Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får man sparka på andras hundar?  (läst 17429 gånger)

Live

  • Gäst
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #60 skrivet: 27 nov-09 kl 14:28 »
Hoppas du har polisanmält händelsen?!
Utan tvivel så får man inte göra så.
Det hade sett annorlunda ut om det hände utanför tomten och han hade bara fått använda sig utav våld om han blivit attackerad. men inte brukat mer våld än nöden kräver.
Så säger lagen.

Det har ju inget med hundskräck att göra om man sparkar alla hundar som är lösa. Då är man def aggressiv och ogillar djur.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #61 skrivet: 24 aug-10 kl 20:15 »
Menar folk att man ska hunden kopplad på sin egen gård?!
Jag hade anmält saken samma dag.

Har själv sparkat en hund, en schäfer som satte käftarna i benet på en häst jag var ute och red. Hade hunden anfallit hade det varit en sak men om en hund hälsar på någon INNE på min gård och personen SPARKAR hunden!? Jag skulle ha hämtat slagträ och sett till att anmäla hemglass för olaga intrång oavsett om det gick eller inte.

Ush, jag kommer ha stängsel runt min gård när jag köper hus. Finns så mycket idioter överallt.

Hoppas det gick bra med hunden och att han inte blev skygg av händelsen. :(

pålle

  • Gäst
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #62 skrivet: 24 aug-10 kl 20:28 »
Menar folk att man ska hunden kopplad på sin egen gård?!
Jag hade anmält saken samma dag.

Har själv sparkat en hund, en schäfer som satte käftarna i benet på en häst jag var ute och red. Hade hunden anfallit hade det varit en sak men om en hund hälsar på någon INNE på min gård och personen SPARKAR hunden!? Jag skulle ha hämtat slagträ och sett till att anmäla hemglass för olaga intrång oavsett om det gick eller inte.

Ush, jag kommer ha stängsel runt min gård när jag köper hus. Finns så mycket idioter överallt.

Hoppas det gick bra med hunden och att han inte blev skygg av händelsen. :(
De som går in på min gårds plan får gå in på egen risk skulle den sparka på någon va min hudar så sparka ja nog ner både det en och det andra för min gård  är det min lag som gäller  det är både staket och skyltat  sen får lagen säga vad den vill  det finns  telefon om man vill något

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #63 skrivet: 24 aug-10 kl 20:31 »
De som går in på min gårds plan får gå in på egen risk skulle den sparka på någon va min hudar så sparka ja nog ner både det en och det andra för min gård  är det min lag som gäller  det är både staket och skyltat  sen får lagen säga vad den vill  det finns  telefon om man vill något

Vad säger egentligen lagen om ens egen gård?
Jag läste just att om någon hoppar in på min gård och min hund biter den personen så åkerjag på skiten, oavsett om det är en inbrottstjuv eller inte. Stämmer det verkligen?!
Har jag hamnat i USA där man kan stämma mig om man halkar i min trapp trots att man gör inbrott??

pålle

  • Gäst
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #64 skrivet: 24 aug-10 kl 20:34 »
Vad säger egentligen lagen om ens egen gård?
Jag läste just att om någon hoppar in på min gård och min hund biter den personen så åkerjag på skiten, oavsett om det är en inbrottstjuv eller inte. Stämmer det verkligen?!
Har jag hamnat i USA där man kan stämma mig om man halkar i min trapp trots att man gör inbrott??
Ja  har för mig att det är så men dom troskar ju skälva på kuppen  fast det fin sju bot på det med gör som varg hatarna
« Senast ändrad: 24 aug-10 kl 20:36 av pålle »

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #65 skrivet: 24 aug-10 kl 20:42 »
Ja  har för mig att det är så men dom troskar ju skälva på kuppen  fast det fin sju bot på det med gör som varg hatarna

Och vad gör de då? :p

Ush, jag börjar verkligen förstå varför pappa smällde upp ett skithögt plank runt hela vår gård när jag var liten :/

pålle

  • Gäst
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #66 skrivet: 24 aug-10 kl 20:44 »
Och vad gör de då? :p

Ush, jag börjar verkligen förstå varför pappa smällde upp ett skithögt plank runt hela vår gård när jag var liten :/
Sån får man nog inte säga här du får titta på varg tråden och begrunda o:) :D

Jakobsson

  • Inlägg: 634
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #67 skrivet: 24 aug-10 kl 20:54 »
För drygt 4 år sedan hade vi inbrott på natten. Vi bodde på en annan gård då & hade liksom nu 2 stora hundar. Jag var själv hemma med dottern medan min man jobbade natt. Jag vaknade av att hundarna började morra & föra liv. Såg ficklampor som rörde sig  & hörde röster. Min dotter vaknade också & spydde rakt ut av skräck. Hin gick inte upp till sitt rum på nästan 8 månader efter det. Iaf så ringde jag såklart polisen. Dom sa direkt att vi skulle låsa in oss på toa & så hade jag dom i telefonen under hela tiden tills polisbilarna kom. Vi hörde hur dom tog sig in i källaren. Polisen jag pratade med sa att jag under inga omständigheter fick släppa ut hundarna för att om dom skadade ngn av idioterna så åkte vi på det. Men att det hade varit annorlunda ifall vi hade haft tydliga skyltar där det stod att ingång sker på egen risk för att här vaktar dessa stora hundar. Efter det har vi haft skylt precis på uppfarten!


Jakobssons fru

Daniel Sörensen

  • Inlägg: 3005
  • Människan är naturens enda misstag.
    • Södermanland
    • Fotoalbum
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #68 skrivet: 24 aug-10 kl 20:59 »
Frances, läste inte hela tråden men hur mår hunden efter sparkarna? :O
Tidigare bott på gård i Småland och på Gotland där jag ägnade mycket tid åt fjäderfäuppfödning och självhushållning.
Bor nu i lägenhet i Södermanland och spenderar dagarna med balkongodling, fågelskådning och fotografering.
Mina bilder finns på: www.flickr.com/danielmsorensen

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #69 skrivet: 24 aug-10 kl 21:17 »
Han har inte fått några bestående men, tur kanske att han är så gammal och har en del livserfarenhet... ::) En valp hade man garanterat fått problem med.


Hemglass anseende hos mina barn däremot har fått sig ett törn...  ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Astra

  • Inlägg: 304
    • Uppland
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #70 skrivet: 24 aug-10 kl 21:25 »
 >:(Man sparkar inte på andras ägodelar oavsett om det är ett djur eller t.ex. någons bil. Det brukar väl kallas för skadegörelse? Att försvara sig om man blir anfallen är en annan sak, fast så var ju inte fallet här. Be glassbilen fara å flyga! Glassen är hur som helst inte direkt god eller billig. Hoppas vovven inte fick bestående men av incidenten.
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Snoken

  • Gäst
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #71 skrivet: 15 sep-10 kl 10:52 »
Eftersom du inte såg vad som orsakade den första sparken/slaget, är det ju lite svårt att försvara hunden också. Kan den ha hoppat mot chaffisen? En stor hunds små rörelser ter sig ju större också, så att säga, och är svårt att läsa av för en som inte är hundvan.
Nej man sparkar inte någon annans hund flera gånger inför ägaren - men om hunden hoppade upp mot honom så tycker jag han hade rätt att åtminstone sätta upp ett knä mot bröstkorgen. Hade det varit min hund hade jag accepterat det - bara för att "han är min snuttegris och får göra som han vill med familjen" så betyder inte det att han får hoppa upp i famnen på främlingar om dom inte uppskattar en sådan hundkontakt. Om hunden inte är van med såna tillrättavisningar så kan de ju yla till. Kanske chaffisen var mån om att hålla sig ren och snygg och ville inte ha en massa hundhår och tassavtryck på kostymen?
MEN det var ju hemskt onödigt att tillrättavisa en andra gång - bäst hade väl då varit att be er koppla hunden om man inte gillade dess sällskap. Vilken tur att hunden inte tog till strid iallafall, då hade det kunnat sluta riktigt tråkigt.
Alla kan lära sig av en sån här händelse också - kanske man vill börja se över hur ens hund ska bete sig när människor kommer till ens gård, oavsett om man bor ute i skogen eller i ett radhus. Ska hunden få springa fram och hälsa eller ska den vänta på tillåtelse? Ska hunden eller ägaren hälsa först? Har man dessutom en hund som ska fungera som vakthund kanske det vore smartare att gå fram och hälsa själv först och sen släppa fram hunden; berätta för den att besökaren är ok. Låter man hunden springa fram först och avgöra själv kan det bli tokigt - en våldtäktsman kan ju vara jättetrevlig först och lura hunden, som då inte ser ert tveksamma agerande för att den är upptagen med att svansa runt sin nya kompis.
En liten tankeställare bara...

djurkuf

  • Inlägg: 67
  • Hjälp jag måste hitta nytt boende
    • Västergötland
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #72 skrivet: 09 feb-11 kl 13:14 »
Med betoning på vakt och hund som skall vakta ett område så skall området vara inhängnat och varnings skylltar vart tionde meter.
och ett en försäkring som täcker ansvars frågan vid bit skada.
Annars gäller samma regler som för alla hundar.
DU som hundare BÄR ansvaret för ALLT din hund gör.
OCH är betalnings skyldig om din hund gör nåt som kostar någon annan pengar.
Och tillfogar hunden skada så är du skyldig att betala för sveda och värk.
Och man får använda våld för att freda sej mot angripande hundar.
Enligt nödvärns lagen joo jag har arbetat yrkes mässigt med vakt hundar med betoning på vakt.
Saknar min Malle tik född 2003 död 2009.
Onda mäniskor dödade min glada lilla tik.

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #73 skrivet: 10 feb-11 kl 13:08 »
Med betoning på vakt och hund som skall vakta ett område så skall området vara inhängnat och varnings skylltar vart tionde meter.
och ett en försäkring som täcker ansvars frågan vid bit skada.
Annars gäller samma regler som för alla hundar.
DU som hundare BÄR ansvaret för ALLT din hund gör.
OCH är betalnings skyldig om din hund gör nåt som kostar någon annan pengar.
Och tillfogar hunden skada så är du skyldig att betala för sveda och värk.
Och man får använda våld för att freda sej mot angripande hundar.
Enligt nödvärns lagen joo jag har arbetat yrkes mässigt med vakt hundar med betoning på vakt.

Med betoning på angripande hundar skulle jag vilja säga.
Mannen som sparkade ihjäl en 9 veckors valp här i Sverige gick fri. Han var ju rädd......

Januschka

  • Inlägg: 1365
  • Alla är vi främlingar nästan överallt
    • Västmanland
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #74 skrivet: 10 feb-11 kl 13:31 »
Med betoning på angripande hundar skulle jag vilja säga.
Mannen som sparkade ihjäl en 9 veckors valp här i Sverige gick fri. Han var ju rädd......

 :o ??? :o

Oh snälla Sverige!

Aldrig sett sa mange hundrädda människor som här i landet, folk som inte kan läsa hundar eftersom de inte har haft kontakt med en hund.. man ser ja knappt hundar i städerna.. men det finns knappt innerstan heller där man kan vara utan att behöver bil. :-(  Man kan bara använder sin egen hund (rottweiler och retriever här) för att lära människor att läsa av en huund och visa att de flesta är snälla... precis som 2fotingar.

/Januschka
Whatever you do: If you don't have fun you're doing something wrong!

Just_me

  • Inlägg: 1409
    • Småland
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #75 skrivet: 10 feb-11 kl 13:39 »
:o ??? :o

Oh snälla Sverige!

Aldrig sett sa mange hundrädda människor som här i landet, folk som inte kan läsa hundar eftersom de inte har haft kontakt med en hund.. man ser ja knappt hundar i städerna.. men det finns knappt innerstan heller där man kan vara utan att behöver bil. :-(  Man kan bara använder sin egen hund (rottweiler och retriever här) för att lära människor att läsa av en huund och visa att de flesta är snälla... precis som 2fotingar.

/Januschka


http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7969268.ab

Jag tycker själv att man måste väga "självförsvar" mot vad man faktiskt försvarar sig mot.
Om en 4 åring kommer mot mig med en sten. Får jag då sparka den 4 åringen i magen då det finns risk att denne kastar stenen??

I ett fall med en vuxen hund har jag en helt annan förståelse. Men som i TS fall så tycker jag man ska vara beredd på hundar om man jobbar med att åka in på folks gårdar.

Jag blev nästan anmäld när en full äldre man ramlade över min pitbull utanför en statoil mack. Jag hade kort koppel och han låg ner bredvid mig. Min hund gläfste/gnydde till och visade tänder för att markera.
Karln blev helt galen och skrek att han skulle döda jycken om den visa tänder igen.
Det som skrämmer mig som hundägare i det fallet är att om den mannen sparkat ihjäl min hund hade jag som allra mest fått se honom fälld för skadegörelse.

Birgit

  • Inlägg: 2897
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #76 skrivet: 23 mar-11 kl 09:36 »
Kan bara hålla med Januschka, Sverige och många svenskar har ett underligt synsätt på hundar.

Sedan finns vissa skrivna regler om strikt ägaransvar osv. MEN, inget är avgjort förrän man testad rättsligt. Omständigheter kan ändra på en hel del.

Existens?

  • Gäst
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #77 skrivet: 23 mar-11 kl 09:46 »
Jag håller inte alls med Janutszka. Här är väl hundar i var och varannat hus, även i städerna. Jag levererar både kött och ägg till privatperosner runt om i samhällen och städer. Där är en hund i mer än varannat hus.

Invandrare däremot, de har sällan hund och är ofta väldigt rädda för dom.

Vilse

  • Gäst
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #78 skrivet: 23 mar-11 kl 09:52 »
Jag håller inte alls med Janutszka. Här är väl hundar i var och varannat hus, även i städerna. Jag levererar både kött och ägg till privatperosner runt om i samhällen och städer. Där är en hund i mer än varannat hus.

Invandrare däremot, de har sällan hund och är ofta väldigt rädda för dom.

När jag kom hem till sverige så gick jag med min stora gamla hund genom invandrartätt köpcentrum,,
det var som bered en väg för herran  ;D 8) ;D 8)

I deras ögon så var det ju en stor varg i koppel  :o

Men många invandrare av i dag, andra generationen,, skaffar hund,,blandat att ha en läskig hund med tuff uppsyn eller en liten handväskehund i kläder,

sari358

  • Inlägg: 22
    • Jämtland
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #79 skrivet: 23 mar-11 kl 10:14 »
Är det inte dags att sluta bunta ihop alla invandrare!!!!  >:(

Första generation, utländsk medborgare med tre hundar och känner många SVENSKAR som har ingen aning hur man ska bete sig i närheten av en hund. (oavsett om hunden är vaken eller i sömn)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 1 användare
norrbottn

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser