Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får man sparka på andras hundar?  (läst 19684 gånger)

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Får man sparka på andras hundar?
« skrivet: 18 maj-09 kl 16:11 »
  Jag är nu en aning förbryllad....

Vi har en ganska stor vakthund på gården. Med betoning på vakt, han ska vakta.

Jag har haft en överenskommelse med vår förra glassbilschaffis att om hunden kommer fram, då är vi på väg. Eftersom det ibland kan dröja lite innan jag har fått på skor och ev. kläder på ungarna, så har hon vetat att vi är på g.
Hon var en riktigt rar tjej som brukade gosa med hunden medans vi bestämde oss.

Nu har vi tydligen fått en ny chafför. Jag o ungarna var redan framme vid vägen när han kom o hunden med. Jag tänkte inte så mycket på det att hunden var med, han brukar ara med.
Plötsligt hör jag en smäll och hunden ylar till. Oj, tänkte jag, grabben trampade kanske på hans tass eller nåt.... och sen ser jag hur han SPARKAR till hunden en gång till framför ögonen på mig och ungarna. :o och hunden ylar en gång till... Rejäl smäll under hakan..

Jag blev bara så snopen. Hunden gjorde inga utfall eller hoppade eller annat utan bara var med... Jag kan hålla med om att han kan bli lite ivrig när bekanta som han känner väl och gillar kommer fram, men han var ju liksom bara där... Han är ju van med lite klapp och prat när glassbilen kommer...

Jag brukar i vanliga fall inte vara ställd i många situationer men nu blev jag så häpen att jag knappt kunde handla glass...

Tänkte bara ta upp saken här så att jag inte rusar på hemglass och talar om att dom inte behöver stanna här nån mer gång för jag tänker inte handla glass av dom nåt mer pga detta... >:(

Ungarna säger att den farbrorn är inte snäll iallafall :'(

Är det jag som är dum? Borde jag haft hunden kopplad?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Vurre

SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #1 skrivet: 18 maj-09 kl 16:18 »
Hemglasschaufförer, lantbrevbärare m fl yrkeskategorier bör ju ha som krav att man inte är rädd för hundar.

Jag skulle aldrig handla av nån som sparkar på djur.

Ring du hemglass och berätta att de har förlorat en kund. Jag skulle ha polisanmält chaffisen för djurmisshandel.
snus? vad är priset på en pris?

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 18 maj-09 kl 16:30 »
Man ska inte uppmuntra såna där fridstörare genom att handla av dom.

Ulva

• Vill man älska någon, får man börja med sig själv.
    • Finland
« Svar #3 skrivet: 18 maj-09 kl 16:33 »
Vurre skrev det jag tänkte skriva. Så jag nickar bara instämmande.

Ett sånt beteende ska man inte acceptera.
If you want, then start to laugh
If you must, then start to cry
Be yourself don't hide. Just belive in destiny.

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 18 maj-09 kl 16:36 »
Morsning Frances!

Överlag tycker jag väl att man ska ha hunden kopplad om den springer utanför den egna tomten, det finns ju trots allt folk som är extremt hundrädda. Jag utgår ifrån att hunden inte gjorde något utfall eller var hotfull på något sätt och då tycker jag absolut inte att det är acceptabelt att sparka den, vore han rädd för den så kunde han ju i så fall satt sig i bilen igen..

Men om hunden å andra sidan gjorde utfall mot honom så kan jag ha en viss förståelse för att en hundrädd person försöker att skydda sig, det finns ju människor som är paniskt rädda för hundar, även den mista lilla hund, så en stor vakthund som gör utfall borde ju kunna skrämma sansen ur en sådan person.

Jag vet ju inte alls hur situationen var och chaufförens rätt eller fel beror ju mycket på det tycker jag i.a.f..

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 maj-09 kl 16:44 »
..läste inlägget dåligt ser jag. :)
Hunden gjorde visst inga utfall och då är det ju bara ringa till hans arbetsgivare och ta ett snack med dem.

Frances

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 18 maj-09 kl 16:52 »
Jag vet ju att en väluppfostrad hund går inte fram till obekanta..men nu hade han ju förväntat sig en annan person... Och han gjorde absolut ingenting, på sin höjd kan han ha luktat på ett byxben.

Jag förstår ju absolut om folk är rädda för honom bara av att se hunden, han är stor och ser läskig ut, men jag brukar alltid hålla en hand i halsbandet om folk är rädda, i det här fallet fick jag ju inte en chans :(
Jag kan också tänka mig att stänga in hunden om jag vet att glassgubben är hundrädd, men att sparka på hunden inför ungarna tyckte jag var lite väl magstarkt.. >:(
Detta inträffade på våran tomt, glassbilen brukar svänga in här när den passerar, det är alltså inte ordinarie hållplats.

Nä, jag tänker ringa och tala om att jag handlar nästa gång när det är en annan chafför!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Charlotte

• -
« Svar #7 skrivet: 18 maj-09 kl 17:44 »
Nä, det är inte acceptabelt att sparka andras hundar, jag fattar inte ens hur han vågade? Din hund måste vara snäll som inte försvarade sig.                       Fast han kan ju ha panisk hundskräck? Men då borde han väl ha sagt något? Jag skulle ringa Hemglass och be att få någon sorts förklaring. Det finns ju en massa konstigt folk som tror att dom får/ska uppfostra ens hundar, har själv varit med om en person som tog tag i min 10 veckors valp och vräkte ner den våldsamt på rygg, man tappar liksom fattningen för det är ju inget man själv skulle komma på att göra med en främmande hund.                   Mvh Charlotte 
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

AnetteK

• Tänkaren....not=)
    • Skåne
« Svar #8 skrivet: 18 maj-09 kl 17:59 »
Enda gången det är försvarbart att sparka en hund är om den försöker bitas eller attackera en annan hund, aldrig annars. Buss på hemglass bara >:(
Om en svart katt korsar din väg betyder det att den är på väg någonstans.
                                                                                                                         Groucho Marx

anette i bugared

• -
« Svar #9 skrivet: 18 maj-09 kl 18:23 »
Jag vet ju att en väluppfostrad hund går inte fram till obekanta..men nu hade han ju förväntat sig en annan person... Och han gjorde absolut ingenting, på sin höjd kan han ha luktat på ett byxben.

Jag förstår ju absolut om folk är rädda för honom bara av att se hunden, han är stor och ser läskig ut, men jag brukar alltid hålla en hand i halsbandet om folk är rädda, i det här fallet fick jag ju inte en chans :(
Jag kan också tänka mig att stänga in hunden om jag vet att glassgubben är hundrädd, men att sparka på hunden inför ungarna tyckte jag var lite väl magstarkt.. >:(
Detta inträffade på våran tomt, glassbilen brukar svänga in här när den passerar, det är alltså inte ordinarie hållplats.

Nä, jag tänker ringa och tala om att jag handlar nästa gång när det är en annan chafför!
Men du, vilka hundar är så "väluppfostrade" att de inte springer fram till främmande som kommer in på hundens "revir" dvs er gårdsplan? Det har inget med bristande uppfostran att göra utan hunden visade en för en gårdshund önskvärd egenskap , åtminstone för oss på landet.
« Senast ändrad: 18 maj-09 kl 18:27 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

git

• På våran gård är det
« Svar #10 skrivet: 18 maj-09 kl 19:19 »
Det var det fräckaste jag läst, inte sparkar man på hundar.  varför sa han inget om hunden och mötet?
Här var en som kom gående på vår privata väg vid huset och då får faktiskt hundarna lov att springa fram, han svor åt hunden och det tyckte jag var hemskt. Jag vill att alla skal veta att här går det lösa hundar och vaktar.
Ring glassbolaget så får det inte gå till.
Sjuhäradsbygden
våra djur är svenka lantraser, Blandhöns,Gammalsvensk dvärghöna, Bondkatter, Drever,Västgötaspets, Rödkullor. Häst,barnkanin och akvariefiskarna  Finns också förutom oss gårdsfolk

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #11 skrivet: 18 maj-09 kl 23:08 »
Jag hade blivit precis vansinnig!!! Att sparka på en hund som inget gjort när den dessutom befinner sig på sin egen tomt, det är verkligen ett helt oacceptabelt uppträdande från chaufförens sida! Tycker absolut du ska ringa Hemglass och påtala detta samt be om en förklaring.
Självhushåll till nytta och nöje

malines

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 maj-09 kl 23:11 »
Håller med om att det är läge att "bråka" lite nu Frances! Morrrrrrr.....

Frances

• Västergötland
« Svar #13 skrivet: 18 maj-09 kl 23:17 »
Ja, just i det läget fanns det inte mycket att säga, är nån så puckad att han sparkar en oskyldig hund mitt framför småbarn, då finns det ju kanppt mening att ta upp en diskussion.
Men jag har nu ikväll i lugn och ro skrivit ett sakligt mail till Hemglass.

Det är ju lite svårt att tex. polisanmäla, han skulle så klart hävda att hunden anföll eller annat idiotiskt.

Men bli av med jobbet vore väl ganska rätt åt en sån?

Min 4-åring har iallafall sagt att hädanefter handlar vi vår glass på ICA så att ingen gör illa våran hund.

Det är några här på forumet som vet att den här familjen är GLASSOMANER så dom kan lika gärna lägga ner den här rutten om inte vi handlar    ;D

Ser framemot en rejäl ursäkt imorgon från Hemglass >:(

malines

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 19 maj-09 kl 00:42 »
BRAVO Frances!!!!!!!! Funderar på att köpa dig en glassmaskin för att du är DUKTIG och säger ifrån. Hoppas den där idi :-X får en rejäl åthutning!!!

Liam

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 maj-09 kl 06:02 »
jag tycker alla dörrförsäljare är ett otyg >:(

Frances

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 19 maj-09 kl 07:41 »
 ;D Haha, jag har varit flitig glasstillerkare.. men kylklampen i vår glassmaskin är trasig och jag hittar ingen ny....  Och det är inte lika gott med glass som bara är fryst i frysen  ;D

malines

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 19 maj-09 kl 07:59 »
;D Haha, jag har varit flitig glasstillerkare.. men kylklampen i vår glassmaskin är trasig och jag hittar ingen ny....  Och det är inte lika gott med glass som bara är fryst i frysen  ;D

Håller med. Funderar faktiskt på att köpa mig en glassmaskin, men det känns lite väl mycket OLP just nu...

Lycka

• Ångermanland
« Svar #18 skrivet: 19 maj-09 kl 08:44 »
Har det varit min hund har grabben varit packeterad och infryst i glassbilen Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Vår kåk är den sista på vår väg, ibland åker folk fel.
Mina små hundar springer glatt mot bilen, i tron att det är till oss.
Nåde den som inte stannar, tills jag har samlat ihop hundarna.
De får gärna stanna i bilen och prata till meg genom fönstret.
har skällt ut folk efter noter,
Det skäms jag inte för.
I ditt fall har jag blivit vansinnig.
DU ringer upp glassfirman och talar om vad som hänt hota med polis.
Hota inte förresten anmäl. Nu !!
Blev fly >:( då jag läste.
Hedemorahöns

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #19 skrivet: 19 maj-09 kl 09:39 »
Oj, oj,oj, missade nästan denna tråden. Frances, gör nu som alla säger här, polisanmäl för djurmisshandel, ja jag vet det ger inget i sverige men killen ska ha en reprimand, man sparkar inte oprovocerat på en annans hund bara för att den kommer fram och hälsar!!  >:(

Jag kan LOVA dig att killen har fått noggrann information om sin rutt innan han tog över den, var det finns hundar, vem som handlar och vem som inte handlar, vilka genvägar han kan köra osv. Jag har en ex kollega på securitas som är fd hemglass chafför och han bekräftar vad jag just skrev, eftersom ingen hemglass chafför vill riskera varken hundbett, felkörnignar pga tidsscheman eller missad provision etc. Så du ringer helt enkelt upp hemglass och ber att få tala med chefen, frågar om han läst mailet och säger att du tänker anmäla chaffören för djurmisshandel och att du vill ha hans namn och personuppgifter. Vägrar han ge dig det säger du bara att då blir det en anmälan mot hemglass istället.

Arggggh vad jag hade exploderat om jag var du. Hade nog sparkat chaffören rent spontant i ett sånt läge  >:(
fattar idioten inte att han skapar en aggressiv hund åt sina kollegor med ett sånt agerande?!  >:(
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dela detta:

* Inloggade just nu

462 gäster, 2 användare
eremit1, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser