svar #43 skrivet: 14 jun-09 kl 22:23 »
Samtidigt som jag inte tycker det är okej att sparka ett djur, så tycker jag inte det är okej att hunden går fram o nosar på en människa utan att den fått "tillstånd" till det.
Nu ursäktas frances hund något av det faktum att den blå tutande bilen brukar innebära trevlig kille som gillar hundar.
Men annars anser jag att hunden absolut inte ska gå fram o hälsa på ngn utan att ägaren sagt att det är ok.
(inte vill man att en vakthund springer fram till en tjuv heller, det kan gå illa)
Och inte ska man hälsa på/börja gosa med, en hund utan o fråga ägaren! Bara för att en hund är söt eller man tok diggar hundar så har man ju ingen automatisk rättighet o klappa varje vovve man ser!

Gunilla0

• Gäst
« Svar #44 skrivet: 14 jun-09 kl 22:28 »

/Drutten

men förstår du inte, hunden var ju på sin egen gård!!!! Den blev sparkad så att den ylade av glassbilschauffören som kom dit oombedd. Jag förstår faktiskt inte hundrädda personers krav på att hela omvärlden ska stå i givakt för dem och ta hänsyn till deras fobi. Visst kan jag ta hänsyn, jag kan koppla min hund om någon ber mig om det. Jag kan gå en liten omväg om jag ser att någon är rädd. Men det får faan finnas gränser. Man ska inte behöva få sin hund misshandlad inne på sin egen gård inför ögonen på sina barn. Jag har själv i ungdomen lidit av fobier som i perioder var ganska handikappande, så jag vet verkligen vad det handlar om att vara rädd, men jag skulle aldrig drömma om att begära att hela omgivningen skulle anpassa sig efter mig. Jag har alltid hört att man måste konfrontera sin fobi för att komma tillrätta med den.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #45 skrivet: 14 jun-09 kl 22:58 »
Va hemskt!!!
Anmäl! Tvinga till dej skadestånd! Tvinga chaffören att be ungarna om ursäkt!
Ge dej inte , din hund bor där lika mkt som du o din familj.
Nej du behöver inte ha hunden kopplad på tomten.
Ville han inte träffa hunden så kunde han stannat i hytten .

Heder åt din hund att han vill vara vänlig .
Jag vill inte vara den som försöker sparka åt mina hundar , den har nog inget ben kvar ens!
O jag skulle inte lägga ett finger imellan om dom högg nån som sparkade dom !!
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Drutten

• Uppland
« Svar #46 skrivet: 14 jun-09 kl 23:18 »
Det är bra Frances att du respekterar att personer kan vara hundrädda, det är inte alla som har förståelse för det.
Sen tycker jag också att om han var hundrädd och såg er komma så hade han kunnat säga det till er, MEN jag tycker oxå att det är hundägarens ansvar att inte alltid utgå ifrån att det är okej att "sin" hund kommer och hälsar. Det har inte alltid med rädsla att göra, det kan vara att man har finkläder på sig som man inte vill få en blöt nos på eller en skitig tass.

Sen Vurre så var min tanke att jämföra rädslan, det finns dom som inte kan förstå hur någon kan vara rädd för en hund och sen är dom livrädd för en orm själva. Räddslan är densamma, det är bara objektet som varierar.

Sen kan nog vaktorm inomhus ha större effekt än hund beroende på hundstorleken.  ;)

Fräsen du har förstått det här.  :)

Jo Gunilla jag såg att hunden var på sin gård, och jag sa inte att det är rätt att slå eller misshandla den. Kul att du med hänsyn menar att den rädde måste be dig koppla hunden istället för att du frågar om det är ok att hunden går fram. Konfrontera sin fobi, absolut, men med proffesionell hjälp, inte en massa hundägare med lösspringande hundar.

/Drutten

Gunilla0

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 14 jun-09 kl 23:33 »

Jo Gunilla jag såg att hunden var på sin gård, och jag sa inte att det är rätt att slå eller misshandla den. Kul att du med hänsyn menar att den rädde måste be dig koppla hunden istället för att du frågar om det är ok att hunden går fram. Konfrontera sin fobi, absolut, men med proffesionell hjälp, inte en massa hundägare med lösspringande hundar.

/Drutten

Det finns platser där man får ha sin hund lös. Den egna tomten är en sån plats, men det finns också ej inhägnade hundrastplatser, i alla fall här i Stockholm. De ligger ofta i friluftsområden där det rör sig mycket folk och där får man alltså ha sin hund lös. När jag rastar min hund på ett sådant ställe så kopplar jag henne inte så fort jag möter en människa, men dock om någon ber mig hövligt, vilket har hänt. Jag har i mitt inlägg förresten inte skrivit något om att hunden går fram. Min hund går aldrig fram till folk eller hundar. Ja, det vore toppen om hundrädda människor la sin energi på proffessionell fobiträning med utbildad terapeut. Lägg lite mer energi på det och lite mindre på sjävlömkan.
« Senast ändrad: 14 jun-09 kl 23:35 av Gunilla0 »

Birgit

« Svar #48 skrivet: 24 nov-09 kl 13:35 »
Angående Druttens svar om hund rädsla, så blir man fundersam. Är man hund rädd och det kommer en stor läskig hund fram till en, så sparkar man väl inte på den? Då saknar man snarast självbevarelsedrift. Har hunden aldrig bitet förut, så gör han det väl då!
Hade själv en incident med en granne som visste bäst i alla lägen! Han kom hit när vi var och handlade, vår dåvarande chow chow var runt 6 mån. och en duktig gårdshund med stor integritet. De hade inte träffats förut. Grannen kliver in i trädgården, varpå hunden ställer sig en bit ifrån och skäller. Han går emot hunden, som börjar morra (enligt hans egen berättelse sparkade han då åt hunden med kommandot :flytta dig hundj---l) Hunden gjorde ett utfall och grannen slängde sig in i bilen och åkte därifrån. Ringde o skällde ut min man och sa att hunden var livsfarlig! Maken svarade att hon ser skillnad på trevliga och otrevliga typer intelligent som hon är! De var för övrigt nära vänner. Hunden kom aldrig över hans intrång och vände demonstrativt ändan mot honom var gång han kom på besök, fullständigt nonchalerade honom! (Till saken hör att han var uppväxt med sarplaninac och borde förstått bättre, men hunden var ju så liten och fjantig!)
I övrigt har hundar också rätt att finnas (vi har ju skapat dem) och ska absolut få gå lösa på sin egen gård. Hund rädsla är snarast ett modernt problem, för att folk är ovana att umgås med djur över huvud taget.

Charlotte

• -
« Svar #49 skrivet: 24 nov-09 kl 13:56 »
Är man hund rädd och det kommer en stor läskig hund fram till en, så sparkar man väl inte på den? Då saknar man snarast självbevarelsedrift.
 Hund rädsla är snarast ett modernt problem, för att folk är ovana att umgås med djur över huvud taget.
Så skriver snarast någon som inte vet vad hundrädsla och hänsyn till sina medmänniskor är....
Min mor som är uppvuxen med schäfrar och sedan var bondmora med alla sorters djur i över tjugo år (alltså inte helt utan djurvana) blev helt oprovocerat anfallen och biten av en hund ue i skogen när hon kom gående  höggravid med min bror i magen. Hon säger själv att hon tror att paniken kom av rädsla för att bäbisen skulle komma till skada, efter den incidenten är hon riktigt rädd för främmande hundar...
 Hon går stora omvägar och jag kan inte garantera att hon kanske skulle kunna få panik och sparka en hund för att försöka försvara sig i ett trängt läge, hon är i alla fall så rädd att hon kan börja gråta om hon inte kan undvika hunden...
 Visst är man dum om man  sparkar på en hund, men den som inte vet vad riktig skräck är kan nog inte riktigt förstå...
 Nu tycker jag fortfarande att Glassgubben inte borde ha sparkat Frances hund i den situation som hon beskriver, men för den skull tycker jag inte att man behöver förringa hundrädsla, för den r jobbig för den som bär på den.
                                                       Mvh
                                                      Charlotte
« Senast ändrad: 24 nov-09 kl 15:17 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Birgit

« Svar #50 skrivet: 24 nov-09 kl 19:40 »
Fr tacka för omdömet Charlotte!
Jo, tack, jag var själv hundrädd som ung och min bror blev attackerad av två schäfrar när han var 10. Helt oprovocerat. Jag förstår mycket väl att folk kan vara hund rädda och varför. Men därifrån till att sparka på en hund, som inte attackerar tycker jag det känns väldigt långt.
Så jag får väl acceptera att jag inte visar hänsyn till mina medmänniskor då :-\
Tur att Charlotte alltid vet bäst ;) vad som är rätt.
Tycker ändå att det hela verkar vara frågan om någon som av olika anledningar inte gillar hundar (men inte är rädd). Snarare attityden som min granne ::)

Charlotte

• -
« Svar #51 skrivet: 24 nov-09 kl 20:27 »
 Nu tycker jag du tolkade min åsikt fel...
Jag skrev precis som du att det  i Frances fall verkade väldigt omotiverat att sparka hunden...
Men att därfrån bagatellisera hundrädsla så här: "Hund rädsla är snarast ett modernt problem, för att folk är ovana att umgås med djur över huvud taget. ", när man vet att det oftast beror på dåliga erfarenheter av hundar som vi hundägare inte hållit  rätt på tycker jag inte är riktigt snällt mot dom som är hundrädda... Och eftersom jag vet vilket handikapp hundrädsla kan vara, särskilt nu för tiden när hundar är med nästan överallt i samhället så kanske jag överreagerade på ditt uttryck?
 Men vi har antagligen helt enkelt olika erfarenheter av vad som skapar rädsla hos folk.
                                               Mvh
                                             Charlotte
« Senast ändrad: 24 nov-09 kl 23:40 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Mickel Räv

• Gäst
« Svar #52 skrivet: 25 nov-09 kl 04:41 »
Man ska ta en rimlig hänsyn till sina medmänniskor tycker jag. en hund ska inte tillåtas springa fram och hälsa på människor den möter på en promenad till exempel. Men folk har hundar och hundar finns i samhället. Det är bara att acceptera. När jag var ung så hade jag vissa svåra och riktigt handikappande fobier under ganska många år. Jag vet definitivt vad rädsla och ritkig panik vill säga. Nu är jag socionom och har under många år i mitt arbete mött med människor med psykiska problem, däribland svåra fobier. De allra flesta förstår att man inte kan lägga över ansvaret för sin fobi på omgivningen. Jag kan inte förvänta sig att omgivningen ska ändra sig och anpassa sig till min fobi. Det är upp till mig att leva med den eller att försöka bearbeta den. Men när det gäller hundrädsla tycker jag ofta att det finns en annan lite märklig inställning som är både självömkande och ganska aggressiv mot hundägare. Jag undrar uppriktigt varför? När det gäller andra fobier så är problemet att jag har en fobi, en överdriven rädsla, som jag måste försöka komma tillrätta med. Men när det gäller hundfobi så verkar problemet vara att det finns hundar.
« Senast ändrad: 25 nov-09 kl 05:30 av Mickel Räv »

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #53 skrivet: 25 nov-09 kl 05:16 »
Jag skiter i om killen var hundrädd eller inte...han kom fram till Frances gård oombedd, steg ut och sparkade hennes hund..hade det varit min hund som blivit sparkad så hade jag slagit sönder killen och sen bundit honom och ringt polisen samt anmält honom för djurplågeri...i den ordningen. Spelar ingen roll om hunden var aggressiv eller inte, glassgubben var på din tomt och gav sig på din "egendom" jävla as..han får väl byta jobb om han är hundrädd.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Jakobsson

« Svar #54 skrivet: 25 nov-09 kl 08:26 »
Frances!
Hur gick det?
Det har ju gått en tid nu och jag undrar hur det gick sen,
fick du tag i hemglass? Vad sa dom? Gjorde du en anmälan?
Vad hände?

MVH
Daniel

Tina-a

« Svar #55 skrivet: 25 nov-09 kl 12:53 »
Så skriver snarast någon som inte vet vad hundrädsla och hänsyn till sina medmänniskor är....
Min mor som är uppvuxen med schäfrar och sedan var bondmora med alla sorters djur i över tjugo år (alltså inte helt utan djurvana) blev helt oprovocerat anfallen och biten av en hund ue i skogen när hon kom gående  höggravid med min bror i magen. Hon säger själv att hon tror att paniken kom av rädsla för att bäbisen skulle komma till skada, efter den incidenten är hon riktigt rädd för främmande hundar...
 Hon går stora omvägar och jag kan inte garantera att hon kanske skulle kunna få panik och sparka en hund för att försöka försvara sig i ett trängt läge, hon är i alla fall så rädd att hon kan börja gråta om hon inte kan undvika hunden...
 Visst är man dum om man  sparkar på en hund, men den som inte vet vad riktig skräck är kan nog inte riktigt förstå...
 Nu tycker jag fortfarande att Glassgubben inte borde ha sparkat Frances hund i den situation som hon beskriver, men för den skull tycker jag inte att man behöver förringa hundrädsla, för den r jobbig för den som bär på den.
                                                       Mvh
                                                      Charlotte

Jag håller med! Min mamma är också rädd för främmande hundar och går stora omvägar. Hon blir extremt nervös även om hunden hon ser går i koppel. Jag har själv hund och dom funkar dock tillsammans, vilket är skönt. Är man riktigt, riktigt rädd så agerar man på instinkt tyvärr. Många springer ju förstås långt innan de får för sig att sparka, men om man vet att många hundar gärna springer efter när man springer kanske sparken ligger närmare till hands. Är man riktigt rädd kämpar man för livet även i ofarliga situationer, har man panik så har man!
Dock håller jag också med om att exemplet med Frances hund är hemskt och självklart är det aldrig okej att göra illa en annan hund. Som tidigare skrivits - han kan väl byta jobb om han är s hundrädd!

Birgit

« Svar #56 skrivet: 27 nov-09 kl 07:39 »
Så det skulle förklara och rättfärdiga detta då?
Karlen sitter i sin bil, hoppar ut och sparkar på hunden ::) Är man så livrädd för hundar sitter man väl för sjutton kvar i bilen och ber ägaren koppla hunden?
Tycker det är märkligt att man bort förklarar det hela med hundrädsla!

Tina-a

« Svar #57 skrivet: 27 nov-09 kl 08:26 »
Så det skulle förklara och rättfärdiga detta då?
Karlen sitter i sin bil, hoppar ut och sparkar på hunden ::) Är man så livrädd för hundar sitter man väl för sjutton kvar i bilen och ber ägaren koppla hunden?
Tycker det är märkligt att man bort förklarar det hela med hundrädsla!

Jag tycker att många i tråden har sagt att hundrädsla inte är så farligt, men det är det. Som sagt kan man kämpa för sitt liv i ren panik. Man ska ta hundrädsla på allvar!
Samtidigt skrev jag att det som hände var fel. Du kanske inte läste mitt inlägg? Självklart ska man inte hoppa ur en bil och bara sparka på hunden, då har man ju bara något fel i huvudet. Självklart sitter man kvar i bilen om man är rädd.

Birgit

« Svar #58 skrivet: 27 nov-09 kl 11:19 »
Ja ::) och då håller du ju med om att han troligen inte var hundrädd? Att man kan bete sig irrationellt om man blir påhoppad av en hund helt oförutsett och är hundrädd förstår nog de flesta!

Skytten

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 27 nov-09 kl 11:38 »
Om det är andras hundar eller ens egen, så gör det absolut ingen skillnad. Våld får bara användas i självförsvar, och en attackerande best får man givetvis försvara sig mot. 

Blir jag inbjuden till någon (som alltid är övertygad om att deras odiciplinerade hund är SÅÅ snäll) och hunden  inte kan uppföra sig, och t.ex börjar bita i kläderna eller kasta sina 50 kg med full kraft mot mig, anser jag nog att jag måste visa att detta inte går för sig.

Många hundägare har svårt med större hanhundar, och saknar kunskap om hur de ska tränas.

Jag har varit brevbärare en gång, och givetvis hundbiten flera gånger, då man på den tiden lämnade posten vid ytterdörren. Jag bör nog tala om att det är betydligt lättare att få skadestånd om en hund biter, eller om man gör det otrevligt för hunden om den attackerar.

Ni som har stora hundar ska givetvis ha den under uppsikt.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

390 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser